scratch built eigen ontwerp 2m F3A: Daedalus

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ga je in de vleugel een profiel maken? Zo ja, welk profiel?

Bowe

Op een 2m F3A kist wil je wel een geprofileerde vleugel ;)

Ik ben er nog niet 100% uit. Ik heb Profili aangeschaft hiervoor en ben daar nog een beetje mee aan het klooien.

Ik zit te denken aan een wortel van 47cm bij een dikte van grofweg 5cm (~11%). Ik twijfel tussen een NACA0011 root NACA0010 tip, of NA0012T root, NA0010T tip.

De tip zal 21cm koorde krijgen. De achterlijst van de vleugel zal een pijlstelling van 1 graad krijgen. De wingspan wordt 1m88.

Stabilo ws. een naca profiel. In het kielvlak zit ook een naca.

De keuze van het vleugelprofiel, vorm en afmetingen is gedaan. Nu e.e.a. nog tekenen.

De wortel wordt 46.5cm, de tip 23cm, de achterlijst zal een hoek van 1 graden maken naar achteren (iets pijlstelling dus). Het profiel wordt een aangepaste NA0012T. Deze heb ik 'verdund' naar 10% en het dikste punt van het profiel heb ik verlegd naar 33%, dit ook ivm. de pijlstelling.

Er is nog geen 1 foto van het totaal... ookal is hij nog geen 100%, fotootje inc vleugel? :D

Veel verder dan dit kom ik nog niet:

daed60.jpg

en hiervan klopt nog niet veel.. het grijze ding is wel de ruwe uiteindelijke vleugelvorm, maar daarvan wordt de hoek van de tip nog afgerond, en de overgang achterlijst romp ook. En er komt een profiel in, uiteraard. De dikte van dit grijze ding is 1cm, de vleugel zal iets meer dan 5cm dik zijn op het dikste punt.

Het stabilo is nog een hele ruwe schets. Ik heb de maten daarvan wel al uitgewerkt, maar nog niet in Inventor gezet.

Het gele ding is de romp uiteraard, zonder rudder. De outlines van het rudder staan er wel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat dit nu uit t handje? Of zijn er (wetenschappelijk) beredeneerde en berekende geneutraliseerde liftvlakken, enz.
Misschien moet die cockpiet wel iets groter, en de staart iets kleiner of andersom...

Ik mis nog een T canaliser, SFG's, aerodynamsiche remmen, parachute en de hele andere mikmak. ;)

(ps je leest ca beantwoord je email en pms (weer) eens niet?)

Uiteraard is alles wetenschappelijk beredeneerd en tot het gaatje toe uitgewerkt.

Niet dus.. het is een hoop natte vingerwerk. Ik heb natuurlijk heel goed gekeken naar alle kisten die momenteel op de markt zijn. Daarbij heb ik veel ge-googled op van alles en nog wat, en met enige regelmaat een reeks getallen tegen een groep clubgenoten aangegooid die ervaring hebben met het ontwerpen en bouwen van F3A kisten.

De vleugelvorm en het profiel ben ik wel wat serieuzer mee bezig geweest, maar ook dat kun je nog niet 'wetenschappelijk' of 'volledig uitgedacht' noemen.

Wat stringers getekend en her en der wat balsa steungevallen om de vorm te behouden:

daed65.jpg

Behoorlijk wat tijd kwijt geraakt aan klooien met profili icm. autocad; geen gelukkige combo. Profili exporteert alleen de coordinaten, wat in autocad een hele zooi puntjes met rechte lijnen ertussen oplevert. Dat is op zich geen ramp, alleen wordt het er zo zwaar van voor Inventor.. wil je even iets roteren, ben je 2 minuten verder..

Dus maar even gelaten, en dan maar eerst de rest vd. romp helemaal af.

De huidige stand van zaken.. de bovenkant is nu zo goed als klaar, nu de onderkant nog en de profielen er tegenaan..

daed70.jpg

De onderkant is nu ook bijna klaar.. straks heb ik geen excuses meer om niet te beginnen met bouwen :P

daed100.jpg

Zie pas nu je bouwtopic.
Je zou jezelf haten als je ziet hoe een profiel zoals op je tekening snel uitgelaserd wordt.
Ik draai nog geen dienstverlening, ben nog aan het leren.
Maar 6mm MDF ging al prima, met jouw hout hier moet dat dus perfect gaan.

Nee hoor.. die week sloeg op het tekeken.. 'de komende tijd tekenen en zagen'. Met het tekenen ben ik nagenoeg klaar nu..

Heeft Inventor ook een feature om het zwaartepunt te berekenen? Je hebt zo op het oog nogal wat hout achter de vleugelpen zitten, waar normaliter ongeveer het zwaartepunt komt te liggen. Daar nog 2 mm beplanking overheen. Geeft nogal een zware staart schat ik in.

En ik laat me verrassen hoe je al de rondingen in de beplanking met 2mm balsa gaat realiseren. Zelf kan ik het niet, dus ik hoop hier van te leren.

Inventor zal het ongetwijfeld kunnen, maar ik zou niet weten hoe.

Jij bent ook een mooie Willy.. mede door jou heb ik een spant extra bijgeplaatst voor de staart :P

Alle 'stringers' zitten er nu ook in.. nu alleen nog 2 vleugelprofielen en 2 stabiloprofielen er aan de zijkant tegenaan, en de stabilobuis/pen erin, en dan is de romp helemaal klaar qua tekenen. Precies 1 week later ;)

daed101.jpg

Er zit overigens minder hout in de staart dan bij de WindS 110, dus ik vermoed dat het wel goed gaat komen. Daarbij is met dit ontwerp er een behoorlijke ruimte gemaakt waar met accu's te schuiven is, de accu kan ook nog gedeeltelijk achter de vleugelbuis komen.

Vooralsnog maak ik mij daarover dus nog niet zoveel zorgen :)

Ik begin vandaag weer met het zagen van spanten, aangezien die allemaal hun definitieve vorm hebben. Ik denk eigenlijk wel binnen een week of 3~4 de kist ruwbouw klaar te hebben.

Uiteindelijke streefdatum voor 'helemaal klaar' ligt ergens in maart..

Laatst bewerkt door een moderator:
De spanten heb je nodig omdat je anders de ronding er niet inkrijgt en doorzakkende indekking krijgt. Maar je hebt 2 3mm triplex liggende platen in de lengte bedacht die helemaal naar achteren doorlopen. En dat is over een lengte van ik schat zo'n 140 cm een boel massa met een lange arm.

Meestal wordt volstaan met (harde) balsa liggers aan de zijkant. Je constructie geeft verder "dubbele" dwarsliggers boven en onder de langsplaten tot gevolg.

Tel dat allemaal maar eens op.

Maar ik geef op voorhand toe: het effect is moeilijk in dit stadium in te schatten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back