H
hezik
Guest
Die basisplaten zijn idd zwaar, althans, de onderste relatief gesproken dan. De bovenste is niet veel zwaarder dan hard balsa, omdat het 'balsa-triplex' is en 3mm breed, 7mm diep. Ik denk ook dat je je verkijkt op dit triplex, het is geen vliegtuigtriplex, het is 3 laags en erg licht, naar verhouding.
Redenen voor die constructie; je maakt zo een 'torsiebox', de romp zou dus stijf moeten worden. Een tweede heel zwaar wegend argument is de bouw; door die platen ligt de rechtheid van de romp eigenlijk al vast.
Ik kan straks de onderste plaat op de bouwtafel leggen en daar de onderste serie spanten op verlijmen. Dan stringers aanbrengen en indekken, en dan kan ik het geheel draaien. Middenste spanten lijmen, bovenplaat erop, middenstringers lijmen, boven spanten erop, stringers, en indekken.
Ik denk eigenlijk dat de WindS (en jouw ontwerp) eerder weinig hout richting staart heeft, dan dit ontwerl veel, als je begrijpt wat ik bedoel. Bij de WindS is het ook een probleem om het zwaartepunt voldoende naar achteren te krijgen. De accu ligt bij mij tegen de vleugelbuis aan en ontvanger en ontvangeraccu zijn zo naar achteren mogelijk ingebouwd.
Vergelijk het eens met een ontwerp als dit:
Dit is een vrij standaard manier van bouwen voor ARF bouwers.. daar zit aanmerkelijk meer hout in verwerkt. Die hebben naast de boven- en onderplaat die ik ook heb, ook nog zijkanten gemonteerd.
Hoe dan ook, hoe het straks gaat uitkomen met het zwaartepunt, is wel een spannend punt. Daarom heb ik er ook voor gekozen het ontwerp te veranderen zodanig dat ik een behoorlijke schuifruimte heb voor m'n accu.
Als ik er straks uit ben waar het zwaartepunt grofweg moet liggen, gaat de accuplank ook nog opnieuw onder het mes.
Wat betreft de rondingen; ik weet wel zeker dat ik ook niet alle rondingen uit het ontwerp helemaal in de eigenlijke bouw verwerkt zal krijgen, dat is ook niet erg.
Redenen voor die constructie; je maakt zo een 'torsiebox', de romp zou dus stijf moeten worden. Een tweede heel zwaar wegend argument is de bouw; door die platen ligt de rechtheid van de romp eigenlijk al vast.
Ik kan straks de onderste plaat op de bouwtafel leggen en daar de onderste serie spanten op verlijmen. Dan stringers aanbrengen en indekken, en dan kan ik het geheel draaien. Middenste spanten lijmen, bovenplaat erop, middenstringers lijmen, boven spanten erop, stringers, en indekken.
Ik denk eigenlijk dat de WindS (en jouw ontwerp) eerder weinig hout richting staart heeft, dan dit ontwerl veel, als je begrijpt wat ik bedoel. Bij de WindS is het ook een probleem om het zwaartepunt voldoende naar achteren te krijgen. De accu ligt bij mij tegen de vleugelbuis aan en ontvanger en ontvangeraccu zijn zo naar achteren mogelijk ingebouwd.
Vergelijk het eens met een ontwerp als dit:

Dit is een vrij standaard manier van bouwen voor ARF bouwers.. daar zit aanmerkelijk meer hout in verwerkt. Die hebben naast de boven- en onderplaat die ik ook heb, ook nog zijkanten gemonteerd.
Hoe dan ook, hoe het straks gaat uitkomen met het zwaartepunt, is wel een spannend punt. Daarom heb ik er ook voor gekozen het ontwerp te veranderen zodanig dat ik een behoorlijke schuifruimte heb voor m'n accu.
Als ik er straks uit ben waar het zwaartepunt grofweg moet liggen, gaat de accuplank ook nog opnieuw onder het mes.
Wat betreft de rondingen; ik weet wel zeker dat ik ook niet alle rondingen uit het ontwerp helemaal in de eigenlijke bouw verwerkt zal krijgen, dat is ook niet erg.
Laatst bewerkt door een moderator: