scratch built eigen ontwerp 2m F3A: Daedalus

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Die basisplaten zijn idd zwaar, althans, de onderste relatief gesproken dan. De bovenste is niet veel zwaarder dan hard balsa, omdat het 'balsa-triplex' is en 3mm breed, 7mm diep. Ik denk ook dat je je verkijkt op dit triplex, het is geen vliegtuigtriplex, het is 3 laags en erg licht, naar verhouding.

Redenen voor die constructie; je maakt zo een 'torsiebox', de romp zou dus stijf moeten worden. Een tweede heel zwaar wegend argument is de bouw; door die platen ligt de rechtheid van de romp eigenlijk al vast.

Ik kan straks de onderste plaat op de bouwtafel leggen en daar de onderste serie spanten op verlijmen. Dan stringers aanbrengen en indekken, en dan kan ik het geheel draaien. Middenste spanten lijmen, bovenplaat erop, middenstringers lijmen, boven spanten erop, stringers, en indekken.

Ik denk eigenlijk dat de WindS (en jouw ontwerp) eerder weinig hout richting staart heeft, dan dit ontwerl veel, als je begrijpt wat ik bedoel. Bij de WindS is het ook een probleem om het zwaartepunt voldoende naar achteren te krijgen. De accu ligt bij mij tegen de vleugelbuis aan en ontvanger en ontvangeraccu zijn zo naar achteren mogelijk ingebouwd.

Vergelijk het eens met een ontwerp als dit:

f3a24.jpg


Dit is een vrij standaard manier van bouwen voor ARF bouwers.. daar zit aanmerkelijk meer hout in verwerkt. Die hebben naast de boven- en onderplaat die ik ook heb, ook nog zijkanten gemonteerd.

Hoe dan ook, hoe het straks gaat uitkomen met het zwaartepunt, is wel een spannend punt. Daarom heb ik er ook voor gekozen het ontwerp te veranderen zodanig dat ik een behoorlijke schuifruimte heb voor m'n accu.

Als ik er straks uit ben waar het zwaartepunt grofweg moet liggen, gaat de accuplank ook nog opnieuw onder het mes.

Wat betreft de rondingen; ik weet wel zeker dat ik ook niet alle rondingen uit het ontwerp helemaal in de eigenlijke bouw verwerkt zal krijgen, dat is ook niet erg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je de bovenste basisplaat van licht triplex maakt, waarom de onderste dan niet? De sterkte komt voornamelijk uit de doosconstructie, niet eens zozeer uit het materiaal.

Het moeilijke punt van indekken is de vorm van de overgang romp-kielvlak. Ik heb daar een massief stukje balsa ingezet en in vorm geschuurd; lost een boel bouwproblemen op.

Je hebt de langsspanten in het "vooronder" laten vervallen? Let op je moet zo'n 2-2,5 KW aan vermogen opvangen. Tussen je eerste en tweede rompspant zitten nu alleen wat dunnere verbindingen!

Een van de wijzigingen die ik bij een volgend model doorvoer is de bouw van de staart. Ik wil daar een andere, stijvere constructie voor op te zetten dan bij de Challenge.
Bij de opzet van de Challenge durfde ik niet te veel hout in de staart te stoppen. 100 gram op een meter achter het zwaartepunt moet je compenseren met 400 gram op 25 cm voor het zwaartepunt. En deze hevelwerking tikt hard aan.

Ik ben benieuwd waar je op uitkomt wat betreft gewichtsverdeling.
 
Ik gebruik louter het lichte triplex. Alleen het motorschot en de plaat bij het landingsgestel, wordt vliegtuigtriplex.

Je andere vraag, ik heb niets laten vervallen, ik heb wat vormzaken toegevoegd :)

Ik ga geen glas neus maken, ik wil het geheel houtbouw ingedekt maken. Daarom heb ik voor het 2e rompspant aan boven en onderzijde 2 balsa spantjes gezet van 2mm. Die zijn louter om de vorm te behouden, voegen verder amper tot geen sterkte toe. Ze staan ook gewoon haaks op de romplijn, daar waar de andere spanten in die regionen rekening houden met de domp en zijstelling.

daedneus.jpg


Ik heb de balsa vormspant hier even doorzichtig gemaakt, zodat je beter ziet wat ik bedoel.

Vind het wel prettig dat je wat meedenkt, het is voor mij ook veel natte vingerwerk! :)
 
henry, ben je nog steeds van plan alles te gaan zagen;)
je zou ook kunnen kijken of plotterwelt het kan doen, cnc gefreesd;)

vincent
 
Plotterwelt heeft het aangeboden, ook om z'n machine te testen en natuurlijk ook omdat het een leuk 'reclame/visitekaartproject' is, maar inderdaad, deze masochist kiest ervoor om alles zelf te zagen.

Dat heb ik nog nooit gedaan, echt alles zelf zagen, dus dat wil ik minimaal 1 keer gedaan hebben :)
 
Sorry, ik leefde even in de veronderstelling dat de tekening die je ter voorbeeld gaf van een andere constructie de Daedelus was vanuit een ander gezichtspunt.

Opmerking over motorhuis was niet terecht.
 
Speciaal voor Nando :P

daed102.jpg


Plaatsing staat nog niet vast.. het lijkt er wel op dat ik de vleugelbuis iets naar voren zal moeten halen, maar dat is gelukkig geen probleem :)

Vleugel zal tov. dit ws ook nog iets naar achteren schuiven.
 
De vleugelplek ligt nu vast, de V-stelling zit erin.. nu de vleugels zelf nog afwerken.. de tips moeten nog afgerond worden, de zijkant nog iets schuin gezet.. daarna ga ik vanuit de romp de vleugelbuis extruderen, heb ik in 1 keer de juiste plekken in alle spanten.. dan 'verlichtingsgaten erin', stringers erover.. en is er weer een stapje klaar.

De huidige staat, wel zonder stabilo en rudder:

daed103.jpg


Moet Nando gelijk geven dat het toch langer duurde dan ik dacht, maar het duurt nu niet lang meer.. vooral ook omdat ik nu wel lekker kan opschieten in Inventor, begin het pakket een beetje door te krijgen. Dingen waar ik wel eens uren over gedaan heb, kunnen ook in 3 of 4 muisklikken :P
 
Nu volg ik draadje vanaf het begin.
Maar nu klopt er iets niet.
Volgens mij heb je nu een getordeerde vleugel.
Oja ik kan het niet hoor.
Bouw liever zonder tekening..;)

Groeten Han.
 
Dat komt door de kijkhoek en de v-stelling die erin zit.. en ook een beetje doordat ik lui was en dus 1 vleugel nu 0.5 graad vstelling positief heeft, en de andere negatief..

Ik teken maar 1 vleugel en spiegel die dan.. heb nu de 2e vleugel met v-stelling en al gespiegeld.

Scherp gezien :)

Nog een dag en dan zal ik het screenshot maken met beide vleugels op de juiste plek met de juiste hoek.. de vleugel zelf is kaarsrecht :)

Wel mooi dat er nog een beetje opgelet wordt.. prettig :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gehele project gaan zagen, respect.....
Ik zou wel scherpe zaagjes nemen zodat het hout niet al te veel gaat splinteren. Door de slagen van de zaagmachine (op en neer) het je kans dat met name op de smalle delen van het spant stukjes triplex zullen afbreken. Hierdoor verlies je dan weer sterkte. Je kunt in ieder geval de spanten uitzagen met een lintzaag, dan heb je die slagen op het spant niet. Enkel de uitsparingen dat gaat niet lukken met een lintzaag.

Maar goed, met de juiste muziek op de achtergrond, kan het zagen toch nog een gezellige middag opleveren. Succes gewenst..
 
Ik heb geen lintzaag, wel een proxxon figuurzaagmachine, maar die zal maar spaarzaam gebruikt worden. Reden daarvoor is dat het voor dit soort werk helemaal geen fijn werkende oplossing is, doordat het in- en uitspannen van een zaagje niet makkelijk gaat.

Het meeste zal gedaan worden met zo'n ding:
5120.01.05-starterset_400.jpg

en een dremel schuurtonnetje en diverse schuurlatten.

Ik heb al wat geexperimenteerd met het zagen, met een fijn ijzerzaagje gaat het probleemloos zonder enige splintervorming. Enige waar je dan mee op moet letten is dat je niet _te_ enthousiast aan de gang gaat, dan knapt het zaagje.

Het valt best wel mee hoor qua zaagwerk.. kijk eens in een bouwverslag zoals de Beech die Han aan het bouwen is.. die kist is een behoorlijk stukje groter..
 
Nog meer respect:worship:

Op de dremelfiguurzaag machine ( en de meeste andere denk ik ook) kan je ook die rond zaagjes plaatsen. Dan zal het ook minder splinteren, ik denk dat je met de figuurzaag inderdaad het beste resultaat gaat krijgen. Machinaal gaat snel, maar kan ook snel fout gaan.

mrlavo
 
Zo.. drie dagen verklooid, maar wel tevreden uiteindelijk.

Ik wilde de buitenste vleugelvorm ook geloft hebben, inclusief afrondingen etc.. dan kan ik de spanten ook gelijk echt 100% kloppend maken.

Was een heel geklooi om het zo te krijgen als ik wilde, maar het is nu goed:

daed111.jpg


Het grootste probleem was de afronding aan de rompzijde. Uiteindelijk heb ik dit opgelost door op het punt waar de afronding eindigde een 'normaal' profiel te zetten (10%'s NA0010T met dikste punt op 32%) en dan tegen de romp aan een iets verdunde (8%) NA0012T met het dikste punt op 30%.

Op die manier zit overal het profiel in, ligt het dikste punt wel op dezelfde plek, en krijg je een mooi gladde vleugel.
 
Hey Henri,

Mooi project, chapeau voor het strakke tekenwerk. Met die afrondingen maak je het wel helemaal af.

Misschien nog een idee; wing fairings voor een vloeiende verticale overgang tussen vleugel en romp:

add008.jpg


add012.jpg


add048.jpg


Simpel te maken met balsa strips, alleen wat lastig afwerken met folie denk ik...

Vraagje; op je laatste afbeelding lijkt de vleugel ver onder de middellijn van de motor te zitten maar dit kan gezichtsbedrog zijn:

Wat zijn de beoogde afstanden tussen hartlijn vleugel - middellijn motor en hartlijn stabilo - middenlijn motor?
 
Laatst bewerkt:
De vleugel(s) op de screenshots zitten er 'op het oog' 'losjes tegenaan geplakt'.

Ik weet precies waar ik ze wil hebben, tenzij iemand daar uiteraard zinnige andere ideëen over heeft, heb ze alleen in Inventor nog niet op die positie vastgezet.

De hartlijn van de vleugelbuis ligt op 5cm onder de hartlijn van de romp. Het vleugelprofiel is, bij de romp, 5cm dik op het dikste punt. Daarmee komt de top van het vleugelprofiel 2.5cm onder de hartlijn van de romp.

Of dat de juiste plek is? Geen idee, maar het is een gemiddelde van toestellen waarbij ik afgekeken heb (WindS 110, WindS 2m, Osmose, Gaudius).

Als je die drie in een ton gooit, goed roert, dan de romprug nog iets hoger maakt en de cockpit iets verder naar voren zet, en dan nog een snufje hezik toevoegt, krijg je dit. :P

Ik maak de vleugel als een losse 'assembly' eerst helemaal af, daarna fixeer ik 'm op de juiste plek tegen de romp, met de juiste hoeken, en daarna ga ik de overgang romp/vleugel bewerken.

Die fillets ga ik idd ook maken, alleen dat zijn romponderdelen. Om die romponderdelen te kunnen maken, zal ik eerst de vleugel klaar moeten hebben. De fillets zullen immers de buitenvorm van de vleugel moeten volgen.

Vandaar ook dat ik persé nu die rondingen wilde hebben in de vleugel. Dat grapje heeft mij 3 dagen bakkeleien met inventor, excel, notepad en profili gekost. Profili heb ik speciaal voor deze kist aangeschaft, is goed betaalbaar en te betalen via Paypal. Een uur na de betaling, had ik de registratie binnen. De 'gewone' profili kost geloof ik 10 euro, dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Hoe dan ook; het probleem was dat, als je een profiel uit profili opslaat als dxf, je in inventor een heleboel puntjes met daartussen losse lijntjes krijgt. Je profiel is dus hoekerig en veel werk voor inventor. Als je dat gaat 'loften' krijg je ook allemaal losse surfaces.

De truuk is om de DXF vanuit profilie te exporteren als .dat. Die .dat is niets meer dan een lijstje met coordinaten.

Dat lijstje kun je in Excel openen, opslaan als excelbestand.

Daarna kun je deze punten op een inventorsketch inlezen. Daarbij moet je dan onder 'options' de optie 'create spline' aanzetten. Hierna krijg je 1 spline, maar nog wel met een heleboel puntjes erop.

Je profiel is nu wel al rond en zal zich vertalen naar 1 surface, maar het blijft zwaar voor inventor om al die punten bij te houden. Hier kun je vanaf komen door op hetzelfde plane een nieuwe sketch te beginnen en dan ALLEEN de spline vanuit de 1e sketch via 'project geometry' over te halen. Daarna verwijder je van de nieuwe spline de constraint van het projecten. Als laatste gooi je de skets met uit profili geimporteerde punten weg.

Pas dan heb je 1 spline die voor Inventor te behapstukken is. Deze moet je dan nog steeds helemaal controleren of er geen rare dingen inzitten, maar de spline heb je dan.

Afgezien van de importproblemen, gaf de afronding het probleem dat je geen constante profieldikte kunt gebruiken.


Door de afronding aan rompkant, neemt de koorde vlak bij de romp onevenredig toe, in mijn geval met 8cm. Als je dan 10% profieldikte aanhoudt, krijg je een 'bult' tegen de romp aan.

Ik heb dus eerst het profiel bepaald op de romp zoals het zou zijn zonder de afronding. Daarna het profiel met afronding zover verdund tot het dezelfde hoogte had.

Wil ik het helemaal perfect doen, zou ik de tip nog verder moeten afronden, mogelijk dat ik dat in de toekomst nog doe, maar voor deze tekeningen is het niet nodig. In het echt zal die tip toch uit een balsa klos geschuurd moeten worden.
 
Hier kun je het het beste zien, denk ik.. zo zit ie redelijk op de juiste plaats, wel al juiste v-stelling en hoogte, maar kan nog iets naar voor- of achter moeten:

daed112.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top