Scratch built Slingsby King Kite 1/4

Voor ik verder ging met de cockpit begon ik twijfels te krijgen over de afmeting van de stringers in de romp. Ze hebben ongeveer de zelfde (schaal)afmeting van het voorbeeld, maar mijn landingen zijn toch wat ruwer dan die in het echt. Aan de andere kant zorgt een lichte staartboom voor veel minder ballast enzovoorts. Ik besloot een enkele glasroving met epoxy aan de binnenkant van de linker en rechter stringer te leggen, de stijfheid van glas ligt dichterbij die van hout dan die van koolstof. Ik hoop dat het goed uitpakt.

Ik boorde 2mm gaatjes naast de ligger en met een dubbelgevouwen 0.2mm staaldraad (net als de afgebeelde "draad doorhaler")
IMG_2394.JPG
IMG_2367.JPG
IMG_2368.JPG

trok ik de droge rovingdraad door de gaatjes en impregneerde het met epoxy. Na uitharding voelen de liggers in elk geval veel stijver aan en er komt niet veel gewicht bij..

Voor de cockpit paste ik eerst de piloot (geleend van mijn Gull) en na het nodige pas werk zat hij netjes op zijn plek. (dank aan Thomas voor de foto)
IMG_2366.JPG
King-Kite-3.jpg
.

Nu maakte ik een rugleuning, zitting en vloer van triplex/ balsa sandwich, ze worden met schroefjes in triplex steuntjes vastgezet
IMG_2369.JPG
IMG_2371.JPG
IMG_2372.JPG
IMG_2373.JPG

IMG_2378.JPG

Nog genoeg ruimte boven de servo’s.

Vincent
 
De geplande ontvanger accubak had een conflict met de voeten van de piloot, die heb ik veranderd en er is naast de plaats voor de voeten een 2s 1700Mah LiFe en 4s 2000Mah eneloop, gescheiden met een Schottky diode. Als het goed gaat kan ik de spanning op mijn zender aflezen.
IMG_2374.JPG
IMG_2376.JPG


Nu kon ik de cockpitkap gaan maken. In deze tijd konden er nog net geen “bubbels”gemaakt worden, deze kap is uit gebogen panelen gemaakt, mooi karakteristiek op deze foto prachtig te zien
Schermopname (156).png
( met dank aan Thomas voor de foto).
Eerst lamineerde ik de drie spanten
IMG_2382.JPG
en lijmde die op de romp in elkaar
IMG_2384.JPG
IMG_2386.JPG
IMG_2389.JPG
. Aan de voorkant twee pennen (gele pijl)en in de achterkant tussen lagen 0.6 triplex sterke magneten, zowel in de kap als in de romp.(zwarte pijl).
Van 0.6mm triplex lamineerde ik de langsliggers
IMG_2392.JPG
IMG_2393.JPG

IMG_2395.JPG
Dat was een lastig klusje, maar nu is de kap voorlopig klaar.

Vincent
 
Voor ik de romp met triplex kon indekken, moest er eerst nog wat voorbereidend werk gedaan worden; het stuk voor de cockpit wordt met smalle stroken ingedekt (zoals het voorbeeld) daarom moest ik het eerst met dik balsa uitvullen
IMG_2400.JPG
IMG_2401.JPG

en gladschuren
IMG_2402.JPG


De neuspunt bouwde ik op uit 20mm balsa planken, schuurde eerst het zijaanzicht, daarna het bovenaanzicht en daarna ruwweg in vorm
IMG_2404.JPG
IMG_2406.JPG
. De binnenkant holde ik verder uit (had ik al voor het samen lijmen van de planken gedeeltelijk gedaan) en lijmde daar een plastic potje in. In dat potje kan 170gr lood.
IMG_2412.JPG
Wat ik van plan ben is het volgende; als de kist klaar is stop ik de 170gr lood in het potje, meet ik hoeveel ballast er dan nodig is en vul de neus dan met loodsnippers en epoxyhars. Dan heb ik de mogelijkheid ballast te verwijderen zonder dat eruit te hakken.

Ik lijmde er nog triplex versterkingen voor de achterkant van de vleugelbevestiging in en 10mm balsa onderin de romp waar je hem vastpakt met handstarten.
IMG_2413.JPG


Nu kon ik de romp met 0.6mm triplex in gaan dekken. Tot nu toe lijmde ik het triplex met dikke cyano, maar dit keer wilde ik de techniek van witte lijm en strijkbout proberen. Dat gaat als volgt, je smeert beide lijmopppervlakken met PVA in en laat dat drogen. Daarna leg je het op elkaar en drukt dat met een hete foliebout op elkaar, de lijm wordt door de hitte zacht, en het zit vast. Ik had al een paar proefstukjes gemaakt en het bleek te werken.

Omdat de romp in dit stadium nog erg flexibel is zette ik die weer in de bouwstelling vast. Ik begon met een lastig stukje, eerst de randen afschuinen met deze opstelling
IMG_2411.JPG
, daarna de lijmoppervlakte met PVA insmeren en laten drogen
IMG_2407.JPG
. Ik kon nu het stukje precies op zijn plek brengen, met klemmen vastzetten en vast strijken
IMG_2408.JPG
. Voor de zekerheid heb ik aan de binnenkant later nog extra lijm aangebracht, je weet maar nooit… Er moeten nog heeel veel paneeltjes gelijmd worden!



Vincent
 
Prachtig werk Vincent! Een genot om zo met je mee te mogen kijken.

Goed idee van dat potje voor in de neus!

Een vraagje: is er een maximum aan tijd dat je de houtlijm mag laten drogen voor je met de strijkbout de definitieveverbinding maakt?
 
Dankje Berrie!
De techniek met witte lijm (PVA) op deze manier is voor mij vrij nieuw. Zowel op SSUK (Scale Soaring UK) als op Retroplane wordt het beschreven. Wat ik ervan snap is dat de lijm op beide oppervlakken helemaal droog moet zijn. Eigenlijk gebruik je het nu als thermoplastiche lijm vergelijkbaar met smeltlijm. Ik heb wat proefstukjes gemaakt en denk erover om de lijm 2 x aan te brengen, om een dikkere lijmlaag te krijgen. Ga ik deze week mee aan de slag en dan komt het resultaat wel.

Vincent
 
Ik strijk het na ca 20 minuten, als de witte kleur net weg is. Een uur kan ook wel. Maar na een dag ging bij mij niet zo goed, dan moet je een tweede laagje aanbrengen. Pattex D2 gebruikt ik. Andere lijm gedraagt zich ook anders.
 
Goed dat te horen Tjarko en zo ongeveer als jij schrijft heb ik het ook gedaan. Inmiddels een aantal panelen geplakt (gestreken?) met Pattex D3. De verbinding lijkt best stevig, ik vind het wel een spannend proces.... Foto's komen binnenkort.
 
Na dat lastige eerste stukje indekking ging ik de rest van de bovenkant van de romp indekken, de romp nog steeds tijdelijk vast op de bouwmal. Het afschuinen (voor de lassen) van het dunne triplex is een tijdrovend werkje, zeker als de panelen niet recht zijn. Ik lijmde een paar schuurhulpstukjes in elkaar in de hoop dat ik minder fouten zou maken.
IMG_2417.JPG
IMG_2420.JPG

.Overigens fantastisch dat zelfklevende schuurpapier “easy-touch”

Nog wat over deze lijmtechniek, video’s hierover zijn te vinden op SSUK, daar heb ik het ook van. Ook Tjarko schrijft hier gisteren over. Na het schuren en passen eerst met lijm insmeren
IMG_2423.JPG
IMG_2424.JPG
IMG_2422.JPG

laten drogen tot het niet meer wit is. Ik heb het na het drogen nog het proces herhaald om meer lijmdikte te krijgen. De pasvorm met de schuine lassen, die ook gebogen zijn is kritisch en ik weet niet of ik nauwkeurig genoeg kan werken.
Een ander probleem was dat de horizontale (langs) naad moeilijk recht te krijgen was, ik vond het moeilijk elk paneel precies op zijn plek te krijgen.

Met klemmen tijdelijk vast gezet en met een folieboutje (middenstand, 150gr) en vastgestreken, Ik besloot de resterende panelen wat te lang te maken en later met een ander hulpstukje op lengte te schuren.
IMG_2428.JPG
IMG_2429.JPG
IMG_2435.JPG
Gelijk hier de aansluiting stabilo/ kielvlak te zien, klaar om de bediening ervan te gaan maken en een bovenaanzicht
IMG_2434.JPG

Een foto van de bovenkant van de romp, stompe lassen zijn wel makkelijker…
IMG_2436.JPG

De romp is nu stevig genoeg om hem van de bouwopstelling af te halen en begint op de King Kite te lijken.



Vincent
 
Goedemorgen,

Nadat de romp los van de bouwopstelling was, besloot ik eerst het rc gedeelte af te maken. Het is verleidelijk om door te gaan met bouwen, maar nu kan je overal makkelijker bij. De servo’s had ik al min of meer geplaatst en ik had al een accubakje gemaakt. Om dat er makkelijk uit te kunnen halen maakte ik van 2 laagjes 0.6 triplex en met daaraan een vuren nokje gelijmd een soort clipje, wat je met èèn vinger kan ontgrendelen
IMG_2440.JPG
.
In dat bakje had ik al een schakelaar gezet en daarnaast schroefde ik de shottky diode vast. Daaraan twee stekkertjes voor de beide ontvanger accu’s en stekkertjes voor de verbinding naar de ontvanger
IMG_2444.JPG
. De draad naar de ontvanger voerde ik tussen de binnen en (straks) buitenwand naar achteren
IMG_2445.JPG

Achter de rugleuning van de piloot maakte ik een extra schotje met de ontvanger, antenne’s en plek voor de vario
IMG_2456.JPG
IMG_2455.JPG
De snoertjes van de servo’s hou ik op zijn plaats met 0.6mm triplex stripjes, die ik als verende clipjes gebruik.
IMG_2462.JPG

De servo tray had ik al gemaakt, op de foto rechts de hoogteroer servo, in het midden de servo voor de sleephaak en links de servo voor het richtingsroer. Deze is wat hoger geplaatst zodat de trekdraden over de andere servo’s heen gaan. Het bleek nu dat ik onder de richtingsroer servo 2mm extra latjes moest lijmen om genoeg ruimte tussen de stuurkabels en stangen te maken. Dit allemaal om de servo’s zo ver als mogelijk voorin te plaatsen, vanwege het zwaartepunt en om een interieur op schaal te kunnen maken.
Het hoogteroer werkt met een 1mm staaldraad trek/druk stang, in een dubbele plastic geleider
IMG_2453.JPG


Om het stabilo te kunnen (de)monteren, maakte ik eerst aan de staartkant een scharnier in de stang. Dat ging als volgt; ik boog in deze stang een heel klein oogje, waar een pennetje van een kwiklink strak in past. Daarna maakte ik van 2 kwiklinks en een stukje M2 draadeind een kort stukje. Ik klikte 1 kwiklink over het oogje en kreeg zo een scharnierend stuurstang.. Dit stukje kan ik optillen en dan de andere kwiklink aan het rudderhorntje van het hoogtoer vastmaken. Zodra het stabilo vastzit is het scharnier “gestrekt”en is het een stijve stuurstang geworden
IMG_2227_367.jpg
IMG_2449.JPG

Het richtingsroer wordt met twee gevlochten stalen pull/pull kabels bediend.
IMG_2458.JPG


Die zitten met zelfborgende staaldraad haakjes aan de rudderhorntjes van het roer vast, zodat het roer makkelijk voor transport gedemonteerd kan worden . Zowel de stuurvlakken als het sleepoog werken goed, ik kan nu rustig de romp gaan indekken.

Vincent
 
Laatst bewerkt:
Leuk om dat te horen Ramses!

Nu kon ik de onderkant van de romp indekken. Ik bedacht een schuurhulpstuk waarmee ik de paneeltjes vast kon klemmen, ik kreeg anders kramp in mijn vingers
IMG_2485.JPG
Een latje vastgezet met een lijmtang aan mijn werkblad, een stuk aluminium hoeklijn en twee grote veerklemmen. Het schuren ging nu wat beter gelukkig.
IMG_2478.JPG
. De romp en paneel met lijm ingesmeerd
IMG_2480.JPG
, paneel op zijn plek geplaatst
IMG_2481.JPG
en met het folieboutje vast gezet.
IMG_2479.JPG
IMG_2483.JPG
daarna nat gemaakt
IMG_2484.JPG
gebogen en vastgestreken .
Na een paar dagen begint het een romp te worden
IMG_2492.JPG
IMG_2494.JPG

De rompneus is nu aan de beurt.

Vincent
 
De rompneus is een uitdagend klusje. Het is nogal gezichtsbepalend, op de foto is net te zien uit hoeveel hoeveel stroken de neus is opgebouwd. Bij de restauratie van een full-size Petrel (vergelijkbaar) deden ze daar een jaar over......
King-Kite-3.jpg

dus ik hoop het er goed af te brengen. De neus had ik al grofweg in model geschuurd en ik tekende de stroken met potlood erop af.
IMG_2470.JPG

Bij de aansluiting naar de cockpit kap volgen ze de ronde spantvorm. Verder naar voren worden de stroken plat, zodat ze naar de neuspunt gebogen kunnen worden. Dubbelbuigen is er niet bij
IMG_2510.JPG

IMG_2513.JPG

Ik kwam op het idee om de stroken met een freesje te markeren, je kan dan wat schuren zonder dat je de markering wegschuurd. Met strijklicht is te zien waar de stroken gaan komen
IMG_2516.JPG

Strookje voor strookje komt wordt de neus bekleed. Hier gebruik ik fineer wat ik met dikke cyano vastlijm. En het resultaat
IMG_2530.JPG

IMG_2531.JPG

IMG_2533.JPG

Ik hoop dat door het inkleuren en lakken het meer geheel wordt, altijd spannend dat blanke werk!
De voorbereiding voor de vleugels begint op gang te komen, dan moet ook het vloeistuk romp /vleugel nog gemaakt worden.

Vincent
 

Bijlagen

  • IMG_2517.JPG
    IMG_2517.JPG
    64,8 KB · Weergaven: 151
  • IMG_2526.JPG
    IMG_2526.JPG
    78,9 KB · Weergaven: 150
Laatst bewerkt:
Dankje Raymond!, nu verder met de vleugel
De profielkeuze vond ik lastig, de echte King Kite had als profiel NACA 23021 wat er behoorlijk symmetrisch uitzag . Het profiel en de dikte bepalen best “het gezicht”van het vliegtuig en zo kwam ik uit op HQ 2,5 met een dikte van 12% aflopend naar 10% bij de tip. Met de flaps en de rolroeren kan ik de welving toch wat groter maken. Ik had al eerder een vleugelverbinder van glas/epoxy gemaakt die in 20x20mm aluminium vierkant past. Met Devwing tekende ik de vleugel
vleugel.png

Adri was zo vriendelijk de ribben en de webplaatjes te frezen. De wortelribben in 2mm triplex en de rest in 2.5mm middelhard balsa.
IMG_2537.JPG

Met het programma “Calculdelongeron” rekende ik de hoofdligger uit, 24X4mm vuren boven en onder bij de wortel tot 2x10mm bij de tip. Zou 10G moeten kunnen hebben, de indekking niet meegerekend. Overigens wordt de vleugel geheel ingedekt met 0.6mm triplex, zoals de echte. Omdat hij een meeuwenvleugel heeft, maakte ik een bouwplank in de juiste hoek en lamineerde ook de hoofdigger in die hoek.De schuine lassen in de 20x2 liggers, die het liggerpakket gaan vormen.

IMG_2523.JPG



IMG_2555.JPG


opbouw vleugel
IMG_2539.JPG

IMG_2541.JPG


Servo houders van populierentriplex en vurenlatjes, zodat de servo van onderaf in de vleugel wordt geschroefd. Mocht die stuk gaan , dan komt de reparatie niet zo in het zicht....
IMG_2545.JPG

De ribafstand is erg klein, lastig met de servo plaatsing.

IMG_2546.JPG

Alle webplaatjes gelijmd, bij het aluminium vierkant nog niet, dat moet nog met epoxy met microballoons volgegoten worden.
IMG_2553.JPG

Het begint op een vleugel te lijken!
IMG_2550.JPG


De andere vleugel ga ik nu eerst bouwen.

Vincent
 
Back
Top