Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Ernst.
Inderdaad een soort diorama en op een helling zijn veel details te verzinnen om er een levendig geheel van te maken. Stellingen trappen, gereedschappen, scheepsonderdelen enz..enz.
Idee ontstond eigenlijk doordat ik zocht naar afbeeldingen van verwering van de waterlijn.
Ga maar eens wat tekeningetjes maken om te zien wat binnen de max lengte van ca. 180 cm die ik mezelf heb opgelegd, uiteindelijk mogelijk wordt

Jan, Scheepswerf van Laar in IJmuiden hellingt veel vissersschepe op de langshelling. Op foto's daarvan zie ik ook wat extra rails om het schip rechtop te houden. Rails liggen aardig weggewerkt in de vloer. Googel maar eens en dan op afbeeldingen. Genoeg attributen op de werf om een winter verder te bouwen. Zal best wel iets moois uit ontstaan. Gr. Klaas.

Klaas,
Van het groot bedrijf zijn wel foto's te vinden, maar die zijn meestal te modern.
Maar de werf van van Laar straalt zeker de sfeer uit die ik nastreef.

Dit schip stamt uit midden vorige eeuw en daarbij past dan ook een helling uit die tijd. En die zijn er nog aan de Engelse kust bij Cornwall. ..
Die zijn ook niet echt voor grote klussen. Eigenlijk voor schoonmaken en schilderwerk. Misschien een kleine reparatie aan het roer of de schroef... Maar meer niet...
En op zulke simpele hellingen ligt de rails bijv. niet weggewerkt.
Het schip wordt hier ook rechtop gehouden door steunen die aan de boogies (rijdend onderstel) een zitten. Op zich allemaal toch wel leuke elementen die ook eenvoudig zijn na te maken.

Maar dit is een project dat er misschien tussendoor gaat lopen. De voorbereidingen, d.w.z. alle uitzoekwerk , zijn wel gestart...

Laatst bewerkt:
Had je beter naar de oude werf van Hakvoort op Urk kunnen sturen Jan! Die ademt wel de sfeer uit die jij nodig hebt. En de rails liggen boven de vloer. Heb daar in de 60-er jaren en ook nog wel later kotters op de werf zien staan. Gr. Klaas.

Wat eerste schetsjes gemaakt om de afmetingen te kunnen bepalen voor de. opstelling die ik in gedachte heb,
Op tekening zou ik binnen een totale lengte van 170 cm moeten kunnen blijven.
Om het dan wat speelser te maken zou de helling een klein beetje schuin op de voorstelling moeten komen. En omdat ik naast het schip ook wat ruimte nodig om het "aan te kleden" betekent dat, dat de breedte al gauw 70 cm. gaat worden.
In de komende tijd maar eens een schets " op ware grote" maken, om de definitieve afmetingen te bepalen....

Intussen is duidelijk geworden dat dit schip onder de naam Hemerica en in de kleuren rederij Nicot geen reddingsboot had maar inderdaad was voorzien van een raft.
Die keuze is nu bepaald, en dus ook maar aangepakt.
De steun is filigrain achtig soldeer werk en moet e.e.a. nog worden afgewerkt, maar zoiets gaat het dan worden.

IMG_1909.JPG

wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Alle twee de reddingsvlotten zijn nu klaar.
Toch nog wat kleine aanpassingen gedaan.
De verwering iets afgezwakt, een "sluiting" toegevoegd en de (m.i. te opvallende) rode "opschriften" nu geel gemaakt.
IMG_1930.JPG

Na dit tussendoortje kan de aandacht nu weer gegeven worden aan de grote lier.
Daarmee was ik tenslotte al gestart. Na het vinden van wat stukken plexiglas van de goede dikte , zijn de eerste schijven van de kabeltrommels inmiddels gedraaid.
Binnenkort meer...

Helaas heb ik van de lier geen detail tekeningen.
Veel hoofdmaten kan ik wel van het algemeen plan halen en op het internet zijn veel foto's van het museumschip te vinden, maar om verrassingen te voorkomen maak ik eerst mijn eigen schetsen van de belangrijkste onderdelen met hun maatvoeringen.
Hieronder de hoofdas met de twee kabeltrommels.
IMG_1933.JPG

De onderdelen zijn gemaakt van perspex voor de trommelschijven en de naven, aluminium voor de trommels en messing voor de as. De trommels kunnen onafhankelijk van elkaar draaien. Ze worden niet functioneel, maar het lijkt me wel makkelijk als er later draad op moet worden gewikkeld.
De as is van 6 mm die aan beide einden vanaf de trommel naven is verjongd tot 5 mm. Zo wordt de as straks "opgesloten" worden tussen de lageringen
De ribben op de schijven en ook de "bouten" in de naven zijn van styreen.

wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
De beide trommels aan het eind van de as zijn ook gedraaid (van aluminium).
Daarmee zijn alle delen van de hoofdas en liertrommels wel klaar.
Hier ligt de hoofdas op de fundatie en nu kan ik beginnen met de "aandrijvings unit " met de lagering. De positie daarvan is waar je nu de as nog ziet.

In een van de komende weken staat een bezoekje aan het museumschip in Concarneau gepland in mijn zoektocht naar informatie.
Zo heb ik bijv. van de lier geen duidelijke informatie over wat er nu eigenlijk tussen de twee grote trommels zit.
Op de tekening staat niets, maar op foto's is wel "iets"te zien.
Misschien zit daar toch ook een lagerblok...En hoe steunt dat dan op de fundering?

En omdat alle onderdelen nu nog los op de as kunnen schuiven kan ik nu dat nu nog eenvoudig aanpassen.

IMG_1938.JPG
.
wordt vervolgd.

Netjes Jan, bij je bezoek kan je de wereld aan foto's schieten.

Geef je ogen maar goed de kost.

Neem je ook foto's mee van je model? Dan krijg je misschien nog meer medewerking van de mensen aldaar, e-mail adres aan ze geven kan je altijd vragen of ze ergens nog een foto van kunnen maken, als je wat vergeet te fotograferen.

Veel plezier aldaar!

Ernst
Gaat zeker gebeuren.
Ik hoop inderdaad ook op wat speciale medewerking....want zo mag je bijv. niet overal op het schip bij.
En misschien wel onder begeleiding en als het niet te druk is.....
Ik heb al een vragenlijst .. en het woordenboek gaat ook mee...''

Even er tussenuit geweest voor een welverdiende vakantie.
Ook wel in Frankrijk geweest, maar, gedreven door het weer, zijn we uiteindelijk wel een andere richting opgegaan. Dus het bezoek aan het museum blijft nog even op mijn "to do" lijst. Maar dat komt nog wel...
Intussen blijft mijn zoektocht naar informatie wel gewoon verder gaan. En ook de bouw van de lier gaat weer verder , en zo heb ik een begin gemaakt van de aandrijfunits en hun fundaties. Zo is de definitieve positie van de kabeltrommels nu zichtbaar.

Ik denk dat deze lier door stoom werd aangedreven, want er lopen wel behoorlijk dikke buizen vanuit de dekopbouw naar de lier. Die zijn m.i. veel te overbemeten voor hydrauliek... Maar helemaal 100% zeker ben ik er niet van.
De tekeningen en foto's die ik heb zijn in ieder geval gedetailleerd genoeg voor de afmetingen, dus voor de verdere bouw is dit ook geen probleem.

IMG_1995.JPG

Verder in de afgelopen weken de realistische mogelijkheid van een scheepshelling als "standaard" verder uitgewerkt. Binnen mijn eigen keuze van een max van 180 x 80 cm moet het in ieder geval bouwtechnisch goed kunnen.
Wordt dan wel een "hoog water" presentatie ... Maar hierover later meer.

Laatst bewerkt:
Weer een klein stapje verder met de lier.
De twee "aandrijvingen" van de trommels hebben met wat "aanbouw" hun definitieve vorm gekregen . En daarmee kon hun positionering op de fundatie worden afgesteld.
Nu volgt het eerste pijpwerk. Daarvan liggen een paar voorbewerkte (aluminium) delen achter de lier al te wachten.....
Uiteindelijk gaat de hele lier helemaal "functioneel zwart" worden. Maar met dit grijs/blauwe grondlaagje zie je nu nog wat van de details.

IMG_2004.JPG

Laatst bewerkt:
Ziet er allemaal weer goed geslaagd uit, zijn we ondertussen wel gewoon van je maar dit af en toe nog eens zeggen mag wel.
Vgr Marc

Marc , van mij mag je alles zeggen...
Hier de kleine vorderingen van de afgelopen dagen.
De eerste "pijp"is pas gemaakt en de tweede krijgt vorm. Pijpjes zijn van 5 mm dunwandig messing pijp.

De korte bochten zijn koud gebogen.
Eerst een paar keer inzagen, dan buigen (staafje rond 4 mm erin gestoken als geleider), dan de licht geknikte buignaden vlakmaken (hamer en vijl), dan de naden dicht solderen, en dan als laatste wat extra soldeer er bovenop om de uiteindelijke vorm erin te kunnen vijlen.
Redelijk simpel, alleen even uitproberen hoeveel en hoever je moet inzagen.

Zoals eerder al aangegeven zijn dit in het echt behoorlijk dikke pijpen. Ze zijn voor de aandrijving van de lier, maar voor een hydraulische aandrijving wel erg dik... Of is het stoom aangedreven ?
Maar goed, dit is technologie uit de periode 1955-1960 en misschien wel daarom wat dikker als wat we tegenwoordig zien.. (misschien wat minder druk en gecompenseerd met wat meer volume ...???)
In ieder geval komen bovenop de " cilinders" (hier nog alleen aan de rechterkant bovenop de bovenste pijp aangebracht) nog handels en handwielen voor de bediening van een liertrommels,

IMG_2013.JPG

Je kijkt hier nu aan tegen de achterkant van de lier en zoals van de vorige post wel een beetje is af te leiden, zal er van deze achterkant later eigenlijk helemaal niet zo veel meer te zien zijn ..
De twee pijpen die naar voren zullen steken (hier de lange en de korte op de onderste foto) gaan over het dek en door het houten rooster en verdwijnen dan in de opbouw. Het houten rooster, nu nog uit een stuk, kan dan daaraan passend worden gemaakt.

Laatst bewerkt:
Marc , van mij mag je alles zeggen...
De eerste "pijp"is van 5 mm dunwandig messing

Zoals eerder al aangegeven zijn dit in het echt behoorlijk dikke pijpen. Ze zijn voor de aandrijving van de lier, maar voor een hydraulische aandrijving wel erg dik... Of is het stoom aangedreven ?

Ik wil het bouwen in schaal 1:25.

Ik hoop dat ik dan ook alles mag zeggen.

Heb je zelf al gerekend?
leiding van 12,5 cm?
voor hydrauliek?

Zelfs voor een stoomliertje veeeeeeeel te dik.

Hydro leidingen zijn meer van de dikte van de railing om het schip.

Overdenk het eens, de rest van het schip ziet er net zo netjes uit.

Voor zover ik weet werden deze winches niet hydraulisch aangedreven maar liep er vanuit het winchhuis een dikke as (of 2) naar de winch toe. Bij de winch zit een haakse overbrenging en zo verder. Stoom werd op de stoomtrawlers gebruikt maar volgens mij niet meer op trawlers uit jouw tijdvak.

Groeten, Kees

Elk commentaar is welkom.... dus Baggeraar hou je niet in.... ik kan er tegen.,
Ik heb ook mijn twijfels zoals ik schreef, en juist vanwege de buisdiameter.
Voor de duidelijkheid, hier een afbeelding van de echte lier op het museumschip van het internet geplukt...., en dit zijn toch echt wel dikke buizen.. en volgens mij ook voor de aandrijving..
Ben benieuwd of iemand hier wat van kan afleiden...

lDf1GhBugVwPVNO9vLoXU_QSy_k.jpg

Laatst bewerkt:
Back