Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

het einde is dan misschien wel in het zicht maar het is absoluut een pracht van een lier aan het worden.
vgr Marc

Klaas,
Laat mijn bouwverslag zeker geen reden zijn om niet naar Concarneau te gaan.....Dit museum is absoluut de moeite van een bezoek waard.

Ja Marc, ik ben ook best tevreden met zoals het er uit gaat zien. Zoals eerder al aangegeven is het een lastig klusje en heb ik dit ook wel onderschat. Veel onderdelen die allemaal op elkaar afgestemd moeten zijn.

De afgelopen dagen zijn weer goed besteed geweest.
Zo is de constructie van de draadgeleider is gereed gekomen en is zover dat de (4 verticale) geleidingsrollen rollen erin kunnen.
De bevestigingsscharnieren/zadels waarmee de remvoeringen aan het frame vast zitten zijn klaar en intussen ook vastgemaakt aan de remvoeringen. Ze staan nu ook op hun plaats op het frame, maar nog wel los want ik moet tot op het einde de as met de trommels kunnen bljiven demonteren.
Ook de "draadstang" mechanismes bovenop de remvoeringen zijn gemaakt, en daaraan komen nu nog alleen de handwielen.
De grote delen zijn uitneembaar zodat de onderdelen kunnen worden afgewerkt en geschilderd voor de uiteindelijke afmontage.

IMG_2063.JPG

IMG_2061.JPG

Nu op de werkbank.
Voor de bediening van bijv. de remmen, de blokkering en de positionering van de draadgeleider zijn handwielen gebruikt.
Deze worden nu gemaakt van 0,8 en 1 mm draad.
Eerste pogingen om ze uit uit de "vrije hand" te maken zijn niet goed gelukt,
Daarom nu bezig om een "handige hulpje" te verzinnen om ze wel netjes te kunnen solderen.
Gaat om 5 handwielen, en om twee diameters/uitvoeringen.

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Bedankt weer voor alle reacties.
Een kleine update .Met een soldeer malletje zijn de handwielen nu wel gelukt.
en alle 5 hebben hun plekje gevonden.
Nu verder met de 2 paren rollen in de draadgeleider, en dan als laatste nog een paar armen met daarop een geleider rol. Dan eindelijk het laatste schilderwerk . Ik kijk hier echt naar uit, want m'n geduld met deze lier wordt zo langzamerhand wel op de proef gesteld... Ben toe aan wat anders ....

IMG_2068.JPG

IMG_2070.JPG

wordt vervolgd..

Ik kan me alleen maar aansluiten bij Ko.
Geduld is "een schone zaak".
En omdat het een Franse boot is......"Chapeau":thumbsup:
Een schitterende winch,jou kennende zal die nog mooier worden.

Mooi werk Jan! Je zou er zo aan gaan staan om de boel te bedienen. Nog steeds aan het verzinnen hoe je "werf" gaat worden? Al een ei gelegd of het een langs- of dwarshelling moet zijn? Ik roep maar iets hoor! Laat het idee lekker rijpen en dan zien we wel wat het gaat worden. Gr. Klaas.

Het wat een hele klus, maar de lier is klaar... Zoals Harm ook al aangaf zijn de iets dunner gekozen leidingen veel beter in verhouding.
Geverfd, veroudererd en afgewerkt met een beschermende blanke laklaag..
Later komen de kabels wel een keer want ik heb nog geen idee wat ik daarvoor het beste kan nemen.
Met nu de houten roostertjes nog verhogen. Later, ik denk als de dekplanken gelegd zijn, moet de grondplaat nog zwart gemaakt worden.

IMG_2087.JPG

IMG_2084.JPG

Kan nu ook weer verder met het idee van een helling.
Klaas, het gaat zeker een langshelling worden in de sfeer van de Newlyn slipway (zie google..).
Heb intusssen al wel passende rails gevonden.
Ik heb ook al wat schetsen gemaakt, maar moet de preciese afmetingen nog bepalen. In verwacht, zoals ik al eerder had aangegeven ongeveer een bodem afmeting van 170 x 65 cm .

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Ernst.
Ja die foto's kende ik wel. En omdat dit een museum schip is, wordt er ook redelijk veel fotomateriaal gepost.
Jammer alleen dat het dan toch vaak min of meer dezelfde opnames zijn van het schip waarvan veel oude details allang zijn verwijderd. En juist het vinden van die oorspronkelijke details is een stuk lastiger...
Het bijzonder mooie (geheel) messing model van ken ik natuurlijk ook. Absoluut een inspiratie bron, maar van zo'n hoog professioneel niveau, dat ik me daarmee niet zou willen vergelijken..

Laatst bewerkt:
Houten vlonders op hoogte gemaakt zodat de hydrauliekleidingen verzonken komen te liggen (volgens mij niet helemaal een Arbo oplossing met die open ruimte tussen de buizen..)
Zoals ik ook al eerder heb aangegeven waren er origineel op het schip hoogst waarschijnlijk helemaal geen vlonders aanwezig.
Dus zijn die later toegevoegd, eerst onbewerkt en later geverfd in de dekkleur.
Mijn keuze is voorlopig "ongeverfd" laten en net zo verouderen zoals de dekplanken.
IMG_2090.JPG

Dank aan allen voor belangstelling in mijn vorderingen, en alle commentaren worden zeer gewaardeerd

Na de lier maar begonnen met de twee draadgeleiders op het dek.
Van collega trawler bouwer Kees (de Mol) geleerd dat deze "mosterdpotten" worden genoemd.
Ze zijn een beetje conisch en ik heb daarom getwijfeld over de materiaal keuze,
Nu heb ik ooit geleerd om uitslagen te tekenen en dat kwam nu toch mooi weer van pas
Uiteindelijk heb ik daarom toch weer voor messing gekozen.
De rollen zijn van aluminium en blijven bij het solderen " los".
Er moet nog wel e.e.a. aan worden afgewerkt, maar ik tot nu toe ben ik tevreden.

IMG_2099.JPG

wordt vervolgd

Back