Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Zozo, dat zijn inderdaad behoorlijke buizen.
Ik weet dat de Spanjaardsbrug aangedreven werd door de druk uit de waterleiding, maar lieren aan boord ................... (nog niet eerder van gehoord)
Lage druk en groot volume.(= dikke leidingen)
Wel een uitdaging om uit te zoeken wat voor aandrijving hier op zit.
In België had je waterdruk aangedreven hijskranen.

Nu ziet het model er wel goed uit. :D

Wat zou ik er als zoetwatermatroos van kunnen zeggen? Stoom is het niet, want dan zouden de leidingen wel geïsoleerd zijn. Rest niet veel anders dan hydrauliek. Gezien de flenzen geen hoge druk. Om toch wat kracht te ontwikkelen heb je dan een groot debiet nodig, waardoor de dikkere leidingen te verklaren zijn. Waarschijnlijk lopen de hydro motoren simultaan en verklaart dat de dikkere aan en afvoerleiding, rechts van de T-stukken. Of je iets aan deze "filosofie" hebt Jan? Zie dat Harm in dezelfde richting denkt. Gr. Klaas.

Harm en Klaas,
Bedankt voor jullie commentaar. Nu bevestigen jullie wat ik zelf ook had aangegeven in een eerdere post.... " wat minder druk gecompenseerd met wat meer volume.."
Ik wil toch nog wel wat experimenteren met een dunnere (4 mm) buis.
Het "oogt" dan mogelijk toch net wat beter...
En een aandrijving met een vaste as zoals Kees aangaf lijkt me in voor deze lieruitvoering niet van toepassing.
En dan blijkt toch maar weer dat in het buitenland, en in dit geval in Frankrijk, toch in detail anders gebouwd werd als hier...

Laatst bewerkt:
Jan. Jammer dat je die foto niet gelijk hebt gepost want dat had een hoop duidelijk gemaakt. Dan had ik ook mijn bijdrage niet hoeven schrijven.

Kees.
Ik wist ook niet dat deze aandrijving zo afwijkend zou zijn,..had alleen wat foto's en wat tekeningen met aanzichten.
Maar ik had me ook al verbaasd over de grote buis diameters.. Hoe de lier uiteindelijk is aangedreven daar kom ik nog wel een keer achter.

Intussen dit alles opnieuw gemaakt met dunnere 4 mm buis.
Wel iets afwijkend van de aanzicht-tekeningen, maar in ieder geval veel beter in overeenstemming met de foto's van het origineel.
Hier zijn alle delen nog "los" in ruwbouw, waardoor niet alles helemaal strak haaks staat.
IMG_2022.JPG

Hieronder van boven gezien, met de doorgezaagde vlonder.
De vlonder wil ik nog wel iets hoger maken waardoor de twee pijpen iets meer "verzonken" komen te liggen .
Op de hele oude foto's is overigens helemaal geen vlonder te zien. Deze is er later ingekomen. Ik weet niet wanneer, maar ik vind het wel een mooi detail...
En ik kan de leidingen ook niet in de de opbouw laten doorlopen zoals het zou moeten zijn omdat de opbouw afneembaar wel moet blijven... maar dat zal straks niet echt gaan opvallen denk ik ..

IMG_2023.JPG

Denk erover om de hoofdas ook opnieuw te maken.
Is nu 6mm staaf met 5 mm uiteinden, Maar als ik de as helemaal van 5 mm maak en de rollen en de afstandhouder op buis van 6mm zet, dan kan ik veel delen van de opbouw, zoals de aandrijfunits aan beide kanten al permanent vast maken op de fundatie. Er zijn anders te veel losse delen, die toch op elkaar passend moeten zijn, om alles nog strak te houden....

Laatst bewerkt:
Al bouwend gaat de ontwikkeling verder Jan. Vorm van innovatie moet je maar denken. Ziet er mooi uit en dat de leidingen niet doorlopen zal niet opvallen. Ze hebben daar dezelfde kleur als de opbouw. Gr. Klaas.

Klopt helemaal Klaas, voortschrijdend inzicht..
Maar ik moet wel bekennen dat ik de bouw van deze lier aan het begin wel onderschat heb....

als er straks nog eens een likje verf op zit is ze nauwelijks nog te onderscheiden van de originele.
prima werk geleverd weeral.
vgr Marc

Marc,

je bedoelt zoiets... een zwart basiskleurtje..
Accenten en het roest komt natuurlijk nog... maar tot zover wel naar mijn zin.

IMG_2024.JPG

IMG_2025.JPG

Volgende stappen worden ; allereerst een nieuwe as en bussen in de rollen.
Dan volgen de hulpconstructies voor de bedieningshendels en de draagconstructie voor de geleiders aan de voorkant.
Deze verbinden de twee "aandrijfblokken".
Tesamen met de buizen constructie aan de onderkant wordt het dan een stevig geheel, waarbij de trommels uitneembaar blijven . Dan kan ik de scharnierpunten van de remmen op de fundatie, de remmen zelf en de ondersteuning van de bediening van de draadgeleiders op de middenbok afmaken.
Maar daarvoor moet ik nog even het benodigde materiaal regelen..

Laatst bewerkt:
Heb je met dit weer Ernst. Dagje naar zee, wind op de kop en dan zie je de roest verschijnen. Mooi gedaan Jan! En de overgang van de leidingen naar de opbouw ook. Gr. Klaas.

Stukje achtergrondinformatie...
Zoals ik heb aangegeven ligt deze trawler als museumschip in Concarneau.
Dan mag je verwachten dat er veel fotomateriaal van bezoekers op het internet te vinden moet zijn. De kunst is het om het te vinden...
Zo heb ik al heel veel uren gezocht en ineens vind ik daarnet info over de dikke buizen van deze lier.....Nu heb ik zelf deze vraag opgeworpen op dit forum, en daarom wil ik de info ook delen.

Wat blijkt: het is een hydraulische lier met een lage werkdruk. De werkdruk zou maar 8 bar zijn.
Het voordeel van deze lage druk was de goede regelbaarheid met de mogelijkheid om heel langzaam draaien tot een minimum van ongeveer 1 rotatie per minuut.
Om dezelfde voordelen werd dit ook wel gebruikt bij kaapstanders en diverse andere soorten lieren. Allemaal omwille van een goede snelheidsbeheersing.
Er waren ook veel nadelen en daarom waren deze systemen al snel achterhaald.
Die nadelen zijn die dikke leidingen, de grote hoeveelkheid olie en de grote pomp en aandrijfmotor, maar vooral het feit dat de maximum snelheid heel beperkt was.
Daarmee is dit ook weer opgehelderd...

Laatst bewerkt:
de bouw van deze lier aan het begin wel onderschat heb

Dat klinkt "o zo bekend", je gaat je dan pas verdiepen in "hoe zit dat in of aan elkaar".
Ik ben het tegengekomen met het ontwerpen van de baggeremmer.
Geen mens weet meer heel simpel te schetsen hoe de te klinken platen gebogen waren en hoe ze aan elkaar geklonken werden.
Als je dan slechts een enkele foto tot je beschikking hebt, met daarop verroestte platen zodat je nog niets ziet is het een hele uitdaging.

Lier ziet er geweldig uit en is inderdaad een lagedruk hydro lier.
Heb je nog ergens kunnen vinden hoe dat binnenwerk (de motor) er dan uitziet?

Harm,
Ik heb je proces van de productie van de emmers gevolgd.
Maar jij heb je daar zelf ook behoorlijk in de problemen gebracht doordat je hele hoge eisen stelde aan het eind product. Niet alleen qua uiterlijk maar ook qua functionaliteit.

Wat betreft de lier . Neen, zulke details heb ik niet gevonden, Maar eerlijk gezegd wil ik daar ook niet verder speciaal naar op zoek.
Die zijn voor techneuten zeker interessant, maar voor het maken van mijn model verder niet zinvol.
Ik weet nu waarom de buizen zijn zoals ze zijn..

Laatst bewerkt:
De nieuwe (holle) as in de trommels geplaatst, De trommels en het tussenlager zijn nu als een complete unit uitneembaar.
Daarna zijn de twee aandrijfunits permanent vast gemaakt op de fundatie.
Vervolgens heb ik in het midden de steun voor het tussen lager blok gemaakt (op de onderste foto is daarvaan nog net iets te zien.
Vanaf dit moment is er (maat) stabiliteit in de constructie . Doordat de trommels er nu eenvoudig uitgehaald kunnen worden het uithalen van de tijdelijke 5 mm holle centrale as) ontstaat de ruimte die nodig is om details toe te voegen.

Als eerste zijn de remmen gemaakt.
De remvoeringen zijn van 1 mm messing. Hier bovenaan nog met een provisorische voorstellingen van de montage van de bediening bijeen gehouden.
Het juiste bedieningsmechanisme van de remmen volgt later zodra de ondersteuning daarvan definitief geplaatst is. (Maar daarvoor moet de constructie aan de voorkant eerst weer klaar zijn).
Aan de (hier niet zichtbare) onderkant van deze voeringen zitten de vaste montagepunten, die afgesteund worden op de fundering.
Ook dit moet omwille van de verdere afwerking tot het laatst toe uitneembaar blijven.

IMG_2035.JPG

IMG_2033.JPG

Intussen is ook het eerste deel van de constructie aan de voorkant, waarover de draadgeleider verschuift, gemaakt. Maar dit is een complexe constructie die opgehangen is aan de aandrijfunits en ook afsteunt op de fundatie. Allemaal heel tijdrovend met veel passen en meten.
Foto's volgen.

Laatst bewerkt:
Zoals aangekondigd hier met de draagconstructie voor de geleider voor de staalkabels. De draadgeleider rolt van links naar recht over deze draagconstructie. En op dit schip wordt de draadgeleider "handmatig" langs de trommels gestuurd met een handwiel dat wordt bediend vanaf een positie in het midden achter de lier.
Dit handwiel is gemonteerd aan de balk aan de achterzijde, En hierop worden ook de handwielen voor de beide remmen gemonteerd.
Hieronder is de achterste steunbalk te zien. Daarop liggen hier de remmen nog provisorisch te "rusten" om straks de juiste onderlinge maatvoering van onderdelen te kunnen bepalen.

In de planning komt nu eerst de verdere afwerking van deze steun en de definitieve montage aan de lier, en vervolgens de details voor de bedieningen, met o.a. de handwielen van de remmen en de draadgeleider.
Daarna weer wat "touch-up" schilderwerk en de bevestiging van de rembanden aan de fundatie. En dan volgt de draadgeleider zelf.

IMG_2038.JPG

Bijlagen

• IMG_2038.JPG
    IMG_2038.JPG
    211,4 KB · Weergaven: 174
Laatst bewerkt:
Weer een stukje verder. De werkvolgorde toch een klein beetje aangepast..
De constructie waaraan de bedieningen van de trommels (met rode handvaten) gemonteerd zijn is geplaatst. Daaraan zit nu ook de plaat waaraan de (hand)bediening van de draadgeleiders wordt gemonteerd.
Voor het uitlijnen is hier de (toekomstige) stang in het midden zichtbaar.

Een begin gemaakt met de constructie aan de voorkant waarin de draad-geleidingsrollen zijn opgenomen.
Van bovenaf ziet dat er nu zo uit.
Het einde van de bouw van de lier komt langzamerhand in zicht....
IMG_2047.JPG

IMG_2044.JPG

Laatst bewerkt:
Back