De basis constructie van rollende drager is gereed en in de primer gezet.
I.v.m met de totale lengte van de presentatie heb ik de lengte van de drager toch iets ingekort Deze is nu iets meer dan 1 meter.
Voornaamste reden hiervoor is dat er nu ruimte blijft voor de helling details.
Maar het is ook zeker realistisch op basis van het vele fotomateriaal op internet.
Op deze foto ligt de drager op de beoogde positie t.o.v de romp. Zowel voorschip als achterschip steken iets over..
Op alle dwarsbalken komt in het midden nog een verhoging met een houten ligger waarop uiteindelijk de kiel zal rusten.
Op de middelste 3 "zware" dwarsbalken komen aan beide kanten in een veel later stadium ook nog speciale constructies.
Die hebben meerdere functies >
1) Het steekt boven water uit bij het positioneren van het schip voor de helling als de drager onder water "verborgen" is.
2) Als een “boekensteun” zorgt het voor stabiliteit bij het omhoog trekken uit het water.
2) Eenmaal op de helling is het de toegang om aan boord te komen.
Hieronder de details van de rollenconstructie.
De drager loopt straks op 4 spoorstaven. (aan beide zijkanten en een centrale dubbele in het midden.
De rails komen te rusten op iets verhoogde betonnen fundaties . .
Intussen wel begonnen met deze betonnen fundaties. Deze maak ik nu eerst 160 cm lang, maar kunnen eventueel nog korter worden. Bij het maken van deze drager heb ik gemerkt dat het vooraf goed inschatten van de afmetingen van deze onderdelen lastig is.
Stel me nu dan ook voor om eerst een opzet met de fundaties/rails te maken en deze onder een hellingshoek (ca. 6 graden) te zetten. Ik heb het gevoel dat ik dan beter kan beoordelen hoe de totale presentatie gaat worden. .
Wordt vervolgd.