Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Nu met met een dun laagje verf erover. Opgesteld op de helling bij de stelling.
Daarna nog wat tijd gevonden voor het fabriceren van een drie-schijfs hijsblok aan de rollende drager.
Hierdoor loopt de kabel naar de winch om de rollende constructie uit het water te trekken
Op de foto is deze te zien, hangend aan de voorste draagbalk.

IMG_0705.JPG


En ook op het dek moet onderhoud worden gepleegd.......
Dus de branderset op het dek en dan een foto omzetten in zwart-wit.
Daarvan word ik dan vrolijk......gewoon om de "nostalgische" sfeer. Kan het niet laten om deze te plaatsen.....
IMG_E0706.JPG

wordt vervolgd.,
 
Laatst bewerkt:
Harm. Je hebt helemaal gelijk, en alhoewel dat wel de insteek was, kunnen deze steunen zo inderdaad niet blijven.
Voorlopig dienen ze nog prima om het schip te positioneren tijdens deze fase van de bouw.
Hoe ik het uiteindelijk ga oplossen weet ik nog niet helemaal. Maar ik denk wel dat er andere steunen gaan komen. Een andere reden voor mij is dat ik het niet zo mooi vind dat deze schuin staan (de hellingshoek). en dat de A-frames op dezelfde dwarsbalk, netjes verticaal staan.
 
Even stil geweest, maar niet stil gezeten en een lier gebouwd voor straks op de helling.
Ik heb geen tekening beschikbaar dus maar een " eigen ontwerp" gemaakt op basis van vele foto's op internet.
Vrijwel helemaal gebouwd uit restanten messing. Alleen de " electromotor" is gedraaid uit aluminium...zat wel even met de koelribben, ...hoe te maken... maar daarvoor heb ik een rubber dopje (in dit geval die voor een fietsdynamo..) pas gesneden en om de motor gelijmd.
Wat verf en vuil maken het verder weer naar mijn tevredenheid af.

IMG_E0763.JPG

IMG_E0764.JPG

Nu volgt nog het twee-schijfs blok dat op de hellingopstelling voor de lier in de bodem zal zijn verankerd.
Met een kabel erdoor zal dat denk ik wel redelijk realistisch overkomen.
Tot nu toe nog alleen met een de proefopstelling van de helling op mijn bouwplank gewerkt, maar binnenkort toch maar eens beginnen aan de definitieve helling... .

wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Dat is nog eens een lier om u tegen te zeggen.
Vermoed dat ze nog wel wat gaat roesten doordat ze buiten opgesteld staat of misschien nog een afdakje er boven bouwen.
 
Intussen is ook het " vaste" twee-schijven hijsblok in messing afgemaakt.
E.e.a. gebaseerd op foto materiaal op internet en verder de nodige vrije interpretatie.
Dit vaste blok komt straks op de hartlijn van de helling en voor de lier.
Aan dit blok zitten de sluitingen waaraan straks de lierkabel wordt vastgemaakt.
De lierkabel loopt dan drie keer door het blok aan de rollende constructie (de craddle), waarbij het "halende" part van de kabel uiteindelijk langs de andere kant van het vaste blok naar de lier loopt.
Vanwege de logische loop van de kabel naar geleiders en trommel van de lier, zal straks de lier uit het midden van de helling staan.

Verder viel mij op dat bij de meeste hellingsystemen de kabelschijven in de blokken horizontaal liggen.
De technische redenen daarvoor weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat het doorhalen van lierkabels op deze manier wat makkelijke gaat, en bovendien liggen de kabels bij het vaste blok in ieder geval vrij van de bodem.
Het goede voorbeeld dus maar gevolgd en dat betekende dat ik de ophanging van het blok aan de craddle moest aanpassen. (nb. vergelijk met de oude positie in post 481)

Hier zijn de onderdelen, geschilderd en verweerd, voor de foto opgesteld.
IMG_E0783.JPG


wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Ziet er weer top uit, je kan je eigen hier heerlijk op uitleven zeer veel mogelijkheden bij zo helling.

De reden dat de blokken horizontaal liggen, is om te voorkomen dat je een kruisslag op je draden krijgt.

Als ze verticaal staan, zal het blok een bepaalde kant opvallen dan heb je gelijk een slag in de rigging en gaan de draden langs elkaar lopen.
 
De reden dat de blokken horizontaal liggen, is om te voorkomen dat je een kruisslag op je draden krijgt.
Als ze verticaal staan, zal het blok een bepaalde kant opvallen dan heb je gelijk een slag in de rigging en gaan de draden langs elkaar lopen.
Klinkt mij persoonlijk erg ver gezocht.
Als de draden zonder spanning komen zakt het blok. Als het dan op de liggende kant zakt zitten de draden met de schijven niet in de grond.
Als een blok staat heb je minimaal de diameter van de schijf als hoogte nodig en anders maar de dikte van de schijf maal het aantal schijven.
Als het blok ligt kan je makkelijker over de draden stappen.
Als het blok ligt, ligt het op de grote zijkant en als het staat op de dunne scheidingsplaten tussen de schijven.
Niks kruisslag of rigging.

hellinglier.jpg


dwarshellingwagen.jpg


carla-noomen-anthonetta-werf-jijn-IMG_0013.jpg
 
Volgens mij niet hoor.
Kruisslag bij staaldraad is dat de dikke draden waaruit de hoofddraad geslagen is in een andere richting geslagen is.
Dus die zes draden van de rechts geslagen staaldraad zijn dan links geslagen.
Als je langs de draad kijkt lopen de dunne draadjes (waaruit die 6 draden zijn opgebouwd) evenwijdig aan de kern.
Juiste benaming ken ik niet meer, heeft iets met tier, tamp, part of kardeel.

Je krijgt dus met staande of liggende blokken geen kruisslag, dat is namelijk een naam van hoe de draad opgebouwd is.
 
Je heb links geslagen, rechts geslagen draden en dan heb je nog de "Lang"slag geslagen draden, de naam "Lang" komt van de Engelsman die Lang heette en heeft dus niets te maken met het Nederlandse woord lang.
Een kruisslag is niets anders dan kruisende draden dan heb je ook nog een halve slag een hele slag en zo verder.
 
Een kruisslag is niets anders dan kruisende draden dan heb je ook nog een halve slag een hele slag en zo verder.
Als die blokken vastzitten kwispelen ze niet en draait de boel niet in elkaar. Als je dat bedoelt met kruisslag.
Bovendien zitten beide einden van de draad vast, dus je krijgt geen twist waardoor alles zou kunnen gaan kwispelen.
Ik snap nog steeds niet waarom blokken moeten liggend en niet mogen staan.

Schermafbeelding 2017-12-21 om 22.09.50.png
 
Back
Top