Dennis, leuk om te lezen dat je mijn verslag volgt. Zulke reacties geven mij ook weer reden om de lat zo hoog mogelijk te leggen .
Intussen ben ik wel een beetje slachtoffer geworden van mijn eigen enthousiasme want ik ben eigenlijk te vroeg in het bouwstadium al bezig met teveel details..
Enerzijds zie ik hoe zulke details en met name de veroudering het resultaat mooier maken, Dat werkt absoluut zelf-motiverend. Maar anderzijds loop ik nu wel tegen problemen aan die ik zelf heb veroorzaakt door een onlogische werkvolgorde.
Want Marc heeft natuurlijk helemaal gelijk dat ik de onderlaag beter eerst in metaalachtige kleuren had kunnen opzetten. Nu moet ik de onderlaag bovenop gaan leggen en dat is niet logisch.
Ik heb wel een idee hoe ik dat alsnog kan realiseren, maar later moet op het achterdek deze veroudering ook komen en daar zal ik deze ervaringen gebruiken en zeker af gaan werken in de volgorde die Marc ook al terecht aangaf.
Nu werk ik wel met waterverdunbare verf, niets speciaals maar gewoon van de schilder, die ik met kraanwater verdun om met de airbrush te kunnen spuiten. Ik weet niet ofdat ik met thinner een teveel aan waterbasis verf kan of wil weghalen.
Maar.... wat er niet opzit hoeft er ook niet af......Dus wil ik op het achterdek, zoals Marc aangeeft, eerst de onderlaag maken met een mix van metaalachtige kleuren. Daarop kan ik dan de dekkleur aanbrengen, waarbij ik dan met de laagdikte kan spelen om het effect te krijgen.
Zodra dit speelt zal ik dit melden..., maar in mijn warrige werkvolgorde komt dit voorlopig nog niet aan de orde.
Eigenlijk concludeer ik nu dat ik helemaal geen werkvolgorde heb. Ik doe telkens waar ik op dat moment het meeste zin in heb.... en dat bevalt mij best...maar is dat ook niet de essentie van een hobby...
Ben nu aan het spelen met de positionering van de dekplanken. Met name ook de manier om de dekplanken af te werken.
Bij de restauratie van het museum schip in Frankrijk is het dek vorig jaar helemaal vernieuwd en de foto's die ik daarvan gevonden heb zijn nu erg nuttig.
Op verschilllende plaatsen moeten deze, zoals het hoort, aansluiten op de luiken en alle andere dekuitrusting (bijv. bij de funderingen van de galgen en de winch, en bij de bolders).
Maar ik kan er nu onder de luifel nog goed bij.. en daar wil ik die planken erin hebben zodat ik dan weer verder kan met de positionering van de luifel. Want dat hangt weer samen met de constructie van de stagen van de mast....
Hier de eerste planken tegen het voorschot waarover straks de luifel komt.
Om de dekrondte te kunnen volgen worden de plankjes aan de onderkant wat ingezaagd. Dan worden ze wat buigzamer en sluit het mooier aan. Bij het plankje onder de deur is dit te zien.
Het plankje rechts van het luik is hier alleen nog op lengte passend gemaakt.
Dit moet hier nog worden voorzien van de proppen en worden ingezaagd.
Hieronder uitgeprobeerd hoe dat eruit zou zien op het bakboord gangpad naar de stuurhut. Hier zijn dekplanken wel iets dunner, maar de methode is gelijk.
De ronde "stoppen" zijn nagemaakt door in de planken 2 mm gaten te boren en daarin een stukje rondhout van kaasprikkers te zetten.
Alhoewel dit eigenlijk voor de schaal net iets te groot is, is het wel een simpele, goedkope en voor mij aanvaardbare methode.
Ik heb hier voor de duidelijkheid 1 plank ge-olied zodat de kopsekant van de prikkers er wat meer uitspringt. Maar over de afwerking van de naden en het verouderen van de dekplanken zelf heb ik nog niet nagedacht.