Nog een aanpassing gemaakt. Stond wel op de tekening, maar gewoon "vergeten" en over het hoofd gezien...
Werd er terecht door een visserman op gewezen omdat het een wezenlijk onderdeel is van de manier waarop de vislijnen werden gebruikt. Met name de manier waarop de "hond" wordt vastgemaakt.
Hond is de letterlijke vertaling vanuit het frans. Intussen heb ik begrepen dat naam die wij er hier aan geven "kletsblok" is, en is vernoemd naar het kabaal dat gemaakt wordt bij het openen als de draden er onder spanning uit springen en het blok dan met geweld tegen de verschansing slaat. Daarmee kom ik op de belangrijke functie van de twee extra gaten.
Op de foto zijn twee gaten, (rechts van de ketting) in de verschansing gemaakt. De bovenste is wat groter en deze dient om de kleine ketting die hier nog onderaan het kletsblok hangt, door de verschansing naar binnenboord te brengen. Aan het eind van de kleine ketting zit dan een haak en die wordt ingehaakt in de binnenboord hangende grote ketting.
Hiermee wordt voorkomen dat het kletsblok ongecontroleerd over de verschansing naar binnen slaat en daarmee een gevaar voor de bemanning zou vormen.
Het onderste gat is feitelijk alleen maar een opstapje.
Het kletsblok hangt bij gebruik buitenboord en is dan buiten het bereik van het bemanningslid. En met één voet kan hij nu in het opstapje staan, en dan net wat verder reiken om bijv. de vergrendeling van het kletsblok te kunnen losmaken.
Gaten zijn gemaakt en afgewerkt, Natuurlijk aan stuurboord en aan bakboord.
De grote- en de kleine ketting kunnen nu op de voor hun specifieke functie op lengte worden ingekort en op de juiste manier worden afgewerkt.
Leuk aanvullend feitje (voor mij althans..).
Ik heb vanuit het museum in Frankrijk inmiddels de vraag gekregen om een kleine (schriftelijke) introductie-presentatie van mijn model te maken. Dit ter officiele beoordeling door de museumdirectie en bedoeld als eerste stap naar een uitnodiging om mijn scheepje bij gelegenheid in het museum te laten zien. (Dan moet er vast en zeker nog een Bretonse vlag op....)
wordt vervolgd.