Denk je alweer klaar te zijn, duikt er toch weer nieuwe informatie op die aanzet tot “meerwerk”
Zo had ik de scheepscode TQOP met witte letters op het rode dak van de stuurhut gezet.
Dat had ik zo van een voorbeeld overgenomen, maar dit blijkt historisch niet correct.
Uit historische gegevens blijkt dat er tijdens een hevige storm in november 1954 veel schepen voor de kust van Engeland in nood zijn gekomen. Daarbij zijn er bij de reddingsoperaties met waarnemingen vanuit de lucht ernstige vergissingen gemaakt omdat de identificatie van de schepen te lastig bleek.
Er zijn daarna diverse proeven gedaan om de herkenbaarheid te verbeteren. Met als gevolg dat er in April 1956 Is bepaald dat de scheepscode op vissersschepen langer dan 10 mtr. met contrasterend gekleurde letters op een wit vlak moest zijn aangebracht.
Oorspronkelijk zouden rode of oranje letters het best waarneembaar zijn geweest, maar in de praktijk werden zwarte letters op het witte vlak gezet....
Dat is inderdaad ook vanuit het museum zo bevestigd.
Dat betekent dus ook dat ik de belettering niet volgens de toen geldende voorschriften had gedaan en daarom moest dit worden gecorrigeerd.
Intussen gedaan.....
oude situatie
Nieuwe situatie.
Wordt vast weer vervolgd....