Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dank je John.
    Over de uitwerpselen van de meeuwen heb ik intussen meer opmerkingen gekregen..Een paar witte spatjes zou dat misschien kunnen oplossen....
    Ik kreeg ook de opmerking dat de buitenmuur van het schuurtje nog wat miste.....En ook op het dak zou wat vegetatie moeten groeien...
    Niet dat ik bezig ben om in opdracht te bouwen..., maar goede suggesties zijn altijd welkom. Zeker als ik ook vind dat ze erbij passen en bovendien ook uitvoerbaar zijn.
    Dus deze tip eerst even ter harte genomen. Voor de struikjes wat takjes uit de conifeer geplukt, goed ingesmeerd met blanke lak ter conservering, voorzien van groen (van onze treinencollega’s) , nog een paar rode stippen erin (besjes) en erbij gezet. Ook op het golfplaten dak wat kleine stukjes groen erbij...
    2CA87909-FABD-40F0-BB87-FF3051B7E21D.jpeg
    8AE202BD-D4EB-44EF-8CF1-D6E52D65451C.jpeg
    CF3F224E-8D7C-42C2-9BE4-9FDBF8AA4380.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2020
    Jan Walpot, Herm, HansN en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nooit genoeg details. Er moet tenslotte iets te zien zijn op een diorama...
    Dus een kleine aanvulling gemaakt.
    Niets opvallends, maar het hoort erbij langs de waterkant.......een paar ratten......
    Rompjes daarvan zijn ongeveer 1 cm en in vorm gesneden van hout.. Pootjes en staart van electr.draden gedraaid. Oortjes zijn van dun plastic en ingelijmd in een (figuurzaag)zaagsnede in de kop.. Verf doet de rest...
    76440195-2B4C-48EE-8AF7-5545B9EEDDBF.jpeg

    36297578-2A3E-4E3F-B73B-DE1A361FD2C2.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2020
    Helikapoter, Jan Walpot, Tug.NL en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooi gemaakt, leuke aanvulling, maar je hebt je wat op de hals gehaald.
    Nu moet(en) ook de werf kat(ten) erbij.
    Zelfs in de huidige tijd zijn er op een werf altijd katten aanwezig.
    Henk
     
  4. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    oja? aha, nou hier komen nog wat ideeen dan:

    de stenen muur is erg schoon, er is vaak verschil in tussen waar de regen komt en waar niet. Ook zit er vaak een spijker oid in de muur met zo'n roestspoortje naar de grond. De naad onderaan bij de horizontale

    rommel ligt overal, altijd wel ergens. verroeste blikjes bijvoorbeeld, en verwaaid plastic folie, en die vermaledijde plastic waterflesjes natuurlijk.

    Losse restanten van vroegere apparatuur doet het goed: bijvoorbeeld een schakelaar met hele of halve bedrading, een booglamp zonder lampglas, kabelklemmen zonder kabel (maar met verwering van toen die kabel er nog wel zat), en roestige onzin kan overal. Een ton (als dan niet misbruikt als vuurton later), halve buizen, rest stukken buis of staaf, staalkabels, verroeste ketel/buis/deur. Eindeloos....

    Wel met een knipoog hè: het is al prachtig! Misschien een idee om met hele hoge resolutie een foto te maken en als poster af te laten drukken? Hoeft niet veel te kosten en is wel erg mooi aan de muur van je werkplaats.
     
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Frank, ideeën genoeg, maar het moet wel uitvoerbaar blijven.
    Sommige zijn op schaal gewoon moeilijk te realiseren en het ook geloofwaardig te houden.. Maar zolang ik de helling binnen handbereik hou komt het nooit af , denk ik....Ik ga je suggesties ook zeker onthouden, want soms weet je ineens hoe iets gemaakt kan worden....
    Ik ben ook geen fotograaf. Vrijwel alle foto’s zijn gemaakt met een telefoon en ook de plaats waar de maquette staat (momenteel in een donker plekje achterin de garage) is niet altijd ideaal. Dus ook vrijwel nooit goed genoeg voor een poster.....
    Soms heb ik geluk en is een foto ineens toch nog best geslaagd.
    Deze bijvoorbeeld. Geeft een goed beeld van de winch op de voorstelling.

    8E804474-BD9E-45B0-9CF0-23A15ADC6FD1.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2020
  6. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Groningen
    Idd... Jan is echt een top of the build bouwer qua realiteit en als je denkt dat het af is of niet beter kan is daar weer Jan...
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Zoals ik al meerdere keren heb geschreven, denk ik dat het nooit af komt......
    Soms zijn ideeën voor kleine details zo makkelijk te realiseren dat mijn vingers spontaan al gaan jeuken.
    Na een paar uurtjes knutselen...een vuistje, een voorhamer, een paar propaanflessen en een steekwagentje. En daar moest toch ook nog een kistje bij.....
    Gewoon maar gemaakt omdat het leuk is en zonder vooraf te weten waar dit allemaal zou moeten komen..
    2F85CF27-BC90-49E1-8BB4-8D1ADBF2B817.jpeg
    0567D232-BB02-40D4-A4F7-9E9391683728.jpeg

    Het zijn, misschien op de steekwagen na, eigenlijk geen opvallende onderdelen. Dus een plekje is wel te vinden...
    De flessen zijn uiteindelijk bij de andere gasflessen onder het afdakje gezet..
    De vuist ligt op de kist bij (waaronder de schakelaar voor de lampen verstopt zit), en de voorhamer ligt op de grond naast de trap bij de voorste stelling.
    De steekwagen met de kist staat bij de *hellingbaas”. Die heeft zojuist deze kist met onderdelen mogen ontvangen...
    7ED0C2D7-51EE-44A1-B34A-9396E67FC26F.jpeg
    B225351F-1178-4667-B75A-767805D758A4.jpeg
    9FAD8C2C-054B-400A-A6DB-17BE065E6C13.jpeg

    wordt (zeker) vervolgd.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mij raken dan weer die twee smeerolievaten van Americol en zetten me een kleine 50 jaar terug in de tijd. Mijn eerste broodheer had aandelen in Americol en dan moest je dat spul natuurlijk ook gebruiken. Sterker nog, ik mocht niet bunkeren bij een olieboer die de Americol smeerolie niet op voorraad had. Leuk om dan via jouw inspanningen mijn herinneringen weer op te frissen. En heb jij opeens twee vaten met een verhaal. Gr. Klaas.

    1971 Vleugellam.jpg
     
  9. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Weeral prachtig he, ik denk dat ik uren kan kijken naar jou weather wonderen echt, samen met Klaas inbreng begint dit een heel eigen verhaal te worden echt fantastisch!
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2020
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Mooi verhaal Klaas. Wel grappig dat mijn mini helling zulke persoonlijke herinneringen op kan roepen.
    Het merk Americol kende ik niet, en ik heb eerlijk gezegd mijn vaten gekleurd op basis van Shell kleuren...
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Als het teveel vervuilt dan haal je het maar weg hoor! Soms sta ik ook wel eens versteld van de vreemde loop die mijn brein neemt. Meestal troost ik me met de gedachte; Gelukkig hebben we de herinneringen nog (en zelfs ook een vlaggetje). Gr. Klaas.

    20201014_191957.jpg
     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2020
    Jan Walpot en Jan Blonk vinden dit leuk.
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas, geen enkel probleem dat jij je gedachte en kennis deelt.
    In tegendeel zelfs. .En als je ook zo’n vlaggetje over hebt op schaal 1:25 dan beloof ik je om een vlaggenstok aan het schuurtje te maken en die vlag daaraan op te hangen.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Je zou de foto kunnen verkleinen en ook gespiegeld afdrukken. Zo heb ik een Caterpillar vlaggetje gemaakt voor mijn coastertje. Beide delen op elkaar geplakt en de einden om de vlaggenlijn. Eer de lijm is gedroogd een paar golven in de vlag leggen. Gr. Klaas.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  14. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Nou Klaas, de plots opgekomen gedachte aan een vlaggenstok aan het schuurtje ga ik wel nog even verder bekijken...of er een, en zo ja welke, vlag daar dan in gaat zal ik dan nog even bezien....
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Maakt niet uit Jan! Met elkaar hebben we weer iets los gemaakt. Succes met het uitwerken. We blijven het volgen. Gr. Klaas.
     
    JaFa en Jan Blonk vinden dit leuk.
  16. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Had wat tijd vanmiddag, dus direct maar even het idee van de vlaggenmast uitgewerkt.
    Aan de zijkant van het schuurtje was nog een mooi plekje.....
    Nog geen vlag in top, maar alles is daarvoor wel voorbereid....
    085AFC13-D4CC-4CB3-BC16-ECB032641018.jpeg
    C93A3B19-03F3-409F-AE7B-52F781E3B24C.jpeg
    In detail de montage met beugeltjes tegen de wand.
    0C4C267C-FB70-4718-865E-42410E1DADE3.jpeg
     
  17. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Zoals gebruikelijk ziet het er weer super uit Jan.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Even minder tijd om te hobbyen ivm met klussen bij de kinderen, maar toch vind ik af en toe een paar uurtjes voor kleinigheidjes voor de aankleding van de helling.
    Het idee van de vlaggenstok ontstond na de reactie van Klaas en zo kreeg ik via een andere bron een opmerking over het ontbreken van een wasbak.....
    Afmetingen gezocht via internet, een uitslag maken, wat zagen en buigen en tot slot een randje om de bak van dunne draad.. Afvoertje met zwanenhals en dan nog het kraantje om het compleet te maken. Nu nog even een kleurtje erop.

    Hier in een bouwopstelling...
    D328099E-102E-40E4-86B3-233569B3C55B.jpeg
    wordt vervolgd.
     
  19. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Wij durven haast niets meer te opperen al die super details op afroep:wave
    Grandioos mooi dit allemaal.
    Ik zou zo gauw niet weten wat er verder nog ontbreekt.
    Misschien nog een waterslang naast de wasbak?:rolleyes:

    Grt John
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Het is al zo compleet, durf bijna niets meer te roepen. Maar wie weet komt er nog eens een reactie. Vaak haalt het ene het andere los. En soms kom je iets tegen in de "knopendoos" en geeft daar invulling aan. Gr. Klaas.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina