Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 27 aug 2014.

  1. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Je ne pas une flauw idé waar le article over gaat.
    Mais c'est vast en secre un compliment.

    En terecht.
     
  2. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Omdat ik toch bezig blijf.....zag ik toevallig een foto van de Newlyn helling voorbij komen waarop aan de lage kant, net achter het achterschip, hekken dwars over de hellingvloer stonden. Zal ook ongetwijfeld met veiligheid te maken hebben.
    Er zijn maar weinig bruikbare foto’s van die helling te vinden, en zeker niet van de lage kant, dus deze had ik niet eerder gezien...

    Deze hekken zullen wegneembaar zijn geweest omdat de dwarsbalken van de hellingkar breder uitsteken dan de vrije ruimte die nog over is. Ook tussen de hellingrails stonden geen hekken...
    Zulke hekjes zouden bij mij de lage kant op de modelhelling ook mooi begrenzen...dus weer een detail erbij..
    Om er nog een beetje levendigheid in te krijgen heb ik aan het breedste hek een verroest bordje gehangen.
    Op die bewuste foto zag ik volgens mij ook opstapjes en bordesjes om over de rails van de ene naar de andere kant te kunnen oversteken...Dat volgt dus nog.....

    F1BF74B0-E173-43A9-8D40-5B40AE230086.jpeg

    21A1621B-77FE-4963-9B3E-6219D5715C35.jpeg

    545DC7BB-C09D-4F36-9612-BD00C33E88DB.jpeg

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2021
  3. AvdH

    AvdH

    Lid geworden:
    12 jan 2018
    Berichten:
    22
    Locatie:
    Warwickshire, Verenigd Koninkrijk
  4. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    AvdH. Dank voor de gewaardeerde suggestie..
    Zulke foto’s van de helling in Newlyn zijn voor mij de inspiratiebron geweest om dit project bij het schip te maken.
    Hoop ooit nog eens een vakantiereisje langs die mooie kustplaatsjes te kunnen maken.

    De alamy foto laat de afrastering zien aan het eind van de betonnen slipwayvloer.
    Dit hek loopt ook “om de hoek”, en zal vast en zeker geraakt zijn bij het verhalen van de schepen.
    Het hek dat ik heb toegevoegd staat wat hoger op de helling. Daarom ook mijn opmerking dat dit hek weggehaald kon worden. Het met opzet beschadigen gaat me net iets te ver....

    Ik heb overigens wel al een reddingsboei aan het hekwerk hangen. Die hangt alleen wat verder naar boven, en is net niet te zien op die foto.. Daarom deze slecht belichte foto’s er even erbij...

    621C5C7A-FF07-4499-B986-561C2B57429E.jpeg

    3A64E015-5D9D-44C9-B769-BDEAC2909F81.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2021
  5. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Omdat ik geen duidelijke gegevens heb van de overgang over de railbanen op de helling wordt dit voornamelijk een eigen ontwerp. Daarbij houd ik rekening met bijv. de “logische” loop van de kabels van de hellingkar naast de middelste railbaan, waardoor een deel wegneembaar zal moeten zijn.

    Dit heb ik nu bedacht.
    Vaste (betonnen) opstappen bij de buitenste railbaan en ondersteuningen bij de middelste railbaan en daarop liggen planken. En ook tussen de twee middelste railstaven past een opvulling.
    Even de eerste ruwe delen gepast (door alle “verweringen” bij de railbanen valt het nu nog niet netjes op hun plek). Nu op kleur brengen en verweren.
    Met het oog op “de veiligheid op de werf” moet Ik nog even nadenken over hoe ik daar ook een wegneembare handreling kan maken die aansluit op de hekken.

    4F4410B8-0BCC-43F3-9FD3-A4258C907EFB.jpeg

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2021
  6. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wat een prachtige details weet Jan. En ook de kleuren zijn heel levensecht. Dikke pluim
     
    MarcT en Jan Blonk vinden dit leuk.
  7. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    De overgang overde railbanen verder uitgewerkt.
    Ik had nog wat restanten van de railbanen liggen die ik nu mooi daarvoor kon gebruiken.
    Hier het resultaat op de werkbank.

    D11D504D-6ACF-4E87-BFFC-325466135FDA.jpeg
    Moet de mix van kleuren matchen met de kleuren op de helling. Basis van de vaste ondersteuningen is betongrijs met daarover wat afwerking met een paar kleuren bruin. Het “belopen deel” wat extra aangezet met donkerbruin met wat zwart.
    Even laten rusten en daarna pasmaken op de helling...
    31818C45-5FFB-4C91-B9A9-F13E0BA0F872.jpeg E

    en vanuit de andere hoek, (met een beetje tegenlicht...
    B05E99A2-5C1F-4DF4-BD4B-0ED9472E1528.jpeg

    Ben eigenlijk best tevreden.
    Nu nog even het hekwerk...en dan kan alles vastgezet worden en de randjes afwerken.

    wordt vervolgd.
     
  8. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Weer puik werk jan, ziet er echt fantastisch uit :thumbsup: :wave
    Grt Peter
     
    MarcT en Jan Blonk vinden dit leuk.
  9. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Die donkere fotos van die reddingsboei lijkt haast echt.

    Dit is verdraaid mooi.
     
    MarcT en Jan Blonk vinden dit leuk.
  10. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Eerste aanzet voor het hekwerk. De lange staanders staan op de hellingvloer en staan geborgd in geleiders in de fundaties.
    Op de werkbank.
    E7FF67E4-A694-43DB-A836-3364E71973A7.jpeg
    wordt vervolgd.
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.102
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je maakt die oversteekplaats nu wel heel sjiek hoor Jan! Meestal werd er (toen) niet zoveel aandacht aan besteed en legde men hooguit een paar planken dwars over de rails. Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot, MarcT en Jan Blonk vinden dit leuk.
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas, het is het directe aanzicht vanaf de achterkant en het hek begrenst eigenlijk ook de voorstelling. Het mag best een beetje netjes zijn. Straks met wat verf en roest gaat het wel op in de rest...

    Eerste deel is op de helling passend gemaakt.
    9C410B1E-EA38-4574-9EB6-827E483F524D.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2021
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Alle delen passend op de helling gemaakt, geschilderd, verouderd en geplaatst.
    Het gaat toch mooi onopvallend op in het geheel.

    A7F74822-3296-478D-809A-30125762560A.jpeg
    9BEAB0F7-2026-4875-A318-7D3ADF19C4FF.jpeg
    AB9107E3-32EC-46B4-80BC-ED50DAE58417.jpeg

    Nog een beeld op “ooghoogte” van de achterkant van de werfhelling met het schip erop.
    0E60B292-E573-4902-944C-59422BBA5AF6.jpeg P

    Wordt vervolgd.
     
  14. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.797
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Jan je bent een kunstenaar, werkelijk fantastisch wat je bouwt. Van echt niet te onderscheiden :wave:wave:wave:wave
    grt peter
     
    Jan Walpot, freekt, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    limb
    Fenomenaal mooi!

    Een ware streling voor het oog.

    Grtjs,Marc.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  16. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.228
    Locatie:
    Hoofddorp
    Super realistisch gemaakt weer, vooral de foto op ooghoogte geeft een subliem beeld.

    Grt John
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Zoetermeer
    Schitterend!
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  18. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    965
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Soms zit het even tegen....
    Had vorig jaar een beetje water in de romp. Dacht dat het door de schroefasafdichting gekomen was. Die heb ik dit voorjaar veranderd en is nu dicht. Voor de zekerheid ook de aansluiting van de waterpomp nagekeken...(die imiteert een heel klein straaltje lenswater). Dacht alles onder controle te hebben...maar helaas.
    Toch weer nattigheid binnen toen ik een paar weekjes terug even had gevaren...
    En de multiplex kielbalk blijkt nu gescheurd, duidelijk als gevolg van water..... (terwijl toch alles een laag glasdoek had.).

    De binnenkant van de romp is intussen wel helemaal opgedroogd en lijkt verder gelukkig helemaal in orde... ( zitten ook heel veel lagen blanke jachtlak op....). En nu lekkage via de schroefas en/of waterpomp is uit te sluiten moet ik toch de kielbalk goed aanpakken.

    Plan de campagne voor reparatie gemaakt, maar daarvoor moesten eerst wat onderdelen worden verwijderd om de romp om te kunnen draaien.
    De scheur heb ik vandaag zo diep mogelijk open gefreesd en die wil ik met een houten strip met epoxy gaan opvullen. en dan het vlak direct naast de kiel op ruwen om er weer glasweefsel met epoxy op te kunnen zetten. En tenslotte alles weer netjes en (vrijwel) onzichtbaar afwerken.

    78BA879B-8AFF-4A7F-8C5F-599914205F31.jpeg
    Wordt vervolgd.
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Oei, ingrijpende herstelling, gelukkig kan je herstellen nu de balk nog niet weg gerot is.
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Probleem met lichte glasweefsel , je schuurt er soms door en ziet het niet, als er dan een beetje vocht bij het kops hout van triplex kan dan is het miserie :-(
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina