Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Jan, Gelukkig heb je een werf die ook dit soort reparaties aankan. Zou het zin hebben om na reparatie er een metalen (alu?) strip onder te lijmen? Bij mijn eigen schepen zie ik regelmatig kale plekken op de kielzool. Met ABS en Epoxy rompen is dat niet zo'n probleem en snel zichtbaar. Even bijplekken en klaar. Zijn wel plekken waar gauw puntbelasting optreedt en dan is ook een dun laagje epoxy + weefsel gauw gekneusd. Maar je zult best wel een oplossing bedenken. Het meest bewerkelijk is de romp zo te prepareren dat die op z'n kop kan. Succes met de reparatie. Gr. Klaas.
 
Stripje alu lijkt mij ook wel een idee...
Ben je van een hoop toekomstige narigheid af...

Jinny en Klaas,
Ik had nu ook al een messing strip in de kiel zitten, precies om de reden om butsen te voorkomen. En dat komt er nu ook weer op.
Maar eerst dacht ik de scheur zonder strip te repareren om zeker te zijn dat de groef helemaal met epoxy is opgevuld. De strip, of misschien beter een T-strip erin, komt dan daarna en voordat ik het glasdoek erover zet.
 
Probleem met lichte glasweefsel , je schuurt er soms door en ziet het niet, als er dan een beetje vocht bij het kops hout van triplex kan dan is het miserie :-(

Ter plekke had ik er twee lagen 160 gr weefsel erop. Niet echt licht in de combinatie......maar tegen de kracht van zwellend hout is weinig bestand..
Maar inderdaad is niet te zien ofdat ik erdoor geschuurd had.
 
Alle hout dat nu "open" ligt lekker verzadigen met epoxy en dan weer opbouwen. Altijd moeilijk te bepalen waar het lek zat en waardoor veroorzaakt. Bij het plat vijlen van de scheg om de roerhak te bevestigen ging ik ongemerkt te ver en had ook lekkage. Binnenkant dof geschuurd en vol gegoten met epoxy, waarin een portie loodkogeltjes. Hoofdzaak is om te weten waar het lek zit. Gaat wel weer lukken Jan! Gr. Klaas.
 
Alle hout dat nu "open" ligt lekker verzadigen met epoxy en dan weer opbouwen. Altijd moeilijk te bepalen waar het lek zat en waardoor veroorzaakt. Bij het plat vijlen van de scheg om de roerhak te bevestigen ging ik ongemerkt te ver en had ook lekkage. Binnenkant dof geschuurd en vol gegoten met epoxy, waarin een portie loodkogeltjes. Hoofdzaak is om te weten waar het lek zit. Gaat wel weer lukken Jan! Gr. Klaas.
Klaas, inderdaad . Ik weet niet precies waar het lek zat. Maar de hoogste waterstand in de romp was tussen spanten op 1/3 vanaf de boeg. Ik ga er dus maar vanuit dat het daar ook gelekt heeft....en dat valt in de gescheurde zone.
 
Geen idee of en hoe je de binnenkant hebt geconserveerd Jan. Misschien ook daar een extra laag(je) erop. En dan is het leed hopelijk geleden. Af en toe eens lekker varen en regelmatig controleren. Bij een echt schip heb je ook wel eens verrassingen. Slechte plaat of elektrolyse. Altijd wat met die drijvende objecten. Het "leuke" daaraan is om die problemen te elimineren en dat zal je best wel lukken. Je bent in het bezit van een goed geoutilleerde werf met gemotiveerd personeel toch? :) Gr. Klaas.
 
Geen idee of en hoe je de binnenkant hebt geconserveerd Jan. Misschien ook daar een extra laag(je) erop. En dan is het leed hopelijk geleden. Af en toe eens lekker varen en regelmatig controleren. Bij een echt schip heb je ook wel eens verrassingen. Slechte plaat of elektrolyse. Altijd wat met die drijvende objecten. Het "leuke" daaraan is om die problemen te elimineren en dat zal je best wel lukken. Je bent in het bezit van een goed geoutilleerde werf met gemotiveerd personeel toch? :) Gr. Klaas.

Er zitten een paar lagen jachtlak aan de binnenkant. Maar ik ben wel van plan om wat epoxy erin te laten lopen. Een laagje weefsel erop zal me niet lukken. Ik kan er namelijk niet bij want het is onder het vaste dek.
Maar ik heb ook geen sterkte nodig en daarom zal een bodembedekkkend laagje epoxy volgens mij ook voldoende zijn.
En mocht de lekkage dan toch nog ergens anders vandaan komen, dan zijn de kiel en de spanten in ieder geval “beschermd”. Dan zien we wel weer.....
Ik zie dit ook niet als een vervelend probleem, maar als een volgende stap in de bouw.....en heb er zeker alle vertrouwen in dat het helemaal in orde komt.
Ook een mooi moment om alles nog eens na te lopen en , waar mogelijk, weer te verbeteren....
 
Positief benaderen. Boot word er wel "echter" door. Als in de echte is waarschijnlijk ook meerdere keren opgelapt. Geeft het model alleen nog meer karakter.
Het blijft een verschrikkelijk mooi model..
 
Als je eenmaal begint....blijf je bezig....
De kiel is met een latje weer mooi opgevuld en met epoxy verzadigd.
Dat probleem is “technisch” nu wel opgelost, maar bij het schuren merkte ik dat op het vlak op een paar plekjes de oude glaslaag niet (of niet meer...) gehecht was aan het onderliggende hout....
Vond niet dat dit zo kon blijven...Dus maar heel ruim weggesneden, geschuurd en weer voorzien van een paar nieuwe laagjes glas.
Nu eerst maar een paar dagen goed laten drogen en dan schuren, plamuren enz......
(Sorry voor vakantiegangers, maar ik hoop toch op niet al te warm weer....)
6B812A7E-18EC-4A45-A7E8-09C41D48EFC1.jpeg

wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet welk hout je voor de romp hebt gebruikt, maar ik dek mijn hout in kruis gelijmd ( ocumee en fineer 0.6 mm) nooit af , ook niet bij mijn zeilboot 7 m ( romp uit 3 lagen 3 mm ocumee in kruis gelijmd) hier onder water dikke laag epoxy en boven de waterlijn 2 comp verfsysteem heeft 21 jaar dienst gedaan met maar 1 verfbeurt na 12 jaar , opfrissen boven de waterlijn onder water alles intact.
 
Ik weet niet welk hout je voor de romp hebt gebruikt, maar ik dek mijn hout in kruis gelijmd ( ocumee en fineer 0.6 mm) nooit af , ook niet bij mijn zeilboot 7 m ( romp uit 3 lagen 3 mm ocumee in kruis gelijmd) hier onder water dikke laag epoxy en boven de waterlijn 2 comp verfsysteem heeft 21 jaar dienst gedaan met maar 1 verfbeurt na 12 jaar , opfrissen boven de waterlijn onder water alles intact.

Ik wist dat het multiplex van de spanten niet al te best van kwaliteit was, en de wanden van de romp zijn opgebouwd uit twee lagen van ieder 2 mm plankjes die ik had gezaagd uit houten raamlamellen.
Dit is wel de eerste model waarop ik glasweefsel en epoxy heb gebruikt.
Misschien destijds bij de bouw nog onervaren geweest...en op die plaats toch niet goed bewerkt.
Ik verwacht bij deze reparatie verder ook eigenlijk geen problemen.
Heb goed alles bekeken en verder geen bijzonderheden gezien. De hechting is verder op de romp wel in orde.
 
Laatst bewerkt:
Altijd moeilijk te voorspellen hoe epoxy zich hecht op het hout Jan. Eigenlijk zou het in de poriën van het hout moeten trekken en die afsluiten. Geen idee zeker waarmee de lamellen van oorsprong waren behandeld. Of misschien daar wat epoxy terecht gekomen aan het einde van de potlife. Wie het weet mag het zeggen. Gelukkig heb je het bijtijds ontdekt en is het te repareren. Zou voor het schuren etc. eens kijken of het nu beter vastzit. Wel even balen natuurlijk. Succes met de reparatie! Zal wel weer lukken. Gr. Klaas.
 
De harde housoorten die van nature een hoge weerstand hebben tegen rot zijn het moeilijkste met epoxy te behandelen.
Behandeld hout een laag epoxy geven heeft geen zin , geen controle over de hechting en veel kans dat het het behandeld product beschadigd.
Epoxy alleen op kale ondergrond , hout, staal, beton , alu is een speciaal geval heb je na het schuren terug een oxyde laag binnen de 10 min
 
De epoxy heeft goed kunnen aandrogen, en het afwerken kan gaan beginnen.....
Hier nog even een foto van mijn scheepje die door een bevriende modelbouwer van MBVA is genomen bij een lokale demo. Staat klaar om het water in te gaan...
Dit was een dag nadat ik de scheur in de kielbalk had ontdekt. Maar omdat ik graag mee wilde doen heb ik een provisorische oplossing gekozen en de kielbalk met een strookje ducttape afgeplakt.
Op de foto is daarvan nog net een stukje zichtbaar bij de overgang naar de scheg. Achteraf bleek dit wel een zeer efficiënte methode te zijn.........
Maar de foto is te mooi om niet te delen.....
E569D46B-5DEE-48D2-AD85-797E127A4B90.jpeg
]

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Met wat vertraging toch het eerste schuurwerk gedaan. De bodem is weer strak en glad. Nu alleen nog even wat de randjes netter maken en dan komt het leukste deel....spuiten en verweren en zo onopvallend mogelijk laten opgaan in de rest van de romp.

Toch denk ik dat ik nu wel een voordeel van de verwering heb, want door de verweringstechniek komt het (denk ik nog) niet zo krap....., eerst een basis laag van het rood, en dan verweren met zand en roestkleuren... En dan als laatste hier en daar wat roestplekken...
We gaan het zien...

C072208A-19CF-4184-8D30-E811569F1BBD.jpeg


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top