Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

even de stilte verbreken , om te laten weten dat ik nog steeds volg en geregeld verbaasd zit te kijken naar wat jij tevoorschijn tovert.
succes met het vervolg

Bedankt iedereen weer voor alle reacties. Ik waardeer dat enorm.
Maar zo bijzonder is mijn werk allemaal ook weer niet. Ik vind het leuk om uit te zoeken waarom onderdelen gemaakt zijn zoals ze zijn, en dat probeer ik zo goed mogelijk na te maken.
Ik heb wel een technische achtergrond, maar ik heb geen kennis van specifieke maritieme techniek. En al zeker niet van vissersschepen.
Dit forum is daarom ook een prachtig medium om kennis aan te vullen met de reacties van forumleden die zulke kennis hebben.
Van mijn kant kan ik dan alleen aan iedereen laten zien hoe ik dat "vertaal" in een model.

Zo kom ik weer bij een volgende vraag .
Het afgelopen weekend in het zonnetje buiten wat sluitingen gemaakt en daarmee kon ik de ophanging van de giek aan de voormast maken.
Nu is de giek overeenkomstig de tekeningen opgehangen aan een dubbele ketting.
Maar waarom ?
Ik begrijp de functie van de tweede slappe ketting niet... (overigens ook foto's gezien met twee kabels of een kabel en een ketting ).
Is dat uit voorzorg, of als reserve ? Maar waarom dan een tweede ketting met zoveel "slack"?

Hieronder de situatie zoals die is.

IMG_1817.JPG

Laatst bewerkt:
Is dat misschien om te zorgen dat de giek niet te veel heen en weer zwaait als ze liggen te slingeren? Ik ben er niet heel goed in thuis, maar het is een suggestie.
Ik moet je wel complimenten maken voor het schip :thumbsup:. Het is heel netjes en realistisch.

Heb er ook naar zitten kijken Jan. Kan twee mogelijkheden bedenken. Met de twee verschillende kettingen zou je recht boven een paar luikhoofden kunnen hijsen. Die moeten dan wel vlak achter elkaar liggen. Vraag ik me daarbij gelijk af hoe je de boel dan even verstelt. Zo'n zware ketting zet je boven in de mast niet zomaar even om. Het kan ook zijn dat de tweede ketting een veiligheid eis is. Maar als de eerste ketting breekt, dan geef ik door de ruk die de tweede krijgt daar ook niet veel voor.
Verder ziet het er allemaal gelikt uit. Lekker stevig zo met al dat messing. Geeft het geen stabiliteitsproblemen? Wordt dacht ik een statisch model hè? Gr. Klaas.

Rc bouwer en Klaas,
Leuk dat jullie weer meedenken.
Ofdat het werkt tegen het slingeren kan ik me eigenlijk niet helemaal voorstellen. Ook omdat op andere soortgelijke schepen een kabel wordt gebruikt i.p.v. de "slappe" ketting. Ik denk dat de massa daarom niet zo belangrijk is. Daarmee denk ik ook dat het niet bedoeld is tegen het slingeren. Maar dit is wel een hele creatieve gedachte.
Vooralsnog zie ik geen andere functie dan alleen het uithouden van de giek. En als de eerste ketting zou breken, denk ik ook net als Klaas dat de tweede de schokbelasting ook niet zal overleven...

Overigens is het wel de bedoeling om er een varend scheepje van te maken. De romp is van binnen daarvoor ook uitvoerig behandeld.
Ik weet dat mijn bouwvolgorde misschien vreemd is, maar ze hoeft niet te kunnen vissen alleen maar te varen....
Ik heb voldoende toegang om straks alle componenten in te bouwen, en zoals ik al hiervoor had aangegeven wordt het afbouwen van een nieuwe scheg met daarin de schroefas en de roerconstructie een klus voor komende winter. De onderdelen , allemaal ontworpen om te kunnen varen, liggen ook al klaar . ..

Voor de stabiliteit ben ik niet zo bang. De masten zijn gemaakt van dunwandig messing. Dus de massa bovenin valt wel mee. Verder heeft het schip niet echt een hoge opbouw.
Het uiteindelijk vaargewicht zal rond de 24 kg worden en voordat ik dat heb bereikt zal er nog behoorlijk veel ballast in moeten. Op deze schaal , met een lengte van 140 cm en een breedt van meer dan 30 cm verwacht ik dan ook eigenlijk geen stabiliteitsproblemen.

Laatst bewerkt:
Misschien dat Kees de Mol nog met een idee m.b.t. de kettingen aan de giek komt Jan. Van mijn kant vind ik het een plezieig model om naar te kijken. Vind het knap hoe je alle details een plekje geeft. En de bouwvolgorde is niet zo belangrijk. Als je het geheel maar overziet en mogelijkheden hebt om de onderdelen te monteren. Wordt denk ik een leuk schip om mee te varen en gelukkig hoef je dan zelf niet tussen stuurwiel en ramen te staan bij het manoeuvreren. Maar zoals je schrijft ben je voorlopig nog wel even zoet met romp, scheg en schroefas. Succes ermee! Gr. Klaas.

Ik heb dit eerlijk gezegd nooit eerder zo gezien. Die giek werd gebruikt voor alle voorkomende klussen aan dek maar vooral voor het laden en lossen. Hiervoor was het nodig dat de giek in hoogte kon varieren en de gieken die ik ken (op deze plek) hadden altijd twee (dubbele) blokken en een kabel die op de winch gewonden kon worden.

Het is weer erg mooi wat je maakt en ik ben benieuwd naar de rest.

De functie van dubbele ketting blijft dus nog even onduidelijk. Laat hem ook zitten. Wellicht komt ooit het antwoord.
De voormast werd zoals Kees ook aangaf voor laden en lossen. In de huidige stand komt de masttop/blok ook precies uit boven het luik.

Even wat blokken die daarbij horen gemaakt .
Ook deze blokken hebben in mijn ogen een wat aparte constructie. Ronde schijven die aan de buitenrand met draadeinden of bouten bij elkaar worden gehouden.
Ik heb deze ook gemaakt in messing met een aluminium rol (dat soldeert niet vast en is dus ook functioneel...) ...

Dit is het blok aan de mast zelf. .
IMG_1823.JPG

En dit is het blok aan de top van de giek. Het blokje zelf is gelijk, maar de hier is de ophanging is met twee sluitingen. De top is nog open, maar daarin moet nog een aluminium prop.
Aan de losse sluiting (aan beide kanten) komt later de lijn om de giek te draaien.
IMG_1834.JPG

Voor verhouding... Dit blokje alleen bestaat uit 9 messing delen met daartussen een aluminium rol....iedere sluiting bestaat uit 5 onderdelen.
IMG_1839.JPG

De sluitingen zijn te openen. De "pennen" van deze sluitingen worden later na het schilderen nog ingekort en dan met wat verf gefixeerd. Maar omdat allemaal best wel klein is, is het voorlopig zo wel makkelijker bij het in- en uit elkaar te halen...

Laatst bewerkt:
Netjes Jan, alleen even de bovenste sluiting draaien zodat de bocht van de sluitingen in elkaar zitten en niet pen in bocht zoals het nu zit.( nooit de bocht in het pad Eye zetten maar de pen)

Nu had Ik mijn hobbyruimte al netjes opgeruimd. Helemaal "zomerklaar" gemaakt...
Eerder schreef ik al dat ik in de zomer niet veel aan modelbouw doe, maar het wil nog niet echt zomer worden. Ja, en dan pak je toch maar weer wat aan.., Onder het mom van "wat uitproberen".
Zo heb ik geprobeerd om zelf houten hijsblokken te maken. Dat was geen succes.
In de handel vond ik niet de uitvoeringen die ik zocht. maar wel de houten uitvoeringen die ik als basis kon nemen.
Met wat aanpassingen is het gelukt om houten blokken die ik wilde na te maken.
Hier wat resultaten. Dit is het blokje aan de ''boom".
IMG_1880.JPG

En hieronder het blok boven in de achtermast en onder bij de haak.
IMG_1879.JPG

IMG_1884.JPG

De noodzakelijke aanpassingen waren bijv. de ogen voor de sluitingen en het vastmaken van het touw en het maken de (zwarte) buitenliggende metalen randen op de flanken.
Het hout heb ik eerst wat verkleurd met een verdunde olieverf en daarna alles verouderd met olieverf en poeders van pastelkrijt.
Het touw is me eigenlijk nog te pluizerig,...

Verder was het toch wel erg donker onder de luifel.
En nu kan ik er nog goed bij dus toch maar een armatuurtje gemaakt en een lampje opgehangen.
Positie daarvan is niet helemaal volgens origineel (daar zitten er nl. twee kleine lampjes tegen het dak van de luifel), maar bewust wel deze plek gekozen om de draadjes onzichtbaar te kunnen wegwerken door het schot.
Was allemaal oorspronkelijk helemaal niet mijn bedoeling, maar niets is zo veranderlijk als mijn hobby activiteiten......... .En het effect spreek voor zich.
Dan liggen er toch 6V aansluitingen, dus dan ook maar de binnenverlichting in het vooronder , dat dan flauwtjes zichtbaar door de patrijspoorten schijnt (in werkelijkheid is dit een "overloop" naar o.a. de accomodaties voor de bemanning).
Op de foto toont het erg fel. In werkelijkheid zijn de gloeilampjes gelukkig minder contrastrijk en warmer.

IMG_1873.JPG

wordt vervolgd...

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal weer voor de lovende woorden...
Zoals ik al eerder had aangegeven doe ik in de zomer niet zo veel aan modelbouw, en dit jaar al helemaal niet door kluswerk bij een van de kinderen..
Maar op een regenachtige avond gaat het al weer kriebelen om te gaan bouwen. Dus gewoon toch maar wat aanpakken met materialen die ik wel beschikbaar., en maar gestart met de constructie van de grote lier.
Deze lier staat op een iets verhoogd en vlak platform. Dit ligt nu nog los op het dek en wordt, daarom zoals op de onderste foto te zien is, op haar plek gehouden door wat "prikkers"

Eerst even een beginnetje gemaakt met de basis vorm van de houten vlonder die achter de lier ligt.
Deze vlonder wordt in een later stadium weer gesplitst om ruimte te maken voor leidingen die er vanuit de machinekamer tussendoor lopen.
Ik heb de indruk dat dit een stoomleidingen zijn maar daar kom ik nog wel achter...

IMG_1898.JPG

Vervolgens aan de hand van de overzichtstekening, en vooral de foto's van internet, de fundatie van de zware lier opgebouwd uit styreen plaat.
Om de juiste positie vast te houden bij het lijmen en ook voor wat extra stevigheid zijn houten versterkingen toegevoegd (die straks overigens niet meer zichtbaar zullen zijn).

IMG_1900.JPG

Ik mag nog op vakantie en als het weer meewerkt gaan we richting Bretagne, Frankrijk.,
Ja.,en dan mag een bezoekje aan het museumschip in Concarneau natuurlijk niet ontbreken.
Dus ben ik vast begonnen met het maken van een vragenlijstje en een lijstje van de onderdelen die ik nog even nader wil bekijken...

Verder loop ik nu al met het idee om de het schip straks niet op een gebruikelijke standard te zetten, maar op een voorstelling van een onderhoudshelling..
Ik heb ook al wat voorbeelden gevonden van zulke kleine hellingen in groot bedrijf (google bijv. maar eens op "Newlyn slipway").
Nogmaals dit idee moet ik nog verder uitwerken en daarbij spelen de uiteindelijke materialen en afmetingen (gewicht..) wel een rol want ik wil ook niet veel groter gaan dan 180 cm.
Ik heb (nog) geen voorbeelden gezien van modellen op zulke hellingen, maar zo'n presentatie lijkt me wel wat...

Wordt vervolgd.
. .

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Mooi werk weer Jan,ook je idee over een helling bevalt mij.
Kan je ook weer een hoop ideeën in kwijt, wordt het een soort diorama.
Inderdaad mooier als een gewone standaard, je heb mij ook aan het denken gezet.
Ook leuk dat je je vakantie kan combineren met je hobby, kan je mooi je vragen stellen waar wij ook hier geen antwoord op kunnen geven.

Klaas, ik denk eigenlijk aan een langshelling op LGB rails . En dan e.e.a. zo maken dat het schip netjes horizontaal ligt.

Back