Bedankt allemaal weer voor de lovende woorden...
Zoals ik al eerder had aangegeven doe ik in de zomer niet zo veel aan modelbouw, en dit jaar al helemaal niet door kluswerk bij een van de kinderen..
Maar op een regenachtige avond gaat het al weer kriebelen om te gaan bouwen. Dus gewoon toch maar wat aanpakken met materialen die ik wel beschikbaar., en maar gestart met de constructie van de grote lier.
Deze lier staat op een iets verhoogd en vlak platform. Dit ligt nu nog los op het dek en wordt, daarom zoals op de onderste foto te zien is, op haar plek gehouden door wat "prikkers"
Eerst even een beginnetje gemaakt met de basis vorm van de houten vlonder die achter de lier ligt.
Deze vlonder wordt in een later stadium weer gesplitst om ruimte te maken voor leidingen die er vanuit de machinekamer tussendoor lopen.
Ik heb de indruk dat dit een stoomleidingen zijn maar daar kom ik nog wel achter...
Vervolgens aan de hand van de overzichtstekening, en vooral de foto's van internet, de fundatie van de zware lier opgebouwd uit styreen plaat.
Om de juiste positie vast te houden bij het lijmen en ook voor wat extra stevigheid zijn houten versterkingen toegevoegd (die straks overigens niet meer zichtbaar zullen zijn).
Ik mag nog op vakantie en als het weer meewerkt gaan we richting Bretagne, Frankrijk.,
Ja.,en dan mag een bezoekje aan het museumschip in Concarneau natuurlijk niet ontbreken.
Dus ben ik vast begonnen met het maken van een vragenlijstje en een lijstje van de onderdelen die ik nog even nader wil bekijken...
Verder loop ik nu al met het idee om de het schip straks niet op een gebruikelijke standard te zetten, maar op een voorstelling van een onderhoudshelling..
Ik heb ook al wat voorbeelden gevonden van zulke kleine hellingen in groot bedrijf (google bijv. maar eens op "Newlyn slipway").
Nogmaals dit idee moet ik nog verder uitwerken en daarbij spelen de uiteindelijke materialen en afmetingen (gewicht..) wel een rol want ik wil ook niet veel groter gaan dan 180 cm.
Ik heb (nog) geen voorbeelden gezien van modellen op zulke hellingen, maar zo'n presentatie lijkt me wel wat...
Wordt vervolgd.
. .