Denk dat ik die talies maar even vergeet.
Voordeel van mijn tijdelijke immobiliteit is ruim tijd hebben voor de hobby.
Vandaag besteed aan het maken van de laatste onderdelen van de schroefas. Dit alles om de romp aan de buitenkant verder te kunnen gaan bewerken.
Ook al zal ik weinig varen, ik wil wel de aandrijving technisch helemaal in orde hebben.
De koker is opgebouwd uit wat restmaterialen.
De schroefas draait droog vrijwel speling vrij in kogellagers.
Ook bij de schroef heb ik een RVS (spatwaterdicht) kogellager . (Ik denk dat het in combinatie met voldoende vet kan, maar mocht dat toch niet bevallen kan ik daar altijd nog een lagerbus in zetten).
Bij de "oplevering" doe ik er nog wel even nieuwe schone lagers in.
De schroefaskoker wordt afgevuld met vet en voor het onderhoud is in het aluminium eindstuk een vet kanaal aangebracht.
Bij de afmontage wordt het vet-kanaal vastgezet tegen het spant en komt er bovenop nog een smeernippel.
Ik heb goede ervaringen met tandriemen, en die ga ik hier ook toepassen. Stil en geen problemen met uitlijnen.
Bovendien is de romp ter plaatse erg scherp waardoor een motor redelijk ver naar voren zou moeten om toch een beetje in lijn te komen. (is in het echt ook zo...) .
De motor kan misschien boven de schroefas komen. Dan kan ik nl voorin de batterijen heel laag onderin leggen. Volgens mij geeft dat de beste stabiliteit..
Het tandwiel dat er nu opzit had ik nog liggen, maar zal waarschijnlijk toch een iets groter exemplaar in moeten.
Het berekende toerental voor de schaalsnelheid met deze schroef is ca. 2000 omw/min zijn (is incl. 10% extra als reserve) .
De goede overbrengingsverhouding zal ik bepalen als ik de juiste motor heb gevonden.
Wordt vervolgd