Scratch built trawler "Hemerica" 1:25 met scheepshelling

Crispijn, krabbenfuiken passen niet goed bij de trawler die op de helling komt.
Stukken visnet zou beter passen, maar visnet op schaal is niet te vinden.
Ik denk daarom dat het beter is om details te vinden/maken die bij de helling passen.

Voor visnetten of restanten daarvan, zou je eens contact op kunnen nemen met Jan van Dokkum uit Urk of via zijn goede vriend Willem Kramer ook uit Urk. Beide actief op fb iig. (Willem sowieso)
Jan is een meester on maken van modelnetten en absoluut natuurgetrouw.

Al even hier niet geweest, maar zie de laatste details.... wederom echt schitterend!

Had het wasbakje natuurlijk al gezien...., maar ik denk jou kennende Jan, dat als ik er water in doe, het ook echt de afvoer inloopt en er ook echt water uit het kraantje loopt.

Wat mij wel opvalt op de "overzichtsfoto" is dat de gehele vloer nogal schoon lijkt, net of er geveegd is.
Mis verkleuringen in het beton, putjes/beschadigingen, olie-, verf- en/of roest vlekken of eventueel bandensporen/sleepsporen.

Zomaar weer wat ideeën hoor.... misschien een krabbetje op de oever.

@HansH..
Dank voor de reacties..
Die opmerking over “schone” werkvloer heb ik na deze foto ook al eerder gehad.
Op die foto oogt het wel “schoner”dan het werkelijkheid is. Misschien komt dit wel doordat de foto is gemaakt in mijn garage. Niet bepaald een fotostudio met een TL lamp aan het plafond..
Wel moet ik toegeven dat ik veel meer “vuile” aandacht heb gegeven aan de vloer tussen de rails. Daarmee is er wel een contrast, maar toevoegen is hier altijd nog makkelijker dan weghalen...Er staan ook nog wat plannetjes voor nieuwe details in de koelkast... zoals eerder gezegd. : ik geloof niet dat dit ooit af komt...

Toch wat plaatjes van de hellingvloer naast de rails met een andere belichting....
Hier toont de vloer toch zeker minder egaal dan op de overzicht foto..
(Ik kan er natuurlijk voorzichtig bijv. nog wat “gravel” op strooien om het effect daarvan te zien.., maar ik wil zeker wel het grote contrast houden met de vloer tussen de railbanen).

01D9477B-D4EA-45B9-A36F-59EF8C149E4D.jpeg

00EA79D9-4323-41AE-BFAD-24303A8DF174.jpeg

425028AC-9B5E-4FE6-AA78-C612BAF27CF6.jpeg

Laatst bewerkt:
zomaar van het net geplukt:

"Natuurlijk is de uitvinding van de pallet niet te vergelijken met die van de stoommachine of het internet. Maar als de Amerikaan Lester M. Sears in 1919 niet het prototype van de heftruck had uitgevonden en een paar jaar later ene Hallowell niet op het lumineuze idee kwam om klossen onder de decks te spijkeren stonden we nu nog grotendeels met de hand te laden en te lossen. In 1931 al rekende het toonaangevende Railway Magazine de impact uit van pallets voor de transportsector. Waren eerst drie dagen nodig om een wagon met 13.000 stuks niet op pallets geplaatste goederen te lossen, met behulp van de pallet en de heftruck was het een klusje van vier uur. "

bron:
https://www.be-pall.nl/nl/pallet-eu...oductie/geschiedenis-van-de-houten-pallet/50/

nooit geweten dat het toen al op kwam, leek me meer iets van ergens in de jaren net na de oorlog bij de grote goederentransporten voor de wederopbouw.

Zo ziet de vloer er iig anders uit, minder egaal.

Ik geef je volkomen gelijk dat de vloer tussen de helling vuiler is dan de rest.
Toch als je foto's zoekt op internet etc., zie je best veel restanten ijzer op naast en tussen de helling, verdwaald vul hout, klinknagels, schroeven, spijkers.

Zie dit bijvoorbeeld:
(Foto van site scheepswerf Peter Tinnemans
Acheron 2 4.jpg

Hadden ze toen al pallets ?
Of is het diorama van een nieuwer tijdperk?

Het schip is gemaakt op basis van de rederijkleuren rond 1970. De helling moest qua tijdsbeeld daarbij passen.
Vandaar bijv. ook de oude modellen van de lastransformator en flessenkar. En ook de sobere “sanitaire hoek”.
Pallets waren toen ook al heel gewoon en zeker passend.
Gr. Jan

Zoals ik aangegeven heb wil ik de sfeer van de 70er jaren bereiken. Maar om dat consequent aan te houden valt niet mee.
Zo heb ik in mij enthousiasme een afzetvuilcontainer gemaakt en die gevuld met “oud ijzer” en afval, maar ik vraag me af of dat zulke bakken er in die periode eigenlijk wel waren. Natuurlijk waren er wel afvalbakken, maar ik weet niet zeker toen ook al zulke systeemafvalbakken gebruikt worden...
Dus kreeg ik het idee om dit eventueel te vervangen een materiaal rek met stalen pijpen. Gewoon.een paar restant stukje H balkjes met rongen als basis en daarop een pakket van verschillende maten en lengtes buis.
Ik had niet overal buis van liggen, maar met het inboren van de kopse kanten is het ook goed. Alles met een beetje soldeer vastgezet en klaar voor afwerking.
Nu nog een plaatsje uitzoeken want ik kan dit eigenlijk op veel plaatsen kwijt....

Hier het “werkstuk” op de werkbank...
06891C98-B823-4F50-9C78-E73EC9EF358F.jpeg

Op de helling zijn eentje paar logische plaatsen..
Bij de muur naast de pallets zoals hier...
F576AA0B-52AB-484E-BA4F-9D5EA4A1C5D7.jpeg

Of vooraan bij de helling...zoals hier.
E709E26A-B067-47EE-B754-80C249B1AF9E.jpeg

Ik hou dit nog even open want vandaag ook nog een mooi pakketje binnengekregen (van Ray Haller 3D)
Een set werklieden aangeprezen voor op werkschepen, maar bij mij gaan de meeste gewoon op de helling werken........Personeel is duur en dit kost wat, maar dan heb je ook wat...
Mooi afgewerkte en gedetailleerde figuren waarmee zeker weer wat inspiratie wordt gekregen.
En weer een leuk schilderklusje in het vooruitzicht...
Het setje..
57FDC647-11AD-4943-B3B8-58A049FE1538.jpeg

Een voorbeeld van een mogelijk mini tafereel..... een lasser aan het werk met een collega die toekijkt.
B0C137B7-5B0A-4EF1-8C73-92369753FE03.jpeg

Wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Het rek met de pijpen een kleurtje gegeven. Wat inspiratie opgedaan van internet en toen aan de gang met een mengeling van roestkleuren.
Nu had ik van alle pijpen een pakket gemaakt , dus het viel nog niet mee om de pijpen onderling toch wat nuance verschillen te geven. Maar ook dat is weer aardig gelukt. Hier het resultaat...

Eerst heb ik als basis het pakket gespoten met zilvermetallic.
Daarna een licht laag met een donkere roestkleur erover, en vervolgens verschillende buizen met lichtere kleuren nabewerkt. Buiseinden zijn daarna nog extra aangetipt met oranje en geel. En hier en daar nog wat roestkleurige poeder en als laatste alles afgedekt met een stevige laag matte blanke lak.

ACDF6BA6-3159-46CC-9086-96B3FFC9662D.jpeg

4A1D730C-C0C1-4AE6-9E28-3349B4DC09C4.jpeg

9254C04C-BEF7-452E-A0C8-CFEEC03C4A7E.jpeg

wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Jinny, het blijft woekeren met de ruimte.....maar zo komt de helling wel lekker vol....
Die ratten zijn niet zo groot hoor, maar ik maak de foto’s met m’n telefoon en dan moet je soms wat te dichtbij. Dan vervormen de dimensies een beetje....

Ook begonnen met het schilderen van de figuren... eigenlijk vooral om te beoordelen wat de beste methode is om dit te doen...figuren zijn mooi gedetailleerd en die moeten bij het schilderen niet wegvallen.
Ik weet niet van welk materiaal de figuren gemaakt zijn, maar wel al direct vastgesteld dat ik ze eerst in de grondverf moet zetten. Met de bekende Motip spuitbus gaat dit snel en voldoende.

Schilderen wordt nog een hele klus....,maar ik vind het wel weer ontzettend leuk om te doen...
De eerste figuren, de lasser en de toekijker, zijn gedaan.

De lasser....
2CE7DC86-4A75-4D36-917B-81F10F90286F.jpeg

En met zijn maatje...
D1EE18E1-898B-415D-8E2F-E040D76C0575.jpeg

Ze zijn nog een beetje nat van de matte blanke lak en met de reflectie van de werkkamp glimmen ze meer als in werkelijkheid.

wordt vervolgd.

Laatst bewerkt:
Back