scratchbuilt onderzebootjager friesland klasse

full

Ha die Han!

Of daar luiken zaten weet ik niet. Op tekening staan ze niet. Echter als je het model van de Friesland ziet (Joop van Poorten?) heeft hij daar wel degelijk luiken zitten. Wellicht dat hij meer info heeft dan ik je kan geven. Hierbij nog even een foto met daarop het attribuut bij de achterschoorsteen. Het lijkt op drijvers van een sleepschijf, maar zeker weten doe ik dat niet. Weer wat om na te vragen bij de reunie volgende maand.

Groeten Sjaak

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Sjaak,
Deze foto had ik ook al gezien.
Ik kan er ook geen soep van koken.
Vorlopig dat deel maar even kaal laten. Het is geen onderdeel van het casco. Ik kan er later, als ik weet wat het is, altijd wat tegen aan plakken.
han

Laatst bewerkt:
Hallo Han. De door jou genoemde ( boven de kombuis in de midscheeps) bordessen waren een optie. Deze waren op de Friesland niet geplaats. Wat betreft de konstruktie geplaats op de brugvleuges zijn inderdaad om wind ed aftebuigen. Groet Pedro.

Han . De ketelschacht werd gebruikt voor opslag div atributen . Op iedere jager was dit weer anders. Zo ook de trossen rol in de midscheeps,deze was op de Friesland, tussen de raketdieptebommen werpers geplaats en aan bak boord op het H dek achter de motorsloep. Zo ook de loop bordessen om de achter schoorsteen, de Friesland had er maar 1 aan bb zijde. Groet Pedro.

deuren vacuum trekken

Ik ben eens aan het tellen gegaan. En er blijken zo'n 60 deuren op dat schip te zitten. Gelukkig zijn deze terug te brengen naar een viertal verschillende formaten. Nou zie ik 60 deuren uitsnijden, en dan ook nog netjes van dezelfde afmeting maken, niet echt zitten. Bovendien ben ik liever lui dan moe. Tijd voor een plan-B. (Zeker in de wetenschap dat er ook nog wat luiken her en der verspreid zitten )

In eerste instantie heb ik geprobeerd om met een hete mal in polystyreen te "stempelen" Dit werd dus een drama.

Hieronder wat eerste proeven met vacuum trekken.
full
full
full

Deze eerste proeven geven al een beter resultaat.
Er zijn nog wel wat probleempes op te lossen.
Ik ga de mal opnieuw maken zodat hij wat makkelijker uit het polystyreen lost.
De scharnieren worden nu gevormd door 0.2 mm draad. Dit oogt nog wat grof. 's kijken of dat anders kan.
En de randen van de deur zijn nog wat te rond naar mijn zin.

Maar volgens mij gaat dit wel lukken.

beste Han,

Volgens wordt aan de achterzijde gewoon een zodiac geplaatst dat daar die houders voor zijn. op de foto van sjaak zie je hem duidelijk liggen.

Ziet er erg mooi uit han.

Ga zo door.

full

Ha die Han!

Ik heb een nog duiderlijke foto gevonden van het confettie-kanon.

Groeten Sjaak

Ik zou die ruimtes maar gewoon eens creatief opvullen met los materiaal. Een zodiac kan, drijvers zijn mogelijk, partijtje resthout etc. etc. Kortom, alles wat de Marine meezeult onder het mom : beter mee verlegen als om verlegen.
En vergeet niet, minstens een verbouwing per jaar want anders zou je te makkelijk op je tekeningen en foto's kunnen vertrouwen.
En nou niet allemaal protesteren : Han en ik hebben een grondig onderzoek gedaan bij het instituut voor militaire historie en ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat ze de boel daar goed op orde hebben. Op Sjaak na dan want zijn fotocollectie is nog uitgebreider.
Nu maar hopen dat als ik met de Hr. Ms. Onversaagd start ik ook een opvarende uit de jaren 60 tussen mijn lezers tref !

Liever Lui dan moe.

Ik ben d'r uit.
't wordt de uitvoering uit 1979.
Scheelt me een whaleboot, een dieptebommenrek en twee bofors.
En met de confettikanonnen :-)

Ben overigens nog steeds deuren en luiken in diverse maten aan het vacuumtrekken. Wordt er ondertussen handig in. Dat wil dus zo veel zeggen als een uitvalpercentage onder de 40%

De loopbrug om de achterste ketelschacht lijkt ook te gaan passen. Nou nog zorgen dat dat ding blijft zitten.

full
full
full
full
full

Zo meneertje, een beetje produktie draaien als ik niet verder kan he. Maar als het goed is ga ik volgende week echt van start met de Hr. Ms. Onversaagd. Met een beetje goede wil heb ik de romp op 2 april al in de epoxy staan. Het klinkt een beetje voortvarend maar een mens moet optimistisch blijven.

Complimenten voor je deuren en luiken. Het schiet voor geen meter op maar het ziet er schitterend gedetailleerd uit. Ben er eigenlijk niet zo blij mee want dat betekent dat ik het bij de Onversaagd ook zo moet doen, zeker omdat die schaal 1:50 wordt. Maar dat moet dan maar. Tenslotte hoeft het ook niet morgen af. Hopelijk tot morgen!

Als jij nou leert om een beetje netjes mallen te maken, dan pers ik ze wel in de polyester. Die kanonnen zijn op dezelfde manier gemaakt.

Dus van 1 mm tot 40 mm hoog lukt. 't moet alleen zelf kunnen "lossen"
Overigens, ik heb dus GEEN haast. Uitzoeken hoe je iets kan bouwen is net zo leuk, leuker zelfs, als het bouwen zelf.

En laat die verpleegsters daar een beetje met rust. Of niet, dan laten ze je misschien eerder gaan ;);)

Je bent zeker van de werkverschaffing.
Alleen als je er een foto van hebt. :D

Bovendien zit of zat dat ding onder water. Die zie je dus niet.
Als er al wat uitstak is dat ding bij mijn weten op schaal 1:100 veel te klein en te fragiel.
Was het zo rond die tijd bovendien al niet gebruik om sonarboeien overboord te zetten ?

Ha die Han!

Even een plaatje voorzover je al niet wist waar de ASDIC-dome zat.

full

Toch voor een onderzeebootjager van eminent belang. En een foto? Ja, die heb ik ook nog!

full

Dus belofte maakt schuld:banana:

Groeten Sjaak

Een bouw verslag vol leed vermaak!
Leuk om te volgen.

Groet en succes met de verdere bouw en verbouw ;),
Mathieu

Ho, Ho, Ho, Ho . . . . . .

Hoi Sjaak,
Chapeau :worship:,
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat je hier een foto van zou hebben.
Realiseer je je wel dat je hier defensiegeheimen exposeert. Om een of andere reden staat dit niet op de tekeningen.

Dit soort attributen valt bij mij in de categorie fragiel. Het wordt een varend model, dus je maakt tijdens de bouw continu een compromis tussen functionaliteit en natuurgetrouwheid. Uitsteeksels, zoals de dome en de afwateringsgoten aan SB/BB komen dan al snel te vervallen.
:bye:

Back