scratchbuilt onderzebootjager friesland klasse

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door han mul, 24 jun 2009.

  1. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    over kanonnen en torpedo installaties en zo

    Heren,
    De kogel is door de kerk. Er komt GEEN torpedo-installatie op mijn schip.

    [​IMG]

    Ik heb het uit eerste hand van Jan Rook. Een ervaringsdeskundige, zeg maar.
    "
    De enige B-jager die torpedo-lanceerbuizen heeft gehad was Hr. Ms. Utrecht -
    vier stuks aan bakboord en vier stuks aan stuurboord, in de midscheeps.
    De eerste boot met deze buis was Hr Ms Mercuur als proef, daarna is deze
    buis om te testen geplaatst op de Hr. Ms. Amsterdam.
    Het lijkt mij dat de foto die bij de discussie staat dus die is van de
    proefopstelling op de Hr. Ms. Amsterdam.
    Na de proeven zijn op de werf te Den Helder de buizen vervaardigd, en half
    1960 aan boord van Hr. Ms. Utrecht geplaatst.
    Foto's van de demontage in Biak in 1961, toen 2 à 3 maanden in NNG voor haar Oostterm, vind je op de website van Hr. Ms. Utrecht. Torpedo's heeft de
    Utrecht voor haar Oostterm niet meegekregen, wel eind 1960 gelanceerd bij
    Portland.
    De reden dat de buizen van de Utrecht zijn verwijderd is dat de Koninklijke
    Marine Amerikaanse torpedo's wilde hebben, en geen Engelse.
    Die aankoop is toen gedaan en op de nieuw te bouwen schepen is de
    installatie Mk32 lanceerinrichting geplaatst en kregen we de MK 44
    (electrisch actief/passief) doelzoekende torpedo en later de MK 46 voorzien
    van de Ottofuelmotor.
    De mk 44 heeft inmiddels de dienst verlaten.
    Beide torpedo's waren tegen onderzeeboten, de huidige onderzeeboten varen met de Mk 48/53cm mk44/46 hebben een diameter van ±23 cm. Genoemde 44/46 kon gelanceerd worden vanuit vliegtuig c.q. heli en van de bovenwaterschepen via de mk32 opstelling.
    "

    Luc, FF oplettûh. Ze staan dus wel op de Mercuur. :D

    Oh ja, die luiken. Ik heb 's even op een andere tekening zitten kijken.
    Ze zitten consequent bij de bemanningsverblijven. Ik vermoed dat het een soort van gepantserde patrijspoorten zijn.
     
    Laatst bewerkt: 9 aug 2010
  2. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Leuke discussie, toch wil ik ook opmerken dat ik vind dat ie er tot zover TOP uit ziet. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

    Gr,

    Freek
     
  3. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ik ook :)
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    ik heb zeker niemand willen kwetsen wat onze fregatten aan gaat
    en als ex hobokenaar ken ik de werven maar al te goed
    en het werk dat daar geleverd werdt
    ik heb zelfs nog van gent naar antwerpen maa gevaren toe er een herstelling aan een van de assen moest gedaan worden
    een leuke hervaring die zeker voor herhaling vatbaar is

    maar ook deze schepen hadden tekortkomingen om met de huidige standaard mee te kunnen
    moderne schepen halen de 31 knopen op gewone diesel motoren terwijl daar op de fregatten een turbine motor voor moest ingeschakeld worden die een enorme honger aan benzine had wat de actie radius van deze fregatten sterk verminderde
    en zo waren er nog wel een paar zaken ook wat bewapening aan gaat

    groetjes raf
    en bart zijn wielingen die vaart echt wel kei goed zonder haperen ik moet ergens nog een filmpje hebben in een wel erg wild water
     
  5. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    Dag allemaal,

    ik heb op de E-71 "Wielingen" fregatten gevaren, zij waren inderdaad verouderd, maar zijn juist voor het verkoop hermotoriseerd geweest. Grootste vereiste nu voor een eskader is een minimum snelheid (SOA: Speed Of Advance) van 20 knopen kunnen behalen als transitvaart, wat de E-71's nooit hebben kunnen halen met de oude Diesel-motorisatie, max speed was 18 knopen. deze Diesels zijn in België door CMI ("Cockerill Mechanical Industry" te Seraing) in de jaren 1960 ontworpen, eerst als 6 cylinders in lijn voor de groene maneuverlocs van de NMBS die nu nog rondrijden, en dan als V12 met een vermogen van 2500PK voor de "Zinnia" die in 1967 in de vaart kwam. De E-71 fregatten kregen dezelfde motoren, met andere turbos die toelieten het vermogen tot 3000PK te verhogen. "Zinnia" kreeg later dezelfde turbos.

    de gasturbine op de E-71 waren van de "Olympus" type, zelfde machine dan op het frans/brits vliegtuig "Concorde", 28 000PKs waarvan 10 000PKs op de schroeven, de rest werd door de schouw geblazen. Goed voor 28 knopen, maar een kostelijke grap, zeven kubieke meters gasoil per uur...

    Ik was mee op de F912 Wandelaar op de "Asian tour" met de NL eskader in 2000, wij konden niet volgen, wij moesten dus alle dagen de gasturbine starten, een paar uurtjes op turbine varen, en dan weer op Diesels, afwachtend naar de rest van de vloot.

    de CMI V12 waren goeie motoren op zich, maar de wisselstukken waren niet meer te vinden, zij werden door ABC motoren vervangen. Tijdens de hermotorisatie werden ook de oudere "SEMT-Pilstick" 6 in lijn generatoren, gekendmerkt door hun prachtige geluid, door "Isotta-Fraschini" V12's vervangen

    de groetjes,

    Laurent (de voorlaatste voortstuwingsofficier van de F912)
     
  6. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    volgende mijlpaal.

    Hij vaart rechtuit. Heb ik getest. :yes:
    Hij blijft van binnen tijdens het varen droog. :yes:
    Hij stuurt redelijk goed dankzij de beide onafhankelijk bedienbare motoren. :yes:
    De gewichtsverdeling is nog niet optimaal. Bleek tijdens de test. :-?
    En hij schiet. :pim:

    De servo heeft nog wat last van al die kabels die hij mee moet nemen. En ik ben bijna twee weken bezig geweest om storing/inductie/overspraak/onnodig stroomverbruik/You name it weg te werken.
    Maar dit eerste resultaat na een jaar ontwerpen en ploeteren wil ik jullie niet onthouden.



    En ik heb een tweede werkende geschutskoepel voor op het achterdek.
    Nou maar eens beginnen aan de opbouw en op zoek naar een lichtere accu.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Filmtje bekeken, ziet er goed uit, graag meer foto's ook van de binnenzijde fijnmecaniek ook mijn hobby zeilrobot :)
     
  8. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
  9. de jongh

    de jongh Guest

    Hallo Han. De luiken die je bedoelt zijn vlucht luiken. groet Pedro
     
  10. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Pedro,
    Dat lijkt mij de meest palusibele verklaring.

    Vanwaar deze kennis. Heb je op deze schepen gevaren ?
    Han
     
  11. de jongh

    de jongh Guest

    Hallo Han . Heb inderdaad op deze jagers gevaren als mach 1 om. Heb 6 jaar bij de marine gediend van 1960 tot 1966. Onderander hrms Friesland de Poolster en het Aok op texel. Dit was een opleidings kamp van de mariniers, hier heb ik op de landings vaartuigen gevaren de Lca s. Mij dienst tijd was een machtige tijd en denk er vaak met veel plezier aan terug.De friesland was een perfecte plaatsing, hoop meegemaakt hoop van de wereld met dit schip gezien. Wat ik wel heel jammer vindt is dat ze later de voorste 40mm mitr verweiderd hebben. Ben nu bezig om de friesland als model te bouwen,en heb zodoende jou werkzaamheden gevolgd, mijn komplimenten. groet pedro.
     
  12. de jongh

    de jongh Guest

    Aan alle leden van dit forum. Wie kan mij helpen aan een afbeelding van een lichtraket werper 10.3 cm , die op de ozb jagers van de friesland klasse waren geplaatst. Dit ivb met de modelbouw van hrms friesland.Wil er ook wel voor betalen. groet Pedro.
     
  13. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
    beste ham leuk gemaakt het kannon hoe heb het licht erfect gemaakt en bestuuring gemaakt ga zo door met het project met marco de koster van de mini marine internationaal
     
  14. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Pedro,
    je hebt een PB.
    reageer even met jouw email.
    Ik denk dat ik kort geleden een foto van dat ding gekregen heb.
    Han
     
  15. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    kleur verf

    Hoi,

    Welk ralnr. heb jij gebruikt? Het lijkt donkerder te zijn dan mijn Tromp.
    Luc ;)
     
  16. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    RAL 7001 1 compo autolak obv thinner.
    In de inktjet lijkt RGB = 178/191/194 het meest hier op.
    De foto is optisch bedrog / schaduw / slechte elektronische ontwikkelaar en fixeer.
     
  17. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Na je zo heldere blik op mijn trapjes heb ik besloten toch maar de vraag te stellen die mij al lang bezig houdt. Is jouw romp niet wat te hoog ? :confused: Als ik het vergelijk met oude foto's dan lijkt dat zo. Kan natuurlijk gezichtsbedrog zijn maar de tekening kan je ook parten gespeeld hebben. :D

    [​IMG]
     
  18. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Meet dus altijd voordat je start de bouwtekeningen na !!!!!

    Dat was nou wat je noemt een geluk bij een ongeluk.
    Ik heb twee tekeningen, op A0-formaat, van dat schip.
    Tekening-1 is schaal 1:100 en tekening-2, o.a. met details, is een mix van schaal 1:100 en 1:50.

    Nou zijn die tekeningen kennelijk zo vaak gekopieerd dat de schaalverdeling tussen tekening-1 en tekening-2 niet overeenkomt. Dus breedte van de romp op tekening-1 blijkt 11,6 cm en op tekening-2 is dat ineens 12,6 cm. Maar goed, daar controleer je op en dat heb je dus snel door.

    Kwalijker bleek, nadat ik de romp in elkaar gezet had, dat het spantenplan op tekening-1 niet 1:100 gekopieerd was. Dat controleer je dus normaliter niet. Resultaat hiervan is een iets bredere en iets hogere romp. Daar kwam ik dus achter toen ik de WL aftekende. Die controleer ik altijd vanaf de kiel en vanaf het dek. Had ik er ineens twee waterlijnen. Ongeveer 1 cm van elkaar.

    Nou dus weer naar mijn geluk. Het schip wordt namelijk wat zwaarder met al die microprocessoren aan boord. En dat is dus niet echt een probleem door de extra diepgang die ik zo maar door dit tekenfoutje cadeau krijg.

    Snappie ?
     
  19. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ik snap m helemaal. Gelukkig bij de Tromp geen last van en bij mijn nieuwe project, de Hr. Ms. Onversaagd, ook niet. Maar het is wel de moeite waard te controleren.

    Overigens bleek de tekening van de Onversaagd in het geheel bijna 13 % gekrompen te zijn toen ik de boel ging nameten. Tekening 1:50, schip 53 meter dus lengte op tekening ......... 106 cm, heel goed! Maar het was dus 97cm, lekker gekopieerd dus. Je zal d'r te laat achter komen.

    Afijn, op naar de 25e met het jubileum van de MMI. En nou maar duimen voor mooi (in ieder geval droog) vaar weer.
    O ja, :new-bday:met je zoon ! (en zijn scootertje maar nu even niet:( )

    Luc
     
  20. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Vegeet ik nog even, misschien heb je nog een tip voor Opa Jan (bismarckbouwer) die met de Willem Ruys bezig is. Zijn rookgenerator wil het niet doen begrijp ik.
     

Deel Deze Pagina