scratchbuilt onderzebootjager friesland klasse

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door han mul, 24 jun 2009.

  1. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Vraagje ?????

    Hoi heren modelbouwers met ervaring.

    Nou heb ik weer zo'n onderdeel waarvan ik het voor het eerst zie in die uitvoering. Niet weet of dit echt zo bestaan heeft.
    Of dat dit misschien een tekenfoutje is van de maker van deze tekening.

    Voor dat ik dit ga bouwen.

    Kent iemand dit type kimkiel ? Fotoos misschien ?

    [​IMG]
     
  2. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat zijn zogenaamde slingerkielen
    mvg
    Frederik

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  3. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi Frederik,
    En die slingerkielen zijn dus echt zo plat en hebben ook die T-vorm ?

    Dat wordt dan weer een leuk soldeerklusje :)
    Han
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ik heb ze nog nooit in een t vorm gezien hoor
    Lijkt mij ook tegen werken (snelheid)

    Zijn gewoon platte strippen
    En wel zo als dat ze in de lengte de minste weerstand bieden
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik moet frederik gelijk geven
    een T profiel slinger kiel heb ik nog nooit gezien
    wel een soort van driehoekige vin die uitsteekt of een klein plat stuk plaat
    die platte stukken zie je meer bij kleine boten dan bij grote
    daar er bij een groot schip meer druk op kont te staan lopen ze dus van de rompaf naar buiten spit toe

    groetjes raf
     
  6. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    een klein I profiel zou wel kunnen, dat zie je vaker
     
  7. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    zo'n T of I profiel ben ik ook nog niet tegen gekomen, wel heb ik wel eens een soort bulb profiel of hoek profiel gezien op de ice prince.
    dat was op 60 mtr diep in het engels kanaal

    Loek
     
  8. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    zo'n lange stalen plaat heeft toch stijfheid nodig. op kleine bootjes zie ik vaak een rond profiel aan de rand gelast. Heb even geen foto's zo snel.
     
  9. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    Hi,Han,

    Dat ziet er toch al veelbelovend uit,verder zo! ;-)

    Groet,John
     
  10. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    update'je ?

    Gozerd,
    Zou niet eens wat van de vorderingen laten zien. Kan je meteen je electronische experimenten tonen want dat blijft uniek.
    Zwagerd
     
  11. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Familie soaps ? (zeer populair bij BNNers):D

    hahahahaha..

    Brandaris
     
  12. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ja, Ja, Ja, ja

    And a real soap it is !

    [​IMG]

    Update komt er aan, ben vlijtig de diverse besturingsmodules aan het solderen.
    D'r zit meer ruimte in een duikboot dan in die romp van mij.
    Ik wacht dus nog even met het dek tot dat ik zeker weet dat alles benedendeks zijn definitieve plek heeft.

    Alvast wat fotootjes.
    Roeraandrijving via bowden kabel. Ruimte in midden van de boot heb ik nodig omdat aldaar op het achterschip een geschutstoren komt. Zelf maar wat scharniertjes in elkaar gefabriekt die in X,Y en Z- richting meedraaien. Dit om wrijving tgv. schuin naar elkaar geplaatste roerassen te compenseren.
    "spannertje" in het midden om beide roeren achteraf evenwijdig te kunnen stellen. Als laatste, over een jaar of twee :), een klodder soldeer of secondelijm er op en het zit als gegoten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier dus en deel van het binnenwerk van een geschutstoren met het "getrokken" huis op de achtergrond.

    [​IMG]


    And below the main ingrediënt for the turrents.

    [​IMG]

    Is het toch nog een heel verhaal geworden.
     
  13. hms kortenaer

    hms kortenaer

    Lid geworden:
    28 mrt 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    delft
  14. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    't ken net , of net wel ?????

    @Marco, ik zie je waarschijnlijk wel in biddinghuizen.

    Gisteren het schip te water gelaten. Volgeladen met alle troep die er zo al nodig is voor besturing en kanonnen.
    Het goede neiuws is dat de romp waterdicht is.
    Wat minder is dat ik nog zo´n 750 gram over heb voor het dek en de opbouw.

    een halve m2 polystyrol van 1mm dik weegt 500 gram.

    Moet dus net gaan of net niet.
    Er is nog wel wat speelruimte.
    loodaccu vervangen door LIPO of AA/NiCad. Scheelt ook al weer zo´n 500 gram.

    Of gewoon voor dat ik ga varen een paar kiepwagens zout in de plas voor wat meer opwaartse druk :D

    [​IMG]

    Ik kwam er al doende ook nog achter dat de tekening van de NVM ook niet helemaal klopt.
    Het spantenplan is niet op schaal met de zij- en bovenaanzichten van het schip. Beiden staan wel op hetzelfde vel papier.
    Dit foutje levert echter wel weer meer drijfvermogen en stabiliteit. Geluk bij een ongeluk dus.
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2010
  15. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Hoi

    En het grootste voordeel vergeet je helemaal te noemen !
    Bijna al je gewicht ligt onder de waterlijn !!!!!!!
    Beter kan toch niet.
    Overigens, vergeet ook het gewicht van de reling e.d. niet. Lipo's kunnen altijd nog en zijn misschien nog niet zo'n gek idee. Maar mijn ervaring is dat er in de opbouw verhoudingsgewijs ook niet heel veel gewicht gaat zitten. dus met 500 gram kom je een heel eind. Ik zou alleen niet te veel verlichting aanbrengen maar dat hoort toch niet op zo'n schip.
    Tot slot : eindelijk in bad met dat ding !!!! Hoe lang roep ik dat al niet.

    @Marco : see you in Biddinghuizen als de HMS Tromp haar opwachting maakt.

    Luc
     
  16. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    ik kan niet wachten om ze allemaal in het echt te mogen zien! :thumbsup:

    hopen op goed weer :thumbsup:

    mvg ruben
     
  17. Luc Biemans

    Luc Biemans verslagschrijvers

    Lid geworden:
    15 okt 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    MMI


    Hoi ruben,
    en waar vaar jij mee op de 15e ?
    Luc
     
  18. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    Ik zat eerder te denken aan rookgeneratoren, slow woops, en dieptebommen.
    Volgende keer maar schaal 1:72.

    De eerste dekplaten liggen er net een uurtje op.
    Afbouw is begonnen.
     
  19. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    @ luc

    2 onderzeeer's ;)

    en ik ga fotograferen op het water ;)

    ruben
     
  20. han mul

    han mul

    Lid geworden:
    27 dec 2005
    Berichten:
    305
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
    't dek zit d'r op. (Bijna dan )

    't duurt even maar dan heb je ook wat.
    Het ruwe dek zit er nu op. Nu nog even hobbels en bobbels er uit schuren, rondingen er mooi in brengen, polyester laagje er over en klaar.

    Deksel op het achterdek gaat er als laatste in. Pas na dat de roeren operationeel zijn en gesteld zijn. Afwerken met een laagje plamuur en niemand dit het nog ziet. Als je er later toch bij moet, snijdt je de hele boel met een scalpel zo weer open.

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina