scratchbuilt onderzebootjager friesland klasse

Update

Bemerk ik daar enig ongeduld ?
Geduld is en schone zaak. Zeker voor de modelbouwert.

Ben nog steeds bezig met het casco van de voorste dekopbouw met brug.
Schoorsteentjes bouwen, Schoorsteentjes weggooien en overdoen. Railing op de schoorsteen, weer niet naar wens en dus opnieuw. Je blijft zo lekker bezig.

full

full

full

Wat je hier wel duidelijk ziet is het nadeel van plasticbouw tov hout- / balsa bouw. Het dunne polystyreen (0.25mm) trekt zich door de oplosmiddelen in de lijm strak om het frame. Bijwerken met autoplamuur is dus nodig. En waar autoplamuur zit kan je weer niet lijmen/lassen met plasticlijm. Jammer maar helaas.

Tevens wat luchtroosters gefabriekt. Hiervoor golfplaat van en H0-modelbouwkit misbruikt. e.e.a. op de foto nog niet verlijmd.

full

full

Vlamschilden voor achter de raketdieptebommenwerpers. (leuk scrabblewoord)

full

full

Nou zit er voor de borstwering op de brug iets waarvan ik niet weet waarvoor het dient. Ik ben in ieder geval nog niet helemaal 100% tevreden met het resultaat. Binnenkort maar 's kijken of ik dit anders/beter kan fabriceren.

full

full

En voor het overzicht alles en beetje op z'n plek gezet om het geheel te kunnen beoordelen.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Han,

Ik zie nu pas net dat je een "bubbel" etstank gemaakt hebt. Ik veronderstel dat je mat natriumpersulfaat op 45 - 50 °C etst, mede vanwege de transparantie. Het is mijn ervaring (wel met wat grotere plaatjes van 250 x 167 mm) dat er toch best wel verschil in etssnelheid optreedt tussen onder- en bovenkant. Daarom keer ik het plaatje regelmatig (zo elke 4 of 5 minuten), dan krijg je een wat gelijkmatigere etsing. Vooral als de enkelzijdig ingeëtste lijnen of vlakken hebt in combinatie met volledig doorgeëtste contouren van onderdelen kan dat belangrijk zijn.

Groet,

Ad Bakker

Hoi Ad,

Ik heb met beiden geetst. natriumpersulfaat en ijzerIIIchloride. Die laatste niet in dit bakje, anders had je de restanten wel gezien. :-) En totnutoe enkel elektrische printplaten. Daar treedt hetzelfde verschijnsel overigens ook merkbaar op. Is alleen minder kritisch.

Binnenkort ga ik wat experimenteren met de trappen. Ik ga die met m'n eigenwijze kop eerst 's in polystyreen proberen. Wordt dat niets, dan maar etsen.
Je hebt me, voor wat de constructie van die trappen en layout van de maskers betreft, met jouw verslag in ieder geval al een leuke voorzet gegeven. Scheelt me weer een hoop gekluns.

Groet,
Han

Beste Han,

Als het mosterd na de maaltijd is, of als ik open deuren intrap hoor ik dat wel. Maar toch nog even een etsadvies.
In voorbeelden (bijvoorbeeld uit de modeltreinbaan hoek) zie je nog wel eens etsplaatjes waarin zo'n beetje alles weggeëtst is op de onderdelen en de "bruggetjes" daartussen na.
Wat ik echter zie is dat dunne lijnen over het algemeen sneller dooretsen dan vlakken. Op onderstaand etsplaatje zag ik ook duidelijk dat de contouren om de onderdelen (0.5 mm brede lijnen) sneller dooretsten dan de raamopeningen.

1283537144_resized.jpg

Als je positief gevoelig fotoresist gebruikt betekent het wel veel meer inkt voor het uitprinten van je belichtingsmaskers, maar aan de andere kant gaat je etsmiddel weer langer mee!!
Verder valt het me wel op dat horizontale lijnen wat sneller dooretsen dan vertikale. Het zal allemaal wel met stromingsverstoringen/turbulentie te maken hebben (snellere afvoer etsprodukt). Zo zie je hoekpunten altijd "voorlopen", en bij lange rechte lijnen die hier en daar onderbroken worden door "bruggetjes" zie je ook dat de plaatsen bij de bruggetjes het eerst volledig dooretsen.

Groet,

Ad Bakker

EDIT
Ik had je reactie nog niet gelezen!!

Laatst bewerkt:
Hoi Ad,
Bedankt voor de instructie. Even een generieke reset is altijd handig. Je denkt het wel te weten, je hebt 't allemaal wel eens gedaan. Maar je stinkt er toch elke keer weer in. Ik heb niet de illusie dat het eerste etsplaatje al direct een mooie trap oplevert.
Ik weet nog van vroeger dat het regelmatig en stofvrij opbrengen van fotoresist al een K-klus is. En dan heb je nog niets belicht, laat staan geetst.

Han.

Ik weet nog van vroeger dat het regelmatig en stofvrij opbrengen van fotoresist al een K-klus is.

Ik loop nog niet zo lang mee in deze tak van sport, dus weet ik ook niet wat nieuw is en wat niet.
Het werken met Positiv 20 heb ik na 1 busje opgegeven. Het resultaat was wat mij betreft te grillig. Het positief gevoelige materiaal van Bungard heeft een heel robuuste afschermfolie en is daardoor niet erg kwetsbaar voordat je de folie eraf trekt (vlak voor het uitlijnen van je voor- en achter belichtingsmaskers, of daarna vlak voor het belichten afhankelijk van je werkwijze). Als je meer wilt weten over verkrijgbaarheid etc., stuur dan even een PB. Prijskaartje word je niet vrolijk van, maar van die ergernis met Positiv 20 werd ik dat ook niet.

Groet,

Ad

Han Mul zei:
Nou zit er voor de borstwering op de brug iets waarvan ik niet weet waarvoor het dient. Ik ben in ieder geval nog niet helemaal 100% tevreden met het resultaat. Binnenkort maar 's kijken of ik dit anders/beter kan fabriceren.

Hallo Han. Zouden dat geen vlaggenkasten kunnen zijn? Lijkt er in ieder geval wel op...
Ik heb overigens je laatste fotopost even bijgewerkt. Nu staan de foto's netjes onder elkaar. Verstoren ze de opmaak van het forum niet.

Complimenten voor je werk; ziet er prachtig uit! Nu al!:D

Hoi roel,

Als het een partyship was geweest, dan wel. Pavoiseerlijntje meer of minder wordt dan niet op gekeken.
De kasten met seinvlaggen zitten op hetzelfde dek, meer naar achter aan stuur-, en bakboord. Die moet ik nog bouwen.

Dat zijn het dus niet. Ik vermoed dat het meer iet met versteviging/bescherming van doen heeft.
Han

Ha die Han!

Was weer smullen van je up-date. Volgens mij zijn het geen vlaggenkasten. Wat dan wel weet ik ook niet. Ik kan het wellicht navragen met de reunie van de Utrecht in maart a.s.

Groeten Sjaak

Dat zijn het dus niet. Ik vermoed dat het meer iet met versteviging/bescherming van doen heeft.
Han

Hoi Han

Deze constructie zorgt er voor dat de wind/vaarwind, recht omhoog wordt afgebogen. Op de brugvleugels sta je dan achter een "muur" van omhoog gaande lucht, lekker " uit de wind ".

wie het wet mag het zeggen

Ben ik midscheeps aan het uittekenen, kom ik volgende tegen.
NVM heeft zowel aan SB als BB een bordes bij de oefenmitrailleur.
NIMH heeft hier niets.
full
full

Iemand enig idee welk geheim wapen hier later is bijgebouwd ?
En of 't dan ook op de D818 zat ?

Han

Ben ik midscheeps aan het uittekenen, kom ik volgende tegen.
NVM heeft zowel aan SB als BB een bordes bij de oefenmitrailleur.
NIMH heeft hier niets.
full
full

Iemand enig idee welk geheim wapen hier later is bijgebouwd ?
En of 't dan ook op de D818 zat ?

Han
Hoi Han,

Even een tip die het misschien kunnen weten is Joop Verpoorten deze zat op de Friesland in 1961/62. in de wateren rond Ned Nw Guinea.
Heb je ook wel eens op dutch fleet gekeken ?
Staan nogal wat foto's van de B Jagers.
Dit was het even en succes.
mt.vr.gr.
Aad

Ha die Han!

Op die bordessen stonden inrichtingen om vijandelijke radar te misleiden. Deze bestonden uit 3 keer 3 pijpen in de diverse richtingen. Vanaf daar werd een "raket" afgevuurd. Als deze op afstand ontploftte kwam er zilverpapier uit om zo vijandelijke radar te storen.

Groeten Sjaak

Ha die Han!

Op die bordessen stonden inrichtingen om vijandelijke radar te misleiden. Deze bestonden uit 3 keer 3 pijpen in de diverse richtingen. Vanaf daar werd een "raket" afgevuurd. Als deze op afstand ontploftte kwam er zilverpapier uit om zo vijandelijke radar te storen.

Groeten Sjaak

Chaff dus.

Ben ondertussen een stukje verder. Weet nog niet of de bordessen er ook daadwerkelijk op gaan komen. Voorlopig nog steeds enkel cascobouw + de meest noodzakelijke uitbouwsels. Nodig om de verschillende dekhuizen op elkaar uit te lijnen. Vooral uitlijnen van de bordessen in het trappenhuis naast de voorste ketelschacht blijkt en uitdaging.

full
full

Sjaak heeft me met zijn tekening en fotoos al een heel eind op weg geholpen, maar ik ben er nog steeds niet achter wat er nou precies aan attributen op de voor- en achterkant van de achterste ketelschacht zitten. (Rood omlijnd)
Links lijkt het een schoorsteen of soort van U-vormig zwembandje, rechts lijkt het op een luik of een stapel houten stutten. Wie het weet mag het zeggen.
full
full

Rechts op de laatste foto trouwens de chaff installaties

Ben ondertussen een stukje verder. Weet nog niet of de bordessen er ook daadwerkelijk op gaan komen. Voorlopig nog steeds enkel cascobouw + de meest noodzakelijke uitbouwsels. Nodig om de verschillende dekhuizen op elkaar uit te lijnen. Vooral uitlijnen van de bordessen in het trappenhuis naast de voorste ketelschacht blijkt en uitdaging.

full
full

Sjaak heeft me met zijn tekening en fotoos al een heel eind op weg geholpen, maar ik ben er nog steeds niet achter wat er nou precies aan attributen op de voor- en achterkant van de achterste ketelschacht zitten. (Rood omlijnd)
Links lijkt het een schoorsteen of soort van U-vormig zwembandje, rechts lijkt het op een luik of een stapel houten stutten. Wie het weet mag het zeggen.
full
full

Rechts op de laatste foto trouwens de chaff installaties
Hallo Han,

Het begint langzaam een schip te worden ziet er prima uit toppie.
Wat Luc schrijft klopt dit waren chaff zijn de 2 x 3 schuin geplaatste pijpen
welke aluminium de lucht in schoten inderdaad voor de misleiding.
De engelsen gebruikten hiervoor een korfuss deze zaten op een stang/pijp verticaal
geplaatst en hieraan de drie pijpen in verschillende richting.
Heb ooit een type 21 fregat gebouwd de Brilliant, een heel bekend schip hier isooit
een serie van opgenomen tijdens hun verblijf in de Middellandse/Adriatische Zee ivm
met de oorlog in de Balkan.
Morgen ga ik naar Goes om de mannen uit Clinge te ontmoeten Groep de Ruyter.
Wens verder veel succes, en hoop op 2 april wat meer te mogen zien U beiden.
mtvr.gr
_____________-
Varend 1:100 - OPV P 840 Holland -

Hallo Han,

Het begint langzaam een schip te worden ziet er strak en prima uit.
Wat Luc schrijft klopt dit waren chaff zijn de 2 x 3 schuin geplaatste pijpen
welke aluminium de lucht in schoten inderdaad voor de misleiding.
De engelsen gebruikten hiervoor een korfuss deze zaten op een stang/pijp verticaal
geplaatst en hieraan de drie pijpen in verschillende richting.
Heb ooit een type 21 fregat gebouwd de Brilliant, een heel bekend schip hier isooit
een serie van opgenomen tijdens hun verblijf in de Middellandse/Adriatische Zee ivm
met de oorlog in de Balkan.
Morgen ga ik naar Goes om de mannen uit Clinge te ontmoeten Groep de Ruyter.
Wens verder veel succes, en hoop op 2 april wat meer te mogen zien U beiden.
mtvr.gr
Aad
_____________-
Varend 1:100 - OPV P 840 Holland -[/QUOTE]

Ha die Han!

Aan de voorkant van de ketelschacht lag inderdaad NBCD-hout (stuthout) en vaak wat slangen.
full

Aan de andere kant stonden gasflessen.
full

Het beroemde trapje van je zie je hier tijdens de bouw van de B-jagers. Alleen moet de hoek er nog op.

full

De grote vraag blijft waar die stelling bovenin nu voor was. Er zijn tekeningen, heb jij ook, waar hier niets van op staat. Het lijken wel drijvers. Iets technisch is het niet want dan had ik dat wel geweten. Ik ga wel verder zoeken.

Groeten Sjaak

Ha die Han!

Aan de voorkant van de ketelschacht lag inderdaad NBCD-hout (stuthout) en vaak wat slangen.
full

Aan de anders kant stonden gasflessen.
full

Het beroemde trapje van je zie je hier tijdens de bouw van de B-jagers. Alleen moet de hoek er nog op.

full

De grote vraag blijft waar die stelling bovenin nu voor was. Er zijn tekeningen, heb jij ook, waar hier niets van op staat. Het lijken wel drijvers. Iets technisch is het niet want dan had ik dat wel geweten.

Groeten Sjaak

Hoi Sjaak,
Jouw verzameling fotoos is onuitputtelijk.
Bedankt.
Ik krijg overigens de indruk dat het stuthout tussen twee luiken is gestouwd, kan dat kloppen ?

Die bordessen voor de "confettiraketten" gaan er nu dus ook op.
Ik kan natuurlijk niet achterblijven bij de foto's :D

Han.

Back