se5 1/4 scale

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door vogelman, 9 okt 2012.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Ziet er goed uit zo John.
    Je moet bij dit soort kisten alles van te voren goed in je koppie uitgedacht en uitgewerkt hebben om later niet voor verassingen te komen te staan.
    Ook al is het een kit (welke zo te zien zeer goed uitgedacht is).

    Heb mijn twijfels een beetje of de bovenkant prefab te maken is, maar dat gaat vast goed komen bij je :yes:

    Lekker doorgaan zo :D

    Groeten, Ralf
     
  2. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    bouw se5 1/4 scale

    Wij konden het verwachten ,na de super snelle ruwbouw binnen 4 weken komt het echte werk de schaal toevoegingen.
    Gaat tergend langzaam ,dummy benzinetank aan beide kanten bijna klaar en het raampje en luikje ernaast ,op een foto de schroefjes die ik gebruik voor de diverse luiken op de romp ,ze zijn 1x 4 m,m ,de tool om deze vast te draaien kan je kopen bij Mick Reeves.
    Wacht nu op mijn cockpit attributen en piano schanier van bijna 1 c,m breed om de luiken op de romp en de scharnieren die vooraan beneden aan de romp zitten te installeren
    onder tussen alle scharnieropeningen aan hoogte en rudder gesneden en van de allerons aan de achterlijst ,veel schuurwerk al klaar aan het complete staartgedeelte.

    [​IMG]

    Begin nu maar aan de binnenkant van de cockpit ,heb gelukkig voldoende fotomateriaal om te zien hoe het werkelijk zit.

    [​IMG]



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Dat is het betere pielwerk John :thumbsup:
    Tank ziet er mooi uit zo.

    Goede manier trouwens om de cabanes op te bouwen met die messing bus in het midden, die onthouden we ;)

    Ga zo door, groet Ralf
     
  4. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    se5 bouw

    Begonnen aan de cockpit ,paneel in kleur gezet en vernist .
    De schroejes eerst iets vastgezet op de omlijsting en vast op het paneel[​IMG]

    het koperwerk met l







    eidingen heb ik opnieuw gemaakt ,op de foto de oude en met leidingen de nieuwe.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    se5

    [​IMG] Vloer in de cockpit gelijmd en een foto hoe het paneel er uit gaat zien.



    [​IMG]



    Eindelijk is mijn perfecte pianoscharnier binnen 9,5 m,m breed precies goed voor de panelen op de romp.


    [​IMG]


    ondertussen ook de oliecilinder met vuldop voor de lewis gun gemaakt.

    [​IMG]


    Omdat mijn servo,s voor hoogte en richting net achter het pilootzitje komen en ik geen servo draden in mijn cokpit wil hebben ,maak ik een dubbele vloer op de foto de spantjes waar hij op rust [dikte spantjes 1,2 triplex].

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Prachtig werk John! :thumbsup:
    Dashboard wordt ook erg mooi :D

    Hoe heb je dat messing kruisstukje gemaakt?

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    se5

    koperen pijpje ,zijkanten 2 servobuisjes ,3 m4 schoefjes met bovenin een invallend servoschroefje.
    john.
     
  8. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    se5 bouw

    Na enig gestoei is mijn dashboard toch klaar ,alleen het compas nog.
    Ook hoogteroer met katrollen voor dummy aansturing is gereed.
    Vanavond de werking controleren en daarna kan ik met bekleden beginnen van dit deel.
    Ga verder met de cockpit ,die ik eerst geheel af wil hebben , nu kan je er nog prima bij ,zoals ralf met zijn se5a draadje al citeerde.
    Tot spoedig john.


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    se5

    Toch wat gedaan afgelopen week, dummy patronenhouder voor de lewis gun .
    Definitief besloten de 2 servokabels voor hoogte en richtingroer bovenin de cokpit door te voeren ,via bodem niet naar mijn zin.
    Roederbar en stuurknuppel met katrollen gemaakt ,de diverse dummy kabels en aanstuurkabels voor de guns maak ik later ,wil de ruimte nu nog vrijhouden voor de bovenzijde van de cockpit [hevels voor gas en dummy magneto.
    Motorcap vastgezet met m2 schroejes[bledjes komen later] binnenin m2 inslagmoertjes kan je de cap makkelijk weer verwijderen.
    Hopelijk komt deze week mijn lithoplaat binnen ,kunnen wij met de luiken op de romp beginnen.
    Gr, john.

    [​IMG]



    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Afgelopen dagen maar wat aan de romp gewerkt .
    Beplating bovenkant bijna klaar ,ook waar de gun tevoorschijn komt.
    Binnenin de cockpit de dummy kabels gespannen ,alleen nog de 2 kabels voor het hanteren van de guns.
    Cockpit meters zijn nu allemaal aangebracht ,aansturing hoogteroer en roer , met de servo,s liggen er in.
    komende dagen bovenkant cockpit ,met aan bijde kanten spantjes aanbrengen en zo langzamerhand aan de radiator beginnen.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    gr, john
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.565
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    woowww nice!!
     
  12. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Fraai plaatwerk John!
    Wat voor nageltjes gebruik jij hiervoor?
    Zet je ze om aan de andere zijde met een druppel lijm of heb je een andere manier?

    Zeer fraai :thumbsup:

    Groet, Ralf
     
  13. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Nee ralf ,nagels zijn dummy ?
    bij de speciaal zaak waar ze spullen verkopen om zelf kaarten te maken hebben ze spuitbussen om pareltjes te maken op de kaarten.
    Als je heel precies de juiste druk kunt doen op deze spuitbussen krijg je prachtige bolletjes die keihard worden en goed kunt spuiten[verf].
    Gr, john.
     
  14. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    De romp laten wij op dit moment rusten en gaan de vleugels met struts in orde brengen.
    struts voorzien van bledjes om de kruis kabels te bevestigen ,boven aan is een magneet aansluiting ,vanonderen een bledje wat de strut met vleugel verbind meteen m2 boutje en ingelijmd schroefje en aan het bledje ook de aansluiting voor de enkele , landing kabel.
    de 8 per zijde flying kabels worden boven niet aan de strut bevestigd maar er vlak voor in de vleugel ,zoals de echte kist ook heb.
    kit opgezet in mijn huiskamer ,kan je mooi zien of alles recht is en dat is hij .
    Verder wat opvalt is de v stelling van zowel boven als ondervleugel ,lijkt mij voor het vlieggedrag perfect ?
    Vogelman.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Dat ziet er weer heel fraai uit John!
    Cockpit ook zo, en je hebt het luikje achter de piloot ook al gemaakt zie ik.
    Ja, beide vleugels hebben 5 graden V-stelling en daar vliegt hij goed mee.
    Mijn kleine Se5-je heeft alleen rudder (geen ailerons) en stuurt daarmee ook goed en is stabiel door de V-stelling.

    Ga lekker zo door! :D

    Groeten, Ralf
     
  16. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    Regeren is vooruitzien.
    Mijn beslissing om de spandraden in het staartgedeelte makkelijk afneembaar te maken werpt nu zijn vruchten af.
    in verband met vervoersproblemen ga ik mijn stabilo afneembaar maken ,aanstuuring naar hoogteroer en richtingroer word een vaste stang verbinding [geen kabels] en ook dat geef al een zekere vastigheid voor de stabilo.
    Ook het afneembaar landingsgestel geef een betere vervoer naar het vliegveld ,het zit vast met 4 bouten in inslagmoeren.
    Kist word toch behoorlijk groot ,zelfs voor 1/4 scale.
    Maak uiteraard duidelijke foto,s van mijn bedachte oplossing.
    Gr, Vogelman.
     
  17. Manfred

    Manfred

    Lid geworden:
    6 apr 2005
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ziet er alle mal got uit


    Groeten Manfred
     
  18. vogelman

    vogelman

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Maarssen
    1/4 scale se5

    Veel gedaan de afgelopen tijd ,de vleugels van tippen voorzien en al het benoodigde schuurwerk aan voor en achterlijsten en rondingen van alle tippen, bijna klaar om te gaan bekleden.
    luiken gemaakt in de onderste vleugels om bij de servo te komen ,luikje vastzetten met m2 invallend in een moertje vastgelijmd met epoxy.
    Ook de dummy katrollen in boven en ondervleugels ingebouwd.
    Ruim 5 meter stroken van eyletsvoorzien voor het rijgwerk aan bijde kanten van de romp.
    Cockpit rand van dik zwart rubberachtige soepele buis waaromheen leer komt met natuurlijk eylets voor het vlechtwerk.
    Gr, vogelman[​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    Het leuke en mooie werk (afbouwen) komt er aan, ziet er top uit.
     
  20. Manfred

    Manfred

    Lid geworden:
    6 apr 2005
    Berichten:
    176
    Locatie:
    Apeldoorn
    Se5 1\4

    Hallo


    Dat zie er Goed Uit:):):):)


    Groeten Manfred
     

Deel Deze Pagina