se5 1/4 scale

Eindelijk bijna klaar met het staartgedeelte ,verwijderen van hoogte en richtingroer met fin en stabilo.
Voor mij een must ,meeste schade treed op met vervoer .
Op de eerste foto het schuifsysteem voor richtingroer ,alles in staartgedeelte versterkt met 0, 4 m,m triplex waar nodig was.
foto waar het stuurhevel komt richtingroer.
Dan een foto met compleet staartgedeelte ,enkele spandraden aangebracht als voorbeeld voor de rest .
Op stabilo turnbuckle met borgmoertje [m2] en borggekarteld ringetje om moertje te borgen ,spandraad omhoog naar een veertje waar spandraad ingehaakt word ,zodoende kan ik de 8 spandraden spannen met veertje en de turnbuckle ,wat een luxe ?
VOLGENDE FOTO DE ONDERKANT VAN STABILO MET HOOGTEROER.
dAN EEN FOTO MET HET VERWIJDEREN VAN DE BORGPEN RICHTINGROER EN EEN FOTO MET HET UITSCHUIVEN VAN RICHTINGROER MET FIN.
NA HET VERWIJDEREN VAN BORGPEN HOOGTEROER MET STABILO KAN DIT UITGESCHOVEN WORDEN.
LAATSTE FOTO KALE ACHTERKANT ROMP ,SKID BLIJFD VAST OP DE ROMP ZITTEN ,AANSTURING SKID WORD DUMMY .
Op naar de volgende klus ,schaal landings gestel.
Gr, vogelman.

full

full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Heel mooi gemaakt John :thumbsup:
Zelfs al aan de rib-stitching zie ik, mooi man.

Als ik het goed begrijp schuif je het stabilo in zijn plek en 'lock' je deze met de staartfin + richtingsroer? Goed idee!
De kabels met veren houden de boel dan op zijn plek.
Als je veertjes gebruikt hoef je geen turnbuckles toe te passen lijkt me, tenzij het als schaal bedoeld is.

Groeten, Ralf

Heel mooi gemaakt John :thumbsup:
Zelfs al aan de rib-stitching zie ik, mooi man.

Als ik het goed begrijp schuif je het stabilo in zijn plek en 'lock' je deze met de staartfin + richtingsroer? Goed idee!
De kabels met veren houden de boel dan op zijn plek.
Als je veertjes gebruikt hoef je geen turnbuckles toe te passen lijkt me, tenzij het als schaal bedoeld is.

Groeten, Ralf
nee ralf ,zo zit het niet ,richtingroer met fin heb een borgpen ,zie foto .
Maar stabilo met hoogteroer heb ook een borgpen ,had dit op een foto moeten laten zien [plaats nog wel een foto].
Turnbuckles op het stabilo zijn natuurlijk schaal bedoeld ,de echte plane heb ook iets dergelijks.
vogelman.

Na de moeilijkheden die ralf met zijn verf had op zijn landingsgestel heb ik de beplating op mijn landingsgestel eerst in de hamerite gezet.
Hieroverheen de zwarte lak ,gaat er nooit meer af .
Ik weet nog niet als de se5 klaar is wat het volgende project word ,mijn gedeeltelijk gebouwde 1/5 spitfire mk 9 van tekening brian tayler ligt te wachten .
Heb hiervoor bijna alles in huis en bijna zeker een project voor komende winter .
Zal een lang verhaal worden ,een dergelijke spit helemaal schaal bouwen kost enorm veel tijd en bouw je niet in een winter.
Ga mijn vleugels bespannen en daarna de romp , heb mijn donker groene verf besteld en mijn pilootpoppetje word in Engeland voor mij gemaakt.
Gr, vgelman

full

full

De electro motor is binnen ,ongeveer 3250 watt en lage kv geef een schaalprop van 20 x10.
Ook de piloot is binnen ,kwam effe langs om te passen ,hij is tevreden.
Alle vleugels en staart gedeelte [ stabilo,hoogte en richtingroer ] zijn bekleed en van ribstich voorzien met frayed tape [geen pinked] zoals de echte toestellen ook hadden.
Ga verder met de romp ,hopende einde deze week hem klaar te hebben .
Eindelijk in Engeland de warbird verf aangekomen [was uitverkocht ] besteld hopende deze week binnen ,kunnen wij aan de eerste laag grondverf beginnen .
Gr, vogelman.

full

full

full

Hoi John, ziet er weer heel fraai uit!

Is die "Warbird color" van zichzelf brandstofbestendig of moet daar nog een brandstof bestendig laagje over en waar bestel je die verf?

Groeten, Ramses

warbird paint

Ramses hier het adres in Engeland .
www.fighteraces.co.uk
Tot voor kort werd deze verf [waterbasis] geleverd met een verhardings component en was brandstof bestendig.
Nieuwste versie ,heb ik besteld is toevoeging niet meer nodig maar deze is niet brandstofbestendig en zul je er een laag overheen moeten brengen.
Ik vlieg electrisch dus wij hebben het niet nodig ,voordeel van deze verf is ,verdunnen met water droog zeer snel op en zonder schuren kan je al snel de volgende laag c,q, lagen aanbrengen tot gewenste kleur is bereikt.
Gr, vogelman

Rompgebeuren ,monnekewerk dat rijgen ,resultaat ben ik tevreden over.
Servo,s voor hoogte en richting aangesloten en getest ,luikje eronder om bij de servo,s te komen.
Morgen de romp achter de cockpit bekleden ,hoop nu toch maar dat mijn verf uit engeland snel komt.
Gr, vogelman

full

full

full

Technische perikelen ,ophanging van mijn electromotor verlengd met aluminium pijpjes ,helaas , mijn zoon op bezoek die het gelijk afkeurde .
Niet strak genoeg geef trillingen op de motor en onbalans op de prop.
tweede foto de oplossing.
Hetzelfde met de wielas ,het pijpje door het wiel is 10 m,m de as is 5 m,m ik vulde het op met weer een aluminium pijpje maar werkelijk strak was het niet ,mijn zoon keurde ook dit idee af en op de technische afdeling van het bedrijf waar hij werkt liet hij 2 perfect passende busjes draaien.
problemen opgelost .
Ruim 14 dagen terug bij warbird paint mijn verf besteld ,die gelijk de volgende dag verstuurd is ,helaas na 16 dagen nog steeds niet binnen,vrees het ergste .
Een mail verstuurd naar Engeland ,die terugmailde ,kan 7 tot 10 dagen duren met reguliere post ,hopend dat het snel komt ,ben zover dat ik kan verven.
vogelman.

full

full

full

Lekker op dreef John! :proost:
Is er niet de mogelijkheid het kruis aan de achterzijde van de motor te monteren?
Dan zou die hele constructie eromheen niet hoeven..
(let maar niet op mij want ik ben een E-leek ;))

Succes met de bouw, het ziet er mooi uit, je hebt er lekker de gang in

Groeten, Ralf

Na alles bekleed te hebben is het tijd voor het schilderen van de kit.
Warbird paint ontvangen uit Engeland en begonnen met alle te schilderen delen in de primer te zetten [zie romp in de primer].
Verf op waterbasis werkt supersnel ,eventueel verdunnen met water ,na 20 minuten droog en pakt geen stofdeeltjes uit de omgeving.
de eerste foto met groene verf is de eerste ronde met donkergroen [raf kleur] en de dekking is niet optimaal ,de foto,s met de vleugls laten de prima dekking zien van de kleur na de tweede ronde .
De onderzijde is linnen kleur ,ook 2x opzetten voor goede dekking.
Foutje gemaakt achterzijde romp ,vergeten een gaatje te maken waar de buisje uitgang zit waar ,aan beide kanten, de richtingroer stangen te voorschijn komen ,zie foto achterzijde romp.
landingsgestel en dummy motoren en radiator zijn ook klaar ,zo staat er niets meer in de weg de kit op te bouwen en te beginnen aan de spandraden en dat zijn er nogal wat , maar dat komt een volgende keer .
Gr, vogelman

full

full

full

full

full

Ziet er inderdaad prachtig uit John!
Ik hoorde van Teus al eens dat die Warbirdcolours lekker weg verven, misschien zelf ook maar eens proberen.

Hoe heb jij de stitching aan de zijkant eigenlijk gemaakt?
Lappen aan elkaar geregen en dan op de romp strijken?
Ziet er bijzonder goed uit zo.

Dank voor de platen, geeft weer inspiratie :D

Groeten, Ralf

Back