Watergeus
Vriend van modelbouwforum.nl
Even een tekst update, plaatjes volgen morgen.
De gaten voor de RPA's (Roer Propeller Aandrijving), de moonpool, de ankerkluizen en de waterinlaten voor de waterpompen zitten er in.
De laatste 2 alleen nog de kleine gaten voor de positie, wanneer die aan de beurt zijn worden ze op maat gemaakt.
Wat het bouwen betreft laat het zich aanzien dat het best wel lijkt op sectie bouwen, eerst grote stukken in elkaar zetten en dan pas in de romp inbouwen, kan je buiten de boot tobbe zeg maar.
Het voorste spant heeft een langsschot er doorheen waar voor en achter de 2 buizen tegenkomen waar de schottels met verlengstukken dan weer doorheen gaan.
Die buizen zijn halve schalen die tegen elkaar aan moeten.
Dat langsschot is dus asymmetrisch, aan de ene kant van het dwarsschot steekt het meer uit dan de andere kant, even goed kijken en dat dacht ik gedaan te hebben.
Kijken zal wel gelukt zetten maar met het in elkaar lijmen toch stug andersom erin gezet
. Nou ja, geen man overboord, dan komt de boel daar in spiegelbeeld in te staan ten opzichte van de tekening.
En enthousiast verder met de achterste Schottels.
Hier komt een verhoging onder de fundatie van de Schottels en het deel van de romp. Ook dit is weer een samengesteld deel, maaaaar even opletten weer.
Binnen in moten de schroeven nog vastgelijmd worden waar de Schottels mee vastgezet worden.
Weer niet gelukt, ik was zo enthousiast dat ik het geheel maar samengesteld had en er toen achter kwam dat die schreven er nog in moesten
.
Nu worden de Schottels achter met kleine parker schroeven vastgezet, over van servo bevestiging setjes.
Toen ik de boot kocht zaten er ook alle motoren bij, zowel de vertraging als de voortstuwingsmotoren.
Het enige wat ik van de hoofdmotoren terug kan vinden is dat het Mabuchi's zijn en afgaande van de afmetingen gok ik dat het type 540 zijn.
Oorspronkelijk is de aandrijving uitgelegd voor 6V en alleen voor de waterpompen zit er 12V in dus ik twijfel nu of de hoofdmotoren nu 6V of 12V zijn, als ik even Googel dan wordt een bedrijfsspanning van 3-15V aangegeven dus zou 12V moeten kunnen.
Als dat zo is dan wordt alles 12V en voor de vertragingsmotoren komen er dan spanningsregelaars tussen naar 6V, of een aparte 6V accu.
Kan iemand me bevestigen of die motoren op 12V blijven draaien zonder in rook op te gaan?
Groet,
Mathieu
De gaten voor de RPA's (Roer Propeller Aandrijving), de moonpool, de ankerkluizen en de waterinlaten voor de waterpompen zitten er in.
De laatste 2 alleen nog de kleine gaten voor de positie, wanneer die aan de beurt zijn worden ze op maat gemaakt.
Wat het bouwen betreft laat het zich aanzien dat het best wel lijkt op sectie bouwen, eerst grote stukken in elkaar zetten en dan pas in de romp inbouwen, kan je buiten de boot tobbe zeg maar.
Het voorste spant heeft een langsschot er doorheen waar voor en achter de 2 buizen tegenkomen waar de schottels met verlengstukken dan weer doorheen gaan.
Die buizen zijn halve schalen die tegen elkaar aan moeten.
Dat langsschot is dus asymmetrisch, aan de ene kant van het dwarsschot steekt het meer uit dan de andere kant, even goed kijken en dat dacht ik gedaan te hebben.
Kijken zal wel gelukt zetten maar met het in elkaar lijmen toch stug andersom erin gezet

En enthousiast verder met de achterste Schottels.
Hier komt een verhoging onder de fundatie van de Schottels en het deel van de romp. Ook dit is weer een samengesteld deel, maaaaar even opletten weer.
Binnen in moten de schroeven nog vastgelijmd worden waar de Schottels mee vastgezet worden.
Weer niet gelukt, ik was zo enthousiast dat ik het geheel maar samengesteld had en er toen achter kwam dat die schreven er nog in moesten

Nu worden de Schottels achter met kleine parker schroeven vastgezet, over van servo bevestiging setjes.
Toen ik de boot kocht zaten er ook alle motoren bij, zowel de vertraging als de voortstuwingsmotoren.
Het enige wat ik van de hoofdmotoren terug kan vinden is dat het Mabuchi's zijn en afgaande van de afmetingen gok ik dat het type 540 zijn.
Oorspronkelijk is de aandrijving uitgelegd voor 6V en alleen voor de waterpompen zit er 12V in dus ik twijfel nu of de hoofdmotoren nu 6V of 12V zijn, als ik even Googel dan wordt een bedrijfsspanning van 3-15V aangegeven dus zou 12V moeten kunnen.
Als dat zo is dan wordt alles 12V en voor de vertragingsmotoren komen er dan spanningsregelaars tussen naar 6V, of een aparte 6V accu.
Kan iemand me bevestigen of die motoren op 12V blijven draaien zonder in rook op te gaan?
Groet,
Mathieu