Seabex One

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Watergeus, 18 okt 2018.

  1. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Watergeus ik weet niet of u mijn idee met warm water al heeft geprobeerd maar ik dacht niet na als u een fohn heeft plaatje op een plat oppervlak en fohnen maar dan zakt ie weer plat.

    Stom dat ik daar niet eerder aan dacht:hammer:
     
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Een föhn zou kunnen, nu liggen er een paar op de vensterbank in de zon en een paar op de verwarming.
    Al springt die laatste niet erg bij op het moment. Die vensterbank wil ook nog niet echt.
    Ik denk dat ik dat maar eens ga proberen, als de dames hem tenminste willen afstaan :D.

    De besturing van de voorste Schottels werkt nu ook al is het nog niet optimaal.
    De uitslag van de servo is groter dan de slag van de Schottel verdraaiing, eigenlijk zou ik de slag van de servo dus moeten kunnen limiteren maar heb geen idee hoe ik dat zou moeten doen met mijn F14.
    De servo zelf zat ook niet helemaal in het midden tussen de twee Schottels, moest nog 2mm om naar voren, hij zit nu prima en wat mij betreft komt hij er niet meer uit.

    En het stuur testje:


    20200430_160509.jpg
    Ze zitten best goed achter elkaar zo.

    20200430_160525.jpg
    En het zij aanzicht, het hoogte verschil komt doordat ze er los ingestoken zijn en niet vergrendeld.
    Ik wil de adapters er nog niet in hebben totdat de romp gespoten is.

    Nu ga ik me maar weer eens tegen de achterste Schottels aan bemoeien.

    Groet,
    Mathieu
     
    k-k en bronsmotor vinden dit leuk.
  3. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Mathieu,
    Met wat wil je die servo op je F14 gaan bedienen? Is dat via een van de sticks of wil je dat met een aparte potmeter doen?
    Ik heb op een van mijn F14's - die ik o.a. voor mijn stoomsloep Victoria gebruik - zelf ooit t.b.v. de gasregelservo een extra (draai)potmeter ingebouwd.
    Ergens op internet had ik ruwweg gevonden hoe dat moest, maar tijdens een testopstelling kwam ik aan onvoldoende uitslag van wat de servo zou moeten kunnen (ca. 230 i.p.v. 300 graden).
    Via Jan van Mouwerik (@Corrien op het MBF) kwam ik er achter dat ik tussen de potmeter en waar ik hem in de zender aan wilde sluiten, er nog een extra weerstandje gesoldeerd moest worden.
    Door middel van omgekeerd wat experimenteren zou je dus ook je uitslag moeten kunnen nijpen, al was met maar door er simpel nog een extra potmetertje tussen te zetten.
    Of misschien beter nog gewoon even zelf aan Jan vragen wat je hier het beste mee zou kunnen doen.

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2020
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Bert,

    Ik wil met 2 Navy sticks werken, 1 voor de motoren en 1 voor het sturen. Voor en achter dus gescheiden.
    Vandaar dat het verdraaien op het filmpje ook wat schokkerig gaat.
    Het klinkt wel logisch om er een extra weerstand tussen te zetten, zal eens een keer gaan puzzelen.

    De tandwiel overbrenging voor de achterste besturing werkt, het concept in ieder geval.
    Nu uitvinden hoe een tandwiel aan een servo vast te maken (zal wel met schroefjes op een bestaande servo arm worden) en de servo ondersteboven monteren.

    Groet,
    Mathieu
     
  5. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Mathieu, worden jou materialen per spoor aangeleverd?
    groet Piet
     
    bronsmotor vindt dit leuk.
  6. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Hahaha valt me nu pas op
     
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja, goed he :D.
    Gewoon direct naast de boot, niks geen PostNL of DHL.
     
    bronsmotor vindt dit leuk.
  8. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Net een grote werf met lokaal treinvrachttransport
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Aan de Servo de bedieningsstang een gaatje naar het midden schuiven geeft ook minder uitslag
     
  10. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Marc,
    Klopt en had ik ook al geprobeerd.
    Zelfs 2 gaatjes maar dan nog is de uitslag van de servo te groot.
    Het heeft op dit moment niet zo'n haast maar alle ideeën zijn welkom.

    Groet,
    Mathieu
     
  11. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Hey Mathieu, ik heb bij mijn vorige boot dit probleem ook vaak gehad met de F14 waarop niets echt is in te stellen ik heb hiervoor servo limit en sensor modulletjes gekocht en die werken perfect ook voor de snelheid te regelen is er een module.

    Ik zoek het even voor je op je kan het alvast ergens vinden in het verslag van de Gry Maritha.
     
  12. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    De besturing van de achterste RPA's begint goed vorm te krijgen.
    Alle componenten zijn gereed om samen te stellen maar eerst het hout conserveren, een klein deel komt in contact met water tijdens de vaart.
    Achteraf had ik de basisplaat beter van kunststof moeten maken, het zij zo.

    20200430_210224.jpg
    De basisplaat in positie, onder de grote tandwielen zitten houten spacers waar de buisjes met enige ruimte vrij in kunnen draaien. De buisjes klemmen in de tandwielen.
    Er is best wel wat kracht nodig om de buisjes door te duwen dus ik verwacht niet dat ze er zomaar uit zullen komen.
    De servo komt er ondersteboven tussen te zitten.

    20200501_113251.jpg
    De opstelling naast de boot, de spacer is hier goed zichtbaar. De lat aan de onderkant wordt gebruikt om de Schottels zo recht mogelijk uit te lijnen wanneer alles samengesteld wordt.

    20200501_113316.jpg
    De servo op zijn bevestigingsplank. Het tandwiel is uitgehold in de draaibank om het servo wieltje in te laten passen, de schroefjes zorgen ervoor dat het tandwiel met de servo mee draait.

    20200501_113447.jpg
    Alles 'droog' in elkaar voor het idee.

    De afgelopen 2 dagen ook nog bezig geweest met een stukje elektronica.
    Voor de besturing had ik de NVM multiswitch encoder en decoder met Arduino Nano aangeschaft en die moesten nog in elkaar en de encoder in de zender (F14, 8 kanaals) ingebouwd worden.
    Dat bezorgd me op dit moment wat hoofdbrekens want de encoder lijkt prima te werken maar de decoder doet net of hij gek is en niet verstaat wat hem verteld wordt, hij reageert gewoon niet.
    Ik heb wel het idee dat de signalen bij de zender de deur uitgaan maar dan 'Ins blau hinein' verdwijnen, of ze komen wel aan maar worden niet begrepen.
    De volgende stap is maar alle verbindingen op de decoder nalopen, daar zag ik wel het een en ander wat niet zo fris er uit zag. Maar dat is iets dat uitgerust en met genoeg licht moet plaatsvinden anders staar ik me helemaal wezenloos, en de lamp met vergrootglas er bij.

    Dat is dan maar voor de volgende keer.

    Groet,
    Mathieu
     
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Hi Jan,
    Ja, dat kan ik me nog herinneren. Ben je toen niet overgestapt naar een andere zender?

    Groet,
    Mathieu
     
  14. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Dit is de link voor de stretcher, je stelt eerst het midden in en dan aan de beide kanten de eindslag allemaal met potmeters en ze verlopen nooit echt goed spul:

    https://www.servocity.com/180-servo-stretcher

    De servo vertragers komen van hobbyking en zijn ook wel een aanrader,

    https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...473&indexName=hbk_live_magento_nl_nl_products

    Nu deze modules werken echt wel ok, maar ik wil vanuit mijn ondervinding toch wel meegeven dat de boot op deze manier erg complex gaat worden, persoonlijk zou ik toch eens overwegen om te investeren in een computer zender, ja dat kost een cent maar al deze modulators vallen dan wel weg, en eerlijk ik denk dat je dan uiteindelijk wel goedkoper uit gaat zijn maar dat is mijn idee natuurlijk.
    Je kan een mooi verslag vinden van de Taranis X9e, eigenlijk is dat alles wat je ooit maar nodig gaat kunnen hebben en hij is best betaalbaar.

    En zo'n Seabex kan heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel wat functies bevatten stel je eens voor, mijn X9e kan 34 servo's aandrijven en 56 ON/OFF functies... Wat wil je meer?
     
  15. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Help Mathieu je gaat die prachtige achter thrusters toch niet sturen door 1 servo, dat is heilig schedenis?
     
  16. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Nee nog niet ik ben toen overgestapt naar arduino, leuk en werkt goed maar dat is wel complex en naderhand gezien is het veel en veel makkelijker met de taranis, dus vroeg of laat wordt dit veranderd maar ik weet echt nog niet wanneer het is nu niet meteen de boot die je even veranderd dat is zeker 2 maand werk...
     
  17. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Gezien de constructie lijkt mij een extra servo, dus een per schroef, een peuleschil.

    Maar waarom ook weer? Wat kun je dan meer dan nu met voor en achter apart?

    Theoretisch zou een bocht technisch beter zijn zoals een meesturende achteras van een oplegger in een kleine bocht. Maar dat lijkt mij spijkertjes op laag water zoeken.

    Võór zie ik wel een nut want dan kun je diagonaal nog wat doen.
     
  18. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Gewoon omdat je dat veel meer stuurvrijheid geeft, het wordt wel een pak complexer varen maar je kan dan een thrust vector geven naar waar je wil, zowizo is dat vollediger voor de sturing.

    nu inderdaad met die sterke front thrusters maak je ook zo veel goed.
     
  19. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    911
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb overwogen om de achterste Schottels apart te besturen maar dan ga ik handen tekort komen vrees ik.
    Zeker als ik dan ook nog wat met de voorste wil doen.

    Het is even kijken hoe deze servo zich houd op 2 Schottels anders worden het misschien alsnog 2 servo's maar dan met een V-kabel er tussen.

    Die Taranis ziet er leuk uit maar is stevig aan de prijs.
    Eerst de boel maar eens aan de praat krijgen, dan kunnen we later nog eens kijken of er upgrades toegepast kunnen worden.
    De Servo stretcher is nog wel een optie maar ik denk dat die zelf ook nog wel te fabrieken is met potmeters.
    Achter is de middenstand belangrijk en dat hij daar ook weer naar terug keert, de rest is het gevoel krijgen tijdens het varen.

    Het is wel goed om te zien dat hetgeen ik voor de achterste besturing uitgedacht had lijkt te kunnen gaan werken.

    Groet,
    Mathieu
     
  20. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Eerst de boel aan de praat. Snap ik maar zou er dan toch idd twee servo's aan hangen. Het schip leent zich enorm voor automatisering natuurlijk. Dan kun je 'm zichzelf op z'n plek laten houden middels gps en automatische besturing van die schottels. Oftewel: nu ben je toch bezig en dan is een extra draadje hier en daar makkelijk. Zo ook bedrading naar verlichting e.d. Hoe meer individueel hoe mooier je het later kunt aansturen door het centraal te moderniseren.
    Misschien ga je dat nooit doen maar als je het nu niet aanlegt ga je het niet eens kúnnen en dat voelt soms nog erger.......
     

Deel Deze Pagina