Hoi Raf Je hebt gelijk er is inderdaad plaats tussen het raketenrek en het WTC. alleen hoe maak ik de verbinding met de voorroeren? met het magneet lijk mij voor de seawolf iets lastiger. bij de U47 zag ik dat je nog plaats had om van alles er langs te leiden maar dat is bij de seawolf niet zo. ik zou het je graag laten zien op een foto.......maar hoe zet ik die in een topic??? want ik kan het zo snel niet vinden en ik zag dat jou dat wel lukt svp uitleg hierover en ik laat wat ik bedoel zien op een foto ik hoor het wel B.V.D
halle rene je hebt een pb wat de foto aan gaat er zijn verschillende mogelijkheden om dat te doen hoor met die stang het hangt af van de ruimte die je hebt met 2 cm hoogte heb je plaats voor een magneet heb je maar 1 cm dan is er een zelfde principe zonder magneet maar met een veertje dus weer twee buisjes in de romp inbouwen waarvan de voorste weer op die bowden kabel uitkomt in die kabel schroef je een draadstangetje waarop je een buisje hebt gesoldeerd dat weer in dat buisje schuift dan je hebt vast gelijmt in de romp dit kan dus schuiven en dat kan je echt dun maken dan de verbinding van de servo naar achter door de want heen dan naar een tuimelaar (omkeer koppeling) onder de stang van de servo boven naar het buisje dat je in de romp hebt gelijmt hier zet je een pinnetje de voorste maak je een veertje aan de hevel op je duikroeren zodat deze steeds omhoog klappen nu bij het sluiten van de boot klap je de roeren omlaag (buisje retract)en de servo zet je in stijgstand pinnetje retract ook zo is de opening vrij en kan je de bajonet sluiten duikroeren los laten en ze klappen omhoog de servo is nu gekoppelt en de roeren zijn bedien baar veel uitleg eventueel in mol zou ik je het principe kunnen laten zien want daar een foto van nemen ????? niet te doen groetjes raf
Hoi Raf bedank voor de uitleg van de foto,s ik wilde je een foto laten zien van de plaats die ik heb bij het raketenrek je ziet dat er weinig plaats is (ik had de huid even met tape vast gezet) is er op 13/14 juni in Mol een subtreffen? helaas moet ik dan werken(als je in de bajes werkt moet je soms ook op zaterdag en zondag werken) en vrij krijgen zit er momenteel niet in bij ons. maar als ik het goed begrijp doe je via dat systeem wat je beschreef de voorduikroeren met de servo naar de downstand duwen en willen de roeren vanzelf door de veer weer in de upstand gaan.
Het draadeinde is niet te slap, maar dol draait het op den duur wel. een maatje groter werkt wat makkelijker. groeten
hallo rene geen plaats ???????????? en die zijkant links en rechts dan daar krijg je heel het systeem mooi in weg gewerkt als je het met magneten doet is die veer niet nodig dan is het net of de stang loopt gewoon door doe je het met pen en gat dan heb je die veer wel nodig want dan heb je geen vaste verbinding het dikste punt in je verbinding is het buisje waar de magneten in schuiven vind je kleine sterke magneten (de bismackbouwers sluiten hun dek er mee )dan kan je dat mooi weg werken in die driehoekjes aan de zijkanten de bowden kabel heeft een te verwaarloze diameter en die kan mooi langs de wtc buis naar voor lopen hij moet niet in het midden van de stang van de duikroeren uitkomen want de roeren houden zelf de stang in het midden hoop dat je het kan helpen groetjes raf
Hoi Heren( ik weet niet of er ook dames op dit furum zitten) Na een paar weken werken aan mijn sub is ze klaar.(ik zet binnenkort wel een paar foto,s op het forum) ik had toch besloten om te werken met 2 rubbere ringen ivm de servo van de voorste duikroeren. na diverse tests in mijn zwembad bleek dat ze waterdicht is. dit mede door de doorvoeren en rubbers van Norbert Bruggen. Maandag naar de Maas geweest en ze voor het eerst in het open water laten varen(met de Maas bedoel ik een baggergat wat om getovert is tot jachthaventje) ze reageerde goed alleen wilde ze niet onder gaan. Bij thuiskomst alles na gekeken en afgesteld(lageregeling van Norbert) ik had in de MBA een artikel gelezen van Lex over lageregelingen hierin schreef Lex dat als je sub 5 graden helt je voor te beginnen ook 5 graden tegenroer moet geven. dit heb ik gedaan. Gisteren maar weer eens terug gegaan en het zelfde verhaal. ik denk dat de snelheid niet groot genoeg is. Dus ik heb er een grotere schroef op gezet en ik merkte in het zwembad bij mij dat er al behoorlijk meer power uit kwam. ik probeer dit weekend nog een testrun te maken en dan zullen we wel zien. nu is mijn vraag of ik verkeert de roeren bedien of dat mijn afsteling nog niet goed is? of dat het puur aan de snelheid ligt? Graag had ik van jullie hierover tips.
zondag 19 juli is er in Mol weer een bijeenkomst, goeie mogelijkheden om te testen ! en om advies/commentaar te krijgen natuurlijk. van ahrte uitgenodigd
en zondag is minimaal 1 Seawolf aanwezig. Maar met de standaard bijgeleverde schroef zou de Seawolf toch al moeten duiken op halve snelheid. Doet ze dat niet dan heb je misschien wel te weinig gewicht in je boot. Heb je foto's dat jouw boot in het water ligt? groeten, Jan
Hoi Jan hier een foto hoe ze in het water ligt. met het plaatsen van deze foto zie ik dat ze achter een beetje dieper ligt maar dat komt om dat ik de lucht nog niet helemaal heb laten ontsnappen in de waterfloaded rooms.
De boeg ligt veels te hoog op het water, vandaar dat je Seawolf niet onder wilt. Een klein beetje ballast in de punt vd neus waarmee je boot horizontaal in het water komt te liggen, met de ongeveer 0,5cm tot 1cm onder het "rakettendek". Dan weet ik zeker dat je boot onder zal gaan bij al een lage snelheid. [/QUOTE] succes! Jan
Hoi Jan ik zal de boot eens beter uit trimmen kijken wat ze doet(ik denk dat het probleem dan is op gelost) maar een andere vraag: het filmpje wat je had in gevoegd is dat jouw Seawolf? zo ja hoe heb je haar statisch duiken gemaakt. want dat is de volgende stap wat ik wil doen. ik heb al op een site gezien(een italiaan)dat hij dat deed met een cateterzak. ik heb ook al bij Norbert Bruggen op de site gezien dat hij een duikzak en een slangenpomp heeft. hoe heb jij dat aan gepakt. ps ik kan helaas wegens verplichtingen elders niet naar Mol gaan. ik hoop dat in de toekomst wel te kunnen doen.
hallo Rene, Ja, dat filmpje is van mijn Seawolf. Het is niet moeilijk om het om te bouwen: Ik heb de standaard accu van 6V 5Ah vervangen voor 2 accu-packs van 6V 4Ah (die passen naast elkaar in hetzelfde gat in het teckrek) en daar bovenop ligt een infuuszak van 100mL. en achterin heb ik een klein tandradpompje ingebouwd om de infuuszak vol en leeg te pompen. En zoals je kunt zien werkt dat ook. Jammer dat je er vandaag niet bij bent, maar eind september is er weer een dagje Mol, dus misschien kun je de datum dan wel "vrij"plannen groeten, Jan
Heren, Ik heb niet veel verstand van die Seawolf dingen maar heeft 1 van jullie de toren achterstevoren? Groeten Hans
@DaveMl en Hans1 het klopt wat je zegt over de Sail maar ik heb hem bewust andersom er op gezet zodat ik de Sailroeren die normaal vast staan nu ook met de servo kan bedienen.(daarbij vond ik het optisch ook mooier) ik heb bij de bouw verschillende aanpassingen gedaan. bijvoorbeeld zijn de voorroeren normaal bedient door een automatisch systeem en dat heb ik vervangen door een servo gestuurde roersysteem(de voorste duikroeren en de sailduikroeren werken op een servo) ik zal er eens een filmpje van maken.
Sorry, Jan dat ik niet in de vorige post op jou reageerde. Heb jij de pomp ingebouwd op de plaats van de accu?(ik bedoel dat lomp groot ding wat er standaard in zit) Heb je misschien hier een foto van om wat inspiratie op te doen. En welke failsafes gebruik je als je ze gebruikt(wat ik wel aanneem) en hoe bereken je hoeveel water dat je in moet innemen. alles inbouwen en dan met lood of zo iets kijken wat je nodig hebt om haar te laten zinken CQ zweven? ik hoor het wel van jou
Hallo Rene, Ik heb die grote lompe accu eruit gelaten; daarvoor in de plaats heb ik 2 racepacks van 6 volt op dezelfde plek "gehangen" met daarbovenop een infuuszak van 100mL. Ik heb vooraf niet berekend hoeveel er precies nodig zou zijn, maar ik wist dat 200mL (dus 200g) bij mijn boot meer dan genoeg was. en in een infuuszak van 100mL kan makkelijk 200mL. voor foto's moet je mij even een PB sturen met je email-adres. groeten, Jan
@Jan Thanks voor de foto,s natuurlijk heb ik nu een paar vragen(maar ik denk dat je dat wel verwachte) 1 welke failsafe gebruik je? 2 welke pomp is het wat ik zag? ik heb wel een pompje wat goed werkt op 6v....maar als het pompje stil staat kan er water doorheen stromen. ik denk als er geen afsluiter op zet de boot zal duiken maar niet meer zonder duikerbril en snorkel boven zal komen. of sluit jou pomp vanzelf af als hij stil staat? wat accu betreft heb ik nog een 6v 3.5amp accu liggen is +/- 2cm dik en +/- 10cm lang en 6cm hoog(dat scheeld wel wat met dat lomp ding wat er nu in zit) en een infuuszak heb ik ook al geritselt. ik hoor wel van jou(of van iemand anders met tips voor het pompje. ik vind de slangenpomp van Norbert Bruggen nogal prijzig. als het moet haal ik hem wel maar als er een goedkoper oplossing is hoor ik die graag
hallo robbe ,graupner en conrad hebben tandwiel pompjes ik geef de voorkeur aan kavan pompen maar er zijn er andere die ook succes met andere pompen hebben conrad verdeelt kavan pompen Artikel-Nr.: 224413 - 62 en ze kosten 24.95 groetjes raf