(Semi) Dieplader - Diverse merken

  • Topicstarter Topicstarter marcelinets
  • Startdatum Startdatum
pacton-trailers-ohdm08w3xhx4hupmrvjjtoz9e2jcp2l9tc93mqo6fc.jpg
IMG_2921-oh9tdia6gyjc15gdr82hif51todk8qjcjub735qgso.jpg
Ze gaan met nog meer trailers uitkomen las ik op hun website, website maar even opgeslagen.
 

Bijlagen

  • pacton-trailers-ohdm08w3xhx4hupmrvjjtoz9e2jcp2l9tc93mqo6fc.jpg
    pacton-trailers-ohdm08w3xhx4hupmrvjjtoz9e2jcp2l9tc93mqo6fc.jpg
    93 KB · Weergaven: 280
Hallo Marceline,

Ze komen inderdaad nog met hele mooie combinaties uit, die nagebouwd worden naar de 1:1 trailers.
Volgens mijn Chinese vriend komen ze ook nog met een smalbed dieplader uit in een 5 bij 3.
5 assen in het achterbed en 3 assen in de interdolly.
Maar dit gaat nog wel minstens 1 tot 2 jaar duren.
Het blijkt dat ze de modellen in licentie/samenwerking bouwen met Nooteboom Kennis, Pacton, Floor en Broshuis.
Helaas doen de Duitse merken niet mee.

Dit heeft weer grote gevolgen voor de bestaande fabrikanten van diverse types\ trailers in de schaal 1:14

Overigens vind ik het goed, juich ik het toe, dat er steeds meer keuze komt in mooie natuurgetrouwe trailers.
Hier kunnen wij bouwers weer veel van leren en net als de Chinezen de modellen kopiëren.
 
Zijn er al zeker 3 van in nederland, onder andere ikzelf heb er 1

0482eecb82dac04d9cebc3d219fcaf51.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Op de MBVP demo bij Maat transport in Alblasserdam heb ik je ermee zien rijden.
Je had er nog een extra soort van interdolly ondergeschoven.

Mag ik je vragen wat hier de bedoeling/gedachte achter was?
 
Het is echt een hele mooie Semi Dieplader.
Je kan van de 7 assige Semi dieplader ook zelf een 5 assige Semi dieplader van maken.
Maar het mooiste van alles is dat je de Semi dieplader oneindig verder kan uitbreiden met iedere keer 2 assen.
De voorste dolly aan het zwanenhals is los te koop en kan zo aan de bestaande dolly gekoppeld wordt, zodat je een 4 bij 5 Semi dieplader van kan maken.
Maar je kan ook de 2 assen toevoegen aan de vijf achterassen, waardoor je 7 achterassen krijgt.
Kortom de Semi dieplader naar eigen inzicht ombouwen en uitbreiden naar eigen inzicht.
Hiervan gaan we zeker diverse configuraties van zien de komende tijd.
 
Hier wat foto’s van de zwanenhals en voorste dolly:
EA43F66B-9B3C-490C-A736-C9899BD6A714.jpeg

7A75E6B0-2FE2-43E7-A8C5-62CA6C3BA5A0.jpeg

526937BA-9663-437A-B613-A37D41271AF4.jpeg


Het is helaas niet direct mogelijk, om meerdere doll’s te koppelen!
Dit komt doordat het aan de voorzijde nog een stukje doorloopt.
(Zie eerste foto)
Dit zit dan in de weg en is er ook niet 1,2,3 af te halen.
Tenzij men dit zelf verwijdert, dan zou het wel een optie kunnen zijn.
 
Hier wat foto’s van de zwanenhals en voorste dolly:
Bekijk bijlage 343927
Bekijk bijlage 343929
Bekijk bijlage 343930

Het is helaas niet direct mogelijk, om meerdere doll’s te koppelen!
Dit komt doordat het aan de voorzijde nog een stukje doorloopt.
(Zie eerste foto)
Dit zit dan in de weg en is er ook niet 1,2,3 af te halen.
Tenzij men dit zelf verwijdert, dan zou het wel een optie kunnen zijn.

Hallo Marten,

Inderdaad moet je wel de dolly aanpassen/inkorten, maar dit zou voor mij geen enkel probleem zijn, dit is voor mij makkelijk aan te passen.
 
Maar het mooiste van alles is dat je de Semi dieplader oneindig verder kan uitbreiden met iedere keer 2 assen.

Ik ben bang dat dit software matig niet zo makkelijk is.
Ik heb er nog geen 1 in mijn handen gehad, maar als ik het zo een beetje volg zit er geloof ik een centrale print in die alle stuuruitslagen aanpast naar gelang welke configuratie je hebt.

Het 2+5 model vind ik als 1:1 ook niet mooi, maar de trailer als 5 assige semi vind ik wel mooi.
 
@Mark300
Er zit inderdaad een enkele kingpin sturing in, welke elke as apart aanstuurt.
Voor elke lengte zou je voor het beste stuur eigenschappen, elke keer de uitslagen moeten veranderen.
Er zitten 7 potmetertjes op, waarmee je elke servo kunt verstellen.

Dit wil ik zelf met mijn eigen sturing gaan oplossen, door dit al in meerdere lengtes op te slaan en via dip-switches kies je de juiste lengte.
Hierdoor worden de nieuwe Max posities per lengte aangepast.

Als ik zelf deze semi dieplader in de kortste configuratie zal gebruiken, dan zou ik het draaipunt meer naar achteren verplaatsen.
Ergens tussen de eerste en tweede as van het achterste deel.
Hun laten nu alleen die twee voorste met de truck meesturen en de rest contra.
Als je goed kijkt bij sommige video’s, zie je de eerste as van het achterdeel aardig wringen.
 
Ik ben bang dat dit software matig niet zo makkelijk is.
Ik heb er nog geen 1 in mijn handen gehad, maar als ik het zo een beetje volg zit er geloof ik een centrale print in die alle stuuruitslagen aanpast naar gelang welke configuratie je hebt.

Het 2+5 model vind ik als 1:1 ook niet mooi, maar de trailer als 5 assige semi vind ik wel mooi.

Hallo Mark,

Je weet dat ik tegenwoordig ook een aspirant volleerd Elektro Technicus ben hé.
Ik ben vakkundig opgeleid door : HobbyvanRobbie
Smiley Lachen.01.jpg Smiley Lachen.01.jpg

Nieuwe elektronica er in.
Als ik zo'n Semi Dieplader zou kopen, wil ik deze toch handmatig willen besturen, c.q. tegen willen sturen, net als bij de 1:1.
Dit gaat ook gebeuren bij mijn Goldhofer smalbed dieplader, die ik aan het bouwen ben.
Bovendien ga ik de zelfgebouwde 6 assige Broshuis ook ombouwen en het ETS systeem laten vervallen, die wil ik ook handmatig gaan besturen.

De 5 bij 2 Broshuis Semi dieplader bestaat ook echt in de 1:1.
 
Hallo Marten,

Ik zie dat jij het Ackermann systeem hebt afgeregeld bij de volledig uitgeschoven Semi dieplader, als de dieplader is/wordt ingeschoven, klopt de Ackermann instelling niet meer !
Net wat jij aangeeft, zal je dit moeten aanpassen, maar dan nog wordt dit lastig.
Ik weet dit uit ervaring met de Goldhofer (1:1) met de 5 achterassen in het achterbed en de 3 assige Interdolly, waar ik regelmatig mee rij.
Dit is zo goed mogelijk ingesteld door Goldhofer op de meest gebruikte uitgeschoven smalbed.
Ik kan je vertellen als er een machine opstaat van 80 tot 100 ton, dat de Interdolly in een haakse bocht wringt als een gek en ligt het rubber op het wegdek, zelfs de banden wringen op de velgen.
Door handmatig te (bij) te sturen is dit voor een gedeelte op te lossen, maar je krijgt het nooit wringvrij.

De kingpin besturing heb je niet echt nodig, als je de Semi Dieplader handmatig gaat besturen.
Wel de kingpin besturing monteren, om het zo natuurgetrouw er te laten uitzien.
 
Hallo @VOLVO FH 16 750

Dat klopt uiteraard en daar moeten we dan ook op onze schaal genoegen mee nemen.
Wel scheelt het al een deel, om de Max stuur uitslagen te corrigeren.
Dit zou alleen gelden voor de tussenliggende assen, de eerste en de laatste kunnen op hun Max blijven en anders hooguit de achterste iets beperken.
Daar het ook afhangt, waar jezelf het draaipunt wilt hebben.

Met mijn Max uitgeschoven lengte, kom ik nog aardig de binnenbocht om op een modelbaan.
Een buitenbocht gaat uiteraard een stuk eenvoudiger.

Edit:
Een kingpin sturing zou ikzelf er altijd op willen hebben.
Het geeft je immers een hoop rust.
Maar uiteraard wel met een optie, om het met de zender over te nemen.
 
Laatst bewerkt:
het is een mooie oplegger. en graag veel foto's van de wiel ophangingen. voor mijn schaal is deze te groot. Daardoor hoef ik gelukkig niet aan de aanschafprijs te denken.
iets dergelijks zal er achter de verlaagde XF passen.
 
Op de MBVP demo bij Maat transport in Alblasserdam heb ik je ermee zien rijden.
Je had er nog een extra soort van interdolly ondergeschoven.

Mag ik je vragen wat hier de bedoeling/gedachte achter was?

Klopt zat een 2assige jeepdolly tussen.

Was geen specifieke reden voor. Vind het wel leuk om met “aparte” dingen te rijden. Dat het niet voorkomt op de weg zegt niet dat het niet mogelijk zou zijn :p

Vond m door de jeepdolly nog mooier de bocht omgaan.
En het kwam goed uit met de lading buizen van 2meter achterop.

be4bd68adfa23a410fb0706bdfdc2df7.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Op de MBVP demo bij Maat transport in Alblasserdam heb ik je ermee zien rijden.
Je had er nog een extra soort van interdolly ondergeschoven.

Mag ik je vragen wat hier de bedoeling/gedachte achter was?



Hallo Mark,

Even ter aanvulling :

Dit heet een jeepdolly en geen interdolly.
Een interdolly zit vast aan de nek en het zwanenhals van de trailer.

Een jeepdolly ligt op de schotel van de trekker en het zwanenhals van de dieplader ligt op de jeepdolly.

Dit is een typisch Nederlandse uitvinding, in heel veel Europese landen mag er niet gereden worden met een jeepdolly en toen is de interdolly ontstaan, om meer laadvermogen te creëren.

Een jeepdolly loopt heel mooi achter de trekker, een interdolly wringt altijd, die krijg je gewoon niet wringvrij, zeker niet als er een zware machine op de dieplader staat van 80 tot 100 ton.
 
De prijs is rond de E.389,00 maar je moet alles wel met een 3 D printer gaan printen en uitwerken ook incl bouw beschrijving.
 
De prijs is rond de E.389,00 maar je moet alles wel met een 3 D printer gaan printen en uitwerken ook incl bouw beschrijving.
Je kan hem ook door hun laten printen zag ik op hun website, dan zit je op E.389,90 euro en je moet hem afwerken en in kleur spuiten.
 
Je kan hem ook door hun laten printen zag ik op hun website, dan zit je op E.389,90 euro en je moet hem afwerken en in kleur spuiten.

Hallo Marceline,

Dit lijkt goedkoop, maar....................
Hier komt alles nog bij, assen besturing, enzovoort.
Bovendien kan je hier geen zware lading opzetten.
Op de Fury Bear Semi Dieplader kan je probleemloos 80 tot 100 kg opzetten.

Als show model is het wel een leuke trailer.
 
3D printen is sterker dan je verwacht.
Het ligt er ook aan hoe je het print
En met wat je het print
Hier zijn enkele voorbeelden van vervormen van metaal met een 3 d print

En als je bestanden hebt om te printen kun je ze ook in metaal maken
door de stl bestanden te gebruiken voor het het frezen
of je print een onderdeel en maakt het na in metaal.
Het zijn toch veel dezelfde onderdelen

Ik gebruik zelf ook heel vaak mijn 3D printers om hulpstukken te maken of
voor prototype
 
Back
Top