Servo keuze benzine heli

@ Ben, waarom dan 4 servo`s onder de swash ? die interactie is ook bij 3 servo`s aanwezig maar niet of nauwelijks merkbaar.
Ik zou mij dan meer zorgen maken dat die servo`s elkaar tegenwerken.
Heb jij daar een idee over.

Die vraag had ik mij ook al gesteld. Bij 3 servo's heb je in ieder geval niet dat de servo's elkaar kunnen tegen werken.
Ik ben ook benieuwd naar het voordeel van 4 servo's, misschien meer kracht?
-Ruud-

@ Ben, waarom dan 4 servo`s onder de swash ? die interactie is ook bij 3 servo`s aanwezig maar niet of nauwelijks merkbaar.

1 voordeel van 4 servo's alvast, geen (120 graden) mix nodig in je zender. Kan me best voorstellen dat 5 jaar geleden die zenders wat duurder waren.

Met 3 servo's heb je in verhouding minder kracht nodig aangezien de servo's samen lasten delen. Bij roll/nick/pitch bewegen 3 servo's ipv 1 servo per kanaal/as.

1 voordeel van 4 servo's alvast, geen (120 graden) mix nodig in je zender. Kan me best voorstellen dat 5 jaar geleden die zenders wat duurder waren.

Ik kan me vergissen maar ik denk dat zenders die geen 120 graden ECCPM aankunnen zeker ook geen 90 graden ECCPM aan kunnen. Gezien je opmerking hieronder ben je mogelijk in de war met MCCPM waarbij mechanisch gemixt wordt en dus 1 servo per richting gebruikt wordt. Dit is ook 90 graden maar maar niet elektronisch gemixt.

Met 3 servo's heb je in verhouding minder kracht nodig aangezien de servo's samen lasten delen. Bij roll/nick/pitch bewegen 3 servo's ipv 1 servo per kanaal/as.
Dit slaat op MCCPM niet op 90 graden ECCPM waar we het in deze thread over hebben.

jongens , gaat daeze discussie niet zijn doel voorbij ?
ik bedoel , ja het zal wel zo zijn dat er interactie is en dat servos mekaar iets tegenwerken .
maarrr , er vliegen talloze vario's met 4 servos rond , en die doen dat al jaren zonder problemen . de 9206 is een zeer sterke servo, ik meen 9 kg , en heeft een heel laag stroomverbruik .
bovendien staan ze bekend als 1 van de betrouwbaarste servos gemaakt .
dat het allemaal niet helemaal 100% zuiver werkt , merk je niets van , ook niet in duurzaamheid .
ik had een heli die maar plek had voor een klein 4 cellen pakket als ontvangeraccu [henseleit nt] . maar er zaten standaard 9206 op de tuimel . toen ik er digitale servos op ging zetten , moest ik ook gelijk een lipo erop zetten met een regulator vanwege het stroomverbruik . werdt het daardoor een betere heli ? neen , wel een duurdere .
ik moet het eerste bericht van een doorgebrande of kapotte 9206 nog tegenkomen , ze zijn gewoon zeer goed en niet eens zo traag.

Het zal misschien zo zijn zoals je beschrijft maar voor mij is het toch wel leerzaam om iets meer te weten over de setup van een vierpunts aansturing. Ik vind het echt interessant en ook een zaak om rekening mee te houden bij het afstellen van de heli.
-Ruud-

Je kunt heel eenvoudig controleren of de servo`s elkaar tegenwerken door 1 ballink van een willekeurige servo los te halen, de swash zal dan nog normaal functioneren en bij elke stand van de sticks kun je checken of de link nog steeds past over het kogeltje.

Het duiken van de tuimelschijf bij nick interesseert me eigenlijk niet.
Als ik kijk op mijn logo14 zakt de tuimelschijf behoorlijk en ik merk er eigenlijk weinig van.
Een H3 tuimelschijf zoals Hirobo deze toepast ik meen 2x135 en 1x90 graden is veel beter.
Waarom 4 servo's onder de tuimelschijf?? ik heb wel eens een heli terug gebracht met 1 van de vier stuk. Vliegt als een draak, maar goed het kwam heel beneden. Dus een gevoel van veiligheid speelt mee. Op de ridged koppen wil ik het geram van de baden over een groter aantal servo’s verdelen want dat gaat best wel tekeer.
Verder is het >90% gevoelsmatig dat er 4 x 10kg of meer onder de kop zit een fijn idee. Je kan er redelijk zeker van zijn dat wat je vraagt ook geleverd wordt. Maar wellicht is het onzin en zijn 4 beulen van servo’s in de vorm van S9350 of 9351 dik overdreven.
Wat het tegen werken betreft,, als je de boel een beetje goed afstelt en je kliert wat met de servoweg-instellingen op je zender valt het wringen in de uiterste pitch-waarden wel mee. Hoe lang blijf je in die uiterste pitchwaarden vliegen?

Grt,
Ben

Ik heb onlangs nog meegemaakt, dat een Vario XLV bij de landing gecrashed is. De piloot gaf aan dat de heli onbestuurbaar werd op het laatste moment. Bij controle bleek 1 van de 9206 servo's het begeven te hebben. Een 9206 is goed, maar blijkbaar niet onfeilbaar.

Zelf heb ik ook ervaring met de 9206 op de NT. Deze hebben uitstekend gefunctioneerd. Wegens overstap op V-stabi moesten er echter digitale servo's op. De 9206 is dan gewoon te langzaam.

Grt. Paul

Interessante discusie,ikleer veel over servo opstellingen, ik ben ook bezig met het kiezen van Servo'svoormijn Vario Benzin Trainer, Vario (benelux) raad tevens de 9202 aan.

wat vinden jullie van deze servo? daarnaast welkekeuze maken jullie voor de staart van de BT? zowel gyro als servo?

Men gaf tevens aan dat als Gyro een simpele piezo gyro volstaat omdat het en groteen vooral trage heli is..

graag jullie reactie..

Mogelijk is deze Hyperion HP-DS20x-TMD servo iets voor je. 9.5Kg, 0.13s/60graden bij 6.0 Volt en Hyperion schrijft dat deze servo's direct aan 2 cellen A123 (LiFePO4) = 6.6V nominaal kunnen, zonder regelaar dus.

Zelf heb ik de HP-DS20x-SMD (sneller maar minder sterk dan de HP-DS20x-TMD) op een Outrage 550 gezet om deze servo's eens te proberen.

Tot nu toe nog zeer tevreden maar ik heb ze pas een paar vluchten gebruikt dus kan er nog niet heel veel van zeggen.

Een hele mooie feature (zeker met 4 servo setup) is het kunnen programmeren van de servo's via een USB kabeltje. Je kunt dan het 0 punt exact programmeren in de servo en dus zorgen dat je servo hevels exact 90 graden staan. Dan kan alle subtrim in je zender dus op 0 staan.

Ik heb mijn keuze ook laten vallen op de Hyperion servo's.
4x DS20XTMD swashplate
DS20HMD gas en DS20GMD op de staart.
Betaalbare servo's, ze zijn digitaal klokanker met metalen tandwielen en zoals Halt al noemde programeerbaar via USB wat heel handig is met 4 servo's voor Swashplate.
Ik heb afgelopen weekeind mijn Vario Acrobatic ingevlogen en mijn eerste indruk is niet verkeerd. Ben benieuwd hoe het na wat langer gebruik zal zijn.
Ik heb gezocht op het net naar Hyperion en over het algemeen wordt er positief over geschreven.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Nadat ik me vanavond naar aanleiding van een PB van Ben (Mantra) de hele avond af heb zitten vragen wat "Binding" nu ook alweer precies was, (en nu weet ik het eindelijk weer), kan ik het volgende over deze hele discussie zeggen:

Voor welke heli dan ook: Géén Hitec's. Deze hebben een veel te hoog uitval percentage. Ik heb het hier al vaker op dit forum vermeld, maar van de 20 Hitec's die ik indertijd binnen twee jaar aangeschaft heb, zijn er vijf in diezelfde twee jaar uitgevallen: twee tijdens het vliegen, en twee zelfs nagelnieuw uit de doos, en eentje deed het aan het eind van de middag nog, en de volgende dag bij het aanzetten van de ontvanger niet meer.
Tevens heb ik drie van deze servo's met een heli mee verkocht, en later kreeg ik van de koper te horen dat een van die servo's geen kogellager op de uitgaande as had. Gewoon, in de fabriek vergeten te plaatsen.....

Wat Binding aangaat: zolang je servo's sterk genoeg zijn, kun je wat langere servohevels gebruiken, en daarmee de uitslagen van de servo's beperken. Binding komt daarmee nauwelijks voor. Bij mijn BO105 heb ik het ooit eens gemeten door 1 kogel van de tuimelschijf los te maken, en de afwijking in de uiterste standen bedroeg een paar tiende mm.

Bij de Benzin trainer is het nog minder van belang: deze stuurt via 4 knie-hevels, waardoor de flexibiliteit in de hevels en de extra kogelverbindingen de afwijking ruimschoots opvangt. Van onnauwkeurig sturen heb ik hier nog nooit last gehad.
Tevens: voor een BenzinTrainer (niet Acro versie) zijn vier stuks 9202 ruim voldoende onder alle omstandigheden. 9206 zijn heel mooi, maar feitelijk nogal "overkill": als je een blok onder de tuimelschijf zou leggen, en pitch minimum zou geven, ben ik bang dat je het houten servo-frame aan flarden trekt....
Ik vlieg al vier a vijf jaar een ruim tien kilo wegende Cobra, ook met vier 9202, en die zijn ruim sterk en duurzaam genoeg.

@ tmdrtn: Yep, een simpele piezo zoals een G300 of G400 is ruim goed genoeg voor een BenzinTrainer, en als je er een romp omheen hangt, is het zelfs aan te bevelen, want anders gaat het hekrotorhuis (als dat nog de kunststof uitvoering is zoals bij mijn Cobra) wel erg hard op zijn donder krijgen.

Groet, Bert

Back