SG Models (was Seagull) FW190

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door brutus, 14 sep 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... vanavond weer uitsluitend taxi en takeoff-runs gedaan, omdat ik nog steeds éérst per se wil weten dat die poten heel blijven.

    Dat leverde op dat nu de andere poot een klein beetje krom is (lang niet zo erg als gister, maar er moet wel wat aan gedaan worden), de wielen zijn blijven zitten, de poten functioneren nog goed, maar toch ontdekt dat de kist bij bepaalde flapstanden vrij sterk de neiging krijgt over zijn neus te willen.

    Nu zitten de wielassen naar mijn smaak sowiso vrij kort voor het CoG, dus buiten morgen weer een nieuwe stift draaien, ook een methode zien te vinden dat de poten wat meer "onderuit" komen, zodat de wielassen wat verder naar voren komen.

    Wat daarvoor nodig is, is vrij makkelijk, maar HOE ik dat knutseltechnisch ga aanpakken moet ik nog even bekijken, want met het david-schaafje kan ik er niet echt heel erg goed bij.
    Mischien moet ik maar zo'n electrische Powerfile kopen of zo, of zo'n mini-bandschuurmachientje van Proxxon.
     
  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Veldhoven
    Kan een Fein Multimaster uitkomst bieden?
    Soortgelijk apparaat is ook in budget vriendelijke uitvoering te vinden.

    Mijn vader heeft er één en moet zeggen dat het een verdomd makkelijk ding is.
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2019
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik moest hem even googlen voordat ik wist wat het was... Maar dat geweld durf ik eigenlijk niet goed op de vleugel los te laten, lijkt me erg lastig om daar precies mee te werken. Kan me helemaal voorstellen dat het ding in het timmer en kluswerk super is, maar voor modelbouw?
     
  4. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Als je Fein op je vleugel loslaat weet je in korte tijd of die vleugel degelijk verlijmt is of finaal uit elkaar vibreert.. Veel te grof in mijn optiek. Top stukje gereedschap, gebruiken ze veelvuldig op het werk.

    Over welke flapsstanden heb je het precies Bert. Flapstand en hoe hoog zat de staart ten opzichte van de denkbeeldige horizontale lijn?
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Wel een rot probleem dit, kun de achterkant wellicht wat uitvullen zodat de pootjes wat naar voor komen ?
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gemeten heb ik het uiteraard niet, maar als ik schatten moet, rond de 15~20 graden. Net iets minder dan de halve uitslag in ieder geval, ik weet alleen niet hoe lineair die is.
    Staart horizontaal of héél lichtjes laag. Heeb begrepen dat de kist tamelijk neutraal vliegt, maar het hoogteroer heeft op de grond en bij lage vliegsnelheden maar weinig authoriteit, en bij gas minderen word dat beangstigend rap minder...
    Ik krijg bijna de indruk dat ik bij touchdown ook onmiddellijk de flaps naar binnen moet draaien... Dat wordt nog druk in de landing...

    Ik heb de kist op deze manier verscheidene keren op de grens van vliegen gehad (werden de wielen opeens zichtbaar, het gras was wat hoog. Was wel grappig om te zien :D) en één keer een cm of tien, twintig los van de grond, en het viel me toen op dat ik bij voorzichtig gas minderen ik echt vol up nodig had om de neus omhoog te houden. En dat terwijl volgens mij CoG eerder achter dan voor de 155 mm lijn zit.
    Ik had nu iemand die meekeek, en bij loskomen zat het toerental zo rond de 4500~5000.
    Daar durf ik nog niet goed mee te vliegen, ik ben bang te weinig snelheidsreserve te hebben.
    De 20 x 10 ligt op tafel, moet alleen nog opgeboord worden op de naaf. Die zou me 20 km/u meer snelheidsbereik moeten geven.

    Ik heb ook één run gedaan (heel voorzichtig) met volledig uitgedraaide flaps, en daar niet echt mee doorgedrukt. Toen merkte ik op zich
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2019
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou uiteraard ook kunnen, maar de blokken steken nu al zo vreselijk ver uit die vleugel, dat ik liever iets weghaal dan iets toevoeg.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Freesje in de dremel ?
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    En uiteraard flink up geven tijdens taxiën.
     
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Mwa... Ik denk dat het eenmaal vanuit een normale landings aanvlucht best mee zal vallen. Niet te veel spoken gaan zoeken. Doet me aan iemand denken...

    Die kist flared waarschijnlijk piekfijn in het grondeffect en als de snelheid er uit loopt en de staart aan de grond komt rustig vol up er in en dan eventueel de flaps weer in trekken.
    Geen 3 punts maar gewoon eerst op de hoofdpoten zoals het 1:1 gebeuren. 3 punts kan wel maar dan als je de kist beter kent, anders stuiter stuiter
     
    femmo vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou niet weten hoe ik me er dan van verzeker dat de boel vlak blijft.
    Heb je op zich gelijk in (en daar neig ik ook wel wat naar), maar met dit apparaat ($$$), en zonder voorgaande relevante ervaring, tast ik liever af dan dat ik van de hoge duikplank in het diepe duik. Alle drie de keren dat ik met die kist aan het rollen ben geweest, eindigde ik met dingen waarvan ik dacht "blij dat dat niet tijdens een echte vlucht gebeurde"...
    :D ik wéét hoe het ZOU moeten... de kunst is (voor mij is dat een kunst tenminste), om dat ook in het echie te doen....
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De kromme poot is weer recht met een nieuwe verbindingsstift (ik mag die dingen haast wel op voorraad gaan maken :rolleyes:) en ik heb geprobeerd de poten wat meer onderuit te zetten, maar dat valt tegen hoe weinig ik daar maar mee win... halve tot één cm op zijn best...
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    niet vergeten: je rijdt nu gewoon hard, waarbij je door veel aan de elevator te trekken de neus omhoog trekt.
    ga je eenmaal wat harder, zul je ook minder elevator nodig hebben.
    vermoedelijk zit je gewoon echt op de grens waarop de boel net los komt. en dan heb je bij alle kisten gewoon veel up nodig om hem recht te houden.

    dit ben je waarschijnlijk niet gewend, omdat ik vermoed dat jij de kisten normaal wat sneller binnenbrengt, en dus eerder geneigd bent om de boel tegen de grond te vliegen bij de landing.
    deze kist is al volledig uitgemolken qua snelheid als hij loskomt op het moment..

    en geeft het een probleem met een vallende neus en geen up over, tikkie gas erop volgende keer.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen is de MenzS 20 x 10 gemonteerd, en daarmee draait de motor ongeveer 5900~6000 toeren met pieken naar 6100, en heb ik een theoretisch snelheidsbereik tot 95 km/u, bij statisch ongeveer 8 kilo.
    Hier heb ik meer vertrouwen in.
    Ik was namelijk een beetje benauwd dat die 22 x 8, die op de grond als een beest trekt maar theoretisch maar tot 75 km/u gaat, bij het toenemen van de vliegsnelheid eigenlijk ophoud met trekken, en ik dus met een op hoog toeren draaiende motor nét boven de stallspeed door de lucht zou sukkelen.

    Het blijft een beetje een vreemd verschijnsel, dat de motor met een andere prop onmiddellijk eerst een fiks aantal minuten wat "moeilijk" loopt, en daarna pas weer lekker op gang komt. Dat viel me op met de overgang van de 22 x 8 naar de 20 x 12, het viel me opnieuw op toen ik weer terug ging naar de 22 x 8, en nu met de overgang naar 20 x 10, duurde het weer minstens 10 minuten looptijd voor alles weer gestabiliseerd was en de motor zijn volle mep wilde leveren....

    Ik krijg nu wel, na calibreren van de propconstante voor de JustEngines propeller, met alle props een vrij consistent vermogen van 2,5~2,6 pk, en weer kloppende trekkracht waardes.
    :D mijn vertrouwen in de sheet is weer hersteld....

    Voor de gebruikers van de sheet van Pé Reivers: bij gebruik van houten JustEngines props moet je bij Kt (blijkbaar) 1,05 invullen....
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En de telemetrie zit er ook in... Oef, die cylinders lopen onderling behoorlijk ongelijk, zo op het eerste oog. Een dezer dagen even wat aandacht schenken aan het zo identiek mogelijk plaatsen van de sensors, dat hielp bij de Boxer ook ontzettend: van 15~20 graden onderling verschil maar 2~5.
    Maar éérst eens kijken wat dat in de lucht doet... Zal aan het weerbericht te zien, niet dit weekend zijn :( Nou ja... beter zo, want dit weekend kan ik niet en dan had ik me de hele dag lopen ergeren aan het mooie weer :D :D :D
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  16. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Ah... Dus jij hebt dat slechte weer besteld he
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja natuurlijk! Ik ga me toch niet vrijwillig op een verjaardag zitten ergeren aan dat het buiten zulk prachtig weer is? :D :D :D
     
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Hé ik zie dit nu pas!
    Mooi project Bert!
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.930
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je!
    Het begint langzaamaan steeds dichter bij de onvermijdelijke maiden te komen, alleen werkt het weer nog niet zo heel erg mee.
    Laatste stap (hier nog niet eerder genoemd) is dat sinds vanmorgen de retract servo's nu hun eigen voeding hebben, teneinde de ontvangeraccu vrij van belasting te houden als de retracts om welke reden dan ook blokkeren of zo.
    Ik ga gegarandeerd nog een paar keer vergeten die voeding in of uit te schakelen, maar daar wennen we snel genoeg aan.

    Uiteraard moet ik de cowling ook nog pas maken en van interne luchtgeleiding voorzien, maar dat is van later zorg, hij moet eerst maar eens vliegen...
    Drempelvrees met als excuus het slechte weer... :D :D :D
     
  20. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Succes !
     

Deel Deze Pagina