Shortcourse topic

Ook op 2s zijn de temperaturen geen issue die een rol spelen. 2S geeft met bepaalde motoren al teveel vermogen. Laat staan als je 3 of 4s gaat toestaan. Leidt alleen maar tot nog meer ongewenste situatie's
Nee, 2s is voor wedstrijden ruim toereikend.
Maar als je wilt vergelijken, hoeft het niet perse een wedstrijd dag te zijn toch? Een wedstrijd moet nou eenmaal ingeperkt worden binnen reglementen

Ach, als 2s toch al te hard gaat op een circuit, maakt die ene cel extra ook niet meer uit. (behalve in het grotere gewicht.) als iemand zich niet kan gedragen, gaat het net zogoed mis op 2s, en als iemand niet rijden kan met 3s, zal die niet op 3s gaan rijden bij een wedstrijd. alleen mensen die alleen op 3s rijden, en anders 2s lipo's zouden moeten kopen om aan een wedstrijd mee te mogen doen zullen op 3s lipo willen rijden.
Maargoed, daar is de unlimmited klasse dan weer voor lijkt me. (in het geval van de Rally cup in ieder geval)

Hoe bestuurbaar de auto is, zit hem helemaal in we wijsvinger iig. (heb je zelf ja gezien in Den Haag bij de Rallycup. een ERBE, aardig standaard op de verkeerde banden op 6s lipo kon nog vrij makkelijk gewoon die smalle baan volgen. :)

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn motor combinatie juist uitgezocht voor die 2S regel. De hele handel blijft lekker koel en ik heb een prima snelheid (kan altijd harder maar ik heb geen klachten).

2S geeft met bepaalde motoren al teveel vermogen. Laat staan als je 3 of 4s gaat toestaan. Leidt alleen maar tot nog meer ongewenste situatie's

Waarom vergeten mensen toch steeds dat cellcount alleen niks te maken heeft met snelheid?? Een hogere cellcount wordt meestal gebruikt bij een motor met een lagere Kv rating. De reden dat ik met meer cellen rijdt is omdat ik motoren heb met een Kv rating tusen de 1850 en 2750Kv. Dan is een 2S veel te weinig. De snelheid wordt altijd bepaald door de Kv rating , het aantal cellen en de pinion/spur verhouding. Als die verhouding niet in orde is krijg je warmte ontwikkeling.
Als je met een groter aantal cellen rijdt en dus een hogere spanning ( in Volt) kan je met een lagere strooksterkte (in Ampere) volstaan voor het beoogde toerental (RPM) en dan krijg je minder warmte. Kijk maar eens naar de 1/8 buggies. Waarom kunnen die zonder fan op de motor rijden terwijl de auto's zwaarder zijn dan de SC trucks die met hun 2S aangedreven motoren snoeiheet worden zonder fan?

Laatst bewerkt:
Ook de buggy's kennen een beperking in het aantal cellen, of in ieder geval de cominatie van cellen en kV.
Verder is dit een non discussie onder de wedstrijdrijders. Juist om de instap laag te houden. Moet je voorstellen wat er gebeurt als Henk met zijn 3500 kv vxl op 2s, het op gaat nemen tegen Ingrid met dezelfde motor op 3s. Da's niet leuk. Ja, maar dan moet Ingrid maar met een 2.400 kv gaan rijden hoor ik jou al schrijven. Daar moet dan weer op gelet gaan worden etc.etc. En waarom? Omdat de motor dan minder warm wordt!, omdat je dan langere rijtijden haalt? Ik zou nu al 2 wedstrijden op één accu kunnen rijden. Dat worden er dan 3. Big deal.
Ik denk dat je weinig medestanders zult vinden voor jouw voorstel.

Ook de buggy's kennen een beperking in het aantal cellen, of in ieder geval de cominatie van cellen en kV.
Verder is dit een non discussie onder de wedstrijdrijders. Juist om de instap laag te houden. Moet je voorstellen wat er gebeurt als Henk met zijn 3500 kv vxl op 2s, het op gaat nemen tegen Ingrid met dezelfde motor op 3s. Da's niet leuk. Ja, maar dan moet Ingrid maar met een 2.400 kv gaan rijden hoor ik jou al schrijven. Daar moet dan weer op gelet gaan worden etc.etc. En waarom? Omdat de motor dan minder warm wordt!, omdat je dan langere rijtijden haalt? Ik zou nu al 2 wedstrijden op één accu kunnen rijden. Dat worden er dan 3. Big deal.

Wat mij opvalt is dat alleen het vermogens aspect word beschouwd (lijkt het iig op) wat een beetje word vergeten is dat een 3s lipo ook 50% zwaarder is. dus met relatief lage grip en in de bochten heb je er meer last van. zeg gewoon dat een auto op 3s lipo dan ook x gram zwaarder moet zijn dan eentje op 2s. :)

Begrijp me niet verkeerd, ik snap helemaal waarom het zo gedaan is. maar zoals men altijd zegt, er zijn meerdere wegen naar Rome, of zoiets. :mrgreen:

Verder is dit een non discussie........

Ik denk dat de discussie juist wel op z'n plaats is. Het ging hier om een shootout. Dan lijkt het me juist een goed moment om dit soort verschillen nou juist eens uit te proberen! Of je dat interessant vind om te weten is aan jezelf natuurlijk. Maar uit de reacties blijkt alweer dat er weinig mensen zijn die de verschillen al weten! Dat je tijdens echte wedstrijen op 2S wil blijven rijden moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Ik doe daar toch niet aan mee. Ik heb ook niet de illusie daar wat aan te veranderen. Ik vroeg me alleen af of het leuk was om wat dingen naast elkaar te proberen. Maar als ik jouw reactie zo tussen de regels doorlees ben ik er iig niet bij. Het was maar een idee he.
En ben het helemaal met Klamath eens. Een lipo met meer cellen is helemaal niet sneller. Zowiso zijn mijn auto's een stukje zwaarder en dus helemaal niet perse in het voordeel op een kleinere baan. Maar ja dat zullen we dan nooit kunnen testen zo. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat het doel is van de test dan. Je gaat eerst alles zo veel mogelijk op elkaar laten lijken maar alleen op 1 manier: het aantal cellen. Maar vervolgens mogen alle andere variabelen wel! En dat terwijl je weet dat een Losi veel zwaarder is dan een Slash, dus de ene motor wel werkt in een auto en een andere wer niet zo goed. Wat ga je dan eigenlijk vergelijken door maar 1 variabele vast te leggen? Eigenlijk niks want er zijn veel te veel variabelen. Dat is eigenlijk hetzelfde als een raceklasse waarbij alleen de cylinder inhoud vast ligt maar niet het aantal cylinders... Dus een 2.0 viercylinder mag dan samen racen met een 4 liter V8. Iets wat overigens ook best een leuke is want de V8 is ook veel zwaarder en een viercylinder trekt veel sneller op vanuit stilstand.

Nogmaals, ik snap dat je regels wil maken voor een wedstrijdklasse (even afgezien van een shootout dan)
Maar slechts die ene regel wbt de cell count vind ik echt zwaar bekrompen en achterhaald. Dan moet je motorvermogen en gewicht gaan reguleren. Dan zou je moeten zeggen dat alle auto's dezelfde maat motor moeten hebben.

Maar ik begrijp wel dat je een vergelijking wil maken tussen alle SC trucks met de bestaande regels in gedachte. Alleen weet je dan nog steeds niet welke de beste is tenzij je ook bestuurders gaat wisselen.

Laatst bewerkt:
Dus een 2.0 viercylinder mag dan samen racen met een 4 liter V8. Iets wat overigens ook best een leuke is want de V8 is ook veel zwaarder en een viercylinder trekt veel sneller op vanuit stilstand.

Was meer andersom, de V8's waren sneller van de plek, maar in de bochten kwamen de lichte 4 cilinder auto's weer bij. (David vs. Goliath. :mrgreen: Camaro's tegen Mini's in de Bitisch touringcar championchip zo'n,.. err, 40 jaar geleden gok ik. :) )

Was meer andersom, de V8's waren sneller van de plek, maar in de bochten kwamen de lichte 4 cilinder auto's weer bij. (David vs. Goliath. :mrgreen: Camaro's tegen Mini's in de Bitisch touringcar championchip zo'n,.. err, 40 jaar geleden gok ik. :) )
dagget niet hoor. De eerste paar meters is een licht viercylindertje echt wel sneller weg. Als de V8 eenmaal grip en moment heeft gaat hij er snel voorbij natuurlijk. Zie je bij de SC truck ook. Een licht truckje met lichte motor en klein lipootje is snel van z'n plek. Terwijl mijn zware 1/8 nog op gang moet komen. Daarna is het bye bye natuurlijk ;) (tot de bocht eraan komt dan)

Leo, je bent altijd welkom om op het circuit het eens te proberen met 3s. Regelementair lukt het niet op een wedstrijd. Elke andere gelegenheid geen probleem. En we kunnen Ongetwijfelt wel een ervaren circuitrijder voor een test en een mening

Heb je em niet gezien op de terugweg... ?

hij zat in die racetruck, achter het paard, en voor de U.F.O.
Hier zag ik em in
Maar baantje was gisteren top!
Super veel grip en mooie gevechten op de baan...

Laatst bewerkt:
Die draaimolen is mijn favoriete stekje op de kermis!:)
Ik ben gisteren overdag nog even geweest maar grip had ik niet....hmm misschien toch maar eens nieuwe bandjes kopen haha.

Back