Na de geweldige
watervliegmeeting van 15 sept. heb ik toch weer wat zaken ontdekt wat anders zou moeten.
Heb die dag redelijk veel gevlogen met deze Super Decathlon op drijvers en zo krijg je steeds meer ervaring en zie je ook mogelijke verbeteringen.
Ten eerste: de opklaproeren werken perfect (op wat fijnafstelling na) je merkt echt het verschil tijdens de take off met roeren op of neer met wat betreft het sturen.
Als de roeren neer zijn en je raakt maar iets je richting aan dan gaat de kist bijna haaks de bocht om (althans zo voelt dat).
Met de roeren op heb je hier totaal geen last van.
Wel moet ik de aansturing nog soepeler gaan maken, de neutraalstelling van het richtingsroer en dus ook de waterroeren laat te wensen over.
Dat moet ik dus even verhelpen.
Verder heb ik ook echt het verschil gemerkt tussen starten met spiegelglad water en met golfjes.
Met spiegelvlak water kleeft de kist zo erg aan het water dat ie niet los lijkt te komen.
Geef je dan up dan schiet de kist ineens omhoog met een mogelijke overtrek als gevolg (wat Wesley dus had, de kist was nog net te redden).
Als het maar licht golft heeft de kist al nergens meer last van.
Als je het weet is niets aan de hand, weet je het niet dan ga je voor de bijl en kun je roeien (of zwemmen).
Dit heeft Ruben ook ondervonden, door een overtrek bij zijn derde start.
De oorzaak van dit kleven ligt in een te lage step volgens mij.
Wat er volgens mij gebeurt:
- de kist gaat van verdingersvaart naar planeren toe,
- de kist staat dan op de step, de achterzijde is kompleet vrij van het water
(op de collage staat onder in het midden hiervan een mooie foto).
- zodar de kist op snelheid is en je gaat up geven zal de kist kantelen op de step en de achterzijde van de drijver komt tegen het water aan
(zie foto hieronder),
- hierdoor gaat het water weer kleven aan de drijvers en houdt de kist vast tot het moment dat je het niet verwacht en de kist ineens omhoog schiet,
- als je nu iets hogere step heeft gebeurt dit volgens mij niet en is een take-off van spiegelvlak water eenvoudiger.
Maar ik weet het dus laat het voorlopig zo ;-)
Houdt ook een beetje de spanning erin, niet?