Sig Piper Cub 1/6 Brushless

Zie PDF :

- Tekening onderaan pagina 4. Er staat diudelijk 2 maal 1/16" Sheeting (Top and Bottom)
SIGRC3P10.jpg

- pagina 5 sectie 2 WING CENTER SECTION deel E.
E. Epoxy the spars together and re-inforce the joints with scrap plywood. Use epoxy also on the trailing edge joints to the center section. Glue the outer center ribs up against the ends of the wing panels and to the plywood wing joiners. Sheet the center section with 1/16" balsa.

Ja het middelstuk word ook nog beplankt.

(lastig als je geen tekening hebt)

Maar ook hier de nerf in lengte richting van de vleugel.

Mvg Johan

op de romp word nergens 1/16 beplating gebruikt, dus ik neem aan dat die 4 vierkanten plankjes daarvoor zijn?

en nog een vastlopertje,
wat bedoelen ze hier met gussets?

Remove wing panel from the plan. The 1/8"x1/4" bottom front spar should be inset
into W-8 as was the top front spar. Install gussets made from die cut sheet scrap. In
addition to the gussets in the wing shown on the plan, it is recommended that scrap
gussets also be added to the corners of the ailerons. This will prevent covering
shrinkage from distorting the aileron end ribs. Note the proper direction of the grain
for the gussets as shown on the plan.

Laatst bewerkt:
Tussen bijde vleugels heb je een middelstuk wat ook beplankt word .

En met gussets bedoelen ze wel de driehoeken als versteveging bij de rolroeren.

Kijken hoe de nerf moet lopen op de tekening.

Mvg johan

Update 9 !!

weer een update voor mijn trouwe kijkbuis kindertjes, (=

LEADING EDGEEE!!!
2cmvrcj.jpg

ace5mp.jpg

Ook de tip afgewerkt zoals vaag beschreven staat,
155l7ya.jpg

2dw6kye.jpg

onderkant moet nog op de leading edge beplankd worden,
1zoz3md.jpg

totaal overzichtje
e1enag.jpg

1/16" x 1/8" capstrips lijmen,
34o6nv9.jpg

close UP
hwweuq.jpg

oja haha ik ga ze niet meer verkleinen, tegenwoordig heeft iedereen wel een redelijke internet verbinding en er gaat anders veel kwaliteit verloren, dus kan wel iets langer duren voordat de foto's geladen zijn,

Laatst bewerkt:
hey,
was tijdje gestopt ivm examens,
ben weer begonnen
met nu met 2e romp helft bezig,
ik gooi morgen wel ff foto's erop ;)

goewd,
Ik zit nu met exames dus tijd genoeg om rond te zien voor de volgende kist. Als de SIG site terug wil werken ga ik hem ook bestellen. Ik heb gezien in je vorige posts dat je geen engine cowling hebt. Zit deze er dan niet bij?

groeten

En hopake 1/6 sig cub besteld! :D
Na men examens ga ik eraan beginne (24 augustus).
Al uitgemaakt welke setting je gaat gebruiken of wacht je tot je hem gewogen hebt?
Dit gaat men eerste 1.8m vlieger zijn... kan ik die ook besturen met 9g servo's?

groeten

Nog iets, ga je er flaps op zetten? Ik zou er graag op willen zetten maar heb niet echt ervaring met zelf fabricage van onderdelen... :) Iemand daar tips of foto's van?

groeten

Balsa latjes moet je niet kopen, die kan je beter zelf snijden van een plankje balsa, veel goedkoper en gaat uitstekend.
Zeker als een balsa stripper wordt gebruikt.

Een balsa stripper ziet er zo uit:

IMG_4433.jpg
Pas wel op, als je een latje meteen op de juiste breedte afsnijdt, gaat het in 9 van de 10 keer krom zodra het loskomt.
Recht stomen is geen optie, als het weer vochtig wordt, gaat het weer krom en dat is niet leuk als je vleugel al in elkaar zit.
De truc is: 50% extra breedte nemen. Na het loskomen de juiste breedte aftekenen en langs een stalen (of rechte aluminium) op maat snijden.
Omdat ik die tweede keer toch gewoon met een scalpel No. 24 moet snijden, kan ik dat de eerste keer net zo goed ook doen.
Vandaar dat ik zo'n latjessnijder een beetje overbodig apparaat vind....

Vandaar dat ik zo'n latjessnijder een beetje overbodig apparaat vind....

Ik snij al mijn dunne latjes met deze snijder en de dikkere worden gezaagt met de lintzaag (ik denk wel meer als duizend in het jaar)

En ik heb daar door nog geen model krom gebouwd.:D

En balsa van qualiteit trekt meestal niet krom bij het snijden.

Mvg Johan

even offtopic, ik heb ook nog een ander vliegtuig van depron gemaakt, een seaBB42, maar die had normaal vstelling, nu heb ik er rolroeren opgemaakt, en geen vstelling, de ailerons zitten wel aan de binnenkant tegen de romp aan, maar dat was nodig voor het aansturen,
alleen gister maiden gehad, vloog heel netjes, alleen stuurde die alleen maar naar links, hij wou maar niet over rechts rollen, ook heel erg tegen sturen enzo hielp niet, wat kan het zijn"?

hier de foto's van de piper build,
flaps doe ik trouwens niet meer,

15gxphj.jpg

zlsuap.jpg

28irakl.jpg

20qx4p.jpg

28stqn7.jpg

dit snapte ik even niet, bij 6C
2jcww3l.jpg

27zf49e.jpg

nzrs5z.jpg

vngrrt.jpg

ff om te kijke,
word al iets
2lvbj42.jpg

2psr5s3.jpg

29zk12.jpg

htbhx4.jpg

reacties en tips zijn welkom

Laatst bewerkt:
En hopake 1/6 sig cub besteld! :D
Na men examens ga ik eraan beginne (24 augustus).
Al uitgemaakt welke setting je gaat gebruiken of wacht je tot je hem gewogen hebt?
Dit gaat men eerste 1.8m vlieger zijn... kan ik die ook besturen met 9g servo's?

groeten

eh de setup die ik ga gebruiken weet ik nog niet precies, eerst maar eens een groot deel bouwen, het word wel volledig elektro, brushless en lipo,

Nog iets, ga je er flaps op zetten? Ik zou er graag op willen zetten maar heb niet echt ervaring met zelf fabricage van onderdelen... :) Iemand daar tips of foto's van?

groeten

meeste onderdelen in deze kit moet je zelf maken, er zit een makkelijke bouwbeschrijving bij, als je het even niet snapt, goed kijken en nadenken en dan lukt het wel,

Sugesties voor een sportieve setup mogen altijd gegeven worden hoor. Het leeg gewicht volgens sig zou rond de 1.8 a 2kg komen liggen. Hierboven heb ik al eentje staan maar weet niet of deze goed is of niet...

groeten

bouwen gaat allemaal erg netjes zo te zien.
stieken maar en abbotje op dit draadje nemen denk ik:)
pas wel op dat je super recht blijft bouwen.

gr,
stephan

Okido, men cub is aangekomen.
First impression: WOHOOOOW! :hammer:
Van dit hoopje hout moet ik een vliegtuig maken? :help:

Eens ik eraan begin en alles mooi orden zal het wel samen vallen zeker. :)

Ik vind het wel smerig van SIG dat ik nog 57€ verzendingskosten moest bijbetalen aan UPS terwijl ze in een mail hadden gezegd dat dit 9 dollar ging zijn! Maar ja, wat kan je er aan doen als de koerier voor je deur staat...

Ik begin er aan als men eindexamens gedaan zijn voor men ATPL (24 augustus)

groeten

Back