Simplex 40 opknappertje

Ja klopt in de romp nog ruimte zat, maar ik wil de motor met tank en motor plaat omwisselbaar maken met een E-motor.
Zo kan ik ook bij mijn eigen vereniging vliegen.
Kan de tank wat minder hoog maken. lange looptijd is niet echt nodig.
Nu ongeveer 14 cc inhoud.
Hoe lang draait een 1 cc motortje eigenlijk op 1 cc peut
 
Even passen. Tankje kan 3 mm langer. Inhoud ongeveer 11cc.

IMG_20191112_223748370.jpg
IMG_20191112_223654116.jpg
 
Maar ja hoe moet dat ding eruit gaan zien en veel belangrijker hoe moeten de diverse pijpjes gemonteerd worden.
Aan de bovenkant een kort vulpijpje en een ontlucht pijpje dat bijna tot de bodem reikt.
Aan de voorzijde de aansluiting voor de motor, loopt tot onderin de tank.

Zou je het lang onlucht en kort vulpijpje niet beter wisselen ?
Als je tankt langs het korte pijpje en de brandstof bereikt de onderkant van het lange pijpje kan de lucht niet meer weg .

Groeten Jef
 
Ik denk dat je het brandstof slangetje misschien een lastige s- bocht op de aanzuigbuis gaat krijgen waar deze nu zit, of je moet de aanzuigbuis nog een bochtje naar links geven (van achter gezien).
 
Gewoon het toevoerbuisje schuin links uit de tank laten komen, passend met de bocht van de slang. Niemand zegt dat een buisje recht naar voren moet wijzen... De onderkant van het buisje kan op de zelfde plaats blijven.
 
Ja bij het passen zag ik het ook, het toevoer buisje moet onder een hoek komen anders gaat het niet passen.

Vullen via het lange ontluchtpijpje lijkt mij ook beter. ;) Kan de lucht bij het tanken ontsnappen via het korte pijpje.

Op het korte pijpje komt een dopje.
Ontluchting een beetje zoals een uniflow tank.

Best handig zo een hulplijn :thumbsup:
 
Voor de zekerheid misschien de uitgang van de ontluchting ook wat verder van de aanzuig doen om te voorkomen dat de luchtbubbeltjes aangezogen gaan worden?
 
gaat dit werken?
Onderin dreigt ophoping van gestolde derrie. Je kunt de aansluiting voor de motor ook aan de buitenkant van de tank solderen, tegen de punt aan. Langwerpig gaatje in de nok en een klein bochtje aan het einde van de buis. Daar vormt zich ook drab maar je spoelt het er makkelijker uit als de uitgang zich op het laagste punt bevindt.
 
Nee geen plastic maar echt blik.

De uitslag met een lijmstift op het blik geplakt en hierna langs de lijntjes uitgeknipt.
Gaatjes geboord.Tussen twee blokjes geklemd en langs de stippellijntjes gebogen.
Het pijpje naar de motor eerst van een stukje zacht draadstaal gebogen en dit als patroon voor het buisje gebruikt. Het pijpje wel eerst uitgegroeid met een brandertje. Het messing wordt dan lekker zacht en is makkelijk te buigen.
Het tankje heb ik met een 70W soldeerbout gesoldeerd, ging prima.


IMG_20191114_212121304.jpg


IMG_20191114_220750794.jpg


IMG_20191114_220713450.jpg


IMG_20191114_221510966.jpg


IMG_20191114_221505293.jpg


IMG_20191114_221445747.jpg
 
Ai...:hammer: net even gemist, anders had ik je nog een paar tips gegeven.
Schroef je motorplaat provisorisch vast op een testbankje en laat hem eens een tankje leegdraaien.
Dan zullen we het weten....:D
 
Het motorplaatje voor het Dieseltje is klaar.
Voor het afwerken eerst het motorplaatje voor het electromotortje maken.
Op het motorplaatje moet de motor, regelaar en de accu worden gemonteerd.
Na wat puzzelen de volgende oplossing bedacht.

IMG_20191125_190340013.jpg


IMG_20191125_190412646.jpg


IMG_20191125_192708033.jpg


IMG_20191125_190114159.jpg


Ik had nog een regelaar liggen. Iets te groot maar na wat knutselen past het goed.

In het motorschot zit een sleufje waar het "Servo"snoertje door loopt. Bij de dieselmotor moet hier een plug in komen.

IMG_20191125_185950653.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20191125_190222113.jpg
    IMG_20191125_190222113.jpg
    277,1 KB · Weergaven: 223
Wat voor tips Bruno?
O.a. de tank gebruiken die uiteindelijk in het model gaat.
En vooral de grenzen van de afstelling opzoeken: de bekende 'sportmodel reutel' en dan de tank op dzezlfed hoogte als in het model t.o.v. de sproeier houden. Loopt de motor de hele tank door regelmatig, mooi. Zo inbouwen en niet meer aankomen.
Merk je aan begin of eind teveel afwijking, dit proberen te corrigeren met de tankhoogte....
 
Back
Top