Simplex 40 opknappertje

Discussie in 'Vrije vlucht / VRA' gestart door Frans Bal, 21 sep 2019.

  1. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.391
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja klopt in de romp nog ruimte zat, maar ik wil de motor met tank en motor plaat omwisselbaar maken met een E-motor.
    Zo kan ik ook bij mijn eigen vereniging vliegen.
    Kan de tank wat minder hoog maken. lange looptijd is niet echt nodig.
    Nu ongeveer 14 cc inhoud.
    Hoe lang draait een 1 cc motortje eigenlijk op 1 cc peut
     
  2. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.391
    Locatie:
    Vlaardingen
    Even passen. Tankje kan 3 mm langer. Inhoud ongeveer 11cc.

    IMG_20191112_223748370.jpg IMG_20191112_223654116.jpg
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  3. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.488
    Locatie:
    Hulshout België
    Zou je het lang onlucht en kort vulpijpje niet beter wisselen ?
    Als je tankt langs het korte pijpje en de brandstof bereikt de onderkant van het lange pijpje kan de lucht niet meer weg .

    Groeten Jef
     
  4. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat je het brandstof slangetje misschien een lastige s- bocht op de aanzuigbuis gaat krijgen waar deze nu zit, of je moet de aanzuigbuis nog een bochtje naar links geven (van achter gezien).
     
  5. stunthenk

    stunthenk The First Aviators

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    749
    Locatie:
    Amersfoort
    Gewoon het toevoerbuisje schuin links uit de tank laten komen, passend met de bocht van de slang. Niemand zegt dat een buisje recht naar voren moet wijzen... De onderkant van het buisje kan op de zelfde plaats blijven.
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.391
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja bij het passen zag ik het ook, het toevoer buisje moet onder een hoek komen anders gaat het niet passen.

    Vullen via het lange ontluchtpijpje lijkt mij ook beter. ;) Kan de lucht bij het tanken ontsnappen via het korte pijpje.

    Op het korte pijpje komt een dopje.
    Ontluchting een beetje zoals een uniflow tank.

    Best handig zo een hulplijn :thumbsup:
     
    Énke Blériot en jef vinden dit leuk.
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Rotterdam
    Voor de zekerheid misschien de uitgang van de ontluchting ook wat verder van de aanzuig doen om te voorkomen dat de luchtbubbeltjes aangezogen gaan worden?
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.391
    Locatie:
    Vlaardingen
    Oke, zet um voor straf in een hoek:D
    (Beetje opzij)
     
  9. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Onderin dreigt ophoping van gestolde derrie. Je kunt de aansluiting voor de motor ook aan de buitenkant van de tank solderen, tegen de punt aan. Langwerpig gaatje in de nok en een klein bochtje aan het einde van de buis. Daar vormt zich ook drab maar je spoelt het er makkelijker uit als de uitgang zich op het laagste punt bevindt.
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.391
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zo iets.

    tank simplex optie.png

    uitslagen tank 2.png
     
  11. DHZ

    DHZ

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    253
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Knap werk .. wordt het een 3D-print?
     
  12. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.391
    Locatie:
    Vlaardingen
    Nee geen plastic maar echt blik.

    De uitslag met een lijmstift op het blik geplakt en hierna langs de lijntjes uitgeknipt.
    Gaatjes geboord.Tussen twee blokjes geklemd en langs de stippellijntjes gebogen.
    Het pijpje naar de motor eerst van een stukje zacht draadstaal gebogen en dit als patroon voor het buisje gebruikt. Het pijpje wel eerst uitgegroeid met een brandertje. Het messing wordt dan lekker zacht en is makkelijk te buigen.
    Het tankje heb ik met een 70W soldeerbout gesoldeerd, ging prima.


    IMG_20191114_212121304.jpg

    IMG_20191114_220750794.jpg

    IMG_20191114_220713450.jpg

    IMG_20191114_221510966.jpg

    IMG_20191114_221505293.jpg

    IMG_20191114_221445747.jpg
     
    H.B.Busking, strutter, DHZ en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.712
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Ai...:hammer: net even gemist, anders had ik je nog een paar tips gegeven.
    Schroef je motorplaat provisorisch vast op een testbankje en laat hem eens een tankje leegdraaien.
    Dan zullen we het weten....:D
     
  14. HBZWEEF

    HBZWEEF The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Harderwijk
    Wat voor tips Bruno?
     
  15. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.423
    Locatie:
    Zwolle
    De vulopening moet groter want anders kun je geen E10 tanken....:eek::p
     
    HBZWEEF vindt dit leuk.
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.423
    Locatie:
    Zwolle
    Frans...in je mailbox zitten nog 2 onopgeloste vraagstukken:
    - Embleem
    - Beheerder
     
  17. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.391
    Locatie:
    Vlaardingen
    De hond heeft de post
    opgegeten, echt waar.:D
    Zal er naar kijken.
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  18. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.391
    Locatie:
    Vlaardingen
    Niet nodig ik druppel de tank altijd vol, kost dan niets.
     
    Bruno van Hoek, ISOLA2 en Énke Blériot vinden dit leuk.
  19. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.391
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het motorplaatje voor het Dieseltje is klaar.
    Voor het afwerken eerst het motorplaatje voor het electromotortje maken.
    Op het motorplaatje moet de motor, regelaar en de accu worden gemonteerd.
    Na wat puzzelen de volgende oplossing bedacht.

    IMG_20191125_190340013.jpg

    IMG_20191125_190412646.jpg

    IMG_20191125_192708033.jpg

    IMG_20191125_190114159.jpg

    Ik had nog een regelaar liggen. Iets te groot maar na wat knutselen past het goed.

    In het motorschot zit een sleufje waar het "Servo"snoertje door loopt. Bij de dieselmotor moet hier een plug in komen.

    IMG_20191125_185950653.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Bruno van Hoek en H.B.Busking vinden dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    7.712
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    O.a. de tank gebruiken die uiteindelijk in het model gaat.
    En vooral de grenzen van de afstelling opzoeken: de bekende 'sportmodel reutel' en dan de tank op dzezlfed hoogte als in het model t.o.v. de sproeier houden. Loopt de motor de hele tank door regelmatig, mooi. Zo inbouwen en niet meer aankomen.
    Merk je aan begin of eind teveel afwijking, dit proberen te corrigeren met de tankhoogte....
     

Deel Deze Pagina