Simplex 40 opknappertje

Waar de elektriciteit vandaan kwam waar de accu mee geladen is, weet ik niet. Maar de eerste vlucht is gemaakt met elektromotor (was er bij aanwezig).

Gisteren het jaar afgesloten met de eerste vlucht van de Simplex. Nou ja niet helemaal de eerste vlucht, die was een paar decennia eerder.
Aan de afstelling moet nog een beetje worden gesleuteld, maar het modelletje vliegt leuk.

Bekijk bijlage 348411

Bekijk bijlage 348410
Gefeliciteerd met de maiden is een leuk modelletje geworden en boffen met dat mooi weer.
Hier in Dordt ook het jaar uitgevlogen maar dan in dichte mist, leek meer op indoorvliegen.

IMG_20200118_210109081_BURST001.jpg

Wel duidelijk zo.
:yes:

Vandaag lekker weer, eens kijken of de DC Merlin een beetje wil lopen.
Eerst een testbankje in elkaar geschroefd van wat afvalhout.

Op het bankje de DC Merlin met tankje zoals deze in de Simplex moet komen.
Kreeg het motortje best snel aan de praat.
Moest wel de naald ver open draaien, slag of 5.

Zag dat er wat vervuiling mee kwam uit de tank, misschien een vuiltje in de sproeier.
Toch maar nog een keer spoelen de tank spoelen. Sproeier is al uitgeblazen.
Wellicht moet het tankje iets hoger????

Op de Merlin zit een Graupner 8x4 propeller. In de tank Doctor Hook's special mix.:yes:

Minder compressie, Frans... minder compressie!!! Denk om je zuigerpen en drijfstang :eek:
Hij moet nog net of net niet meer stotteren, zodra opgewarmd kan de compressie ook iets terug.
Dit gezegd hebbende:
Volgens mij werkt Silvia's Mother's Special Brew (van horen zeggen: met olijfolie) nog beter. :rofl:
Maar dan moet je er wel aan kunnen komen in deze barre tijden.

Sorry, hoe kan ik het vergeten, Professor Hook.

Minder compressie. Dat ging even niet contra zuiger wilde niet meewerken. Wil niet verder omhoog. Hoopte dat die tijdens het lopen los zou komen, niet dus. Nou ja ook niet lang laten lopen.
Motortje gedemonteerd en de cilinder en contra zuiger liggen nu te badderen in de thinner.
Zuigerpen en drijstang hebben niets overgehouden van het avontuur.

Ik heb 2 contra zuigers succesvol los gekregen door de koelkop voorzichtig te verhitten boven een milde gasvlam. Die zet dan uit voordat de contrazuiger de kans krijgt warm te worden en komt dan los.

Als het stelletje is uit gebadderd in de thinner en het zit nog steeds vast gaan we dat zeker proberen. Heb zo ook eerder een contrazuiger losgekregen.
Volgens mij was het thinner bad een tip die ik in een draadje gelezen had, dacht proberen we die eens.

De thinner had alle aangekoekte olie opgelost maar de contra zuiger zat nog steeds vast.
Dan maar de snijbrander erop.:eek:
Nee hoor, voorzichtig warm gemaakt met een gasvlammetje. En ja de contra zuiger kwam los. De wandjes van de cilinder en de contra zuiger goed schoongemaakt. Met ruim olie weer gemonteerd en ja de contra zuiger haalt nu de bovenste positie.
Operatie "Minder compressie, Frans... minder compressie!!!" Is geslaagd.
Binnenkort weer proefdraaien.

Tweede test run met de DC Merlin.
Conta zuiger los gemaakt en de tank 8 mm omhoog gezet.
Starten ging redelijk makkelijk.
Waarschijnlijk heeft het motortje niet meer "100%" compressie of de contra zuiger zit toch wat krap
Tijdens lopen komt de contra zuiger niet vanzelf omhoog als de schroef omhoog wordt gedraaid.
Wel als het motortje net geprimed is, maar dan ook met moeite.

Tweede test run met de DC Merlin.
Conta zuiger los gemaakt en de tank 8 mm omhoog gezet.
Starten ging redelijk makkelijk.
Waarschijnlijk heeft het motortje niet meer "100%" compressie of de contra zuiger zit toch wat krap
Tijdens lopen komt de contra zuiger niet vanzelf omhoog als de schroef omhoog wordt gedraaid.
Wel als het motortje net geprimed is, maar dan ook met moeite.

Eigenlijk hoeft 'ie niet veel harder meer, dit is al bijna een typische VV reutel.

Back