SJM-400 V2 topic.

sven wil alleen de leuke dingen tot de grond uitpluizen op Inet, niet de essentiele ;)

Et gelezen hebben en et ook daadwerkenlijk kunnen is een groot verschil hoor. Ik geef em liever even in handen van iemand die weet wattie moet doen als er iets niet goed afgesteld is, inplaats van zelf maar waar aan te klungelen. Das toch niet zo vreemd? Et gaat hier niet meer om een multiplex schuimpje, maar om een uiterst fragiel stukje mechanica. 1 schroefje 1mm van zn plek kan al een onbestuurbaar model opleveren. Helemaal leuk als je niet weet waar et aan ligt.

Als ik em door mijn onervarenheid bij de eerste poging al helemaal in de poeier trek, zou ik me daar eeuwig zonde om maken.

klopt, gewoon eerst door een ervaren iemand laten bekijken dan zelf dingen proberen. je zal wel zien dat het allemaal veel makkelijker is dan dat het lijkt, maar alsnog is het dus slim het samen met een ervaren vlieger te bekijken.
maarja, het weer wordt er ook niet beter op :?

Als ik em door mijn onervarenheid bij de eerste poging al helemaal in de poeier trek, zou ik me daar eeuwig zonde om maken.

hier kan ik me wel wat bij voorstellen morgen ''moet'' ik mn t-rex se voor de 1e keer de lucht in schoppen en kan haast niet wachten maar ben tegelijkertijd ook wel een beetje zemelappig.

toch vond ik het afstellen van de heli en het ''inpiepen'' ervan wel heel goed te doen eigelijk, je moet gewoon eerst even een half uurtje naar de rotorkop staren dan kom je er vanzelf achter hoe het werkt :wink:

mijn inziens kan er ook niet zo heel veel fout gaan aan de instellingen als je een beetje raad van anderen opvolgt en zorgt dat je alles wat je aan de ene kant afsteld op de rop ook aan de rechterkant hetzelfde hebt (maten van de ballink armpjes ed.)daarna gewoon rustig optoeren om te kijken of er geen trillingen zijn en of het bladspoor correct is (geen idle up gebruiken).

zo heb ik tot nu toe mijn heli's ingesteld (piccolo-pro,piccolo-fp en de corona) met goed resultaat maar moet er wel bij vertellen dat ik nog maar een 3 tot 4 maand heli vlieg dus mijn manier kan ook wel helemaal nergens op slaan...dan zou ik dit ook graag horen :wink:

groet,

Roy

Freakazoid zei:
Heheh, ja van al die boekjes krijg je snel koude voeten. ;)

Finless video files Finless video files Finless video files Finless video files Finless video files :worship:

Bekijk de video's (desnoods x keer) met je heli, zender en de boekjes bij de hand; recept voor succes :wink:

Ja die power/pitch curves is ook een mooi iets om te weten. :) Ik ga ze vanmiddag allemaal even bekijken, en dan zien of ik snap wat de 3 servotjes nu moeten doen. :P Ik weet nu nog niet eens of ie bij roll alleen 1 servo moet optillen, of ook de andere omlaag moet trekken. :P Om over de ontelbare heli mixers in mijn MC-19 nog maar te zweigen. :P

Maintenance is ook n mooie voor later, en zelfs de 401 gyro afstellen laten ze zien.

Ik laat wel horen hoever ik kom. :)
Maar et invliegen blijf ik bij, dat gaat een ervaren piloot even voor me "keuren".

Heel verstandig ! :P Je kunt wel lekker proefdraaien als je de blaadjes eraf haalt. Dan kun je al een redelijke gascurve instellen en zien hoe de staart zich gedraagd.

Freakazoid zei:
Ik weet nu nog niet eens of ie bij roll alleen 1 servo moet optillen, of ook de andere omlaag moet trekken. quote]

Zorg dat de centrale kogel van je tuimelschijf zowel bij nick als roll uitslagen niet in hoogte verschuift op de rotoras!!
Zorg dat de tuimelschijf van minimale pitch tot aan maximale pitch geen kantel bewegingen maakt naar zowel rol als nick!!

Pitch afstellen op -4 tot +8 graden.
max 10 graden kantel beweging van de tuimelschijf zowel bij roll en nick.
Zet de rotor en tail bladen niet te vast, deze moeten makelijk kunnen bewegen in de bladhouders, dit komt de stabiliteit ten goede.
Gebruik in eerste instantie het 10 tands tandwiel op de motor, geeft een rotor toerental van rond de 2300 toeren, dit is prima
om te hooveren en geeft meer vliegtijd t.o.v. de grotere tandwielen +/- 11 min met 1600 MAH lipo.

Ik hoop dat je hier wat mee kan, zoniet hoor ik het graag.

Mario

Moet ik eerst even een graden ding regelen, en ook een tachometer of zoiets?

En met blaadjes dr af wordt ook de flybar paddles bedoeld neem ik aan? :P

gewoon ff de draadjes naar je motor los halen, dan kan je de pitch prima inregelen.

Bladen eraf is handig, paddles erop laten zitten, anders zie je nog niks...

Pitchmeter heb je niet direct nodig. Kijk gewoon goed naar de tuimelschijf en probeer door de linkjes te volgen naar de paddles en de bladen te bedenken wat de helie zal gaan doen. Het is best logisch, je moet het alleen ff door hebben.

Moet dat nou? Nou krijg ik helemaal zin, en tis pokke weer. :P

Maare, ik kom dr niet in bij helifreak hoor, hij zegt dat mijn email daar al in gebruik is, maar als ik mijn wachtwoord opvraag doettie niks. Heb de admin maar even gemaild, maar dat duurt denk ik nog wel n weekje. :P

na het weekend gaat de wind liggen en word het weer "normaal" winterweer... Lekker weinig wind als het goed is en hopelijk droog...

Dus als je dit weekend hem nou ff helemaal afsteld :)...

Freakazoid zei:
Moet dat nou? Nou krijg ik helemaal zin, en tis pokke weer. :P

Maare, ik kom dr niet in bij helifreak hoor, hij zegt dat mijn email daar al in gebruik is, maar als ik mijn wachtwoord opvraag doettie niks. Heb de admin maar even gemaild, maar dat duurt denk ik nog wel n weekje. :P

Ik kan ook niet op helifreak komen... heb nu volgens mij al 5 email adressen geprobeert(paar extra gemaakt telkens omdat hij het gewoon niet doet :| )

Anders voeg je me maar even toe op msn (in mijn profiel), de belangrijkste filmpjes heb ik hier wel lokaal op mijn hdd staan ;)

En vragen staat natuurlijk vrij, als je de basics even door hebt dan is dat ding zo afgesteld.....

Back