Sky assistant variometer

Ik heb nog een Picolario Talk te koop!! :wink:

@fotor, ik vindt het juist prettig om "knuppel" thermiek te horen. Het helpt je op grote afstand en hoogte rustig te vliegen.

mijn god, dit ziet er goed uit!! Stukken professioneler ingedeeld dan de soft die ik van EagleTree heb. Dat is wel wat goedkoper dan de sky assistant maar is dan ook puur een logger (de eLogger alleszins). Ik heb een beetje spijt...

Pitlab, my congratulations on this fantastic product! Well done...

Als het echt thermisch is lijkt me de vario minder nodig..............:) Arno

Dat ligt er aan wat je leuk vindt aan het vliegen met een model. Ik vergelijk het een beetje met een motorboot en een zeilboot. Als je wilt rondracen is een vario minder zinnig. ;)

Echter, als je op natuurkracht wilt vliegen en lang in de lucht blijven heb je ook bij echt thermisch weer een vario "nodig". :cool: Het helpt je eerst de bel op te zoeken (zeker als je vliegtuig wat verder weg is). Daarna, in de bel, kun je met de vario de randen van de stijgwind opzoeken. Dat werkt met een vario geweldig.

Het heeft mij geholpen om veeel langer in de lucht te blijven en veeel hoger te vliegen en een andere dimensie aan het vliegen toe te voegen. (Je zoekt daarna permanent de omgeving af naar een nieuwe bel en die wil je zolang mogelijk benutten)...

Drie waarschuwingen wil ik niet onvermeld laten, mocht je deze nieuwe sensatie overwegen:
1) Je krijgt er een geweldig stijve nek van als ie als een speldeknopje rondzweeft. :rolleyes:
2) Goed oppassen hoe hoog je gaat, ik ben er in mijn enthousiasme al een kwijt geraakt. Even op het horloge kijken en weg was ie (zoek altijd de grens op, en deze keer was ik er net overheen).:(
3) Als je eenmaal "met" hebt gevlogen, wil je nooit meer zonder..:zon:

welke portofoon kan je het beste gebruiken voor de vario?

The best will be radio with:
- good sensitivity of receiver (the more sensitive, the longer working distance)
- volume adjustable by potentiometer (volume adjustable in few steps is ussually too loud for working with earphone)
- exchangeable universal battery like AA or AAA to have possibility change in airfield conditions.

My Intek radios MT-4040 and MT-2020 have very good sensitivity, but too small range of volume adjust. For working with internal speaker are good, but with earphone can destroy your ears :(.
I am waiting with impatience for MT-5050

oke maar nu weet ik noch niet welke ik het beste kan gebruiken

wil ook wel via een oortje wat kunnen horen
welke gebruiken jullie?

gr erik

Mooi ding Ray, maar niet stiekem in je DLG proppen hè!! haha
Ga ik zeker wel een keer proberen. Ik wil toch weten hoe hoog ik gooi. Maar zal moeilijk passen denk ik.
welke gebruiken jullie?
Ik heb hier nog 2 portofoons liggen van een comset voor de motor. Geen potmeter, maar volgens mij gaat dat prima werken. Mocht dat niet zo zijn kan ik altijd nog andere aanschaffen.

oke maar nu weet ik noch niet welke ik het beste kan gebruiken
wil ook wel via een oortje wat kunnen horen
welke gebruiken jullie?
gr erik

Ik gebruik de Midland G7. (Goed zoeken op internet want de prijsverschillen zijn groot)

Deze wordt nu ook geleverd bij de Picolario Talk.

Gr.Dennis

ik denk dat een tweedehands scanner goedkoper is, omdat je hier in Nederland toch de politie en hulpdiensten niet meer kunt afluisteren. Ze zullen op internet wel voor weinig aangeboden worden.

Centreren thermiek

Misschien is het aardig hier eens wat neer te zetten over het centreren van thermiek, wat heel goed kan met behulp van een akoestische vario. Ik denk dat veel mensen wel goed een bel kunnen vinden met een vario, maar vervolgens niet het optimale uit een bel halen door hem goed te centreren.
Wat ik hier neerschrijf komt uit ervaring met grote zwevers, maar lijkt me 1:1 toepasbaar voor modelzweefvliegtuigen.

Er zijn 2 methoden voor het centreren van een thermiekbel.
1) De 270 graden methode.
7133487a49bd0cb40.jpg

Bron: KNVvL voortgezette vliegopleiding zweefvliegen

Je komt aanvliegen, voelt/hoort/ziet stijgen enje gaat draaien. Uiteraard niet midden in de bel ;). Als je nu zo'n 270 graden voorbij het beste stijgen je vliegtuig even recht legt (seconde of 2) en vervolgens weer door gaat draaien moet je dichter bij het centrum van de bel komen. Als je dit 2 of 3 keer doet zou je aardig bij het centrum van de bel moeten zitten.

2) De meer/minder helling methode.
7133487a49bd28901.jpg

Bron: KNVvL voortgezette vliegopleiding zweefvliegen

Als je niet in het centrum van de bel zit heb je aan de ene kant meer stijgen dan aan de andere kant. Eigenlijk zou je halverwege het slechtste en beste stijgen (even ervan uitgaande dat die 2 180 graden bij elkaar vandaan liggen) je vliegtuig even recht moeten leggen en daarna weer doordraaien. Zo verleg je de cirkel naar de best stijgende kant. Omgekeerd kan je als je van goed naar minder goed stijgen gaat je vliegtuig wat steiler laten draaien om bij het slechtste stuk van de cirkel weg te blijven. Een handige vuistregel: als de toon van de vario oploopt (stijgen loopt op) verminder je de dwarshelling, als de toon afloopt (stijgen wordt minder) maak je de bocht wat steiler.

Uiteraard is de weergave van de thermiekbel hier heerlijk versimpeld, een echte bel is nooit mooi rond. De ervaring leert dat dicht bij de grond de bellen vaak klein en onregelmatig zijn, als een bel stijgt wordt hij vaak groter, sterker en regelmatiger. Boven de 200 meter lijken de bellen voor onze modellen waanzinnig groot (het stijgt overal!), op die hoogte zijn ze voor de 1:1 zwevers net groot genoeg om iets mee te kunnen. Met DLG's kan je dit heel mooi zien: soms pik je op 5 meter hoogte een bel op en met veel gepruts kom je moeizaam omhoog. Met het winnen van de hoogte lijkt het steeds makkelijker te gaan en gaat je kist steeds sneller en regelmatiger stijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn eerste ervaringen

Ik heb vanmorgen gevlogen met de sky assistant. De eerste indruk is bijzonder positief. Ik heb met een easyglider (SA onder het kapje geplakt met tape) en een sagitta 900 (aan het elastiek) gevlogen.

Beste vlucht van de Sagitta (zo'n 10 minuten en max 280 meter, hoger hoefde even niet):
7133487b35fe76b69.jpg

De afbeelding hier is helaas wat wazig door het verkleinen, origineel is heel goed leesbaar.

De ontvangst is prima. Alleen tijdens de stijgvlucht met de EG verloor ik soms ontvangst als de staart naar me toe wees, met de sagitta was de ontvangst continu goed. Het geluid is door de headset van mijn telefoon prima. Goed te verstaan in windkracht 4, gesproken instructies zijn duidelijk.
De indicatie van het stijgen is lekker direct. Als je je vliegtuig omhoog ziet stuiteren volgt de toon vrijwel onmiddelijk. Je kan de indicatie rustiger maken door het stijgen wat te laten middelen, zelf hou ik wel van dit directe. Verschil in toon tussen stijgen en dalen kun je instellen, ik lijk voor mij een goede waarde te hebben gekozen. Je moet wel even wennen aan het stijgen/dalen door snelheidsveranderingen en de variatie in stijgen tijdens bochten door de forse wind.

De logfunctie is erg leuk. Je kunt alle gelogde waarden aan of uit zetten in de grafiek. Wat de afbeelding niet toont is de gemiddelde waarden tussen de vertikale stippellijnen, die toont het programma wel. Zo weet ik dat ik in de geselecteerde periode 93 meter geklommen ben met gemiddeld 1,33 m/s (totaal duurde 1:10). Standaard toont het programma de hele log, uiteraard kun je inzoomen. Het zoomen gaat in erg grove stappen, ik had liever een meer naadloze zoom gezien. Zo heb ik gezien dat ik met de afsprong van het elastiek steeds zo'n 15 meter pak, dat blijkt dus een nuttige techniek!

Conclusie: ik ben heel blij met dit apparaatje :D.

Laatst bewerkt door een moderator:
t'valt mij op dat je geen verandering in de temperatuur lijkt te zien als je in de thermiek vliegt. Ik had toch wel wat verschil verwacht!

Trouwens goede omschrijving van je, centreren in de thermiek.

Laatst bewerkt:
Back