Sky assistant variometer

ik hoop dat ik die van mij ook snel kan testen
als het goed is komt hij vandaag aan alleen de post is nog niet geweest:(:(

maar ja we wachten af

gr erik

t'valt mij op dat je geen verandering in de temperatuur lijkt te zien als je in de thermiek vliegt. Ik had toch wel wat verschil verwacht!
De verschillen in temperatuur tussen een thermiekbel en de omringende lucht zijn waarschijnlijk niet zo spectaculair als jij verwacht. Op de grond kan het enkele graden bedragen, maar als een bel eenmaal los is is het volgens mij nog maar enkele tienden van een graad. Maar dan nog, de SA zit in een romp die veel schommelingen uitdempt. Kijk maar eens goed bij het einde van de grafiek. Tijdens de vlucht zie je de temperatuur langzaam dalen (omdat ik "hoog" zit), na de vlucht zie je ineens een sprong in de temperatuur, zeer waarschijnlijk op het moment dat ik de kap openmaak. De lucht in de romp is nog "koud" van boven, als de kap opengaat komt er verse warme lucht bij en springt de temperatuur ineens ruim een halve graad omhoog.

Eric, succes met wachten. Ik weet hoe moeilijk het is ;).

De verschillen in temperatuur tussen een thermiekbel en de omringende lucht zijn waarschijnlijk niet zo spectaculair als jij verwacht. Op de grond kan het enkele graden bedragen, maar als een bel eenmaal los is is het volgens mij nog maar enkele tienden van een graad.

Da's nou net wel wat ik zou willen zien.......... Wat doe je anders met je temperatuurmeter.

Ik denk dat dat niet makkelijk te realiseren is. Als de temp sensor in de romp geplaatst is zullen de temperatuurvariaties altijd gedempt worden. Als je de sensor buiten de romp plaatst (is fysiek best mogelijk, hij zit aan een lang genoeg draadje) weet ik niet of er een invloed op de temperatuur is door snelheidsveranderingen (soort van windchill effect). En als je dan bedenkt dat je het over verschillen van enkele tienden graden hebt (volgens mij dan....) zal het niet meevallen dit te meten.
Da's nou net wel wat ik zou willen zien.......... Wat doe je anders met je temperatuurmeter.
Temperatuur van een aandrijfaccu of een regelaar in de gaten houden bijv. En ook een leuke functie: het programma plot de temperatuur tegen de hoogte, zo krijg je de actuele toestandskromme te zien naast een adiabaat. Leuk om te kijken hoe onstabiel de lucht werkelijk is.

Laatst bewerkt:
De verschillen in temperatuur tussen een thermiekbel en de omringende lucht zijn waarschijnlijk niet zo spectaculair als jij verwacht. Op de grond kan het enkele graden bedragen, maar als een bel eenmaal los is is het volgens mij nog maar enkele tienden van een graad.
I can confirm it. One of my friends: Roland, while testing SA developed special technique of mounting temperature sensor, described ont pictures in that article (translated to NL). Sensor is thined with the pile to have less thermal resistance, and the connections between cable and sensor was made with wery thin wire, to minimalize exchange of temperature via copper wire. Also have protection from direct sunlight.
Roland has acheived wery sensitive temperature measurements, presented few pictures below in the article.
On your graph i can guess the sensor was inside the fuselage, because temperature changes are very slow :-)

Conclusion: the temperature changes from altitude are much bigger, then from eventual thermals. When i will have more time (maybe in winter) will try to develop algorithm removing influence from altitude. Maybe after processing thermal activity will be more visible.

One more interesting grapf taken with sensor not protected from the sunlight. Picture come from that article (translated to NL)
scr.gif

On this picture temperature looks like saw tooth - this is result of circling in thermals. When sensor is exposed to sunlight - is heated, in other half of circle - is cooled

As you mentioned in last post, the program can present adiabatic lapse rate. This is corelation between temperature (presented on X axis) and altitude (presented on Y axis), displayed as set of cyjan dots with strong cyjan trend line, and thin reference line equal -0,7°C/100m. If lapse rate is bigger then -0,7°C/100m the thermal behavoiur is more probably and the termals can be stronger and higher. More pictures with lapse rate is presented in that article (translated to NL).

Laatst bewerkt:
Als je een log hebt geopend kan je de knop met T[h] indrukken. Dan krijg je een soort blauwe waas te zien waarin een lijn wordt getekend. De dikke blauwe lijn is de toestandskromme (actuele temp-hoogte), de dunne lijn is de droogadiabaat (tempkromme die opstijgende lucht volgt).

If you have *.log binary file, first convert it to text *.vgd form. Use "Bestand" -> "Converteer Log->Vgd".
The Vgd file just open, or drag and drop into vario.exe programm.

Bij de meegeleverde software zitten ook een aantal example logs.
Bestand..openen..111.vgd (bijv).

ik snap er nog niks van kan wel die op de stick lezen
maar hoe krijg ik die van mijn vlucht gegevens op de comp krijg het niet voor elkaar heb net een vlucht van 20 min gemaakt maar krijg niks te zien

ik draai op vista

gr erik

maar hoe krijg ik die van mijn vlucht gegevens op de comp krijg het niet voor elkaar heb net een vlucht van 20 min gemaakt maar krijg niks te zien

Connect vario to USB, open program, give to it some time to initialize and open "Configuratie" -> "Logger". You will have a window like below:
conf_logger_nl.gif

If you have some cells marked in red, you can read it by pressing "Download log" and save as *.log file. Next convert to *.vgd pressing "Converteer log".
If you don't have cells in red, maybe logger was turned off (it is default state). Turn it on selecting "Gegevents naar log" and "Logging periode".

Bij het bekijken van de logs heb ik nog iets vreemds ontdekt. In de log zitten af en toe vreemde sprongen in de hoogte en v/s.
71334884db571d014.jpg

Ik heb hierover contact gehad met Piotrek. Het blijkt dat als de sky assistant een 'uitspraak' doet (hoogte, voltage etc) de datastroom van en naar het geheugen tijdelijk even omgedraaid wordt. Tijdens het ophalen van dit spraakcommando kan er dus tijdelijk niet gelogd worden. Dit verklaart de jumps in de logs.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nu een aantal keren gevlogen met de sky assistant, en ik ben nog steeds erg tevreden. De instellingen voor het geluid zijn nu naar mijn zin. De ontvangst valt af en toe wat weg onder bepaalde hoeken van het vliegtuig, ik weet niet of dat aan de sterkte van het signaal ligt of aan de gevoeligheid van mijn (goedkope) ontvanger.
Ik merk dat ik bellen veel eerder blijf uitdraaien. Zonder vario denk je al snel: laat maar, nu blijf je doorknoeien. Door de hoogte-uitspraken elke 30 seconden (instelbaar) hoor je of je wel of niet stijgt en dus of het zin heeft om te blijven hangen. En centreren van een bel gaat nu wat beter. Toch draai ik ook nog regelmatig gewoon op zicht en bevestigt de vario slechts dat ik goed bezig ben.

Ik ben er inmiddels ook achter dat de bruikbaarheid van de temperatuurkromme die uit de log volgt een hele beperkte waarde heeft. De temperatuur die wordt gemeten is slecht voor een deel afhankelijk van de buitentemperatuur. Bij de Sagitta zie ik duidelijk dat de temperatuur in de romp na verloop van tijd oploopt, bij de Fantasy zie ik dat de vliegsnelheid (en dus de hoeveelheid koellucht die door de romp stroomt) veel invloed heeft op de gemeten temperatuur. Die sensor is voornamelijk leuk als waarschuwing voor oververhitting van componenten.

Anderen inmiddels al wat meer ervaring opgedaan met dit leuke apparaat?

Anderen inmiddels al wat meer ervaring opgedaan met dit leuke apparaat?

Raymond,

Ik heb zelf ook een paar keer met de Sky Assistant gevlogen en ben met de instellingen aan de slag geweest. :)

Wat ik wel aardig vindt (t.o.v. de WStech variometer die ik eerder kocht) is de instelbaarheid van het geluid bij deze variometer: Als het vliegtuig een normale daalsnelheid heeft, wil ik liever geen permanent geluid uit de ontvanger horen. Dus heb ik de dode band voor het starten met geluidsweergave aan de onderkant (bij beginnen met dalen) iets groter ingesteld . Het starten met een geluidseffect aan de bovenkant heb ik nul gemaakt (zodra ie begint met echt stijgen hoor je dat meteen) . Met deze instelling krijg je dat als ie met de normale glijhoek daalt, ik niets hoor. Echter zodra hij harder daalt of gaat stijgen wordt ik gealarmeerd. :cool:

Voor het signaleren van de stijging van de zwever ben ik met de instelling voor de gevoeligheid en de toon / puls weergave wel tevreden.:) Goed bruikbaar om ook de kleine termiekbellen op te sporen en die te benutten.
Bij het dalen van de zwever (als je bv net uit de thermiekbel komt en in de daalwind van een thermiek bel beland), vindt ik de differentiatie in toon te beperkt (Uit het verschil in toonhoogte moet je kunnen horen hoe hard je daalt). Ondanks dat je bij de Sky Assitant veel zaken naar eigen believen kunt instellen vindt ik met name dit een minpuntje, ondanks dat ik bijna het maximaal beschikbare frequentiespectrum van het apparaat gebruik. Mijn oog geeft meer differentiatie dan de vario en in dat opzicht vond ik het WStech signaal bij dalen bruikbaarder.:?

De ontvangst gevoeligheid is mij ook een paar keer (ook bij lage hoogte) opgevallen. Ik gebruik dezelfde ontvanger als die ik bij WStech gekocht heb, dus dat is niet het verschil. ;) De zender staat bij mij op de LDP band, heb begrepen dat het instellen op de PMR band het niet beter zou maken, maar zal dat nog eens navragen. Ik ga nog eens aandacht besteden aan de plaatsing van de antenne (nog niet gedaan) om te kijken of dat helpt.

Dat van de temperatuur-indicatie ben ik geheel met je eens. In de romp heerst er een mix tussen luchtkoeling door luchtverversing en de hitteontwikkeling van componenten die daar hun werk doen. De temperatuur in de romp hangt van zoveel factoren af dat de bruikbaarheid daarvan :confused: is.

Ik denk zelf dat een directe temperatuurmeting van 1 zaak, ipv de mix wel toegevoegde waarde kan hebben:
- Ik gebruik hem nu zelf voor de temperatuurmeting op de apparatuur (daar waar ik teveel vermogen kan trekken en spulletjes te warm kunnen worden) en dat werkt.....
- Meting van alleen de buitentemperatuur (net buiten de romp), daar moet ik nog eens tijd in gaan steken, of daar toegevoegde waarde uit te halen is.

PS I: Zelf blijf ik het vliegen met een vario op een zwever fascinerender vinden :zon:dan zonder, ongeacht preciese merk (zo lang mogelijk in de lucht blijven, zo hoog mogelijk)

PS II: Qua functionaliteit / prijs vind ik het nog steeds een aanrader. Je krijgt echter niet een 5 jaar uitontwikkelde variant, maar moet zelf hier en daar nog tunen / instellen / optimaliseren.

Groet,

Evert.

Laatst bewerkt:
Als het vliegtuig een normale daalsnelheid heeft, wil ik liever geen permanent geluid uit de ontvanger horen.
Ik wil dus juist wel het geluid blijven horen. Zo hoor ik zwakker variaties in vertikale snelheid beter (ofwel door onzuiver vliegen, ofwel door een zwak bewegende atmosfeer). Zwakke bellen hoor je zo iets eerder aankomen. Het mooie van deze vario is dat je dit soort zaken lekker naar eigen inzicht in kunt stellen.

Ik gebruik hem nu zelf voor de temperatuurmeting op de apparatuur (daar waar ik teveel vermogen kan trekken en spulletjes te warm kunnen worden) en dat werkt.....
Dat lijkt mij ook de best bruikbare toepassing.

Meting van alleen de buitentemperatuur (net buiten de romp), daar moet ik nog eens tijd in gaan steken, of daar toegevoegde waarde uit te halen is.
Piotrek heeft eerder al eens dit artikel aangehaald waar iemand beschrijft hoe hij de temp sensor buiten de romp heeft geplaatst incl afscherming van direct zonlicht. Het is een automatische NL vertaling uit het Pools, dus niet alles is helemaal te volgen, maar ik begrijp eruit dat zonlicht en snelheid nog steeds invloed hebben op de meting en van een echt nauwkeurige statische buitentemperatuurmeting dus geen sprake is. Het plotten van de temp-hoogtekromme blijft dus van erg beperkte waarde.

Back