Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De verschillen in temperatuur tussen een thermiekbel en de omringende lucht zijn waarschijnlijk niet zo spectaculair als jij verwacht. Op de grond kan het enkele graden bedragen, maar als een bel eenmaal los is is het volgens mij nog maar enkele tienden van een graad. Maar dan nog, de SA zit in een romp die veel schommelingen uitdempt. Kijk maar eens goed bij het einde van de grafiek. Tijdens de vlucht zie je de temperatuur langzaam dalen (omdat ik "hoog" zit), na de vlucht zie je ineens een sprong in de temperatuur, zeer waarschijnlijk op het moment dat ik de kap openmaak. De lucht in de romp is nog "koud" van boven, als de kap opengaat komt er verse warme lucht bij en springt de temperatuur ineens ruim een halve graad omhoog.t'valt mij op dat je geen verandering in de temperatuur lijkt te zien als je in de thermiek vliegt. Ik had toch wel wat verschil verwacht!
De verschillen in temperatuur tussen een thermiekbel en de omringende lucht zijn waarschijnlijk niet zo spectaculair als jij verwacht. Op de grond kan het enkele graden bedragen, maar als een bel eenmaal los is is het volgens mij nog maar enkele tienden van een graad.
Temperatuur van een aandrijfaccu of een regelaar in de gaten houden bijv. En ook een leuke functie: het programma plot de temperatuur tegen de hoogte, zo krijg je de actuele toestandskromme te zien naast een adiabaat. Leuk om te kijken hoe onstabiel de lucht werkelijk is.Da's nou net wel wat ik zou willen zien.......... Wat doe je anders met je temperatuurmeter.
I can confirm it. One of my friends: Roland, while testing SA developed special technique of mounting temperature sensor, described ont pictures in that article (translated to NL). Sensor is thined with the pile to have less thermal resistance, and the connections between cable and sensor was made with wery thin wire, to minimalize exchange of temperature via copper wire. Also have protection from direct sunlight.De verschillen in temperatuur tussen een thermiekbel en de omringende lucht zijn waarschijnlijk niet zo spectaculair als jij verwacht. Op de grond kan het enkele graden bedragen, maar als een bel eenmaal los is is het volgens mij nog maar enkele tienden van een graad.
maar hoe krijg ik die van mijn vlucht gegevens op de comp krijg het niet voor elkaar heb net een vlucht van 20 min gemaakt maar krijg niks te zien
Anderen inmiddels al wat meer ervaring opgedaan met dit leuke apparaat?
Ik wil dus juist wel het geluid blijven horen. Zo hoor ik zwakker variaties in vertikale snelheid beter (ofwel door onzuiver vliegen, ofwel door een zwak bewegende atmosfeer). Zwakke bellen hoor je zo iets eerder aankomen. Het mooie van deze vario is dat je dit soort zaken lekker naar eigen inzicht in kunt stellen.Als het vliegtuig een normale daalsnelheid heeft, wil ik liever geen permanent geluid uit de ontvanger horen.
Dat lijkt mij ook de best bruikbare toepassing.Ik gebruik hem nu zelf voor de temperatuurmeting op de apparatuur (daar waar ik teveel vermogen kan trekken en spulletjes te warm kunnen worden) en dat werkt.....
Piotrek heeft eerder al eens dit artikel aangehaald waar iemand beschrijft hoe hij de temp sensor buiten de romp heeft geplaatst incl afscherming van direct zonlicht. Het is een automatische NL vertaling uit het Pools, dus niet alles is helemaal te volgen, maar ik begrijp eruit dat zonlicht en snelheid nog steeds invloed hebben op de meting en van een echt nauwkeurige statische buitentemperatuurmeting dus geen sprake is. Het plotten van de temp-hoogtekromme blijft dus van erg beperkte waarde.Meting van alleen de buitentemperatuur (net buiten de romp), daar moet ik nog eens tijd in gaan steken, of daar toegevoegde waarde uit te halen is.