Sky assistant variometer

Hello
Just relased set of corrections to version 2.29
Files and description are on variometer forum.

Also wrote short description of new Intek radios: MT-3030 and MT-5050.

Hallo,

Please explain the differences in opinion between the Intek radios you described.
Piotrek, living in Cologne, were we buy/have to buy is saying the supplied MT -3030
is the best porto available, were you are making diffeferent statements....
This is for me hard to understand; what is happening here ?

regards

Arno

Please explain the differences in opinion between the Intek radios you described.

It is too early to have opinion about all radios. The 5050 have 3 days, the 3030 received today. I can say something more about 2020 and 4040.
Both (also 3030) have identical casing. Difference is only in lenght of antenna (4040 has longer and straight, 2020 have short spiral). Also opened the casing of both radios. You can see difference:
MT_20_40.jpg

Left is MT-2020, right is MT-4040.

All is almost the same. There are smal differences in descriptions on ceramics elements (cristals and filters)- maybe some are better? Also PCB are dedicated for both types. On first look are identical, but 4040 have string "MT-4040" on copper - it also means the differences can be.
Size and weight of 2020, 3030 and 4040 are same (only other antennas). Weight (with batteries) is about 140 g.
The 5050 is much bigger (see picture on my forum), weight is 260 g (because have more and bigger batteries).

Sensitivity
I tried to measure distance of work with vario. Both radios worked good. I live in a city so it is hard to find free space to compare. Once a time going to the office taked both radios with mem, leaving working variometer at home. On dostance below have clear signal for both:
zasieg_MT-2020.jpg

When i hide against building both radios start loosing the signal in the same way - i can say: both have identical sensitivity. I can espect the 3030 will have the same. Completly don't know why 4040 cost 2 times more then 2020 or 3030 :confused:
The 5050 on first look is the new construction with bit other software. Not compared it yet. Will do it soon.
On first look is much bigger, haevier, and have potentiometer for sound volume.

Also compared sensitivity of 4040 with other, cheap Intek radios like MiniCom Duo, or SL-01D. Is noticeable bigger for about 30-50% (it works on longer distance - means is more sensitive).

Accesories
All radios have included wall charger (looks identical) and NiMh batteries (packeted 4xAAA for 2020, 3030 and 4040, also can work with separate AAA cells). The 5050 have 5x NiMH AA cells.
The cheaper radios: 2020 and 3030 have simple earphone and microfone. The earphone myst be plugged inside the ear, so is not comfortable.
The 2020 and 3030 are sold in pairs, the 4040 and 5050 as simple device.

Any more question?

Laatst bewerkt:
From Cologne I heard different stories.... How many Piotreks are invoved with the SA
I know Your story. It is very funny. :D
How many, you can check in "About" window.
Answer is: 2 Piotr'ków and 1 Pierre :-)
(In Polish language all nouns have 7 forms, and can be simple or plural) so basic name "Piotr" can have lot of forms. One of them is Piotrek.

Laatst bewerkt:
Sky Assistant

Ik heb de Sky Assistant sinds april 2008 in mijn bezit en heb meegewerkt aan de Nederlandse vertaling. Als er nog opmerkingen zijn m.b.t. de vertaling dan graag een berichtje. Ik heb de vario in mijn EasyGlider (eerste toestel) zitten en ben zeer tevreden over de resultaten. Tijdens eerdere vluchten kwam ik m.b.v. thermiek meestal niet veel hoger dan 300 meter. Het kan aan het thermisch voorjaar gelegen hebben, maar in april waren mijn eerste 4 vluchten met de Sky Assistent allemaal hoger dan 400 meter, met 540 meter als record. Erg spannend omdat de EasyGlider erg klein is op die hoogte en ik ook nog eens 2x mijn model kwijt was tijdens de vlucht... In principe kan je de variosignalen ook goed gebruiken voor een gecontroleerde daling, alhoewel dat bij mijn record vlucht even mis ging... (zie de duikvlucht in het log via de seperate link). Ik gebruik de MT4040, werkt uitstekend. Voor mij zit de meerwaarde vooral in de logger, omdat je een vlucht nog eens mooi kunt analyseren. Groeten, Rob.

Link naar mijn gelogde vluchten op het pitlab forum:
Wsparcie techniczne u¿ytkowników SkyAssistanta / Technical support for SkyAssistant users :: View topic - My first flights with the Sky Assistant

NL update voor software versie 2.29

Er is een nieuwe NL vertaling beschikbaar voor de SkyAssistant. Graag een bericht als je een op- of aanmerkingen hebt op de huidige vertaling, want ik kan deze vrij eenvoudig aanpassen.
De nieuwe NL file is te vinden op de site van Pitlab:
http://www.pitlab.pl/down/vario_nld.lng

Groeten, Rob

Voor het programma. Er zijn een paar nieuwe menu´s/schermen bijgekomen. Die zijn nu weer beschikbaar in NL i.p.v. Engels.

Skyassistant kopen

Na deze wel positieve berichten ben ik ook van plan eentje aan te schaffen.
Waar hebben jullie gekocht en hoeveel waren de eventuele verzendkosten ?

Na deze wel positieve berichten ben ik ook van plan eentje aan te schaffen.
Waar hebben jullie gekocht en hoeveel waren de eventuele verzendkosten ?

De Sky Assistant koop je rechtstreeks bij de Poolse ontwikkelaar / producent. Op volgende web site is hij te bestellen Variometer . De aangegeven prijs van de variometer is Euro 249,- en dat is inclusief transport:). Je hebt dan nog wel een ontvanger nodig van tussen de 40 en 80 euro.

Groet,

Evert.

in april waren mijn eerste 4 vluchten met de Sky Assistent allemaal hoger dan 400 meter, met 540 meter als record. Erg spannend omdat de EasyGlider erg klein is op die hoogte en ik ook nog eens 2x mijn model kwijt was tijdens de vlucht...
Ik heb juist op vakantie ook mijn easyglider goed omhoog kunnen schroeven. Ik heb de 400 meter aangetikt om de hoogtewaarschuwing eens te horen, maar hoger wilde ik echt niet gaan met de EG. Ik vond hem klein genoeg.
Mmmmm, nu moet ik ook hoger natuurlijk :puppydogeyes:....

Er zat bij mij maar 1 minuut en 25 seconden tussen het 400 meter punt en de 554 meter... best wel schrikken want na wat down trim en de beide rolroeren omhoog was er nog weinig daling te bespeuren. 1.84 m/s stijgsnelheid is niet eens zo veel als ik de parapenters mag geloven, maar een minuut later zit je model toch aanzienlijk hoger. Affijn, mooi zo´n log om het allemaal nog eens te evalueren. Dat hoogte alarm heeft de bouwer (Piotr) er op mijn verzoek ingeprogrammeerd :D
Groeten, Rob

Ik heb juist op vakantie ook mijn easyglider goed omhoog kunnen schroeven. Ik heb de 400 meter aangetikt om de hoogtewaarschuwing eens te horen, maar hoger wilde ik echt niet gaan met de EG. Ik vond hem klein genoeg.
Mmmmm, nu moet ik ook hoger natuurlijk :puppydogeyes:....

Tja, Ik zal mijn EG ook maar eens naar boven jagen en kijken hoe goed mijn ogen zijn :). Risico is wel dat je hem definitief kwijt raakt. Dat is mij al eens overkomen en ik kan je verzekeren dat het erg frustrerend is als je niets meer ziet en je op de vario hoort dat ie nog ergens in de lucht is ....:shock:)

Verderop staat een (oud) draadje hoe je een 2-assig model goed uit een thermiekbel zou kunnen laten duikelen (vliegtuig in spin brengen). Ben een beetje scepties of dat ook lukt als hij boven je zit en hem gewoon niet meer ziet :rolleyes:. Zal daar eens posten of er voor een meerassig model betere suggesties zijn.

Laatst bewerkt:
Variometer

Hallo allemaal

Ik wil me ook een variometer aanschaffen maar ik weet nog niet welke? Kunnen jullie me nog wat tips geven.
Ik heb al eens gekeken naar 2 variometers naar de SKYMELODY die kost € 175,- zonder ontvanger, ontvanger kost € 60,- dus compleet € 235,-.
En dan hebben we nog de SKY ASSISTANT en die kost € 249,- maar nu weet ik niet als dat met onvanger is?
:confused::confused::confused::confused::confused:

En dan hebben we nog de SKY ASSISTANT en die kost € 249,- maar nu weet ik niet als dat met onvanger is?
:confused::confused::confused::confused::confused:

Dat is zonder ontvanger, maar inclusief verzendkosten;). Komt dus nog een ontvanger bij van tussen de 40 en 80 euro (er zijn genoeg verschillende aanbieders van dit "standaard" type ontvanger).

Er zit wel verschil in de functionaliteit tussen de vario's die jij aangeeft. De Sky Melody geeft in de "kale" optie alleen de stijging van je vliegtuig aan.
Met modules kun je die uitbreiden voor weergave van de hoogte / boordspanning en temperatuur. Dan kun je er ook nog een datalogging module daarbij kopen, om alle vluchtgegevens vast te leggen.

Bij de Sky Assistant zit die functionaliteit standaard al op 1 printplaat, inclusief datalogging. Hij is wat duurder dan de"kale" Sky Melody versie, maar veel goedkoper dan een compleet samengestelde Sky Melody.

Het is maar wat je wilt en hoeveel geld je eraan uit wilt geven. Beide systemen geven je in ieder geval langere en hogere zweefvluchten :cool:. (Mits er :zon: is....)

Back