Sky assistant variometer

Zou wel nog eens willen vragen aan Arno888 met welke band hij het beste resultaat had ,Pmr of lpd ? (eerlijk gezegd denk ik dat je met een gewoon Pmr radiootje al voldoende hebt...)

Hi,

Ik heb hiermee nog niet geëxperimenteerd; ben meteen begonnen op een LPD kanaal. Ontvangstproblemen zijn er niet geweest tot nu toe en ik heb toch best wel een redelijk potje ver weg gevlogen (met een 5 mtr. kist)
Enige nadeel van de LPD band is dat je een vrij kanaal moet vinden. Ik had er eerst een paar, waar wat andere lieden op zaten te OH ' n............

Arno

Hallo Arno

We heben ons ook ook de sa van piotrek besteld
Ik denk dat we hem laatst deze week krijgen.
Je kent ons wel Jan en Robert (van de grenshoppers)
Mag ik nog wat vragen bij welke club vlieg je nu eigenlijk?

Mvg Robert en Jan

Laatst bewerkt:
Stroomverbruik

Nog altijd ben ik geinteresseerd in deze vario, even nog het geld bij elkaar sprokkelen... Hoe zit het trouwens met stroomverbruik?
In mijn 2 kanaals 2m zwever heb ik een ontvangerbatterij van +- 500mAh, gaat dit werken of moet dit toch echt vervangen worden? Hopelijk zitten er straks meer 30min+ vluchten aan te komen, dus een beetje sneu als ik voor mijn batterij na een half uur moet landen.

Groeten!

Het gemiddelde stroomverbruik volgens de website zou 40 mA bedragen. Hierdoor zal je vliegtijd dus iets door verkort worden, maar ook weer niet schrikbarend veel. Als de vario alleen op de accu zou staan zou hij het ruim 10 uur moeten blijven doen.
Groot voordeel van deze vario: je kan laten waarschuwen wanneer het voltage beneden een (door jou in te stellen) grenswaarde komt. Als je die grenswaarde niet te laag legt, bijv 4,5V, ben je op tijd gewaarschuwd en heb je nog even tijd om naar beneden te komen. Andere optie is natuurlijk een wat grotere ontvangeraccu te kopen.

Bedankt voor je snelle reactie!

En inderdaad, een andere ontvangerbatterij is ook geen grote moeite, maar om die passend te krijgen in de neuskegel wordt lastiger...

De sky assistant

Hallo bezitters van de sky assistant

Ik ben ook sins gisteren in bezit van de sky assistant
maar ik heb toch nog een vraag?
Ik heb het vliegtuig met vario op mijn hobbytafel liggen en hji zegt me de voltage en tempratuur maar ik heb nog niks gehoord over hoogte kan dat?:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes: :confused::confused::confused:

Mvg Robert

Heb je een kanaal dat je naar 2 kanten kan schakelen? Waarschijnlijk meldt hij dan aan de ene kant voltage en temp, aan de andere kant de hoogte en in de neutraalstand alleen de variotoon (met evt elke xx seconden de hoogte).
Dit is overigens allemaal via de software in te stellen. Wat je wanneer hoort etc etc.

Heb je een kanaal dat je naar 2 kanten kan schakelen? Waarschijnlijk meldt hij dan aan de ene kant voltage en temp, aan de andere kant de hoogte en in de neutraalstand alleen de variotoon (met evt elke xx seconden de hoogte).
Dit is overigens allemaal via de software in te stellen. Wat je wanneer hoort etc etc.

Wat ben je snel Fotor

Ik heb van alles ingestelt en ook hoogte
Kan ik dat wel thuis uitproberen

Mvg Robert

Hallo Robert, je kan de hoogte communicatie ook testen vanuit het menu: Test, Test hoogte communicatie. Als je deze optie niet ziet, dan moet je even omschakelen naar het Advanced Mode, via het Configuratie menu. Dan zie je wat meer opties van de software. Succes! Rob.

Hallo Robert, je kan de hoogte communicatie ook testen vanuit het menu: Test, Test hoogte communicatie. Als je deze optie niet ziet, dan moet je even omschakelen naar het Advanced Mode, via het Configuratie menu. Dan zie je wat meer opties van de software. Succes! Rob.

Hallo Pennock

Ik heb het geprobeert maar ik hoor niks

Heb daarjuist de skyassistant besteld.
Was ik ook eens benieuwd of jullie deze ingebouwd hebben (één of ander doosje?) of gewoon los in het toestel geplaatst hebben ?

Ik gebruik klitteband. Op de sky-assistant zit een reepje klitteband, in de vliegtuigen waarin ik de SA gebruik zit ook op strategische plaatsen wat klitteband waarop ik de SA makkelijk bevestig. SA vastplakken, stekkertje aansluiten en gaan met die banaan. Zit meer dan vast genoeg.

Ha Robert, wellicht handig om de beknopte NL handleiding even door te lezen. Hierbij een copy/paste. Ik heb de tekst vertaald uit het Engels voor de NL versie en getracht e.e.a. zo duidelijk mogelijk op te schrijven:

De logger kan via de bijgeleverde SkyAssistant software worden geconfigureerd. Kies uit het menu: “Configuratie -> Logger”. In het logger menu kunnen de meetperiode en de te loggen parameters worden ingesteld. Na een vlucht, kunnen de opgeslagen gegevens worden uitgelezen via de “Download Log” functie in het logger menu. Na de download zijn de gegevens opgeslagen in een binair bestand met de extensie .log. Voor de analyse van de verzamelde gegevens, dient het .log bestand te worden omgezet naar een een tekstbestand met de extensie .vgd via de functie “Converteer Log”. De gegevens die op deze wijze zijn verwerkt kunnen nu in grafiekvorm worden weergegeven in het hoofdvenster van het
programma. Kies uit het menu: “Bestand -> Open”.

Groeten, Rob.

[FONT='Verdana','sans-serif']Hallo,[/FONT]
[FONT='Verdana','sans-serif'] [/FONT]
[FONT='Verdana','sans-serif']Klein vraagje:[/FONT]
[FONT='Verdana','sans-serif']Als ik de vario aan zet en ga vliegen hoor ik een piep, deze is natuurlijk niet van het stijgen of dalen maar hoor deze continu.[/FONT]
[FONT='Verdana','sans-serif']Zou je deze uit kunnen zetten of kan iemand mij vertellen waar deze van is?[/FONT]
Groeten, Thijs
:proost:

Hallo,

Klein vraagje:
Als ik de vario aan zet en ga vliegen hoor ik een piep, deze is natuurlijk niet van het stijgen of dalen maar hoor deze continu.

Zou je deze uit kunnnen zetten of kan iemand mij vertellen waar deze voor is?

Groeten, Thijs

SA drift en hoogtemeting

Hallo,

Sinds enige weken en een intussen, royaal aantal vluchten, met de SA aan boord (ASW 22) is het tijd voor wat conclusies.

Het pure vario gedeelte is na enige geëxperimenteer met de settings erg goed. Ik zit vast en zeker nog niet aan het optimale maar hier ben ik toch erg tevreden over. De combinatie van de SA met als porto een Midland Alan G7 funktioneert erg goed. Verbindingsproblemen zijn er geen enkele keer geweest ondanks het feit dat ik mijn ASW (met 5 meter spw.) toch echt wel een aardig endje uit de buurt gevlogen heb :)

Over één ding ben ik echter minder te spreken en ik ben benieuwd of andere mensen dezelfde ervaring hebben als ik en dat is de hoogtemeting.
Wanneer ik de SA inschakel geeft hij meestal keurig "0" meter aan. Liggend op mijn bouwtafel (of op het veld) zit ik binnen 5 minuten (nog altijd stil liggend) al snel op een metertje of 10 ..........

Afgelopen weekend met twee hoogtemeters aan boord gevlogen . De tweede meter is een RAM3 hoogtemeter. Deze RAM3 is (ook) niet geijkt maar ik weet uit tests met andere modellen dat 50 meter hoogte gemeten met de RAM3 ook echt 50 meter zijn. (een F1A model aan een 50 meter startlijn voor de insiders)
In elk geval gaf de SA de hoogtes een beetje te enthousiast aan. Op 300 meter liep het aangegeven verschil tussen beide meters op tot wel 30 meter !
Tijdens een andere vlucht vloog ik kort boven de kist van een kollega. Zijn systeem gaf iets van 70 meter aan en de SA kwam uit op 85...........

Nou is het mij best wel duidelijk dat absolute metingen moeilijk zijn. Maar zijn hier andere SA gebruikers die deze drift (bij een stil liggende kist) of te optimistisch aangegeven hoogtes gemerkt hebben ??

Deze bevindingen heb ik al ook algemeld aan Piotrek; nou is de component die de druk opmeet temperatuurgevoelig en er zit ook een tolerantie op de elektronische komponenten maar het is toch vreemd dat een op de grond liggende kist plotsklaps op 20 meter zit....

Onder de streep betekent dit alles voor mij echter, dat de SA als vario erg goed is en het is super dat alle data weggeschreven wordt. De hoogtemeting moet op dit ogenblik echter nog met een korreltje of wat zout genomen worden. (of is dat alleen bij mijn unit ?)

Arno

Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk niet voor niets dat de picolario en de skymelody gecompenseerd zijn en geen drift vertonen. Misschien verklaart dat ook het prijsverschil?

Arno, die drift heb ik ook, ligt dus niet aan jouw exemplaar. Zoals je al schrijft is een absolute hoogtemeting niet makkelijk. Het gaat om hele kleine drukverschillen. Een drukverloopmeting (de variofunctie) lijkt me veel makkelijker nauwkeurig te krijgen dan een absolute druk(hoogte)meting.
Persoonlijk vind ik het geen probleem. Het is voor mij leuk om te weten hoe hoog ik ongeveer zit, en of dat nu 248 of 254 meter is maakt mij niet uit.

Back