Tja, wat moet ik nog zeggen? Het was inderdaad een heerlijke dag. Een kleine samenvatting met wat punten van mij.
Thuis was het prachtig weer met een mooie blauwe hemel, na Utrecht trok het wat dicht en werd het zicht steeds slechter. In Berlicum was het bij aankomst redelijk, maar het werd snel beter en uiteindelijk was het heerlijk weer om buiten te vertoeven. Wind was er niet (zelden zulke windstille dagen meegemaakt), en de grotere slepers hadden initieel moeite om met de mais aan 3 kanten van het veld op tijd stil te staan. De combinatie van geen wind, hoog mais, een niet overdreven groot veld en grotere vliegtuigen deed een aantal mensen twijfelen om te gaan vliegen. Later konden we gelukkig andersom starten en over de weg aan komen vliegen, wat het wat eenvoudiger maakte.
Tijdens mijn eerste sleep bleef de lijn aan mijn vliegtuig hangen. Landen met lijn was geen aantrekkelijke optie, maar na enige kunstvlucht lukte het uiteindelijk om in rugvlucht om de lijn te lossen. Boven het mais natuurlijk..... Een eerste zoekpoging was vruchteloos, bij een tweede werd de lijn hervonden. Helaas kreeg mijn Mentor bij de 3e sleep vibratieproblemen waardoor het slepen over was. Erg jammer, de sleepjes die ik maakte met de lichtere zwevers gingen erg goed. Op de terugweg heb ik schade opgelopen aan de Mentor. Een korte noodstop zorgde dat de lood-accu die achter de Mentor stond naar voren schoof en het hoogteroer flink beschadigde. Dat wordt waarschijnlijk aan balsa roer.
Met de Ka-7 heb ik 2 prachtige vluchten gemaakt. Ik dacht enige lichte thermiek te beleven, maar de variologs tonen dat ik in vrijwel dode lucht gevlogen heb. De audio van de vario had zeer slechte ontvangst, dus mijn ogen moesten het werk doen, maar die falen dus toch nog wel eens. Bij de 2e sleep kreeg ik commentaar van Gerben dat ik erg hoog loste, deze sleep bleek 470 meter geweest te zijn. Sorry Gerben (not). Ik heb maar 2 vluchten met de Ka-7 gemaakt, maar jongens wat een voldoening gaven ze. Ik heb genoten van zijn vliegbeeld, de stabiliteit bij het slepen (gaat perfect!), het halfvalse fluitende geluid en de perfecte landingen. Wat ben ik toch blij met dat model.
Ik liep wat te klooien met een pas nieuwe keychain cam. Het cameraatje reageerde anders dan verwacht, maar ik hoopte toch wat filmbeelden gemaakt te hebben. Thuis bleek dat het geheugenkaartje nog in de computer zat

. Sorry Sander, geen beelden van onze sleep vanaf de Mentor.
Sander, het verbaast met niet dat je het mais even geraakt hebt. Scary momentje! Zelfs bij mij aan de andere kant van het veld stond mijn hart even stil toen je binnen kwam.
De sfeer was uitzonderlijk goed. Iedereen had het naar zijn zin door het mooie weer, de locatie en de veelheid aan mooie modellen. Ik vond dat er goed gevlogen werd door iedereen, alles verliep uitstekend en er werd goed op de veiligheid gelet. En Gerben maar slepen. Wat een genot om die man onvermoeibaar aan het werk te zien met de eeuwige rust die hij uitstraalt. Bedankt Gerben.
Ik zal zo even wat videobeelden aan elkaar plakken. Ik heb mooie onboard beelden vanaf de Ka-7 en wat beelden van het vliegbedrijf.