Smit Nederland Billing Boats

bij de anker kluizen aan dek zaten afdichtingen dat was een ronde plaat met een gleuf er voor de ankerketting en twee gaten dat je ze aan dek kon vast zetten wat wij ook deden lappen in de kluisgaten doen en dan de deksel er op dat er geen water door de kluizen aan dek komt vooral in de winter maanden handig als het vriest
Dat zag er toch zo uit?
 

Bijlagen

  • 9AAA3AD5-3560-4915-B457-195A9D8C4BF8.jpeg
    9AAA3AD5-3560-4915-B457-195A9D8C4BF8.jpeg
    261,7 KB · Weergaven: 193
Met die afdekplaten zit je aardig goed Albert. Hier een plaatje van de Smit Denemarken. Zelf heb ik ze, inclusief de geleiders van dunnr RVS vulplaat gemaakt. Gr. Klaas,

smit_denemarken%20(65).jpg


20160712_090353 voordek 3.jpg
 
Albert het ziet er goed uit ook de rook uit de uitlaten toen ze een beetje op het einde liepen deze boten waren ze goed aan het roken
De jongens liepen wel eens te schelden vooral de man die de winch bediende dan sloeg de rook achter de stuurhut neer
gr Tom
Ps ik mis het geusje op het voorschip
 
Albert het ziet er goed uit ook de rook uit de uitlaten toen ze een beetje op het einde liepen deze boten waren ze goed aan het roken
De jongens liepen wel eens te schelden vooral de man die de winch bediende dan sloeg de rook achter de stuurhut neer
gr Tom
Ps ik mis het geusje op het voorschip
Tom, wat is het geusje? Oeps, heb het al gevonden. Komt nog,... En ik ga voor toch iets meer lood erbij doen, voor betere waterlijn
 

Bijlagen

  • puntvlag-geus-wimpel-geusje-geuzen_1_600x600.jpg
    puntvlag-geus-wimpel-geusje-geuzen_1_600x600.jpg
    10 KB · Weergaven: 99
Laatst bewerkt:
Die Tom zet ons wel aan het werk Albert! Wat voor brandstof stookten jullie Tom? Als je oude motoren de sporen geeft zie je vaak even blauwe rook, maar als ik me goed herinner rookten deze schepen zwart. En dat lijkt dan op (te) zware brandstof, die relatief veel hitte nodig heeft om te schoon te verbranden. Bij nadruppelende verstuivers zie je dat ook. Het laatste Bolnesje waar ik mee voer had om de koelwaterleiding een verdubbeling, waarmee de brandstof (gasolie) op weg naar de brandstofpompen werd voorverwarmd op 60°C. Ongetwijfeld zullen jullie ook zo'n voorziening hebben gehad. Inmiddels een geusje gefröbeld, dus kunnen we weer verder. Gr. Klaas.

20230505_191218.jpg
 
Laatst bewerkt:
Albert het geusje was gemakkelijk om te kijken waar de wind vandaan kwam en het was meestal een klein Smit vlaggetje of een vlaggetje van de olieboer die we kregen
Ja het roken kwam hoofd zakelijk als je naar je werk voer ging het niet hard of we lagen even te wachten en dan weer meer toeren draaien dan gingen ze wel roken vooral als je een boot onder de vaart ging vast maken dan kwam de blauwe rook en bij het vol aan trekken dan kwam de zwarte even te voorschijn maar als ze goed warm waren ging het wel
Kijk de motoren van sleepboten draaien korte tijd vol aan dat is even bij het vast maken onder de vaart en als je vast staan net je draad strak
en we stookten gewone scheep gasolie
Ik zal een foto opzoeken waar je het kan zien
We hadden ook het systeem dan kon je de motor op 800 toeren laten draaien en de spoed van de schroeven vol zetten minder herrie en minder brandstof gebruik en dat was een gewone schakelaar in de stuurhut dat systeem is later uitgevonden door een machinist eerst was het zo als het te zwaar werd met slepen moest je de spoed terug nemen om de motoren vol hun werk te laten doen ze zakten toen in toeren later met het nieuwe systeem ging dat gewoon automatisch de spoed verstelde zich dan
en de motoren bleven vol vermogen geven veel beter en je hoefde niet steeds te kijken of de toeren niet te veel zakten
 
Bedankt voor de info Tom! Een paar weken geleden een heel blik met vlaggetjes weggebracht naar het Binnenvaartmuseum in Dordt. Had van een paar vlaggetjes (Americol en Gulf) een foto moeten nemen en dan op het juiste formaat kunnen printen. Wel meer gedaan met een Caterpillar vlaggetje. Een gespiegeld exemplaar tegen de achterkant en gefixeerd met satijn vernis. Op het internet zal nog wel iets te vinden zijn. Zal aan mijn geusje nog een lijntje maken. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het geusje op internet gezocht, een foto opgezocht, in de collectie, en geprint en in folie gesealt. Op een lasdraad van 1 mm gelijmd die weer draait (met de wind mee) in een messing busje. En dankjewel Tom voor de uitleg en support.
 

Bijlagen

  • IMG_4647.jpeg
    IMG_4647.jpeg
    301,7 KB · Weergaven: 163
Heb in m'n foto mappen gekeken naar het geuzenvlaggetje maar de SMIT BELGIE, SMIT DUITSLAND, SMIT NEDERLAND hebben geen geuzenvlag erop gehad en ook geen trapje vooraan in de korte periode dat ze in Nederland gevaren hebben...
De SMIT DENEMARKEN, FINLAND, FRANKRIJK, IERLAND, RUSLAND en ZWEDEN hadden dit later wel.
Op de SMIT DENEMARKEN en SMIT ZWEDEN stond het geuzenvlaggetje zoals te zien is op de foto's op verschillende plekken...
Gr. Hans

SMIT BELGIE.jpg
SMIT DUITSLAND 1985.jpg
Smit Nederland 1984-6 bij Van der Giessen-de Noord te Krimpen a.d. IJssel.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi al die foto's Hans! In het echt waarschijnlijk een kwetsbare plek, maar bij mij is het geusje op de voorste beting geland. Gr. Klaas
 
Ik zie nu 3 X het SMIT logo als geusje voorbij komen, eigenlijk de beste keuze toch,….De plaats helemaal voorop, zo als de Denemarken ziet wel het mooiste uit,
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even in mijn foto gebeuren gezocht voor mooie foto's van de 1800 boten
het mooiste als deze boten er vol aan aan moesten trekken dan zie ze wel even roken
de eerste was genomen in de centrale geul van de Botlek naar de Laurenshaven de tweede en derde is een binnenkomer voor de Alexanderhaven dan zie je hoe laag deze boten zijn vergeleken met de zeeboot
De 210 is dat die vol vermogen aan het trekken is dan zie je dat ze even goed roken 075 en 091 dat was voor Vlaardingen rond trekken bij de VOpak je ziet ook dat de meeste boten een beetje achter over liggen dat meten wij altijd met de machinekamer deur open te doen als die naar het achterschip uit zijn eigen open ging dan lag hij te veel achter over
De laatste foto die heb ik genomen vanuit de stuurstoel van de Thamesbank dan kan je zien hoe laag deze boten waren en dat hele gekke dingen moest doen om het water over de verschansing te krijgen ik heb nooit mee gemaakt dat een 1800 boot plat ging
gr Tom
 

Bijlagen

  • 12-13-06-2006 107_bewerkt-1.jpg
    12-13-06-2006 107_bewerkt-1.jpg
    273,8 KB · Weergaven: 181
  • 15-03-2012 033.jpg
    15-03-2012 033.jpg
    262,4 KB · Weergaven: 174
  • 17-06-2007 017.jpg
    17-06-2007 017.jpg
    208,8 KB · Weergaven: 172
  • 19-10-208 210.jpg
    19-10-208 210.jpg
    162,3 KB · Weergaven: 176
  • 17-10-208 075.jpg
    17-10-208 075.jpg
    251,2 KB · Weergaven: 172
  • 17-10-208 091.jpg
    17-10-208 091.jpg
    247,5 KB · Weergaven: 182
  • 30-07-2006 001.jpg
    30-07-2006 001.jpg
    261,9 KB · Weergaven: 180
Tom, Mooie plaatjes! Die 1800-boten hebben weinig vrijboord en de sleepdraad zit vlak boven het dek. Ook het model is vrij stabiel. Heb wel eens geprobeerd door te tornen om water aan dek te krijgen, maar dat kost enige moeite. Wat je ook doet, hard varen, langzaam varen, ze trekt naast de romp wel een kuil, maar blijft vlak liggen. Mijn Bugsier 3 met dezelfde lengte maar 10 cm smaller is een vrij ranke boot en daarmee moet je echt oppassen. Ook zijn er echte van dat ontwerp plat gegaan en gezonken. Van de 1800-serie is er eentje gezonken, naar ik weet. Enig idee omtrent de oorzaak? Gr. Klaas.
 
Hallo Klaas,
Dat was de SMIT BELGIE, op 13-7-1990 gezonken na een aanvaring met de onderzeeboot U.S.S. SKIPJACK bij Cristobal, Panama.
Er is een filmfragment ervan: zinken Smit Belgie - YouTube
De SMIT BELGIE is tijdens de berging verkocht op 25-07-1990 en 30-7-1990 gelicht.
Daarna hersteld en kreeg toen kort de naam INDEPENDENCE.
Hierna werd de naam JUAN DE LADRILLEROS.

Gr. Hans

59= SMIT BELGIE 1990-07-13 Cristobal - Panama, zinkt na aanvaring onderzeeër.jpg
60= SMIT BELGIE 1990-07-13 Panama, zinkt na aanvaring U.S.S. SKIPJACK.jpg
61= SMIT BELGIE 1990-07-30 tijdens berging (verkocht 25-07-1990).jpg
62= SMIT BELGIE 1990-07-30 tijdens berging (verkocht 25-07-1990).jpg
63= SMIT BELGIE 1990-07-30 tijdens berging (verkocht 25-07-1990).jpg
64= SMIT BELGIE 1990-07-30 tijdens berging (verkocht 25-07-1990).jpg
65= INDEPENDENCE ex. SMIT BELGIE 1992-3 te Balboa.jpg
67= JUAN DE LADRILLEROS - IMO7800526 ex. SMIT BELGIE.jpg
69= JUAN DE LADRILLEROS - ex. SMIT BELGIE.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hans, Bedankt voor de aanvullende info. Had de video al eens gezien, maar de ootzaak was me ontschoten. Altijd een triest gezicht om een schip te zien zinken. 58 Jaar geleden een keer meegemaakt op het A-R kanaal. Gr. Klaas.
 
Back
Top