Smit Nederland Billing Boats

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Albert van Loon, 23 mei 2022.

  1. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Klaas als je vol aan aan het rellen was en als je nog een achterwaartse beweging had door het water en het ging hard dan kon het wel eens gebeuren dat het water op het achterschip kwam want ze graven zich wel in of als je aan het voorschip van een zeeboot hangt en je gaat achter uit en dan vol aan treken dwars konden ze lekker scheef en water over de middel bolder komen maar dan gaat je aardig scheef maar als je dan toeren terug neemt komt hij gelijk terug
    Toen ze uit kwamen waren het de boten in de Rotterdamse haven 1800 pk en zeer modern in die tijd ze hebben toen met veel transporten deel genomen de tunnel stukken en metro stukken vanaf de oude Maas naar Rotterdam door de Botlek brug dat moest altijd in een keer goed gaan
    En je ziet ze nog in het buitenland varen zelfs nog op zee het leuke was toen ik in de aflos zat en je stapte van een Zweden naar de Frankrijk de zelfde romp het zelfde type boot maar meer meer Pk's als je daar vol aan aan het trekken was dan hoorde de motoren gewoon fluiten van de turbo die ze hadden
    Kijk als ze met de losse boot vol aan voeren moest je toch altijd op passen voor de golven die ze trokken vooral in de zomer maanden als er jachten op het water voeren alleen was het jammer dat het behoorlijke herrie was in de stuurhut en dat is gewoon afgelopen bij de nieuwe boten dat verschil kun je niet meer vergelijken
    Gr Tom
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor je antwoord Tom! Ergens staat me bij dat die 1800 PK opgevoerd zijn naar 2400. Weet niet meer waar ik dat heb opgepikt. Of had de Frankrijk alleen maar 2400 PK? Je ziet het; vragen zat. Moest het destijds doen met 250 blikken Bolnes-paardjes. Gr. Klaas.
     
  3. ShabaF117

    ShabaF117

    Lid geworden:
    9 mei 2020
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Zuid Holland
    Vond het leuk om de bouwer vandaag te ontmoeten en te spreken
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik heb in het begin van mijn carriere nog heel vaak met de 'landen-boten' mogen werken...mooi hoor!

    1 van mijn examenreizen was van ebbe maar shell32 in de 2de Pet met de Ierland er achter en die heerlijke Buizerd voor
    Afbeelding 035.jpg Afbeelding 029.jpg Afbeelding 023.jpg

    Tegen de tijd dat ik ze weer wat groter mocht varen waren de landen-boten inmiddels weg dus de wat zwaardere aanpasreizen heb ik er nooit mee mogen doen. Het waren wel heerlijke schepen met ervaren kapiteins die er echt wel alles uit wisten te halen maar met de schaalvergroting in de scheepvaart werden ze qua vermogen te marginaal.
     
    Albert van Loon, Jaap Smith en k-k vinden dit leuk.
  5. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik heb een aantal foto's gekregen van Paul de Lange van de werkschepen dag
    Wie alle foto's wil hebben van deze dag even een berichtje sturen
    gr Tom
     

    Bijgevoegde bestanden:

    RenéH, patrick_wit, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooie plaatjes Tom, net echt! Gr. Klaas.
     
    patrick_wit vindt dit leuk.
  7. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik ben er zelf niet bij geweest maar het was mooi weer en mooie schepen zo vind ik de smit africa ook een mooi model
    En ik zag dat ook mijn laatste boot de Thamesbank nu vaart
    Een hele mooie foto is de Ierland van boven genomen
    gr Tom
     

    Bijgevoegde bestanden:

    patrick_wit, k-k en Albert van Loon vinden dit leuk.
  8. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Het zijn inderdaad hele mooie modellen, en heel goed gefotografeerd. Die modelbouwclub SMG IJmond heeft ook een toplocatie om te varen, met al die steigers. Ik volg hun op facebook.
    Wat mij ook opvalt dat er veel modellen rondvaren, die niet als model te koop zijn in de bekende model verkoop merken.
    Mooi werk leveren die mannen aldaar,....
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tom, Zelf vond ik de Smithbank een van de mooiere sleepboten. Geen idee hoe die in de praktijk voldeed. Met de slepers van nu heb ik niet meer zoveel. Knappe techniek, maar voor mij zit er geen lijn in. Begrijpelijk dat een sleepboot functioneel moet zijn en dat je met de steeds groter wordende schepen meer kracht moet kunnen ontwikkelen. Om van tekening te kunnen bouwen is er veel kennis nodig, maar heeft een grotere uitdaging dan een bouwdoos. Kost ook een hoop uitzoekwerk, maar met het internet en de juiste zoektermen kom je een heel eind. En al bouwende bedenk je terplekke een oplossing. Ook heeft het bijhouden van een bouwverslag een hoop advies opgeleverd. Ben ik nog steeds dankbaar voor. Ook de mensen die reageren kost het tijd. Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  10. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Kijk mijn mooiste boot vond ik de Varnebank een Voith boot die kon je niet vergelijken met de Thamesbank of een 1800 boot het waren 3 verschillende type boten alleen al het gewicht van de boten was een groot verschil
    de Varnebank had een mooie lijn van bouw de Thamesbank was een romp met een opbouw vierkant overal gemakkelijk bij komen goed te bemannen met 3 man en dat zijn tegenwoordig alle haven boten en dan de kracht die ze moeten hebben voor een havenboot is 10.000 pk haast normaal geworden en dat gaat dadelijk nog verder
    Op de meeste haven boten vaar je met 3 man maar alles wordt wel zwaarder het sleep gerei je moet gewoon oppassen voor je eigen en zoveel mogelijk met de winch uit de bergruimte trekken
    Wat ik wel vind van de model schepen net als de Afrika en Thamesbank dat je moeilijk een bouw tek te pakken kan krijgen ik weet wel van de 1800 boten kon ik deze op kantoor te pakken krijgen maar van de Thamesbank ging het heel moeilijk
    Ik weet nog dat er aan mij gevraagd werd uit Duitsland kan jij aan de tek komen van de Taklift 4 die was net nieuw via via kon ik deze te pakken krijgen
    Bij Damen behoeft je het niet te proberen kan je de folder te pakken krijgen maar dat is wel te begrijpen want ze maken gewoon na in een bepaald land
    Toen ik op de Varnebank zat kwam er een zekere Jan aan boord en die heeft hem toen nagebouwd maar ook met behulp van mensen op kantoor die het leuk vonden om te helpen ik heb toen foto's van hem gezien op dit Form ook een mooi schip
    kijk ik heb er geen geduld voor en daar heb ik bewondering voor .
     
    k-k en Albert van Loon vinden dit leuk.
  11. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Vanmorgen naar de vijver van de modelbouwclub Mbczl.nl in Stein geweest. Ik mocht 2 bakken (van een ander lid) op sleep testen. Dat was leuk en lastig op stromend water, en de wind. Verder heb ik de tekening (Astroloog) ontvangen van modelbouwtekeningen,nl voor mijn volgende project, de STEENBANK. Deze museumsleper heb ik nu voor de 3e keer op mee gevaren, deze keer bij de opening van het vaar seizoen Maassluis vorig weekend. Foto’s gemaakt. Dus kan weer voorruit komende winter. Zal ook op het forum posten tegen die tijd.
    Graag wil ik ook iedereen bedanken die respons en feedback heeft gegeven op de bouw van de SMIT tot nog toe. Heb er met veel plezier aan gewerkt (en nog steeds)
    Groet, Albert
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Het was leuk om ditverslag te volgen en af en toe wat commentaar te geven. Alle info heeft voor mijn Smit Finland ook weer een paar extra's opgeleverd. Succes met het vervolg en het nieuwe model. Wordt die geheel vanaf tekening gebouwd? Gr. Klaas.
     
  13. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Tja, daar ben ik nog niet uit, wat ik ga doen. De Banckert van BillingBoats heeft dezelfde romp in schaal 1:50 60 cm. Deze bouwdoos heb ik al 2e hands opgekocht. Dan probeer ik de opbouw naar de STEENBANK te maken. Maar nu ik de tekeningen heb, wil ik kijken of ik dit ergens kan laten vergroten naar 1:33 Dan wordt het 90 cm lang, en dan volledig van hout. Dat heeft eigenlijk mijn voorkeur.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wordt het een vaarboot of een statisch model Albert? Voor een varend schip prefereer ik een kunststof romp. Water-en stootbestendig. Mijn tankertje is met haar balsaromp erg stootgevoelig. Gauw deukjes, maar ze is van 1962, dus toch een taaie. Het sterkst is mijn coastertje, die een romp heeft van epoxy met 3 lagen keperdoek. Is rond een plug gevormd, waardoor veel ruimte. Kijk maar in het verslag of deze manier van bouwen je aanspreekt. In ieder geval succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/#post-3617048
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  15. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Albert ik zal het missen maar het was leuk om aanwijzingen te geven en dat doet ik nu weer
    Als je zo gaat slepen op het filmpje dan zie je dat de twee bakken gaan slingeren dat is niet lekker varen kijk wat gebeurd er nu de bak neemt een slinger als hij op een bepaalde hoogte zit krijg hij van de sleepboot een slinger terug en dat gaat steeds verder naar buiten slingeren
    Dat vang je op om een spruit stuk te gebruiken dat zijn twee draden van de buiten bolders van de bak die gaan naar een punt toe in de punt zit een sluiting daar wordt de sleepdraad aan vast gemaakt als de bak een slinger gaat maken wordt die opgevangen door de draad waar de bak heen gaat de bak blijft altijd beter volgen
    Ik zal een paar foto's opzoeken hoe het zit
    gr Tom
     
    Albert van Loon, Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  16. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    hier een paar foto's hoe een spruit vast zit aan de bak
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Albert van Loon en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  17. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Altijd een varend model, en een mooi verslag van je coaster. Heb weer wat bij geleerd hoe je de romp gemaakt hebt. Goed idee.
     
    k-k vindt dit leuk.
  18. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Dankjewel Tom, voor de uitleg. Ik ga het Zondag A.s. bij de clubvaardag doorgeven aan de eigenaar van de bakken. Misschien maakt ik er zelf nog eens 1. Dan meer zoals de Taklift 4. Met een flinke kraan erop. Nog wensen genoeg,…
     
  19. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Vaardag gehad en een sleep op de juiste manier aan de haak Tom,
     
    k-k en Herby63 vinden dit leuk.
  20. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert

Deel Deze Pagina