Smit Nederland Billing Boats

Klaas als je vol aan aan het rellen was en als je nog een achterwaartse beweging had door het water en het ging hard dan kon het wel eens gebeuren dat het water op het achterschip kwam want ze graven zich wel in of als je aan het voorschip van een zeeboot hangt en je gaat achter uit en dan vol aan treken dwars konden ze lekker scheef en water over de middel bolder komen maar dan gaat je aardig scheef maar als je dan toeren terug neemt komt hij gelijk terug
Toen ze uit kwamen waren het de boten in de Rotterdamse haven 1800 pk en zeer modern in die tijd ze hebben toen met veel transporten deel genomen de tunnel stukken en metro stukken vanaf de oude Maas naar Rotterdam door de Botlek brug dat moest altijd in een keer goed gaan
En je ziet ze nog in het buitenland varen zelfs nog op zee het leuke was toen ik in de aflos zat en je stapte van een Zweden naar de Frankrijk de zelfde romp het zelfde type boot maar meer meer Pk's als je daar vol aan aan het trekken was dan hoorde de motoren gewoon fluiten van de turbo die ze hadden
Kijk als ze met de losse boot vol aan voeren moest je toch altijd op passen voor de golven die ze trokken vooral in de zomer maanden als er jachten op het water voeren alleen was het jammer dat het behoorlijke herrie was in de stuurhut en dat is gewoon afgelopen bij de nieuwe boten dat verschil kun je niet meer vergelijken
Gr Tom
 
Bedankt voor je antwoord Tom! Ergens staat me bij dat die 1800 PK opgevoerd zijn naar 2400. Weet niet meer waar ik dat heb opgepikt. Of had de Frankrijk alleen maar 2400 PK? Je ziet het; vragen zat. Moest het destijds doen met 250 blikken Bolnes-paardjes. Gr. Klaas.
 
Ik heb in het begin van mijn carriere nog heel vaak met de 'landen-boten' mogen werken...mooi hoor!

1 van mijn examenreizen was van ebbe maar shell32 in de 2de Pet met de Ierland er achter en die heerlijke Buizerd voor
Afbeelding 035.jpg
Afbeelding 029.jpg
Afbeelding 023.jpg


Tegen de tijd dat ik ze weer wat groter mocht varen waren de landen-boten inmiddels weg dus de wat zwaardere aanpasreizen heb ik er nooit mee mogen doen. Het waren wel heerlijke schepen met ervaren kapiteins die er echt wel alles uit wisten te halen maar met de schaalvergroting in de scheepvaart werden ze qua vermogen te marginaal.
 
Ik heb een aantal foto's gekregen van Paul de Lange van de werkschepen dag
Wie alle foto's wil hebben van deze dag even een berichtje sturen
gr Tom
 

Bijlagen

  • 347118593_127517330334454_6330023640702282046_n.jpg
    347118593_127517330334454_6330023640702282046_n.jpg
    247,3 KB · Weergaven: 328
  • 347236310_1096560051734729_236837309804869663_n.jpg
    347236310_1096560051734729_236837309804869663_n.jpg
    199,2 KB · Weergaven: 319
  • 347240117_175034411865062_7004535958436015104_n.jpg
    347240117_175034411865062_7004535958436015104_n.jpg
    222,9 KB · Weergaven: 311
  • 347236310_1096560051734729_236837309804869663_n.jpg
    347236310_1096560051734729_236837309804869663_n.jpg
    199,2 KB · Weergaven: 300
  • 347249897_269593072133426_583240958148321952_n.jpg
    347249897_269593072133426_583240958148321952_n.jpg
    141,5 KB · Weergaven: 315
  • 347260397_691147839437090_358903554392446102_n (1).jpg
    347260397_691147839437090_358903554392446102_n (1).jpg
    256 KB · Weergaven: 313
  • 347409503_267585588978312_1334766125943072351_n.jpg
    347409503_267585588978312_1334766125943072351_n.jpg
    233,3 KB · Weergaven: 305
  • 347423241_991590461857227_1882824344301649120_n.jpg
    347423241_991590461857227_1882824344301649120_n.jpg
    233,5 KB · Weergaven: 304
  • 347423490_1343458456381991_5411549955495605890_n.jpg
    347423490_1343458456381991_5411549955495605890_n.jpg
    208 KB · Weergaven: 305
  • 347778357_997662471642078_8997823145957573923_n.jpg
    347778357_997662471642078_8997823145957573923_n.jpg
    268,1 KB · Weergaven: 310
Ik ben er zelf niet bij geweest maar het was mooi weer en mooie schepen zo vind ik de smit africa ook een mooi model
En ik zag dat ook mijn laatste boot de Thamesbank nu vaart
Een hele mooie foto is de Ierland van boven genomen
gr Tom
 

Bijlagen

  • 347428747_266599789151709_6384510874104095627_n.jpg
    347428747_266599789151709_6384510874104095627_n.jpg
    268,1 KB · Weergaven: 239
  • 347605295_802158464819304_3965924518982857663_n.jpg
    347605295_802158464819304_3965924518982857663_n.jpg
    218,4 KB · Weergaven: 253
  • 348451274_6198731490206823_2973278084342754166_n.jpg
    348451274_6198731490206823_2973278084342754166_n.jpg
    262,6 KB · Weergaven: 258
Het zijn inderdaad hele mooie modellen, en heel goed gefotografeerd. Die modelbouwclub SMG IJmond heeft ook een toplocatie om te varen, met al die steigers. Ik volg hun op facebook.
Wat mij ook opvalt dat er veel modellen rondvaren, die niet als model te koop zijn in de bekende model verkoop merken.
Mooi werk leveren die mannen aldaar,....
 
Tom, Zelf vond ik de Smithbank een van de mooiere sleepboten. Geen idee hoe die in de praktijk voldeed. Met de slepers van nu heb ik niet meer zoveel. Knappe techniek, maar voor mij zit er geen lijn in. Begrijpelijk dat een sleepboot functioneel moet zijn en dat je met de steeds groter wordende schepen meer kracht moet kunnen ontwikkelen. Om van tekening te kunnen bouwen is er veel kennis nodig, maar heeft een grotere uitdaging dan een bouwdoos. Kost ook een hoop uitzoekwerk, maar met het internet en de juiste zoektermen kom je een heel eind. En al bouwende bedenk je terplekke een oplossing. Ook heeft het bijhouden van een bouwverslag een hoop advies opgeleverd. Ben ik nog steeds dankbaar voor. Ook de mensen die reageren kost het tijd. Gr. Klaas.
 
Kijk mijn mooiste boot vond ik de Varnebank een Voith boot die kon je niet vergelijken met de Thamesbank of een 1800 boot het waren 3 verschillende type boten alleen al het gewicht van de boten was een groot verschil
de Varnebank had een mooie lijn van bouw de Thamesbank was een romp met een opbouw vierkant overal gemakkelijk bij komen goed te bemannen met 3 man en dat zijn tegenwoordig alle haven boten en dan de kracht die ze moeten hebben voor een havenboot is 10.000 pk haast normaal geworden en dat gaat dadelijk nog verder
Op de meeste haven boten vaar je met 3 man maar alles wordt wel zwaarder het sleep gerei je moet gewoon oppassen voor je eigen en zoveel mogelijk met de winch uit de bergruimte trekken
Wat ik wel vind van de model schepen net als de Afrika en Thamesbank dat je moeilijk een bouw tek te pakken kan krijgen ik weet wel van de 1800 boten kon ik deze op kantoor te pakken krijgen maar van de Thamesbank ging het heel moeilijk
Ik weet nog dat er aan mij gevraagd werd uit Duitsland kan jij aan de tek komen van de Taklift 4 die was net nieuw via via kon ik deze te pakken krijgen
Bij Damen behoeft je het niet te proberen kan je de folder te pakken krijgen maar dat is wel te begrijpen want ze maken gewoon na in een bepaald land
Toen ik op de Varnebank zat kwam er een zekere Jan aan boord en die heeft hem toen nagebouwd maar ook met behulp van mensen op kantoor die het leuk vonden om te helpen ik heb toen foto's van hem gezien op dit Form ook een mooi schip
kijk ik heb er geen geduld voor en daar heb ik bewondering voor .
 
Vanmorgen naar de vijver van de modelbouwclub Mbczl.nl in Stein geweest. Ik mocht 2 bakken (van een ander lid) op sleep testen. Dat was leuk en lastig op stromend water, en de wind. Verder heb ik de tekening (Astroloog) ontvangen van modelbouwtekeningen,nl voor mijn volgende project, de STEENBANK. Deze museumsleper heb ik nu voor de 3e keer op mee gevaren, deze keer bij de opening van het vaar seizoen Maassluis vorig weekend. Foto’s gemaakt. Dus kan weer voorruit komende winter. Zal ook op het forum posten tegen die tijd.
Graag wil ik ook iedereen bedanken die respons en feedback heeft gegeven op de bouw van de SMIT tot nog toe. Heb er met veel plezier aan gewerkt (en nog steeds)
Groet, Albert
 
Albert, Het was leuk om ditverslag te volgen en af en toe wat commentaar te geven. Alle info heeft voor mijn Smit Finland ook weer een paar extra's opgeleverd. Succes met het vervolg en het nieuwe model. Wordt die geheel vanaf tekening gebouwd? Gr. Klaas.
 
Albert, Het was leuk om ditverslag te volgen en af en toe wat commentaar te geven. Alle info heeft voor mijn Smit Finland ook weer een paar extra's opgeleverd. Succes met het vervolg en het nieuwe model. Wordt die geheel vanaf tekening gebouwd? Gr. Klaas.
Tja, daar ben ik nog niet uit, wat ik ga doen. De Banckert van BillingBoats heeft dezelfde romp in schaal 1:50 60 cm. Deze bouwdoos heb ik al 2e hands opgekocht. Dan probeer ik de opbouw naar de STEENBANK te maken. Maar nu ik de tekeningen heb, wil ik kijken of ik dit ergens kan laten vergroten naar 1:33 Dan wordt het 90 cm lang, en dan volledig van hout. Dat heeft eigenlijk mijn voorkeur.
 
Wordt het een vaarboot of een statisch model Albert? Voor een varend schip prefereer ik een kunststof romp. Water-en stootbestendig. Mijn tankertje is met haar balsaromp erg stootgevoelig. Gauw deukjes, maar ze is van 1962, dus toch een taaie. Het sterkst is mijn coastertje, die een romp heeft van epoxy met 3 lagen keperdoek. Is rond een plug gevormd, waardoor veel ruimte. Kijk maar in het verslag of deze manier van bouwen je aanspreekt. In ieder geval succes ermee! Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/#post-3617048
 
Albert ik zal het missen maar het was leuk om aanwijzingen te geven en dat doet ik nu weer
Als je zo gaat slepen op het filmpje dan zie je dat de twee bakken gaan slingeren dat is niet lekker varen kijk wat gebeurd er nu de bak neemt een slinger als hij op een bepaalde hoogte zit krijg hij van de sleepboot een slinger terug en dat gaat steeds verder naar buiten slingeren
Dat vang je op om een spruit stuk te gebruiken dat zijn twee draden van de buiten bolders van de bak die gaan naar een punt toe in de punt zit een sluiting daar wordt de sleepdraad aan vast gemaakt als de bak een slinger gaat maken wordt die opgevangen door de draad waar de bak heen gaat de bak blijft altijd beter volgen
Ik zal een paar foto's opzoeken hoe het zit
gr Tom
 
Wordt het een vaarboot of een statisch model Albert? Voor een varend schip prefereer ik een kunststof romp. Water-en stootbestendig. Mijn tankertje is met haar balsaromp erg stootgevoelig. Gauw deukjes, maar ze is van 1962, dus toch een taaie. Het sterkst is mijn coastertje, die een romp heeft van epoxy met 3 lagen keperdoek. Is rond een plug gevormd, waardoor veel ruimte. Kijk maar in het verslag of deze manier van bouwen je aanspreekt. In ieder geval succes ermee! Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/#post-3617048
Altijd een varend model, en een mooi verslag van je coaster. Heb weer wat bij geleerd hoe je de romp gemaakt hebt. Goed idee.
 
  • Like
Reactions: k-k
Back
Top