Smit Nederland Billing Boats

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Albert van Loon, 23 mei 2022.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Levert toch weer een mooi stel detailfoto's op. Bedankt Bert! Dat het ventilatiekokers waren was me wel duidelijk, En uiteraard sluit je die bij brand om de toevoer van zuurstof te voorkomen. Maar onder zeeklasse moet een schip tot op zekere hoogte boven de waterlijn waterdicht zijn. Die luiken boven de winch kun je wel sluiten, maar dan houden de motoren er ook mee op. Welt er opeen s de vraag op of je ook binnendoor naarde machinekamer kon. Neem aan dat het luik in de vloer van de stuurhut ook alleen op zee dienst deed. Weet Tom hierover nog iets aan te vullen? Deze discussie had ik 12 of 13 jaar eerder moeten voeren. Dan had ik de bouw van mijn "jacht" heel anders aangepakt. NIet dat ik er me nu aan stoor, maar voel me zachtjesaan te oud om het scheepje een diepgaande refit te gaan geven. Misschien vanavond nog een uurtje varen. Net terug van een week Hollandscheveld. Dicht bij Emmen, maar we waren lekker lui. Ook geen bootje mee deze keer. Zag wel dat ze bij brug 4 aan het Linthorst Homankanaal een mooi plekje hebben gemaakt om een bootje uit te laten. In 1954 losten we daar turf. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  2. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Klaas,

    Denk dat in de stuurhut de binnentrap toch wel vaak gebruikt zal zijn omdat beneden het toilet en douche ruimte was, heb hiervan foto's.
    Maar daarover zal Tom meer over weten dan ik.....
    groetjes: Hans

    p1212051.jpg
    smit_denemarken%20(83).jpg
    IMG_0806.JPG
    IMG_0807.JPG
    IMG_0808.JPG
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2022
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor de info en plaatjes Hans. Eens kijken of we Tom op zijn "praatstoel" kunnen krijgen. Varen niets meer van gekomen. Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  4. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hallo Klaas,

    Heb nog wat meer info voor je over de vraag of je binnendoor ook naar de machinekamer kon komen....
    IMG_0440.JPG

    Ja, onderaan de trap vanuit de stuurhut is in de tussenwand aan stuurboordzijde rechts een deur naar de machinekamer.

    Naamloos.jpg

    Deze deur heb ik op m'n model van de SMIT NEDERLAND ook gemaakt.
    P1041386 - 05-08-2019 13.57.JPG

    Hal vanaf buiten gefot.jpg

    Foto vanaf stuurboordzijde naar het bemanningsverblijf...
    De trap rechts naar beneden gaat naar de slaapplekken van de bemanning.

    Kapt hut
    Kapt hut 01.jpg

    Kapt hut 02.jpg


    Stuurmans hut 01.jpg

    Stuurmans hut 01.jpg

    groetjes: Hans
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2022
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt voor de plaatjes Hans! En Albert maar denken; Hoe krijg ik dat allemaal voor elkaar in 1:33. Maar het gaat allemaal wel veel meer leven voor je. Helemaal als je vanaf je geboorte tot aan je 27e op verschillende schepen hebt gewoond. Was afgelopen week in Dedemsvaart nog even op een scheepje vergelijkbaar met die waarop ik de eerste 10 jaar heb gewoond. En wel leuk om de gids uit te leggen hoe wij vroeger vanaf het achterdek de motor in de opduwer bedienden. Dubbel touwtje aan het gas, dubbel touwtje aan de versnellingspook en een enkel touw aan de koppeling. De motor in de opduwer kwam uit een A-Ford. Toen deden we dus al aan duwvaart. En excuses voor de afzwaaier Albert. Als het je stoort poets het dan maar weer weg. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2022
    Albert van Loon en HANS BERTING vinden dit leuk.
  6. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ja ik ben wel met pensioen maar had een aantal vergaderingen
    Het grootte luik is van de badruimte daar staat en ventilator achter die het er uit blaast het kleine luikje is een inlaat voor het verblijf in de gang
    In het begin waren ze wit en de roosterwerk zwart de luikjes ook wit maar later werd dat anders geregeld toen moesten alle luiken als er brand was rood worden beter herkenbaar als er wat gebeurde voor de stuurhut zat er ook een dat was een aanzuig voor de hutten als er water overkwam werd deze dicht gedaan
    op het achter dek bij de winch twee roosters lucht in laat voor de machine kamer en in de schoorstenen ook luikjes lucht inlaat machine kamer
    Als je de Tek ziet van de messroom daar ziet je een ganglopen naar BB buiten deur dat schot hebben ze weg gehaald toen deze boten in de weekdienst gingen varen om meer ruimte te krijgen de deur is blijven zitten op die plaats kwam een extra vrieskast te staan en een kast voor spullen in te doen en tv het gaf toen wel meer ruimte

    Je kan de boten niet vergelijken met de Japan/Polen typen en helemaal niet met de Portugal type de laatste was veel kleiner daar moest je altijd oppassen als je daar op voer dat de regelateurs van de motoren wel goed stonden want deze stonden schuin naar achterover als je de op nu zetten dan stonden ze altijd op vooruit en de verstelbare schroeven pakten veel sneller op
    In het begin gingen ze nogal scheef als je voor een zeeboot er dwars op moest later is er op het achterdek een rails gemaakt met sleepoog die van SB naar BB kon de boot lag toen gelijk stabieler
    Polen Japan waren fijne boten de Polen is toen naar Eerland gegaan voor buiten reizen daar zie je ook dat de sleepdraad door een gat overboord ging dat is gedaan dat anders de sleepdraad in de zijkant viel als ze op zee zaten
    anders ging deze niet gemakkelijk naar de andere kant over het achter dek
     
    Albert van Loon en HANS BERTING vinden dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Tom, Bedankt voor de aanvullende informatie. Ook een pensionado kan het af en toe druk hebben. Beter dan niets om handen. Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  8. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Maassluis
    Ps...dit klopt niet helemaal.
    Polen Japan waren fijne boten de Polen is toen naar Eerland gegaan voor buiten reizen daar zie je ook dat de sleepdraad door een gat overboord ging dat is gedaan dat anders de sleepdraad in de zijkant viel als ze op zee zaten
    anders ging deze niet gemakkelijk naar de andere kant over het achter dek

    De Smit Polen is naar Smit Transport gegaan.En dus niet naar Eerland.
    Het gat achterin de kont met het kleine rolletje.Is er in gemaakt om ankerwerk te doen voor de taklift 7.
    Voor een karwei in Jemen.
    Om er voor te zorgen op zee dat de draad niet in de zij viel.Zat er achter op dek een oog.Waar we een stoottouw op vasten zetten. Die met een sluiting vast zat op de sleep draad.
    Als we de sleep draad binnen gingen halen.Eerst twee pennen in de achter verschansing.Waar de sleepdraad tussen kwam te liggen.En daarna stoot touw en kapotjes verwijderen.En dan de sleepdraad binnen halen.

    Mvg ronald (oud machinist van de smit polen in de tijd van smit transport)
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  9. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik zeg niet dat het type Polen /Japan slecht waren
    de Portugal type waren in het begin geen fijne boten later toen de sleepoog op een rails werd gezet dat ze naar de Sb en BB kon was het veel beter deze type was ook smaller dan de andere type boten
    Je kon deze drie type boten niet vergelijken met de 1800 type kon je veel meer uithalen dan b.v de Japen /Polen deze waren veel hoger en in Rotterdam zijn ze wel eens op hun kant gegaan
    Kijk elke boot heeft zijn eigen karakter
     
    Ronaldp, k-k en HANS BERTING vinden dit leuk.
  10. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Een SMIT bouwen, dan ook maar de geschiedenis erbij,... 2e hands boek gevonden. De eerste (stoom) sleper komt uit 1802.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  11. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    als je op boekenmarkten loopt dan kom je nog wel een grootaantal boeken tegen
    Afgelopen zaterdag nog The Port of Rotterdam gekocht uit 1984 voor 5 euro ook kom je nog wel eens tegen 150 Smit deel 1 /2
    Er zijn ook wel eens boekjes verschenen De Sleepboten van door J.O.Bijl uitgave van: Stichting Tot Behoud van Stoomvaartuigen en Motorsleepboten B.A.S.M postbus 150 1530 Ad Wormer of die nog bestaat weet ik niet
    zij schreven veel boekjes over bepaalde sleepdiensten
    Lekko is ook een beroemd blad geweest ze zijn nu op het internet bezig Sleep en Duwvaart en natuurlijk de site van Tugspotters daar heb ik zelf ook veel foto's aan geleverd toen ik nog aan boord zat
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jammer dat de database met foto's bij Tugspotters verdwenen is. Stonden mooie foto's in. Of kijk ik verkeerd Tom? Zachtjesaan krijg ik wel het gevoel dat het bijhouden van zo'n bestand steeds meer moeite kost. De plaatjes is denk ik niet zon probleem, maar de technische gegevens wel. En de mensen die op die oudere schepen hebben gevaren worden steeds zeldzamer. Maar dat speelt in het dagelijkse leven ook. Vaak denk je bij het overlijden van familie en vrienden. Nu kan ik daar niet meer terecht met vragen. Dan zelf er maar een draai aan geven, of de vraag hier, of op een ander forum neerleggen. Vaak is men wel behulpzaam. Gr. Klaas.
     
  13. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Eerste test aansluiting met de Cti THOR24HF-1 regelaar, even spannend met deze regelaar. Toch 85,-€. Maar moet zeggen. Zonder verder iets van instellingen te doen in de zender. Vooruit 1 motor linksom, de 2e motor rechtsom. Achteruit draaien ze tegenovergesteld. Prima dus. En met de stick links kleine beweging, draait 1 motor, verder links komt 2e motor ook bij. Zo ook rechts. Daarna heb ik de motoren in de zender op 50% gezet. Veel power! ( MJJ 775 DC-motor 12 V, 10.000 tpm, kogellagers, 150Watt)
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2022
  14. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    Ik weet niet welke kant ze opdraaien maar vooruit moeten ze naar binnen draaien dat is gedaan dat ze het water beter aanzuigen van buiten kant schip
    Als je de schroeven naar buiten draaien zuigen ze het water als ze vol aan trekken van elkaar weg dat geeft trillingen vooral als je geen vaart loopt
    In het echt draaien de motoren altijd een zelfde kant op als je vooruit wil gaan de schroeven de stand veranderen en als je achter uit wil veranderd de stand van de schroeven
    Ik denk dat het bij een model boot niet zo veel zou uitmaken dat je met vaste schroeven vaart
     
    HANS BERTING en Albert van Loon vinden dit leuk.
  15. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Dankje Tom, als het ingebouwd is, draaien de schroeven naar binnen, daar let ik op. Anders draai ik de plus en min om op de motor. En verstelbare schroeven bestaan in de modelbouw niet, wordt vervolgt,....
     
    HANS BERTING vindt dit leuk.
  16. HANS BERTING

    HANS BERTING

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Emmen - Drenthe
    Hierbij 2 foto's van m'n SMIT NEDERLAND met de schroeven naar binnen draaiend.....

    SMIT NEDERLAND  schroeven naar binnen draaiend.jpg SMIT NEDERLAND schroeven naar binnen draaiend.jpg

    groetjes: Hans
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hier idem dito, inmiddels met anodes.Gr. Klaas..


    20220707_114523.jpg
     
    Laatst bewerkt: 7 jul 2022
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een paar dagen geleden in het Zwanenmeer gevaren. Mijn broer nam een leuke foto. Gr. Klaas.

    20220706_235043.jpg
     
    HANS BERTING en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  19. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Schitterende foto Klaas!
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een aantal jaren (2018) geleden bijna op dezelde plek. Zou haast zeggen: Zoek de verschillen. Gr. Klaas.

    FinlandIMG_3329a.jpg
     
    HANS BERTING en Herby63 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina