Hallo Klaas,
Tijdens een modelbouwtentoonstelling in het militaire luchtvaart museum Soesterberg in 1998 zag ik daar o.a. een heel mooi model van een SMIT NEDERLAND staan van zink en koper in de schaal 1/25 en woog 25 kg....
Ook de stuurhut was heel mooi gedetailleerd en heb met de bouwer erover gepraat en ben zo wat meer erover te weten gekomen.
Kwam toen te weten dat zo'n model in de schaal 1/33 als BB bouwdoos te koop was en zo'n SMIT sleepboot wilde ik tzt heel graag gaan bouwen

In deze grotere schaal kon ik wat beter details erop maken dan op de ZWARTE ZEE een oudere bouwdoos nog geheel van hout ook van BB in een kleinere schaal waar ik op dat moment nog aan bezig was...
Er was een kennis van hem op zo'n sleepboot geweest, dacht de SMIT RUSLAND, en had daar foto's gemaakt en zodoende een mooie detaillering kunnen maken.
Kreeg korte tijd later van degene die erop was geweest een paar A4's toegezonden met meerdere foto's van o.a de stuurhut waar ik heel veel aan had en was hier echt blij mee en zou een goed hulpmiddel zijn als ik tzt zo'n bouwdoos zou hebben...
Wat later is deze bouwdoos dus gekocht....

De houtkwaliteit was bij mij ook niet best maar de onderdelen in de triplexplaatjes waren wel gelaserd.
Toen ik in 2006 eraan begon te bouwen wist ik er echt nog bijna niets over en bouwde dus volgens de BB beschrijving waarin weinig details stonden.
Op de vloer van de stuurhut aan de stuurboord/achterkant was een leeg stuk waar op de gekregen foto's te zien was dat er een luik en trap zat dus dat ben ik ook zo gaan proberen te maken.
Toen het internet erbij kwam kwam ik steeds meer erover te weten en vooral ook op het Modelbouwforum.
Als ik toen had geweten met wat ik nu meer erover weet was ik heel anders begonnen en had ik minder dingen later weer veranderd...
Dan had ik niet de SMIT NEDERLAND gebouwd maar de SMIT ZWEDEN omdat ik daar de meeste en beste detailfoto's over heb.
Ik heb het interieur in het bemanningsverblijf gemaakt naar foto's van de SMIT ZWEDEN die gelijktijdig met de SMIT NEDERLAND als eerste in 1978 uit de 1800 serie gebouwd werden.
Dacht dat dit op de SMIT NEDERLAND ook hetzelfde zou zijn maar naar ik later te weten ben gekomen is dit verbouwd bij de SMIT ZWEDEN en heb dit als voorbeeld dus ook zo gemaakt maar is bij de SMIT NEDERLAND niet gedaan dus dat klopt bij mijn model van de SMIT NEDERLAND niet.
oude indeling:
nieuwe indeling:
(Deze foto's zijn van de SMIT DENEMARKEN)
Maar het is een model en kan ook niet alles precies in verhouding maken, sommige dingen zijn hierdoor in verhouding vaak wel wat te grof.
Het is en blijft een leuke hobby...
groetjes: Hans