Smit nederland ombouw naar de Ierland

smit denemarken 5.jpg


Hallo Klaas,

Vind het toch heel knap zoals je je SMIT FINLAND zo met van alles en nog wat heb gebouwd, met verlichting en varend, top !
Probleem met de ankers in de kluizen is mij inmiddels ook bekend, ben hiermee een beetje erg voorzichtig om dit alsnog te veranderen omdat ik er niet goed bij kan komen omdat het dek erop zit en heb dit dan ook maar niet aangepast....
Misschien dat ik dit tzt. wel wil gaan doen als ik nog aan de SMIT ZWEDEN toe kom, ben nu 68.
Het zal nog wel "even" duren want ik ben voorlopig nog niet klaar met de SMIT NEDERLAND...:)

groetjes: Hans
 
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,

Je zal het aantal messing beluchters tegen de verschansing ook wel aangepast hebben denk ik want je bouwt het heel precies....:)
Billing Boats heeft er 7 tegen de bakboord kant, 2 tegen de boeg en 7 aan stuurboord kant op de tekening staan, + 5 op het achterdek, totaal 21 stuks.
Dit aantal klopt volgens mij niet met wat ik op foto's van de SMIT ZWEDEN heb gezien.
Ik weet dat er verschillen op de 9 1800's geweest zijn maar bepaalde dingen zijn vrijwel hetzelfde geweest.
Tegen de bakboord verschansing zie ik 3 beluchters en een pijp die boven half rond gebogen is.
Bij de boeg 2 beluchters en tegen de stuurboord verschansing tel ik 7 beluchters en een pijp die boven half rond gebogen is.
Op het achterdek onder de bogen staan er ook 5 beluchters.
Ook div. aansluitingen van o.a. 2 brandkranen, drinkwater en bunker staan niet vermeld op de Billing Boats tekening.
Vandaar dat ik deze info erover en een foto serie hiervan bijvoegt, misschien hebben andere modelbouwers ook iets aan deze tips en foto's.

groetjes: Hans

01.JPG
02.JPG
03.JPG
04.JPG
05.JPG
06.JPG
07.JPG
08.JPG
09.JPG
10.JPG
 
Laatst bewerkt:
Hans, Mooi al die details. Kan zo nog wel een jaar of vijf vooruit om dat allemaal in te vullen. Maar af en toe is er zo'n soort drang. Er valt je iets in handen en dan past dat net om weer iets aan te vullen.
Vaal blijkt dat de praktijk weer net een beetje anders is dan de tekentafel. En heeft de kapitein die bij de afbouw betrokken is net weer andere ideeën. En gaat er een schip naar de werf voor survey, dan zijn er ook altijd wensen van de bemanning. Heel belangrijk is het dan wie op kantoor over de centen waakt en hoe goed de argumenten van de schipper zijn. Het gebied waar de boten worden ingezet heeft ook zijn invloed. En ontstaat er uit zoiets een bouwdoos, dan is het maar net wie dan de ontwikkeling van zoiets begeleidt. Zelf vind ik het altijd leuk om te kijken hoe iets toe te voegen met de spullen die ik voor handen heb. Heb daarbij het voordeel dat ik van mijn geboorte tot op 27 jarige leeftijd op een schip heb gewoond en daarna nog 33 jaar aan de waterkant heb gewerkt. De meeste attributen (her)ken je dan wel, evenals hun functie. Maar dan zie je op een van de details een bolderpen, die met plaat en rond een stuk is verbreed en vraag je je af: Waarom zouden ze dat zo hebben gedaan? Ook de deels afgeschilderde dekverlichting. Dat is me dan wel weer duidelijk. Je had toen veel minder technische hulpmiddelen en veel eerder last van verblindende verlichting. Kijk er met plezier naar. Gr. Klaas
 
Hey hallo Hans.

Ja das ook leuk heb de foto's die jij hebt ook en dan nog een aantal meer.
En over de ontluchters kan ik zeker zijn er staan op de Ierland 19stuks dat zijn inclusief de 5 onder de sleepbogen.
Verder weet ik de bunker aansluitingen heb ik al klaar en verdere water aansluitingen, verder heb ik ook alle steunen klaar en afgewerkt zoals je denk weet zit er een rand op bij alle steunen die heb ik ook nu.
Morgen begin ik aan de deurtjes op het sleepdek en ja morgen komen er foto's van de Ierland heb overegens ook alle ronde plaatjes onder de ontluchters en de 2 zwanehals gemaakt.

Groet Leo
 
Hans, Mooi al die details. Kan zo nog wel een jaar of vijf vooruit om dat allemaal in te vullen. Maar af en toe is er zo'n soort drang. Er valt je iets in handen en dan past dat net om weer iets aan te vullen.
Vaal blijkt dat de praktijk weer net een beetje anders is dan de tekentafel. En heeft de kapitein die bij de afbouw betrokken is net weer andere ideeën. En gaat er een schip naar de werf voor survey, dan zijn er ook altijd wensen van de bemanning. Heel belangrijk is het dan wie op kantoor over de centen waakt en hoe goed de argumenten van de schipper zijn. Het gebied waar de boten worden ingezet heeft ook zijn invloed. En ontstaat er uit zoiets een bouwdoos, dan is het maar net wie dan de ontwikkeling van zoiets begeleidt. Zelf vind ik het altijd leuk om te kijken hoe iets toe te voegen met de spullen die ik voor handen heb. Heb daarbij het voordeel dat ik van mijn geboorte tot op 27 jarige leeftijd op een schip heb gewoond en daarna nog 33 jaar aan de waterkant heb gewerkt. De meeste attributen (her)ken je dan wel, evenals hun functie. Maar dan zie je op een van de details een bolderpen, die met plaat en rond een stuk is verbreed en vraag je je af: Waarom zouden ze dat zo hebben gedaan? Ook de deels afgeschilderde dekverlichting. Dat is me dan wel weer duidelijk. Je had toen veel minder technische hulpmiddelen en veel eerder last van verblindende verlichting. Kijk er met plezier naar. Gr. Klaas

Hallo Klaas,

Heb zelf geen scheepvaart achtergrond, m'n vader destijds wel en heeft na de oorlog tot z'n pensioen in 1973 als scheepstuiger gewerkt.

Klopt wat je beschrijft over de aanpassingen, vandaar ook meerdere verschillen in de loop der jaren op de 1800's die opvallen als je ze goed kan bekijken, zie soms af en toe nog steeds wat nieuws erop...
Wat de bolderpen met plaat betreft, dit is later aangebracht en vermoed dat dit is gedaan om te voorkomen dat de draad er soms bleef haken.
Hetzelfde was in het begin ook met de dubbele bolders op het achterdek die er vrij snel af gehaald zijn.
Ook de trapleuning van het bordes aan bakboordkant is vrij snel aangepast omdat deze regelmatig beschadigd werd door een sleepkabel die het opzij drukte...

groetjes: Hans

24= SMIT NEDERLAND.jpg
27=SMIT NEDERLAND te Rotterdam.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo medebouwers en volgers.

Lang geduurd toch weer foto's van de Ierland, heb voorzover de binnenrand van de verschansing klaar met de ontluchters e.d.en de steunen zijn nu ook klaar en weet nu hoe de sleper heet ;) zat ook bijna de hele dag te dubbe hoe het zat met de ankergaten omdat die bij BB niet goed zijn,denk zelf dat ik het heb staat nog in de onafgewerkte staat.
Nu ff bankhangen hopelijk tot later .

Groetjes Leo
20210115_192741.jpeg
20210115_192800.jpeg
20210115_192652.jpeg
20210115_193909.jpeg
20210115_193506.jpeg
20210116_113710.jpeg
20210116_194830.jpeg
20210116_194852.jpeg
20210115_193544.jpeg
 
DSCN9788.JPG
DSCN9789.JPG
Dokbeurt okt05 3.JPG
Hallo Leo,

Ziet er heel goed uit met de vele details :)
De ankerkluis is een hoofdbreker, heb deze zelf niet aangepast.

Hierbij een paar foto's bijgevoegd van een modelbouwer die dit wel heeft aangepast.

Heb een vraag over de gedetailleerde brandkraan die ik ook nog wil gaan maken.....
Kan je hiervan misschien een wat betere detail foto maken van de zijkant met afmetingen ervan ?

groetjes: Hans
 
Laatst bewerkt:
Hierbij nog een paar foto's van een modelbouwkennis uit 2011 die de ankerkluizen ook aangepast heeft.

groetjes: Hans
DSC_0297.jpg
DSC_0313.jpg
DSC_0449.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Hallo Leo,

Bedankt voor deze detailfoto van de brandkraan die je gemaakt hebt.
Zie hierop dat je voor het ronde gedeelte het bolletje van een kopspeld ervoor gebruikt heb.
Aan zoiets dacht ik ook al eerder om dit zo te gaan maken maar kwam er nog niet goed mee uit.
Hou je op de hoogte !!!! ;)

groetjes: Hans
 
Hallo Leo,

Ben bezig met de 2 brandkranen voor op het dek bij de verschansing te maken...
Hierbij een foto update ervan, begint er al wat op te lijken, maar moet nog wel het een en ander eraan doen.
Heb geen kopspeld gebruikt, die waren qua kopdiameter wat te klein.
Maar na wat zoeken wel iets anders gevonden 3 kunststofkralen met een diameter van 3½ mm, precies goed !
Heb de boven en onderkant van 2 kralen wat afgevijld en hierop een plat stukje gelijmd met seconden lijm.
Had geen goede diameter messingpijpje voor het korte dwarsstuk maar heb in een rommeldoosje met modelbouwrestanten wat ronde kunststof stukjes gevonden die ik ervoor kon gebruiken.
Met 2 mm doorgeboord en aan één kant met 3 mm boor de schuinte erin gemaakt zodat het mooi op de kraal aansloot en met seconden lijm vastgezet.
Ook de flens heb ik van 2x 1 mm kunststof gemaakt
Nu allemaal nog wat beter afwerken, o.a. diameter in het dwarspijpje nog wat groter vijlen en dan de kraan erop maken en een pijpje tegen de onderkant van flens.....

groetjes: Hans
P1041553 - 2021-01-21 09.59.JPG
P1041554 - 2021-01-21 09.59.JPG
P1041555 - 2021-01-21 11.10.JPG
P1041556 - 2021-01-21 11.49.JPG
 
Hallo Leo,

Ben benieuwd naar je nieuwe foto's...
Heb de 2 brandkranen na veel gepriegel op het verven na zover klaar.
Als de onderkant van de flens 3 m/m boven het dek komt te staan is de totale hoogte van de brandkraan 13 m/m.

groetjes: Hans
P1041561 - 2021-01-25 14.03.JPG
 
Hallo mede bouwers van schepen.

Heb een tijdje niks van me laten horen was veel aan het bouwen en met andere dingen bezig.
Zo heb ik me bezig gehouden met de verdere bouw van de romp vooral de fenders zoals je het nu ziet steekt de schuine stukken uit,dat klopt omdat er nog 2mm rubber strips opkomen.
Verder bezig gehouden met de winch (is nog niet klaar).
En ben bezig met de (draadloze aansluitingen)van de bedradingen dat wil zeggen dat als ik de opbouw eraf haal niet meer zit met een bundel draden.
Groetjes van Leo en tot later zal straks ff denk niks laten horen omdat ik dan in een verhuizing zit maar daarna ben ik er weer,
En heb al wat verlichting aangesloten nu 3 groepen op 1 later is dat apart.

Groetjes Leo
20210123_191005.jpeg
20210123_191031.jpeg
20210123_190942.jpeg
20210131_213618.jpeg
20210130_192925.jpeg
20210131_180002.jpeg
20210204_193111.jpeg
20210205_181406.jpeg
20210205_210942.jpeg
 
Back
Top