Hans, Mooi al die details. Kan zo nog wel een jaar of vijf vooruit om dat allemaal in te vullen. Maar af en toe is er zo'n soort drang. Er valt je iets in handen en dan past dat net om weer iets aan te vullen.
Vaal blijkt dat de praktijk weer net een beetje anders is dan de tekentafel. En heeft de kapitein die bij de afbouw betrokken is net weer andere ideeën. En gaat er een schip naar de werf voor survey, dan zijn er ook altijd wensen van de bemanning. Heel belangrijk is het dan wie op kantoor over de centen waakt en hoe goed de argumenten van de schipper zijn. Het gebied waar de boten worden ingezet heeft ook zijn invloed. En ontstaat er uit zoiets een bouwdoos, dan is het maar net wie dan de ontwikkeling van zoiets begeleidt. Zelf vind ik het altijd leuk om te kijken hoe iets toe te voegen met de spullen die ik voor handen heb. Heb daarbij het voordeel dat ik van mijn geboorte tot op 27 jarige leeftijd op een schip heb gewoond en daarna nog 33 jaar aan de waterkant heb gewerkt. De meeste attributen (her)ken je dan wel, evenals hun functie. Maar dan zie je op een van de details een bolderpen, die met plaat en rond een stuk is verbreed en vraag je je af: Waarom zouden ze dat zo hebben gedaan? Ook de deels afgeschilderde dekverlichting. Dat is me dan wel weer duidelijk. Je had toen veel minder technische hulpmiddelen en veel eerder last van verblindende verlichting. Kijk er met plezier naar. Gr. Klaas