Smit Nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Woltergraaf, 21 aug 2016.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Geen dank hoor Wolter! Dat met dat slepen gaat best lukken. Hieronder een plaatje dat mijn Smit Finland een werkvlot op sleeptouw heeft. Hoeft niet hard te gaan, als het maar mooi gaat.
    Mijn kleinzoon heeft zich er uren mee vermaakt in de jachthaven van Zuidland. Vorige week in Maasdam nog een trekproef gedaan aan een bagageweegschaal. Trok 900 gram. Gr. Klaas.

    IMG_4411 Bootjevaren in Zuidland.JPG
     
  2. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Z
    Ziet er goed uit Klaas! Ik begrijp dat deel van die 900 gram trekken niet helemaal aangezien hij een vlot met 2 personen sleept maar dat maakt niet uit. Schijnbaar hebben wij hier nog wat kit van de badkamer liggen. Dus vanavond eerst rustig uitmeten waar de wervels ongeveer moeten komen en dan zal ik morgen denk ik de pakking erin leggen. Dan ga ik maar eens rustig verder kijken en gewoon rustig verder bouwen. Tenslotte hebben we geen haast en is het hartstikke leuk om te doen.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Een trekkracht van 900 gram betekent dat je met die kracht 900 gram, dus bijna één kilo op kunt tillen. Als ik het goed heb dan trok de echte boot na het opvoeren van de motoren 25 ton. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2019
  4. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    O zo, dat zegt dus hekenaal niks over het vlot
    Maar dit had ik moeten weten, wij doen dit ook op de club en de (tot nu toe) sterkste boten slepen beiden zo’n 15 kilo maar vervolgen sleept hij iemand in een kano de vijver door
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2019
  5. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    657989A8-912D-4B0C-99BF-B954DF8F6328.jpeg Het is vrij onbelangrijk maartoch even de melding voor mensen die hier ook kee bezig zijn en die dit ook maken.
    Ik hen zondag avond een extra 12 volt 7ah lood accu gekocht voor nog wat meer gewicht voorin en om alle overige functies mee te bepalen. Dan hou ik één accu voor de motoren en de ander voor de radar, verlichting en de sleeplier (waar ik ook al een aantal schetsen voor gemaakt heb.
     
    Mark A vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bij mij staan er ook twee van die accu's in, maar eentje is stuk en dient puur als ballast. Zou ik twee goede hebben dan zou ik ze parallel zetten. Dan heb je er minder omkijken naar en kun je ze ook tegelijk laden. Maar het beste kun je dat doen met twee nieuwe gelijkwaardige accu's. Om nog even terug te komen op de kit in de deknaad. Breng dit pas als laatste aan, nadat het dek is geschilderd. Anders krijg je waarschijnlijk problemen met verven. Over siliconenkit schilderen lukt niet en je kunt resten heel moeilijk verwijderen. Gr. Klaas.
     
  7. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Dus als ik het goed begrijp moet ik nu eerst mijn dek schuren (de grondverf eraf) dan als hij glad is mag hij groen geschilderd worden en dan pas de kit? De kit mag wel over de verf? Of hecht dat dan niet?
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Na het verven doe je als laatste de kit. Horizontale deel van het vaste dek op de rand van de naad afplakken, opdat er geen kit op het dek komt. Het losse dekdeel moet ook gereed zijn met verven. Denk goed aan de kopse einden (=verticale randjes). Beetje kit in de naad, huishoudfolie erop en dan het losse deel er in. Goed aandrukken en de doorzichtige draaidingen er overheen. Dan een paar dagen laten staan dat de kit "uitgehard" is. Dan het losse deel eruit, huishoudfolie wegnemen en overtollig kit wegsnijden. Nu heb je een "pakking" van siliconenkit en moet het dek redelijk waterdicht zijn. Leg onder in de romp wat absorberend materiaal. Komt er al een beetje water in de romp dan wordt dat opgenomen en loopt niet overal tussen en onder. Zorg dat je de bodemplaat ook zo goed mogelijk conserveert.
    Waarom zou je de grondverf van je dek schuren? Ik zou het alleen maar glad schuren, opdat de houtnerf minder zichtbaar wordt. Die behandelingen heb ik met blanke (vloer)lak gedaan, maar met grondverf op zich is niets mis. Zorg wel dat je losse dekdeel zo goed mogelijk past en er geen lijm en verfresten in de weg zitten. Anders blijft het losse deel boven de rest uitsteken. Gr. Klaas.
     
  9. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Haha dat bedoelde ik ook. De grondverf is voor de nerven maar er zit nog een onbehandelde laag op
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En iets dergelijks geldt ook voor vliegtuigen: het is niet nodig dat de propellor(s) een vliegtuig recht omhoog moeten kunnen trekken om te kunnen vliegen.
     
  11. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Goedenavond, waarom gebruik je niet voor elke moter/regelaar 1 accu. Heb je extra veel vaartijd. En die extra functies nemen zo weinig stroom dat kun je wel bij 1 van de beide accu's weghalen. Ik zou het zelf zonde vinden om zo'n dikke accu te gebruiken voor minimaal verbruik. Met een beetje verlichting, radar en sleeplier trek je echt zo'n accu niet leeg. Je vaar accu is vele malen sneller leeg.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Zou ik niet adviseren. Accu's zijn nooit exact gelijk. Qua vaartijd maakt het niets uit; of ze door één of door twee aparte accu's gevoed worden: de motoren trekken in beide gevallen exact hetzelfde amperage uit de accu('s).
    In mijn VSP-sleper "Parrot" liggen twee 12V, 7Ah accu's. Eentje drijft de motoren aan, de ander de extra functies.
    Begint de vaaraccu tekenen van leegheid te vertonen, wissel ik de accu's om.
    Ja, dan moet het model even op de kant. Prima, kan ik meteen een tussentijdse inspectie uitvoeren: motoren niet te warm, geen troep in de VSP's, geen lekkage, ligt de matroos niet in zijn kooi te rollebollen met een illegaal aan boord gesmokkeld vrouwspersoon van twijfelachtig allooi...
    De 'bijna lege accu' levert dan stroom aan schijnwerpers, navigatieverlichting, geluidsmodule.
    En de andere accu kan het model weer een uurtje of twee aandrijven.
    M'n zender-accu is meestal eerder leeg dan de accu's in het model.
     
  13. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ja als je het zo bekijkt, zo had ik er niet naar gekeken. Misschien zelf ook maar eens veranderen dan
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    De controle van de activiteiten van die matroos hebben je zeker over de streep geholpen hé? ;)
     
  15. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Ik als kapiteinsgroentje vond het idee van dubbele accu's ook een slim idee. Inmiddels ben ik hersteld van erg vervelend virusje, dus dit weekend hoop de Smit Rotterdam te water te laten en de hoeveelheid ballast te bekijken. Dan kijk ik gelijk of ik een 2e accu kwijt kan. Beter goed ge...leend dan slecht verzonnen he?
    Als je niet (te) eigenwijs bent en bereid om iets te leren, dan zit je hier op het forum op de juiste plaats. Toch? Bedankt hoor Roel.
     
    kikonline vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Roelof, Met een beetje geluk past er een 12 V 7 Ah accu tussen je motoren. Dan net zo eentje er dwars voor en bijna klaar met de ballast. Wat schuiven den dan borglatten/randen er omheen. Gr. Klaas.
     
  17. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Haha ja inderdaad, nog even over na gedacht maar zal komend weekend het elektrische systeem toch maar aanpassen
     
  18. Roelof_l

    Roelof_l

    Lid geworden:
    30 jun 2015
    Berichten:
    1.382
    Locatie:
    Hendrik-Ido-Ambacht
    Daar gaan we nu mee verder. Inmiddels weet ik ook wat de Smit Rotterdam in totaal mag wegen. 8,8 kilo zie het andere draadje. Dus je zat er niet ver vandaan met je 9 kilo Klaas.
     
  19. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    E82D3664-E776-4BCE-999E-68953F3D97DE.jpeg E6127A63-0DD6-49A8-A18E-A8F117D51186.jpeg Eerste laag helaas vergeten dat waar ik het de gelijk geschuurd heb dat daar weer grondverf op had gemoeten. Lekker stom van mij ik ben er gewoon overheen gegaan. Maar ik heb het wel kunnen aanpassen. Het ziet er al strakker uit. F6666CCF-F333-4B9D-927D-48F15A33C076.jpeg Dit hier is de 2e laag. Foto is vanmorgen genomen voor het drogen dan zie je beter het resultaat. Zoals je op de foto’s ziet is er niks ernstig gaande. Het beetje groen op de kajuit word weg geschuurd zodra ik dat opnieuw ga schilderen. Dit is omdat ik te graag dekkend wilde waardoor ik druipers kreeg. Dit is ook het geval op de stuurhut maar fat komt later wel weer.

    Vanavond komt laag drie en ik verwacht dat dat voldoende zou moeten zijn aangezien het na 2 lagen dekkend is. De opzet heeft ook drie lagen dus moet wel in orde zijn.

    Zodra dit geschilderd is ga ik bezig met de verschansing die ga ik eerst opschuren met Mn korrel 2000 en dan zorg ik dat ik overal makkelijk bij kan en af kan plakken. Ook hier een daar een beetje plamuur om alles te dichten. Dan krijg ik vandaag als het goed is Mn motip zijdeglans zwart. Hiermee ga ik de verschansing spuiten, de romp is met de motip rode primer gespoten.

    Eerst vanavond kijken wat de derde laag doet. Morgen naar de internationale modelbouwdagen on Elst en dan zondag weer verder.
    Tot hier deze update ik hou jullie op de hoogte.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Netjes hoor Wolter! En het dek ligt er los al redelijk passend in. Succes met het vervolg. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina