Smit Nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Woltergraaf, 21 aug 2016.

  1. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Maak je geen zorgen het feit dat ik zaterdag voor het eerst Naar de kroeg ging moet toch wat zeggen. ;-) maar voor de zekerheid probeer ik het benodigde gekd voor de hobby op een apparte rekening te zetten, eens per maand minimaal 20/30 euro licht aan het loon van die maand. En meisjes komen later pas
    Zometeen alles in de auto laden en dan zelf op de fiets naar de vijver om alles op te bouwen. Ik ben namelijk ook vrijwillig klusser op deze club.
     
  2. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Komt ie nu mee aan
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Hé Norwin, niet piepen. Jij zit nog in je eerste tien jaar. Nog twintig te gaan dus.:yes:
     
  4. kikonline

    kikonline

    Lid geworden:
    14 aug 2016
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ik heb het verslag tot nu met veel plezier gelezen. Naast de Smit Rotterdam die ik aan het restaureren ben heb ik ook een Smit Frankrijk. Was een statisch model en de vorige eigenaar heeft het dek open gezaagd. Dit heb ik net hersteld en wil twee buhlers inbouwen. Ik lees dat Klaas dubbele kruiskoppelingen aanbeveelt. Ik heb net twee dure Raboesh enkele kruiskoppelingen gekocht met messing bussen erin. Kan ik die dan beter ruilen. Graag advies mannen ;-)



    Sent from my iPad using Modelbouwforum.nl
     
  5. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Wanneer je alles mooi kan uitlijnen is die dubbele koppeling zeker niet nodig. Ik zou zeker kiezen voor deze die je nu hebt.Gewoon rustig inbouwen en zoveel mogelijk in lijn.

    :beer:
     
    kikonline vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Die Raboesch koppelingen kun je met extra onderdelen uitbreiden tot dubbele. Nogmaals zal ik proberen uit te leggen waarom ik in deze boot dubbele koppelingen aanbeveel. Marc heeft in theorie gelijk, maar dan moet je een stevige romp hebben, die niet vervormt. En helaas heeft de Smit Nederland die niet. Althans die van mij uit begin tachtiger jaren in de vorige eeuw niet. Met mijn boot op de stander loopt alles vrij. Zet ik de boot op het bureau dan loopt de linker schroef aan in de straalbuis. In het water loopt alles gelukkig ook vrij. De romp is vrij dun en ter hoogte van de steunen aan de schroefas heb ik aan de binnenkant van de romp stevige plaatjes styreen gelijmd. Heel simpel gesteld; In het water heeft de romp een ander model dan op tafel. Maar je kunt het proberen met enkele koppelingen. Misschien heb je geluk en zit het goed. Je hoort gauw genoeg als het niet goed zit. De oorzaak van het vervormen komt denk ik doordat er van de 9,5 kg die de boot vaarklaar weegt zo'n 6 kg op de grondplaat staat. Het water probeert de boot omhoog te drukken, maar in het achterschip zit relatief weinig steun, waardoor de bodem daar omhoog komt. Misschien is dat te verbeteren door er spanten in te bouwen, maar die zouden dan door middel van een frame verbonden moeten zijn met de grondplaat, waarop de motoren staan. Mijn dubbele koppelingen heb ik zelf samengesteld en RVS onderdelen besteld in het Verre Oosten. Wetronic kan ze ook leveren. Zelf even kijken voor de maat. Link als voorbeeld. Ondanks de "weke" romp kan de boot best wel wat hebben. Heb er wel ijs mee gebroken. Leverde wel een beschadigd Becker-roer en een deels losse straalbuis op. Gr. Klaas.
    https://wetronic.nl/lesu-koppeling-rvs-z-1102-a-1-14-les-z-1102-a
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2020
    kikonline vindt dit leuk.
  7. Carracol

    Carracol

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    79
    Locatie:
    De Klinge, België
    IMG_0034.JPG c IMG_0033.JPG
    Hoi kikonline,
    hier enkele foto's van mijn ingebouwde motoren met advies van Klaas
    geniet ervan
    grts Ronn
     
    kikonline vindt dit leuk.
  8. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Ik sluit me aan bij wat klaas zegt, ik had eerst ook een enkele kruiskoppeling er tussen zitten bij mijn smit nederland. Maar als ze op de bok stond liep alles mooi soepel en stil. Maar zodra ze in het water lag kom je horen dat 1 van de motoren het zwaar had. Ik heb toen al eens de tip gekregen dat ik er beter een dubbele tussen kon zetten. Maar dat had ik niet gedaan omdat alles zo mooi uit gelijnd stond. Later toch de motoren naar voren verplaatst en een dubbele koppeling er tussen gezet en het probleem was verholpen. En het scheelde me tevens een hoop onnodig stroom verbruik. Wat weer ten goede komt van de vaartijd.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
    kikonline vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat was alweer even geleden Freek. In wezen heeft Wolter Graaf hetzelfde ervaren. Desondanks blijft het een leuke vaarboot en heb ik er menig uur plezier aan beleefd. Heb recentelijk op de schroefassen axiale kogellagers gemonteerd. Vanmiddag had ik even willen varen, maar vond het toch te fris om op de wind aan de waterkant te gaan zitten. De assen draaien nu wel lichter, maar ik ben bang dat dat ten koste van de afdichting gaat. Maar we gaan het beleven en dan koppel ik het wel terug op het Forum. Inmiddels vaart mijn Smit Finland nu een jaar of 10. Eerst met een paar afgedankte boormachinemotoren, maar die vraten teveel stroom en eentje ging bijna in de fik met een vracht waterplanten in de schroef. De boot heeft er inwendig jaren naar gestonken. Met de Bühlers loopt alles als een trein. Om meer trekkracht te hebben een proef gedaan met een borstelloos motortje. Werd het een soort duikboot en de 10 A zekering klapte. Op die manier wel een hoop trekkracht, maar met 2 van die dingen trekt dat veel te hard aan de accu(s). Dus houd ik het maar op de Bühlers en kan ik uren varen op een 12 V 7Ah accu. Hier een filmpje om enig idee van het motorgeluid te horen. Geen idee wat er precies rammelt. Het licht "zagende" geluid wat je hoort is de aandrijving van de radar. Aan het eind wat vuil in één van de schroeven. Gr. Klaas.
     
    Bert V vindt dit leuk.
  10. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Hallo klaas mag ik misschien vragen wat voor camera je hebt gebruikt? En deze staat voor de stuurhut zeker?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    't was best lekker aan het water vandaag, Klaas. Samen met m'n maatje Han lekker wezen varen, hij met z'n Smit Noorwegen, ik met de Smit Salland. Twee uur gevaren met een 12V, 7Ah accu; tijdens het laden er 2 Ah in kunnen pompen. Door de toch wel forse golfslag uiteindelijk 700cc water uit de boot kunnen pompen; de Bühlers stonden 1/3 in het water, maar gaven geen krimp. De koolborstels zullen nu wel mooi regelmatig afgesleten zijn, denk ik...
    Filmpje:
    https://www.youtube.com/watch?v=k-1F7HHuav8

    En wat plaoties:
    Smit Noorwegen:
    P1110750.JPG
    Beide nichtjes naast elkaar:
    P1110790.JPG

    P1110822.JPG
    "Gang ist alles!"
    P1110870.JPG

    P1110874.JPG
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk Roel! Zaten we wat dichter bij elkaar dan kon er nog een nichtje bij. Het zijn geen echte zwaar weer boten met dat lange losse dek. Meer als 100 cc heb ik er nog niet in gehad. Vorig jaar een siliconenpakking in de naad gemaakt. Alles in de boot afgedekt met een paar kranten. Dragende rand in het vaste dek ingelegd met siliconenkit, daar vershoudfolie op en toen het losse dek erin. 24 Uur laten zitten en losse dek met folie eruit. Losse flodders kit weggesneden en nu is het dek aardig dicht. Kan nu gerust voluit in de wind op en hooguit een paar druppels binnen.

    Freek, De camera staat inderdaad voor de stuurhut. En ik ben al eens meer gevraagd wat voor ding het is. Kan nergens vinden wie hem gemaakt heeft.
    Als speeltje gekocht in de opruiming bij het Kruidvat. Zie link. Gr. Klaas.

    https://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?p=478942#p478942
     
  13. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Wow wat leuk aan het water.Toch een groot verschil met bij ons.
    Wij mogen nauwelijks een wandeling maken en zeker niet zo aan het water gaan zitten.
    :beer:
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    We moeten maar eens kijken hoe we binnen de regels nog iets kunnen doen Marc. In Maasdam waar we regelmatig varen kunnen we ons wel verspreid opstellen. En ook hier in mijn woonplaats kun je zo gaan zitten/staan dat je anderen niet blokkeert tijdens hun wandeling. Een beetje rekening met elkaar houdend moet dat wel lukken. Gr. Klaas.
     
  15. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Tja,bij ons is dat niet meer mogelijk,je moet ofwel actief wandelen of fietsen en mogen zeker niet blijven rondhangen(alleen of in groep)
    Anders thuis blijven,zelfs geen bezoek van familie of zo,lijkt mij ook veel veiliger.
    Toch het beste gewenst voor jullie.
    :beer:
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Tja... In Nederland zijn we (gelukkig) nog niet in complete lockdown.
    Hoewel je dat soms zou wensen... Bepaalde typen jongeren trekken zich geen fl*kker aan van welk samenscholingsverbod dan ook. Je zou ze het liefst met een paar waarschuwingsschoten uit elkaar jagen. En ja, dat is keihard, maar volgens mij enige manier om die asociale kl**thommels uit elkaar te krijgen.

    Het water waar ik op vaar is gelegen tussen de Betuwelijn en het 'boemeltje' Elst - Tiel. Buiten het dorp, een oud zandgat gegraven tijdens de aanleg van de Betuwelijn. Verpacht aan een visvereniging, maar die heb ik, toen we in de Betuwe gingen wonen een net mailtje gestuurd of ze er bezwaar tegen hadden of ik mijn scheepjes daar ging uitlaten. Had men absoluut geen bezwaar tegen; "Op die manier is er wat meer toezicht op die plek". Bleek ook nodig te zijn; een aantal keren melding gemaakt van afvaldumping.
    vaarplek.jpg

    Mijn maatje en ik hebben netjes 2 meter van elkaar gezeten. Lekker in het zonnetje, boten op het water... Even eruit, weg van de ellende.

    Accu's leeg? Geen probleem. Een lijntje aan de hoogspanning hangen en binnen 0,004 seconden is je accu opgeladen. Jijzelf ook, maar ach... Kleinigheden hou je altijd...
     
    Marc en Freek-Johan vinden dit leuk.
  17. kikonline

    kikonline

    Lid geworden:
    14 aug 2016
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Ridderkerk
    Bedankt Mannen, ik heb jullie adviezen gelezen en opgevolgd. De enkele kruiskoppelingen ga ik omruilen, alleen duurt het twee weken voordat de dubbele er zijn. Die ga ik nu maar omruilen voor een accu en ergens anders twee dubbele kruiskoppelingen bestellen.

    Iemand een suggestie welke ik het beste kan bestellen?

    Sent from my SM-G960F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Freek-Johan vindt dit leuk.
  18. Freek-Johan

    Freek-Johan

    Lid geworden:
    20 jan 2014
    Berichten:
    700
    Locatie:
    Hollum Ameland
    Volgens mij kun je die wel bestellen bij modelbouwshop nederland

    Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
     
    kikonline vindt dit leuk.
  19. kikonline

    kikonline

    Lid geworden:
    14 aug 2016
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Ridderkerk
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    De link naar de foto werkt niet. Gr. Klaas
     

Deel Deze Pagina