Smit Nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Woltergraaf, 21 aug 2016.

  1. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    En anders heeft een clubgenoot nog een bak vol. (Ooit op een vlooienmarkt gekocht ofzo)
     
  2. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    E0C1702D-D66C-4693-B27B-F77E8CFF00E6.jpeg Het begin is aanwezig. De lier zelf (de trommel) die hou ik gewoon zo van hout maar alles eromheen dat word van polystyreen. Ondertussen ben ik er wel wat beter in geworden. Behalve dat ik waarschijnlijk een blessure aan mijn linker pols heb gekregen zo.
    Al wel langer last van maar zodra ok kracht zet zoals nu voel je het weer. Nu nog eerst de ophoging aan het rechter stuk maken en dan stop ik maar voor vandaag. Morgen weet stage lopen (H2O sports in de haven van horst)

    Fijne avond allemaal
     
  3. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ik heb dit ook ergens anders geplaatst maar ik plaats het hier ook maar even zodat de mensen die naar dit topic kijken dat ze dan ook ideeën op kunnen doen.
    Zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel toeren deze motor zou moeten draaien? Ik ben dit zelfde idee aan het nabouwen zodat er ruimte bespaart blijft onder het dek.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Dan moet je even gaan rekenen hoe snel je de sleepdraad in zou willen halen. Belangrijk is ook dat bij stilstaande motor de winch, onder spanning op de sleepdraad, niet afwikkelt. Hoe sterk de motor moet zijn? De trekkracht van de boot is rond 1 kg. Het zou mooi zijn als de liermotor iets meer kan trekken. Desnoods neem je om de sleepdraad op te korten even wat gas terug. Zo werkt het in het echt ook. Smit Nederland trekt met gemak een opblaasboot of een kano. En slepen kun je ook zonder een werkende lier. Op mijn Smit Finland heb ik de ontgrendeling van de sleephaak werkend gemaakt. Kan dus op afstand de sleepdraad los gooien. Op mijn Bugsier heb ik een lanceerinrichting voor een dregje gemaakt. Daarmee kan ik een stil gevallen schip terug halen. Kijk eens naar het motortje in de link. Door de wormaandrijving blokkeert deze bij stilstand. Gr. Klaas.
    https://www.banggood.com/nl/Machifi...s=detail-left-hotproducts__8&cur_warehouse=CN
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2019
  5. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ha Klaas,

    In dit filmpje (van Freek) staat de snelheid van het binnen halen. Laat ik zeggen dat het niet te snel moet want dat is niet realistisch.

    Misschien kunt u genoeg in het filmpje zien maar misschien ook niet. Ik zou zo niet durfen zeggen wat de toeren zijn. Ik probeer al met Freek contact te leggen.

    En over die haak, die haal ik binnenkort bij een kennis om ook werkend te gaan maken. We hebben genoeg boten die alleen de touwen hebben eb due kan ik dan ook mee nemen.

    Maar vertel eens meer over dat lanceerinrichting voor het steegje, wat houd dat precies in en waar op de boot is het logisch dat te plaatsen?
     
  6. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    image.jpg image.jpg image.jpg Zoals je op deze foto’s kunt zien heb ik het idee van de jast gekeend van Freek, zoals je kunt zien. Ik wacht eerst op zijn goedkeuring, maar mocht ik zijn idee niet mogen gebruiken dan heb ik alles nog van polystyreen liggen.
    Verder kun je zien dat ik in het gat van (het wantje?) opgevuld met een klein buisje van aluminium, die ik van Klaas u kreeg (Klaas).
    Dit moet voorkomen dat het hout beschadigt en zorgen dat alles soepel draait. Dit komt ook in de kast te liggen.
    En als laatste de klos, deze heb ik licht aangepast, in plaats van het messing draad zit er nu een aluminium stang in, deze komt uit een dvd-speler.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Uit gewenste trekkracht, trommeldiameter en reductie volgt gewenste motorkoppel.
    stroom = koppel × Kv (in SI-eenheden, ampère, newtonmeter, radialen per seconde per volt)
    toerental = spanning × Kv.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    lijnharpoen.jpg
    Da's op zich simpel. Ik heb 'm ooit gemaakt van een messing buisje, onderin dichtgesoldeerd.

    In het buisje een drukveer (stevige balpenveer). Bovenzijde van het buisje een messing plaatje gesoldeerd, zodat de veer er niet uit kan schieten.

    Op de veer een 2e messing buisje wat niet al te strak in het buitenste buisje past, maar wel de veer indrukt. Aan de bovenzijde hiervan 2 of 3 messing staafjes gesoldeerd als 'grijparm' of dreg.
    Aan dit buisje komt een (lange en stevige) draad die uiteindelijk de sleepdraad gaat worden.(blauw)
    Die maak je vast ergens in de buurt van de sleeplier, dan zit hij op het juiste punt van het schip om te slepen.

    In gespannen toestand (veer ingedrukt) boor je een gat door en door het 1e en het 2e buisje.
    Daarin komt de vergrendelingspen. (messing) Die pen houdt buisje 2 (de dreg) onder veerspanning in buisje 1.
    Aan deze pen zit een oog, aan dit oog komt de draad die met een servo verbonden is. (rood)

    Deze hele installatie onder een hoek van 45 graden aan boord monteren, ergens op het achterschip.

    Als je een boot wil bergen: vaak er vlak naast en laat de servo aan de rode lijn trekken.
    De vergrendelingspen wordt er uit getrokken, buisje 2 wordt over het te bergen schip afgeschoten.

    Door de haken blijft hij (met een beetje mazzel!!) ergens aan hangen en je kunt het schip gaan slepen.
    HEEL VOORZICHTIG!!!! :mad:
    Als je pech hebt is de haak ergens achter een (losse) opbouw blijven haken en bij teveel kracht trek je de opbouw van het te slepen schip er af!!
    En daar wordt de schipper niet vrolijk van...
    Bij Vaargroep Flevoland waren er schippers die op deze manier niet geborgen wensten te worden...
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Toch maar mooi Wolter dat we ook forumleden met een militaire achtergrond hebben. Die verzinnen zo een "mortier" voor je, om een dregje af te schieten. Ik ben alleen maar voor mijn nummer in militaire dienst geweest en heb het niet verder geschopt dan chauffeur zwaar transport. Moet wel oppassen dat ik Roel niet over me heen krijg. Mijn systeem werkt een beetje anders en maakt gebruik van een soort catapult. Van koperdraad heb ik een dregje gefabriekt en daar twee elastieken aan gezet. Aan de dreg zit ook een sleeplijn van ongeveer 1,5 meter lang. Het eind heb ik vast gezet op het achterdek. De sleephaak gebruik ik als losmechanisme. Om het elastiek te spannen zet ik een 30 cm lange sateh-pen schuin omhoog. Oogje van de sleepkabel bij de dreg op de sleephaak en elastiek spannen naar het eind van de omhoog staande sateh-pen. Dan de boot in positie varen naar het "te redden" schip en dan de sleephaak losgooien. Het dregje wordt dan door het elastiek naar achter en omhoog gelanceerd.
    Kun je zien op het bijgaande filmpje. Op 2.16 wordt het dregje gelanceerd. De hele constructie is redelijk goed te zien. Meer kan ik er eigenlijk niet over vertellen. Maar mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel. En Roel zijn mortier vind ik ook best slim gedaan. Gr. Klaas.

     
  10. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hmm allemaal top ideeën, ik ga nu eerst mijn dek goed regelen zodat ik binnenkort of misschien vanmiddag/vanavond de verschansing erop kan plaatsen zodat dat allemaal geregeld is tegen de tijd dat het 2e pinksterdag is. Dan kan proefvaart 2 gebeuren. Net zoals vorig jaar.
    Deze ideeën van die haken ga ik zeker mee nemen en zodra het dek in orde is ga ik verder met de volgende delen. En ik denk dat ik dan de “mortier” van Roel ga bouwen omdat ik denk dat ik die beter voor de detail kan gaan maken.
     
  11. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    image.jpg Ik heb het dek opgekrikt. En nu is alles al een stuk gemakkelijker om recht te krijgen. Ik heb hier van die doorzichtige tandjes liggen om het dek mee vast te zetten, ik ga kijken of dat goed werkt en ik ga het goed uitlijnen want mocht dat toch niet goed werken (dat hij de kracht niet houd) dan kan ik op die hoogte een messing strip op mijn dek monteren (groen verven) en dan kan ik die aan het dek vast schroeven bijvoorbeeld. Wel blijft er nog ongeveer 1mm boven het dek uitsteken. Ik weet niet of het verantwoordelijk is om dit te doen maar dan ga ik dat gelijk schuren met het dek zelf. Dan zie je die spleet ook niet meer.
    Ik hoor graag van jullie of dit verantwoordelijk is (ook op lange termijn) anders ga ik iets anders bedenken
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Het kan best zo zijn dat het dek een beetje scheluw is, maar dat moet wel recht te drukken zijn. Het vaste en losse dekdeel zijn even dik, dus aangedrukt moet dat wel vast te zetten zijn met die doorzichtige tandjes. Voor aan het losse deel twee houten tanden maken, die onder het voordek grijpen en dan kijken waar je moet drukken om alles te laten passen. Dan zie je vanzelf waar die draaitandjes moeten komen. Zorg wel dat je voor het gezicht deze netjes verdeelt. Ik had het geluk dat er maar 3 voor nodig waren. Meestal liggen ze los en zet ze alleen vast om te kunnen slepen. Voor zover ik het kan beoordelen is er dan nog maar weinig schuurwerk nodig. Het dek zoals het nu is krijg je nooit 100% waterdicht. Er zijn wel een aantal opties om het wat te verbeteren.
    1. De dragende rand onder het losse deel insmeren met siliconenkit, daar huishoudfolie op en dan het losse deel er klem op. Dat een paar dagen zo laten zitten totdat de kit stevig is.
    Je hebt dan een soort pakking waar het losse dek precies op aansluit. Dan zou je om de 5 cm er een M2 of M3 boutje met verzonken kop in kunnen schroeven om de boel op zijn plek te houden.
    2. De rand invetten met vaseline of uierzalf en dan het dek erop. Eenvoudig, maar de boel wordt wel vet en daar gaat stof in zitten. En bewerkelijk om de vettigheid te verwijderen.
    3. De naad afplakken met tape als het er ruig(er) aan toe zal gaan.
    Mijn Smit Finland vaart nu een jaar of 9 en er is wel eens wat water naar binnen gekomen. Maar omdat de elektronica hoog ligt is dat nooit een probleem geweest.
    Het dek is voor inspectie en verwijderen van het vocht gemakkelijk te verwijderen en ik vind het wel goed genoeg zo.
    Zou ik het schip nog eens bouwen, dan zou ik een andere dekconstructie maken met opstaande randen onder de opbouw op het vaste dek en een paar kleinere luiken waar nodig en die afdichten op de manier beschreven bij optie 1. Succes met het maken van het mortier en de ontgrendeling daarvan. Zorg ervoor dat je veertjes niet wegspringen. Gr. Klaas.
     
    Ruiter Jan. F. vindt dit leuk.
  13. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ik denk dat ik de dragende rand er maar onderuit haal en dan inderdaad in de kit ga zetten. Deze ga ik dan Sam mijn dek klemmen zodat hij die vorm aan neemt. Aks dat sterk genoeg is zal ik hem opnieuw monteren aan het vaste dek in hoop dat die ook de juiste form aan neemt.
     
  14. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    En dat is simpel te realiseren: Een draadje aan je veertjes vastmaken, zodat ze, na een lancering, op je eigen dek vallen.
    Of: onderin de buitenste koker vastzetten.
     
  15. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Ja of wat jij
    zij, een plateau erop en een ringetje erboven zodat het niet zodat hij er helmaal niet uit kan
     
  16. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hmmm ik zit nu na te denken over wat Klaas zei over de kit. Zou het mogelijk zijn om in eerste instantie een hele sterke kit te kopen en die dan vervolgens onder het losse deel te klemmen. Zodra dat hard is zal het hout misschien due form hebben aangenomen. Als dat zo is moet ik hem eronder schroeven/lijmen. En misschien neemt het dan de juiste form aan van het dek. En dan voor de zekerheid de siliconenkit
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Je moet de rand waar het losse dek er juist niet uit halen. Voorop gesteld, dat die er netjes in/onder zit en er geen bobbels of lijmresten op zitten. Dan moet het losse deel er dusdanig op passen dat die even hoog ligt als het vaste deel. De siliconenkit, waarover ik schreef moet zover worden weg geperst dat er net voldoende overblijft om een soort pakking te vormen. Dient dus niet om het losse deel vast te plakken. Vandaar dat de huishoudfolie ertussen moet. Is even een precisieklusje. Als je netjes werkt heb je een mooie pakkingrand. Zorg dat je wel het vaste deel van het dek net naast de naad goed af plakt en de kit alleen daar komt waar je het wilt hebben. Hoop dat het nu wat duidelijker is. En zo niet, vraag dan wat je niet duidelijk is. Pas ik de uitleg nog iets aan. Rustig over nadenken en niets doen eer je het helemaal begrijpt. Succes ermee! gr. Klaas.
     
  18. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Hmm ik begrijp wat u zegt.
    Even snel een reactie aangezien ik op stage ben en nu even pauze heb.

    U zegt dus het volgende “De dragende rand onder het losse deel insmeren met siliconenkit, daar huishoudfolie op en dan het losse deel er klem op.”
    Maar als ik die dragende rand laat zitten en ik spuit de siliconen kit daar op en dan zet ik het dek erop met klemmen. Hoe jsn ik dan die klemmen plaatsen als he daar niet bij kan.

    Voor de duidelijkheid. Het vaste dek zit al vast en de dragende rand ook. Het losse dek kan je dan niet neer klemmen.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.105
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Wat zou je denken van die doorzichtige tandjes, zoals je die zelf beschreef. Dus alles op die manier pas maken. Er hoeft maar een heel klein beetje kit op de dragende rand. Net genoeg om dezelfde vorm aan te nemen als de onderkant van het losse dek. Dan even goed aandrukken opdat al het overtollige kit er tussenuit wordt geknepen. Een klein sliertje kit in de hoek tussen het vaste dek en de dragende rand is al voldoende. Desnoods smeer je de bovenkant even af met een natte vinger. Uitgebreider kan ik het niet uitleggen. Gr. Klaas.
     
  20. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    241
    Locatie:
    Ermelo
    Geweldig Klaas! Ik was per ongeluk die tandjes helemaal vergeten, stom van me. Ik ga doen wat je hier beschrijft. Het is en blijft natuurlijk mijn eerste sleper en fouten mogen er zeker wel in gezien worden. Het gaat mij erom dat ze mooi vaart en dat doet ze al. Dan is dat slepen ook altijd mooi maar dat moet vast wel lukken. Bedankt ik hou je op de hoogte
     

Deel Deze Pagina