Smit Nederland

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Woltergraaf, 21 aug 2016.

  1. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Ermelo
    En anders heeft een clubgenoot nog een bak vol. (Ooit op een vlooienmarkt gekocht ofzo)
     
  2. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Ermelo
    E0C1702D-D66C-4693-B27B-F77E8CFF00E6.jpeg Het begin is aanwezig. De lier zelf (de trommel) die hou ik gewoon zo van hout maar alles eromheen dat word van polystyreen. Ondertussen ben ik er wel wat beter in geworden. Behalve dat ik waarschijnlijk een blessure aan mijn linker pols heb gekregen zo.
    Al wel langer last van maar zodra ok kracht zet zoals nu voel je het weer. Nu nog eerst de ophoging aan het rechter stuk maken en dan stop ik maar voor vandaag. Morgen weet stage lopen (H2O sports in de haven van horst)

    Fijne avond allemaal
     
  3. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Ermelo
    Ik heb dit ook ergens anders geplaatst maar ik plaats het hier ook maar even zodat de mensen die naar dit topic kijken dat ze dan ook ideeën op kunnen doen.
    Zou iemand mij kunnen vertellen hoeveel toeren deze motor zou moeten draaien? Ik ben dit zelfde idee aan het nabouwen zodat er ruimte bespaart blijft onder het dek.
     
  4. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.301
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wolter, Dan moet je even gaan rekenen hoe snel je de sleepdraad in zou willen halen. Belangrijk is ook dat bij stilstaande motor de winch, onder spanning op de sleepdraad, niet afwikkelt. Hoe sterk de motor moet zijn? De trekkracht van de boot is rond 1 kg. Het zou mooi zijn als de liermotor iets meer kan trekken. Desnoods neem je om de sleepdraad op te korten even wat gas terug. Zo werkt het in het echt ook. Smit Nederland trekt met gemak een opblaasboot of een kano. En slepen kun je ook zonder een werkende lier. Op mijn Smit Finland heb ik de ontgrendeling van de sleephaak werkend gemaakt. Kan dus op afstand de sleepdraad los gooien. Op mijn Bugsier heb ik een lanceerinrichting voor een dregje gemaakt. Daarmee kan ik een stil gevallen schip terug halen. Kijk eens naar het motortje in de link. Door de wormaandrijving blokkeert deze bij stilstand. Gr. Klaas.
    https://www.banggood.com/nl/Machifi...s=detail-left-hotproducts__8&cur_warehouse=CN
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2019
  5. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Ermelo
    Ha Klaas,

    In dit filmpje (van Freek) staat de snelheid van het binnen halen. Laat ik zeggen dat het niet te snel moet want dat is niet realistisch.

    Misschien kunt u genoeg in het filmpje zien maar misschien ook niet. Ik zou zo niet durfen zeggen wat de toeren zijn. Ik probeer al met Freek contact te leggen.

    En over die haak, die haal ik binnenkort bij een kennis om ook werkend te gaan maken. We hebben genoeg boten die alleen de touwen hebben eb due kan ik dan ook mee nemen.

    Maar vertel eens meer over dat lanceerinrichting voor het steegje, wat houd dat precies in en waar op de boot is het logisch dat te plaatsen?
     
  6. Woltergraaf

    Woltergraaf

    Lid geworden:
    20 nov 2014
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Ermelo
    image.jpg image.jpg image.jpg Zoals je op deze foto’s kunt zien heb ik het idee van de jast gekeend van Freek, zoals je kunt zien. Ik wacht eerst op zijn goedkeuring, maar mocht ik zijn idee niet mogen gebruiken dan heb ik alles nog van polystyreen liggen.
    Verder kun je zien dat ik in het gat van (het wantje?) opgevuld met een klein buisje van aluminium, die ik van Klaas u kreeg (Klaas).
    Dit moet voorkomen dat het hout beschadigt en zorgen dat alles soepel draait. Dit komt ook in de kast te liggen.
    En als laatste de klos, deze heb ik licht aangepast, in plaats van het messing draad zit er nu een aluminium stang in, deze komt uit een dvd-speler.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.408
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Uit gewenste trekkracht, trommeldiameter en reductie volgt gewenste motorkoppel.
    stroom = koppel × Kv (in SI-eenheden, ampère, newtonmeter, radialen per seconde per volt)
    toerental = spanning × Kv.
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    12.892
    Locatie:
    Betuwe
    lijnharpoen.jpg
    Da's op zich simpel. Ik heb 'm ooit gemaakt van een messing buisje, onderin dichtgesoldeerd.

    In het buisje een drukveer (stevige balpenveer). Bovenzijde van het buisje een messing plaatje gesoldeerd, zodat de veer er niet uit kan schieten.

    Op de veer een 2e messing buisje wat niet al te strak in het buitenste buisje past, maar wel de veer indrukt. Aan de bovenzijde hiervan 2 of 3 messing staafjes gesoldeerd als 'grijparm' of dreg.
    Aan dit buisje komt een (lange en stevige) draad die uiteindelijk de sleepdraad gaat worden.(blauw)
    Die maak je vast ergens in de buurt van de sleeplier, dan zit hij op het juiste punt van het schip om te slepen.

    In gespannen toestand (veer ingedrukt) boor je een gat door en door het 1e en het 2e buisje.
    Daarin komt de vergrendelingspen. (messing) Die pen houdt buisje 2 (de dreg) onder veerspanning in buisje 1.
    Aan deze pen zit een oog, aan dit oog komt de draad die met een servo verbonden is. (rood)

    Deze hele installatie onder een hoek van 45 graden aan boord monteren, ergens op het achterschip.

    Als je een boot wil bergen: vaak er vlak naast en laat de servo aan de rode lijn trekken.
    De vergrendelingspen wordt er uit getrokken, buisje 2 wordt over het te bergen schip afgeschoten.

    Door de haken blijft hij (met een beetje mazzel!!) ergens aan hangen en je kunt het schip gaan slepen.
    HEEL VOORZICHTIG!!!! :mad:
    Als je pech hebt is de haak ergens achter een (losse) opbouw blijven haken en bij teveel kracht trek je de opbouw van het te slepen schip er af!!
    En daar wordt de schipper niet vrolijk van...
    Bij Vaargroep Flevoland waren er schippers die op deze manier niet geborgen wensten te worden...
     
  9. k-k

    k-k

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    4.301
    Locatie:
    Oostvoorne
    Toch maar mooi Wolter dat we ook forumleden met een militaire achtergrond hebben. Die verzinnen zo een "mortier" voor je, om een dregje af te schieten. Ik ben alleen maar voor mijn nummer in militaire dienst geweest en heb het niet verder geschopt dan chauffeur zwaar transport. Moet wel oppassen dat ik Roel niet over me heen krijg. Mijn systeem werkt een beetje anders en maakt gebruik van een soort catapult. Van koperdraad heb ik een dregje gefabriekt en daar twee elastieken aan gezet. Aan de dreg zit ook een sleeplijn van ongeveer 1,5 meter lang. Het eind heb ik vast gezet op het achterdek. De sleephaak gebruik ik als losmechanisme. Om het elastiek te spannen zet ik een 30 cm lange sateh-pen schuin omhoog. Oogje van de sleepkabel bij de dreg op de sleephaak en elastiek spannen naar het eind van de omhoog staande sateh-pen. Dan de boot in positie varen naar het "te redden" schip en dan de sleephaak losgooien. Het dregje wordt dan door het elastiek naar achter en omhoog gelanceerd.
    Kun je zien op het bijgaande filmpje. Op 2.16 wordt het dregje gelanceerd. De hele constructie is redelijk goed te zien. Meer kan ik er eigenlijk niet over vertellen. Maar mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel. En Roel zijn mortier vind ik ook best slim gedaan. Gr. Klaas.

     

Deel Deze Pagina