smitwijs singapore 1:200

Nog even terugkomen op de vergelijking van de houston en de rotterdam:
dsc00195xc2.jpg

Best een groot verschil;).

Gr robin

This idd een groot verschil.
Maar kun je de romp dan gewoon met modellijm lijmen en dan schilderen?
Met wat schilder je het ?
En waarmee lijm je het?

Succes!

Ik denk dat ik de twee helften samenvoeg met pattex stabilit express.
2-componentenlijm dus, gewone modelbouw lijm zou ik niet vertrouwen. Ik denk dat dan de verbinding te zwak wordt.

Ik spuit de romp meestal met tamiya verf (spuitbusje), het witte deel van de opbouw ook. Verder doe ik alles met revell/ humbrol verf (kleine potjes).

Gr robin

Nog even terugkomen op de vergelijking van de houston en de rotterdam:
dsc00195xc2.jpg

Best een groot verschil.

De verhoudingen kloppen vrij goed!
De Smit Rotterdam is 75 meter, de Smit Houston is 67 meter, dus de Smit Rotterdam is zo'n 12% langer dan de Smit Houston. Dat lijkt redelijk te kloppen met deze modellen.

groeten, Rinie

Na het volledig platsnijden/ schuren van het achterdek komt het leukste deel:

Het scratchen van een nieuw achterdek, het achterdek van de singapore.

Vrijwel alles wordt gemaakt van evergreen plastic platen. En wat reststukjes van de ex-rotterdam(zoals de luiken).

img1498ay7.jpg

Zoals hier mooi te zien is heb ik dikke ''spantjes'' gemaakt van 1 mm dik plastic. Dit is bekleed met 0.5 mm plastic voor de afwerking.

img1499kv7.jpg

img1500to3.jpg

Dit is wat het uiteindelijk moet gaan worden, de luiken op de voorgrond worden nog verhoogd. En naast de steun voor de kraan (links op de foto) wordt het ''gat'' nog netjes dicht gemaakt.

Het houten geval moet een afvalbak worden. Hiernaast komen ook nog luiken.

Ik doe hier helaas wat lang over omdat ik geen tekeningen heb, alles moet op het oog gemaakt worden. Met fotos als referentie.

Gr Robin

Hoi Robin ik las dat je je model wilde gaan schilderen en spuiten met Tamiya en Humbrol of Revell verf.
Probeer dit eerst even uit Tamiya is watergedragen en de andere verfsoorten niet.
Als dat samenkomt krijg je effecten waar je gegarandeerd verdrietig van gaat worden.
Verder heel veel succes met je model.
Ik zal dit zeker volgen en misschien ga ik ook nog weer eens verder met mijn
Smit Rotterdam.
Gr. Norwin

Ik ken het probleem, maar ik gebruik deze soorten niet over elkaar heen. Dan is er verder niks aan de hand.

De romp en opbouw spuiten, en de kleine onderdelen verven.

Toch bedankt voor het meedenken ;).

Gr robin

Vandaag is het niet heel veel gebeurt, beetje aan de details gewerkt. Zo begint het model wel een beetje tot leven te komen.

En een deel staat nu in de verf, er moet nog hier een daar een puntje bij gewerkt worden. Maar dat komt wel goed, de fotos:

img1501sy1.jpg

img1502ec9.jpg

img1503yq0.jpg

De olievaten (die dienstdoen als afvalbakken), heb ik gemaakt van een 3mm plastic O profiel. Deze heb ik uitgeboord zodat de rand minder dik was. Hier heb ik heel dunne strookjes papier tegenaan gelijmd. Geschilderd en klaar( afm. 3 x 5 mm).

Gr robin

Gister ben ik begonnen aan het houten achterdek.

Eerst rustig alles opgemeten, en toen samen met de verhoudingen uit fotos en wat ''natte vinger werk'' alles uitgetekend op het achterdek.

Dit was een redelijk lastig karwei omdat er geen rechte lijnen op het achterdek zitten. Hierdoor heeft het timmermansoog aardig wat uurtjes gemaakt ;-).

Als laatste ben ik alvast begonnen met het leggen van het houten dek.

De fotos:
img1526gy0.jpg

img1528sw9.jpg

Gr robin

Hoi Robin,

let je ook op de volgende verschillen:

sws_onder_3.jpg

sws_onder_4.jpg

sws_opbouw_achter_5.jpg

Hier kan je duidelijk zien dat de rookkanalen korter zijn dan op de Smit Rotterdam.
Ze staan dus hoger........

is heel kenmerkend voor de Singapore.

Succes met de bouw.

ciao,
Ronald

Deze verschillen waren mij inderdaad al opgevallen. Vooral het achterschip gaat een boeiende opgave worden.

De opbouw onder de luchtroosters is ook heel verschillend als je het vergelijkt met de rotterdam.

Bedankt voor de oplettendheid Ronald,

Gr robin

Robin,

waar je ook even op moet letten is dat aan het einde van het achterdek dit omhoog loopt naar de rol.
Die hoogte heb ik opgemeten en is precies 1 mtr.

Kijk maar even op mijn site naar de detail foto's.

ciao,
Ronald

Bart,

Ik kom de laatste tijd weinig aan modelbouw, het is met mijn studie erg druk.(hbo maritiem officier) Als ik op stage wil moet ik m'n punten hebben ;).

Over ongeveer een week is het als het goed is allemaal wat rustiger, misschien dat er dan wel een update komt.

Gr robin

Back